Timo Partanen

Puskalentoa ja maisemien katselua Keniassa

11 viestiä aiheessa

Lensin joulukuussa (meno 13. ja paluu 15. päivinä) Nairobin Wilsonilta Air Kenyan lennolla 851 Serena Maraan ja takaisin. Kyseessä on siis tavallaan perinteinen “maitolaiturikeikka”, joka pysähtyy Serena Maraan, Olkiongoon ja Keekorokiin matkustajia varten. Kalustona, ainakin tuolla lennolla oli de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, ja vaikka pomppuja on monta, niin matkustajia sitten taas ei…

 

Lento on nopein ja monella mittarilla mitattuna paras tapa päästä Nairobista läntiseen Masai Maraan nopeasti. Autolla matkaan kuluisi jopa noin kahdeksan tuntia, kun lentoaikaa puolestaan on noin 45 min.

 

Wilson on Nairobin kotimaan kenttä, jolta operoivat mm. Air Kenya, Safari Link, useat avustusjärjestöt ja MAF. Myös Kenian poliisilla oli Wilsonilla vahva osa. Nairobin kansainvälinen pääkenttähän on valtion perustajaa ja ensimmäistä presidenttiä kunnioittaen nimeltään Jomo Kenyatta. 

 

En tiedä onko Twin Otterin kaasuvivut jotenkin erikoisen raskaita liikuteltavia tai sijoitettu huomattavasti lähemmäs kapteenin penkkiä, vai mistä johtui se, että perämiehenä toiminut nuori nainen ei ilmeisesti saanut kaasuvipuja liikkumaan ja kapteeni auttoi tässä. Kuva ohessa.

 

Lentokoneesta saa, jos sää sallii, oikein hyvän kokonaiskäsityksen maan pinnanmuodostuksesta, inhimillisen toiminnan rakenteesta, yleisestä yhdyskuntarakenteesta ja asutuksen muodoista. Tässä tapauksessa erityisen mielenkiinnon havainnointiin toi Itä-Afrikan suuri hautavajoama, eli Great Rift Valley, jonka itäinen haara jäi tämän matkareitin alle. Aiemman tulkinnan mukaan Great Rift Valley:ta pidettiin osana suurta hautavajoamajärjestelmää, jonka alkaa eteläisestä Syyriasta, jatkuu Israelin, Kuolleen Meren ja Punaisen meren kautta itäiseen Afrikkaan ja päätyy lähelle Etelä Afrikan rajaa. Uudemman tulkinnan mukaan kyseessä kuitenkin on useasta erillisestä järjestelmästä koostuva kokonaisuus, jonka osat ovat linkissä toisiinsa. Joka tapauksessa vajoaman synty on selitettävissä sillä, että kun maapallon pinnan muodostuvat tektoniset laatat ovat liikkuneet toistensa suhteen ikään kuin lauttoina maapallon sulan sydämen päällä.

 

Tämä tektonisten laattojen jatkuva liike saa aikaan maanjäristyksiä kun laattojen välisessä saumassa tapahtuva paine purkautuu äkillisenä nytkähdyksenä. Afrikan kyseessä ollen tämä tektonisten laattojen liike on pilkkomassa Afrikan mannerta useaan eri osaan. Nubian laatta, joka kattaa suurimman osan nykyisestä Afrikasta, liikkuu länteen, kun Somalian laatta puolestaan etääntyy sekä Nubian, että Arabian laatoista.

 

Great Rift Valley, eli Afrikan suuri hautavajoama on ilmeisesti syntynyt siten, että tuon tektonisten laattojen erilleen suuntautuvan liikkeen seurauksena mannerlaattojen väliin on syntynyt tilaa, jonka nyt näemme tänä hautavajoamana. Tuossa oheistetussa kuvassa hautavajoaman synty on selitetty siten, että siitä syntyisi laaksoja ja harjanteita. Oma havaintoni, lennettyäni tuon hautavajoaman yli auringon luodessa lännen suunnalta vinon lännestä itään suuntautuvan varjon on, että maasto näyttää siltä kuin suuri täytekakku olisi kaadettu kumoon maastoon kerrosten liukuessa toistensa alta. Ehkä jollain foorumilaisella on hallussaan hyvä selitys tuosta maaston syntyhistoriasta.

 

Maasait ovat ehkä Afrikan tunnetuin heimo. Masai Mara, ja rajan eteläpuolinen Serengeti ovat maasaiden asuinaluetta. Siten lennolla Nairobiin nähdyt kylät lienevät kaikki maasaiden kyliä, tai ainakin niin voisi syystä olettaa. Maasait ovat paimentolaisheimo, joka rakentaa kylänsä luonnonmateriaaleista. Kyliä kiertää piikkipensaista tehty valli, jonka sisälle jäävät asumukset ja tärkein, eli karja. Monissa kylissä karja on asetettu kylän keskiöön ja ihmisten asumukset ympäröivät karja-aitausta. Onko ulkoaitaus asumusten ulkopuolella, vai ei näyttää riippuvan tilanteesta. Joskus ihmisiä ei ole suojattu aitauksella, vaikka karja on suojattu.

 

Oheisista linkeistä voi lukea lisää Itä-Afrikan geologiasta, mannerlaatoista ja Air Kenyan liikenteestä. Vaikka netin lähteet onkin aika asetettava tarkan lähdekritiikin kohteeksi, niin tuo NG:n artikkeli vaikuttaa hyvin asiantuntevasti kirjoitetulta, ja tuo geology:n artikkelin kirjoittaja on alansa proffa.

 

http://education.nationalgeographic.com/education/encyclopedia/rift-valley/?ar_a=1

 

http://geology.com/articles/east-africa-rift.shtml

 

http://www.airkenya.com/Destination/destination_masai%20

 

 

Timo

 

Air Kenyan kalustoa Wilsonilla, Grand Caravan ja Twin Otter

[ attachment removed / expired ]

 

Air Kenyan kalustoa,mm.  Dash-8 ja takana poliisin Mi8 sekä varaosiksi päätynyt Fokker 27

[ attachment removed / expired ]

 

Air Kenya terminaali Wilsonilla

[ attachment removed / expired ]

 

Elandeja ilmasta Masai Marassa

[ attachment removed / expired ]

 

Hautavajoaman geologiaa

[ attachment removed / expired ]

 

Hautavajoama 1

[ attachment removed / expired ]

 

Hautavajoama 2

[ attachment removed / expired ]

 

Hautavajoama 3

[ attachment removed / expired ]

 

Hautavajoama 4

[ attachment removed / expired ]

 

Hotelli sijaitsi harjanteella, josta näköalat olivat mitä mainioimmat

[ attachment removed / expired ]

 

Keekorok International Airport first class lounge

[ attachment removed / expired ]

 

Keekorok airstrip

[ attachment removed / expired ]

 

Maasaiden kyläkeskittymä

[ attachment removed / expired ]

 

Maasaiden kylä

[ attachment removed / expired ]

 

Jäykkä kaasuvivusto???

[ attachment removed / expired ]

 

Twin Otter Mara Serenassa

[ attachment removed / expired ]

 

Kahden kerroksen väkeä

[ attachment removed / expired ]

 

Univormumuotia

[ attachment removed / expired ]

 

Kenialasten sotamuistomerkkki Wilsonin kyljessä

[ attachment removed / expired ]

 

Our bird has reached its final parking position

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno ja perusteellinen kertomus Timo - juuri niinkuin sinulta voi odottaa :). Air Kenya on yksi minunkin mieliyhtiöistäni matkustajana. Oliko tuo "jäykät kaasut" lentoonlähdössä?  Perämiehen tehdessä lentoonlähtöä tuo on standardiproseduuri (ainakin brittiläisessä lentoperineessä, joka Keniassa vallitsee), koska kippari päättää keskeytyksestä, hänellä on kädet vivuilla V1:een asti. Modernimmissa koneissa perämiehen kädet ei ole vivuilla tuossa vaiheessa, kun automatiikka hoitaa tehon säädön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, lentoonlähdössähän se. Kun tuossa pääsi seuraamaan useampaa lentoonlähtöä, niin tuo kuvattu tapaus kiinnitti huomiota juuri tuon "kahden käden menettelyn" vuoksi. Kun kapteeni teki lentoonlähdön, niin hän hoiteli vivut ihan yssikseen.

 

Timo

 

PS: Air Kenyan ammattimaisuus teki ihan vaikutuksen. Kun ei ollut oikeastaan  mitään referenssipistettä odotettavana,  niin kaikki sujui ihailtavan rauhallisesti mutta joutuisasti, pole pole!!! Jopa koneen pesu, joka tuolla tosin tehtiin ihan eri asian vuoksi kuin täällä...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen kertomus Keniasta! On todella meidän foorumilaisten onni, että kuulut "porukkaan" ja saadaan katsella ainakin meikäläistä todella kiinostavaa "kuvakirjaa"!  :thmbup: Laittelehan lisää samanlaista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaan kiitoksista!!! Aina se lämmittää mieltä, jos näillä omilla jorinoilla voi viihdyttää joitain foorumilaisia - siksi näitä juttuja kannattaa tehdä!!

 

Tässä siten, yleisön pyynnöstä pari lisäkuvaa. En usko, että kovin monet ovat selvillä siitä, että Kenia on melkoinen kukkien tuotannon suurvalta. Suuri osa meilläkin myytävistä irtoruusuista yms tulee Keniasta lentorahtina. Oheisessa kuvassa on ilmeisesti yksi tällainen kukkia tuottava kasvihuone. Laitoin  mukaan myös kuvan Keekorokin kiitotiestä.  Veikkaisin, että sinne lennetään ihan visuaalissa, ainakaan mitään tekniikkaa ei ollut pikaisella tarkastelulla havaittavissa.

 

Timo

 

 

Kasvihuone ihan Nairobin laitamilta

[ attachment removed / expired ]

 

Keekorok landing strip

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita ruusuja on tullut kuskattua. Joku 105 tonnia kerralla 6 kertaa viikossa yleensä joko Manstoniin tai Ostendeen. Korjataan että firma kuskasi 6 kurt viikossa mutta itse joku pari kertaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita ruusuja on tullut kuskattua. Joku 105 tonnia kerralla 6 kertaa viikossa yleensä joko Manstoniin tai Ostendeen.

 

Toiset tuo vaimolleen ruusun tai ehkä jopa muutamankin, Janne vie asian kokonaan toiselle tasolle  ;D

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla