Jaakko Männistö

Finnair joutui laskeutumaan vastatuulen vuoksi.

14 viestiä aiheessa

Menolento on lähtenyt Helsingistä sunnuntai-iltana:

 

Sunnuntai 23.12.2012

20:55 Malaga AY735 Lähtenyt 21:21 T2

 

 

Malagassa on ollut puoliltaöin 300-400 m näkyvyys ja sumua aamuun asti:

 

LEMG 240500Z 29004KT 0700 R12/P2000 R13/0700D R30/1200VP2000U BCFG BKN002 08/08 Q1020 NOSIG=

LEMG 240430Z 28005KT 0700 R12/0900VP2000U R13/0600N R30/0650V1900U FG BKN002 07/07 Q1020 NOSIG=

LEMG 240400Z 29004KT 250V320 0500 R12/0500N R13/0500N R30/0600N FG BKN002 08/08 Q1020 NOSIG=

LEMG 240330Z 30003KT 0400 R12/0450N R13/0350N R30/0450N FG BKN002 08/08 Q1020 NOSIG=

LEMG 240300Z 32002KT 0400 R12/0375N R13/0350N R30/0400N FG BKN002 09/09 Q1021 NOSIG=

LEMG 240230Z 31002KT 0400 R12/0350N R13/0400N R30/0350N FG BKN002 10/10 Q1021 NOSIG=

LEMG 240200Z 32001KT 0400 R12/0300N R13/0400N R30/0300V0400N FG BKN002 11/11 Q1021 NOSIG=

LEMG 240130Z 33001KT 0400 R12/0300N R13/0400N R30/0325N FG BKN002 11/11 Q1021 NOSIG=

LEMG 240100Z 33002KT 0400 R12/0300N R13/0325N R30/0375N FG BKN002 11/11 Q1021 NOSIG=

LEMG 240030Z 00000KT 0400 R12/0300N R13/0400N R30/0450N FG BKN002 12/12 Q1022 NOSIG=

LEMG 240000Z VRB01KT 0400 R12/0325N R13/0450N R30/0550N FG BKN002 12/12 Q1022 NOSIG=

LEMG 232330Z 00000KT 0400 R12/0375N R13/0450N R30/0400N FG BKN002 12/12 Q1022 NOSIG=

LEMG 232300Z VRB01KT 0500 R12/0375N R13/0550N R30/0450N FG BKN002 11/11 Q1022 TEMPO 0400=

LEMG 232230Z 28002KT 0500 R12/0375N R13/0550N R30/0650U FG BKN002 11/11 Q1022 TEMPO 0400=

 

 

Paluulennon matkustajat on ilmeisesti kuljetettu maanantain reittilennolla Madridista:

 

AY3184 10:10 MADRID HELSINKI 13:54 (Departed) 18:24 (Landed)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tainnut tuuli olla se tekijä kuitenkaan.

Vastatuulen takia polttoainetta kului enemmän ja tuolla näkyvyydellä olisi ollut silkkaa hulluutta mennä kokeilemaan laskeutumista Malagaan, koska ylösvedon jälkeen oltaisiin kuitenkin lähdetty Madridiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastatuulen takia polttoainetta kului enemmän ja tuolla näkyvyydellä olisi ollut silkkaa hulluutta mennä kokeilemaan laskeutumista Malagaan, koska ylösvedon jälkeen oltaisiin kuitenkin lähdetty Madridiin.

 

Voisi kuvitella, että niillä hypoteettisilla pienillä keromäärillä ois kyllä etsitty varakenttää hieman lähempää kuin Madridista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin voisi kuvitella, että siellä on jotkin säännöt näille vara kentille. En tiedä. Muutenhan siinä olisi ollut esim. Granada. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä jos lähemmillä kentillä oli samanlainen, tai huonompi sää? Madridin päätökseen oli varmasti omat syynsä, kysymällä selviää.  ;)

Edit: Ja kapteeni ei tietääkseni päätä varakenttiä, vaan dispatcher. En tiedä onko lentoseurantalomake oikea termi, mutta siinä lukee 4 varakenttää joihin on pääsy tarpeen vaatiessa. Tiedä sitten oliko Madrid lähin kenttä, joka varalla oli vai miten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän siinä Sevilla olisi näin perstuntumalla se todennäköisin vaihtoehto ensimmäiseksi varakentäksi? Vähän ohi aiheen menee mutta menkööt... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän siinä Sevilla olisi näin perstuntumalla se todennäköisin vaihtoehto ensimmäiseksi varakentäksi? Vähän ohi aiheen menee mutta menkööt... ;D

Voi olla joo, mutta täytyy miettiä asiaa siltä kannalta, ettei sinne kentälle vaan ilmestytä, samalla tapaa kuin simussa. Jos Sevilla tai Granada eivät ole antaneet esimerkiksi lupaa, ellei kyseessä ole hätätapaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä jos lähemmillä kentillä oli samanlainen, tai huonompi sää? Madridin päätökseen oli varmasti omat syynsä, kysymällä selviää.

 

Ei voi olla. Kyllä täältä foorumilta se paras asiantuntemus löytyy. Nyt väität ihan turhaan.

 

 

:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla joo, mutta täytyy miettiä asiaa siltä kannalta, ettei sinne kentälle vaan ilmestytä, samalla tapaa kuin simussa. Jos Sevilla tai Granada eivät ole antaneet esimerkiksi lupaa, ellei kyseessä ole hätätapaus.

Onhan siinä lähellä vielä Jerez de la Frontera ja jopa Velez Malaga.  Mutta uskon kuitenkin että paras paikka tankata on Madrid.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä jos lähemmillä kentillä oli samanlainen, tai huonompi sää? Madridin päätökseen oli varmasti omat syynsä, kysymällä selviää.  ;)

Edit: Ja kapteeni ei tietääkseni päätä varakenttiä, vaan dispatcher. En tiedä onko lentoseurantalomake oikea termi, mutta siinä lukee 4 varakenttää joihin on pääsy tarpeen vaatiessa. Tiedä sitten oliko Madrid lähin kenttä, joka varalla oli vai miten.

 

Joo, juuri ehkä näin. Tai sitten ei. Kannattaa varmaan kysyä vielä uudestaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sevilla, Granada ja Jérez lienevät öisin kiinni ja Velez-Málaga on täkäläinen Malmi - siis pieni VFR-kenttä. Ja vaikka olisivat olleet aukikin, noilla kentillä ei Finskillä ole valmiiksi sopimusta handling-yhtiön kanssa, joiten matkustajien bussituksen hoito Malagaan olisi todennäköisesti kestänyt kauemmin, kuin mitä pidempi ajoaika Madridista teki.

 

PS. Dispatcher ehdottaa - kippari päättää ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään