Vesa-Petri Jussila

Saksalaisten kaukolennot pohjoisen kentilta

12 viestiä aiheessa

Hei!

 

Hannu Valtonen on muutamassa yhteydessa kirjoittanut Luftfaffen saalennoista pohjoiseen esim Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessa. Joissain netti keskusteluissa mainitaan Nautsin kentta ja etta sielta olisi lennetty Ju290 koneella. Onko tasta mitaan vahvistusta suomalaisissa documenteissa? Onko noista pohjoisen lennoista yleensakkaan mitaan koottua esitysta?

 

Toinen mysteeri maininta joka sattui silmaani oli etta Tikkakoskelta olisi toiminut Ju86P. 0nko tastakaan havaintoja? Samassa yhteydessa mainittiin Dornier 215 koneet, joista kylla on useita kuvia.

 

t. Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissain netti keskusteluissa mainitaan Nautsin kentta ja etta sielta olisi lennetty Ju290 koneella. Onko tasta mitaan vahvistusta suomalaisissa documenteissa?

 

Tarkoitat kai saksalaisten väitettyjä lentoja Nautsista ja/tai Petsamosta Mantšuriaan? Suomalaiset eivät vastanneet Lapin lentokentistä, joten en usko, että näistä lennoista olisi muuta mahdollisia todisteita kuin yhteysupseereiden raportit. Verkosta löytyy paljon keskustelua näistä lennoista ja nähdäkseni todennäköisin päätelmä on, että Pohjois-Suomesta ei lennetty suoria lentoja Kiinaan, mutta kylläkin Siperian ylle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta Martti. En itse usko etta tuolta on lennetty noita vaitettyja kaukolentoja, mutta se mika mielessani kavi on etta mahdollisesti jotain testi/saalentoja olisi lennetty.

 

t. Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nautsista operoi Fw-200 Condor, ei Ju-290. Ko. tyypistä kertovassa kirjallisuudessa on jonkin verran dokumentaatiota toiminnasta Lapissa.

 

Juan-Carlos Salgadon kirjasta löytyy:

 

"Jan 44, C-4 0097 KE+IV destroyed on landing, Finland"

 

Jerry Scutts:

 

"21 Oct 44 7/KG 40 C-8 0257 TO+XM take-off accident at Nautsi, Finland"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kirjoittanut yhteenvedon tästä teemasta, joka on julkaistu vuonna 2008 Kansallisarkiston ns. sotavankiprojektin artikkelikirjassa (ei myynnissä, mutta kirja voi lukea netissä):

 

http://www.arkisto.fi/uploads/Palvelut/Julkaisut/SOTAVANGIT%20JA%20INTERNOIDUT_WEB.pdf

 

Arkikkeli "Sotavangit kertoivat Neuvostoliiton sähköverkosta ja sotapotentiaalista suunnitteliko Saksa Suomen tukemia hyökkäyksiä Neuvostoliiton

vesivoimaloihin ja GULAG:in leireihin?" löytyy sivuilta 269-290, ja Japanin lentoja koskeva liite sivuilta 285-287.

 

Samassa kirjassa on artikkelini "Talvi- ja jatkosodan lentäjävangit" sivuilla 211-268.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehdestä 2/2010 löytyy Ronny Rönnqvistin kattava artikkeli saksalaisten Eurooppa-Japani lennoista ja suunnitelmista. Siinä käsitellään myös pohjoisen kenttien käyttöä. Nautsista Rönnqvisti totetaa:

 

...Norjan rajan tuntumassa oleva Nautsin (Heteojan) kiitorata raivattiin alun perin Aeron Petsamo-reitin varalaskupaikaksi. Saksalaisena lentotukikohtana jatkosodan aikana kiitotien pituus oli tuhat metriä. Tämä olisi tuskin riittänyt täydessä polttoainelastissa olevalla Ju 290 -koneelle, joten viittaus Nautsin kentästä Japanin-lennon yhteydessä on hämmentävä.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wanhassa kunnon wikipediassa todetaan näistä Ju290:n Japanin lentosuunnitelmasta seuraavaa:

 

"Flights to Japan

Following the invasion of the Soviet Union in June 1941, plans were made to connect Germany and Japan by air using Luftwaffe aircraft modified for very long range flights. Commercial flights to the Far East by Luft Hansa were no longer possible, and it had become too dangerous for ships or U-boats to make the trip by sea. Field Marshal Erhard Milch authorized a study in to the feasibility of such direct flights. Various routes were considered, including departing from German-occupied Russia and Bulgaria. Nautsi, near Lake Inari in the north of Finland, was finally selected as the optimum starting point for a great circle route along the Arctic Ocean then across eastern Siberia, to refuel in Manchuria before completing the flight to Japan.

In 1943, the Ju 290 was selected for the flights and tests began in February 1944 of a Ju 290 A-5 (works number 0170, KR+LA) loaded with 41 tonnes (45 tons) of fuel and cargo. Three Ju 290 A-9s (works numbers 0182, 0183 and 0185) were modified for long-range work at the Junkers factory in March 1943. The plan was eventually put on indefinite hold after the Japanese failed to agree on a course, as they did not want to provoke the Soviet Union by an overflight of any part of their Siberian territory, and the three aircraft were eventually transferred to KG 200. 0182 was lost in action in Russia, 0183 was wrecked at Travemünde, and 0185 was found to be unrepairable following a mission in Russia, all during 1944.[8]

The Japan flights were revived again in December 1944, mainly to transport Luftwaffe General Ulrich Kessler to Japan as a replacement for the German air attaché in Tokyo. Ju 290 A-3, no. 0163, was flown to Travemünde for the necessary modifications, but the work was delayed and it was decided to send Kessler aboard the submarine U-234 instead. The aircraft was destroyed on May 3, 1945 as British troops arrived.[8] Some sources claim that the trips to Japan actually took place, departing from Odessa and Mielec and landing in Manchuria.[9]"

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_290

 

Vapaasti käännettynä artikkelissa todetaan, että lentoja varten kolme konetta modifioitiin käyttötarkoituksen mukaisesti, mutta mutta toteutukseen asti ei  koskaan päästy. Kun tuon artikkelin mukaan lentojen ajoitus olisi ollut kesällä-syksyllä 1944, niin muut meille tutut historialliset tapahtumat sitten olisivatkin vaikeuttaneet lentoja. Tuo aiemmin keskustelussa mainitu kiitoradan alhainen pituus ihmetyttää, siihen olisi varmaan seuraavana puututtu, jos siis tämä suunnitelma olisi päässyt toteutukseen asti.

 

Tuo epilogi, eli lentojen uudelleenlämmitys loppuvuodesta -44 ja alkuvuodesta -45 onkin sitten jo eri juttu.

 

Timo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastaajille, itse en usko etta noita Japanin lentoja on lennetty ainakkan suomesta. Se mika minulla kavi mielessa olisiko lennetty jonkinlaisia testilentoja kun on selvitetty mika on todellinen koneen kantama. lento lappiin/jaamerelle olisi kuitenkin voitu suorittaa melko turvallisella alueella. Tuo Nautsin kiitoradan pituus on kylla asia joka ei tue vaittamaa sen kaytosta. Vaikuttaa melko lyhyelta Ju 290 koneelle taydessa kuormassa. Jossain foorumilla nain myos maininan etta BV222 koneella olisi suunniteltu lentoja Japaniin Nautsin kautta. Tama siis oli vain suunnitelma.

 

t. Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa mainitussa Feeniksin artikkelissa on käsitelty myös suunnitelmat käyttää Bv 222 -koneita Japanin lentoihin. Lehden voi hankkia Ilmailumuseoyhdistykseltä: info(ät)imy.fi

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Luftwaffen operatiiviset arkistot poltettiiin sodan loppuvaiheessa, joten kovin varmalle pohjalle nässä puolispekulatioissa ei varmaan ole mahdollista päästä. Peter Herden kirja Japanflug vuodelta 2000, (http://www.steiner-verlag.de/programm/fachbuch/geschichte/mittelalter-und-neuzeit/reihen/view/titel/51566/print.html, tai http://www.amazon.com/Japanflug-Verwirklichung-Flugverbindung-Wissenschaftliche-Sitzungsberichte/dp/3515075879/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1356180995&sr=1-1&keywords=Der+Japanflug%2C+by+Peter+Herde%2C+2000) saattaisi antaa melko tyhjentävän  käsityksen aiheesta. Vaikka tuon saisi näköjän noin neljällä kympillä + rahti, niin ainakaan oma uteliaisuuteni  tai harrastuneisuuteni ei ihan vielä  ole riittävää investoinnin toteuttamiseen. Olisiko IMY:llä kiinnostusta, tuohan saattaisi olla suomalaisittain mielenkiintoinen strateginen sivujuonne sodan monimuotoisuudessa.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään