Ismo Nurmi

Liiton tolpassa ollen Udun tunnus?

48 viestiä aiheessa

Muistaako joku äkikseltään Malmilla Liiton pihassa olleen Udun tunnuksen? Oliko se sama joka on Ilmailumuseon katossa vai varastossa oleva?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mikä oli liiton pihassa olleen koneen tunnus, mutta Ilmailumuseon kokoelmassa olevat koneet ovat eri yksilöitä (yksi I-hallin katossa ja toinen varastosa/simulaattorikäytössä).

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaako joku äkikseltään Malmilla Liiton pihassa olleen Udun tunnuksen? Oliko se sama joka on Ilmailumuseon katossa vai varastossa oleva?

 

OH-364X/ kisatunnus WW

 

Todisteeksi vielä ;)

 

dscn8034_cropped.jpg.018866c41de28e0d36ad8a9148836290.jpg

 

 

hannu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen udun tunnus oli OH-LKN.  Hieno koneyksilö jonka lennot lopetti uduista löytyneet laminointiviat. Monet muistoisat matka ja peltokeikat tällä purtsikalla :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen udun tunnus oli OH-LKN.  Hieno koneyksilö jonka lennot lopetti uduista löytyneet laminointiviat. Monet muistoisat matka ja peltokeikat tällä purtsikalla :)

 

 

Meikä lenteli vaan OH-366:lla (CID: 97) :) Peltoon en tainnut joutua kuin kerran sen kanssa...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni utujen lennot loppuivat jonkin onnettomuuden jälkeen, jolloin löydettiin laminointivikoja pääsalosta ja kaikki udut maadoitettiin.  Kyseisen 364X:n  X liittyy taas muistini mukaan joihinkin flutteriongelmiin sivuperäsimessä uduissa ja tähän yksilöön lisättiin massabalanssit poistamaan ongelmaa jotka ilmeisesti muuttivat painopistettä ja sillä ei voinut enää lentää ilman X:ää .   Saa korjata. Jollain on arempaa tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni utujen lennot loppuivat jonkin onnettomuuden jälkeen, jolloin löydettiin laminointivikoja pääsalosta ja kaikki udut maadoitettiin.  Kyseisen 364X:n  X liittyy taas muistini mukaan joihinkin flutteriongelmiin sivuperäsimessä uduissa ja tähän yksilöön lisättiin massabalanssit poistamaan ongelmaa jotka ilmeisesti muuttivat painopistettä ja sillä ei voinut enää lentää ilman X:ää .   Saa korjata. Jollain on arempaa tietoa.

 

Medänkin Utuun nuo painot lisättiin, muttei muistaakseni tullut silti X:ää. Muistelisin, että sukunimikaimani teki omaan Utuunsa jonkun isomman modifikaation, jolloin siitä tuli X. Ihan tarkkaan en muista mitä sille tehtiin, mutta oli se jotain isompaa kuin ne painot. Vähän hämärissä alkavat olla omat muistikuvat...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin kuvitellut, että 364 olisi ollut tallessa Suomen Ilmailumuseossa, mutta sen sivujen mukaan siellä ovat 355 ja 368, joista jälkimmäinen esillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin kuvitellut, että 364 olisi ollut tallessa Suomen Ilmailumuseossa, mutta sen sivujen mukaan siellä ovat 355 ja 368, joista jälkimmäinen esillä.

 

OH-368 majaili Vesivehmaalla, oli  "Tussen Utu" eli Toimi Kelkolan yksityiskone. En muista koskaan nähneeni sen lentävän (toki siis varmasti on lentänyt, muttei ainakaan kovin aktiivisesti v -74 etenpäin, josta lähtien sitä tarkkailin) :)

 

h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Medänkin Utuun nuo painot lisättiin, muttei muistaakseni tullut silti X:ää. Muistelisin, että sukunimikaimani teki omaan Utuunsa jonkun isomman modifikaation, jolloin siitä tuli X. Ihan tarkkaan en muista mitä sille tehtiin, mutta oli se jotain isompaa kuin ne painot. Vähän hämärissä alkavat olla omat muistikuvat...

 

hannu

 

Kommentina tuohon yllä olevaan, lainaamani, Hannun tekstiin, esitän suraavaa:

 

Minä otin Udustani pois sen sivuperäsimeen kuuluneet vastapainot, muotoilin koneen nokkaa hieman terävämmäksi ja lisäsin koneen suurinta sallittua lentomassaa, koska kone oli suhteellisen painava. Korotetun suurimman sallitun lentomassan vuoksi, jouduin myös alentamaan suurimpia sallittuja kiihtyvyysmonikertoja ja rukkailemaan vastaavasti suurinta sallittua puuskaisen sään lentonopeutta sekä suurinta sallittua liikehtimisnopeutta. Nuo olivat syyt koneen muuttamiseen experimental-koneeksi ja hyvin se minua palveli, kovilla keleillä meni ihan kivasti, mutta oikein heikoissa keleissä oli aika nihkeää.

 

Risto Niemi

 

 

Edit: Kun lainaatte jonkun toisen tekstiä, niin käyttäkää 'lainaa' / 'quote' -nappulaa sen sijaan, että kopioisitte ja liittäisitte lainattavan tekstin ennen omaa tekstiä. / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni utujen lennot loppuivat jonkin onnettomuuden jälkeen, jolloin löydettiin laminointivikoja pääsalosta ja kaikki udut maadoitettiin.  Kyseisen 364X:n  X liittyy taas muistini mukaan joihinkin flutteriongelmiin sivuperäsimessä uduissa ja tähän yksilöön lisättiin massabalanssit poistamaan ongelmaa jotka ilmeisesti muuttivat painopistettä ja sillä ei voinut enää lentää ilman X:ää .   Saa korjata. Jollain on arempaa tietoa.

 

Moi,

 

Olen sen verran tuoretta vuosikertaa, etten ole koskaan Udulla lentänyt.

 

OH-LKB/341 päätyi järveen joskus 80-luvun alkupuolella, muistaakseni Pohjanmaalla. Silloin huomattiin se paarrevika siivissä ja nopeuksia alennettiin huomattavasti aiemmista. Vuoden 1982 / 1983 Ilmailuissa oli tästä kiivasta keskustelua mm. IH:n, suunnittelija Ahto Anttilan ja KRT:n ex- johtaja Linnaluodon välillä.

Muutama yksilö oli ainakin rekisterissä 80-luvun lopulle, mutta en tiedä, milloin viimeinen lento on Uduilla tehty (ja mikä on tilanne maailmalla, mm. Islantiin myytiin ainakin yksi kone käytettynä). 368 on poistettu rekisteristä jo 1977.

 

Yt Riku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Olen sen verran tuoretta vuosikertaa, etten ole koskaan Udulla lentänyt.

 

OH-LKB/341 päätyi järveen joskus 80-luvun alkupuolella, muistaakseni Pohjanmaalla. Silloin huomattiin se paarrevika siivissä ja nopeuksia alennettiin huomattavasti aiemmista. Vuoden 1982 / 1983 Ilmailuissa oli tästä kiivasta keskustelua mm. IH:n, suunnittelija Ahto Anttilan ja KRT:n ex- johtaja Linnaluodon välillä.

Muutama yksilö oli ainakin rekisterissä 80-luvun lopulle, mutta en tiedä, milloin viimeinen lento on Uduilla tehty (ja mikä on tilanne maailmalla, mm. Islantiin myytiin ainakin yksi kone käytettynä). 368 on poistettu rekisteristä jo 1977.

 

Yt Riku

 

 

Lensin viimeisen lentoni Udulla (366) vuonna 1979 joten se myytiin muistaakseni silloin talvella 79-80 Islantiin, jossa tuhotui (kuulemani mukaan) ensimmäisellä lennolla mentyään vintturihinauksesta suoraan kierteeseen. Tästä minulla ei ole mitään varsinaista tietoa, mutta näin muistelen kerrotun.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

OH-LKB/341 päätyi järveen joskus 80-luvun alkupuolella, muistaakseni Pohjanmaalla.

 

 

Tämä taisi olla yksi ymmärtääkseni kolmesta Menkijärveen ajetusta koneesta. Olikohan joku kilpailu käynnissä, muistaako / tietääkö Nisulan Jukka tarkemmin?

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin kuvitellut, että 364 olisi ollut tallessa Suomen Ilmailumuseossa, mutta sen sivujen mukaan siellä ovat 355 ja 368, joista jälkimmäinen esillä.

 

Moikka Ismo.  Utu otettiin tolpasta alas, koska oli jo mennyt sen verran huonoon kuntoon, että oli pelkoa putoamisesta kunnon myrskyssä. Alasoton jälkeen se päätyi tiettävästi yksityiseen varastoon, runko jo melko "pehmeänä".  Itse en kyseisellä koneella koskaan päässyt lentämään, mutta 90-luvun alkupuolella olin sitä "tolppakuntoon" hiomassa ja paklaamassa Elias Viitasen työnjohdossa Tlk:n vanhassa kerhotilassa Auran Panimolla.  Turun Lentokerhohan lahjoitti OH-364X:n sinne SIL:n konttuurin eteen tolpan nokkaan esittelykaluksi. Pitkään Utu siellä tolpan nokassa viihtyikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä taisi olla yksi ymmärtääkseni kolmesta Menkijärveen ajetusta koneesta. Olikohan joku kilpailu käynnissä, muistaako / tietääkö Nisulan Jukka tarkemmin?

 

t: V-M

 

Vaasan LK:n historiikissa mainitaan vuodesta 1981, että kerho lähti Menkijärven leirille 20.6. Leiri päättyi 27.7. Heinäkuussa -81 oli Menkijärvellä Tinttiralli XII, jonka järjesti kauhavalaiset. OH-LKB:n (OH-341) konehistoria kertoo, että se teki kaputin (crashed at Menkijärvi) 6.7.1981. Koneen omistaja oli tuolloin Ilmasotakoulun Lentokerho Kauhavalta. Sopisi hyvin kuvaan ja edellä olleeseen Rikun muisteluun, että kone laski Menkijärveen kisoissa tai harjoituksissa. Kauhavalaiset voisivat muistella lisää. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehtoota,

 

Pitäs jaksaa kaivaa kirjahyllystä Ritarannan teoksia...:)

 

Ulkomuistista sanoisin kyllä, että Sodankylässä oli yksi Utu pitkään rekisterissä, ehkä jopa 90-luvun puolelle. Sekin varmaan oli niitä ns. puolivalmisteista kasattuja kuten Ristonkin Utu, rekisteröinti oli vasta 70-luvun puolella ?

 

Pitäisi katsoa Ilmailuita myös 1980-luvun puolelta. Kerhokisoissa Utuja oli vielä (muistaakseni) pitkälle 80-lukua.

 

Udun historiaa en tarkkaan tunne, mutta sen olen kuullut / lukenut ettei proto OH-LKX sitten lähtenytkään Englannin MM-kisoihin 1965 vaikka oli Räyskälässä sinä keväänä. Kuulemma olis pitänyt olla aina plastic paddingia mukana pari tuubia....:)

 

Kunnioitan sitä ennakkoluulottomuutta, jota Utu edusti aikanaan. Jälkiviisaus on huono tauti, mutta tuote olisi varmaan ollut helpommin "synnytettävissä" jos tietyissä rakenteissa olisi käytetty vaikka puuta...ts. Schleicher käyttää sitä edelleen kuitukoneissakin. Eli ehkä oli liian iso harppaus tehdä kokonaan lasikuituinen kone, kaikki rakenteet huomioiden.

 

Aikalaiset varmasti tietää paremmin.

 

Riku

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin viimeisen lentoni Udulla (366) vuonna 1979 joten se myytiin muistaakseni silloin talvella 79-80 Islantiin, jossa tuhotui (kuulemani mukaan) ensimmäisellä lennolla mentyään vintturihinauksesta suoraan kierteeseen. Tästä minulla ei ole mitään varsinaista tietoa, mutta näin muistelen kerrotun.

 

hannu

 

Kuulemassa on perää:

 

A colleague was testing a new glider (a UTU from Finland). He and his friends visited another club here that also owned a UTU. He was given a winch launch and released, flew some circles and landed successfully. When he landed his friends asked if he tried to stall it in flight, but he had not and went up again. He released and pulled the stick back at about 400m, and the glider lost speed, stalled, a wing dropped and it began to spin. He hit the ground in the only grassy spot in big area of lava. Everybody watching thought the pilot was dead, but he survived and is still flying with us. The primary cause of the accident was given as "not complying with minimum pilot weight" -- the pilot was at least 10kg under weight.

 

OH-LKO/366 sai Islannissa rekisteritunnuksen TF-SEL. Kone poistettiin suomalaisesta rekisteristä huhtikussa 1980 ja kaputti tapahtui heinäkuussa 1980.

 

Karhulan OH-LKD myytiin Tanskaan, rekisteröitiin tunnuksella OY-FKX ja myöhemmin Islantiin. Ensin varattu tunnus TF-SBJ, mutta lopulta kone rekisteröitiin tunnuksella TF-UTU.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaasan LK:n historiikissa mainitaan vuodesta 1981, että kerho lähti Menkijärven leirille 20.6. Leiri päättyi 27.7. Heinäkuussa -81 oli Menkijärvellä Tinttiralli XII, jonka järjesti kauhavalaiset. OH-LKB:n (OH-341) konehistoria kertoo, että se teki kaputin (crashed at Menkijärvi) 6.7.1981.

 

Minulle kerrotun mukaan kyseessä oli paikallislento oikein tuulisessa säässä. UTU-pilotti tuli idästä kovassa vastatuulessa niukoin korkeuksin Menkijärveä kohti. Lopussa hän painoi koneen pintaan kovalla nopeudella - periaatteessa kone voisi mennä näin pitemmälle, ihan pinnassa on pienempi vastatuuli ja maavaikutuskin voisi ehkä auttaa. Tarkoitus oli hyppäyttää kone Menkijärven rantametsikön yli kentälle. Joku meni pieleen, kone törmäsi veteen ehkä noin 170 kmh tuntinopeudella. Utu sukelsi heti ja kääntyi ylösalaisin. Pilotti pääsi ulos omin avuin - eipä sinne muut olisi ehtineetkään. Käteen tuli pieni haava, ei muita vammoja.

 

Pilotti oli käynyt toukokuussa Räyskälässä opekurssin, kokemusta oli siis varmaankin pari sataa tuntia.

 

Näin ko Udun syyskuussa -81. Se oli ihan paxxx. Runko oli muodossaan mutta nokkakartiota saattoi vapaasti heilutella; koko eturunko oli kuin murskattu munan kuori, muodossaan mutta ihan pehmeä. Molemmat siivet olivat halki, yläpuoli ja alapuoli erillään. Vesi oli mennyt torsiosta sisään ja jättöreunasta ulos.

 

Yleensä purjekone säilyy veteen laskiessa ehjänä, mutta liika nopeus rikkoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sakari, tulipahan tuokin tapaus tallennettua. Vastaava pakkolasku sattui samoihin aikoihin -80-luvun alussa kun Alajärven IK:n Kajava OH-244 laski myös Menkijärven rantakaislikkoon. Pilottina oli Vetelin silloinen kunnanjohtaja. Kaverini Aallon Jari VLK:sta oli vetämässä konetta kaislikosta pois. Puukone on puukone, ei paljon huonoa tykännyt, Saariston Pena osti Kajavan ja se kunnostettiin Vaasassa -80-luvun lopulla. Pena myi se myöhemmin eteenpäin.

 

Tuo edellä kirjoitettu Utu-kaputti sen sijaan tuo mieleen toisen samantapaisen. Muistan lukeneeni Jänö Kaukosen kirjasta kun yksi Utu teki kaputin Kebnellä, niin koneen siipi otti hankeen finaalikaarrossa ja se oli siinä. Kone teki telemarkin ja iskeytyi sivuttain radan päähän jäälle. Pyrstö vakaajineen katkesi irti poikki, mutta muuten kone näytti kaukaa ehjältä. Pilotti selvisi rytäkästä myös. Lähempää tarkasteltuna kone aiheutti kuitenkin ihmetystä. Siitä oli tullut kauttaaltaan aivan vetelä, täynnä pieniä halkeamia, kaikki muovin/kuidun pintajännitys katosi, rakenne mureni  ja kone oli sökö saman tien. Aivan kuin auton securit-tuulilasi olisi mennyt pienille säröille. Koneen kaunis vihreä väri katosi samalla. Kun Jänö kertoo kokeilleensa koneen takarungon jäykkyyttä sivuttain työntämällä, niin runko kiertyi helposti 90 astetta, ja otteen irroituksen jälkeen palautui hyvin hitaasti lähes entiselleen. Jänö kertoo, ettei ollut koskaan minkään koneen rakenteessa kokenut vastaavaa velttoutta, se oli merkillisin konerikko mitä hän oli nähnyt. Se oli sitä ensimmäisen sukupolven muovikonelaatua..."saippuakotelomuovia".

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään