Aki Pajunen

Parhaat hakuagentit lentovarauksiin tehokäyttäjälle?

9 viestiä aiheessa

Tulipa mieleen esittää kysymys, jota en suoraan haulla löytänyt muista ketjuista. Suljettakoon ja siirrettäköön, jos aihetta on muualla käsitelty.

Normaaleilla (ebookers, travellink jne.) agenteilla voi hakea hinnan, lennon keston yms. kriteereiden mukaan. Nämä sopivat kuitenkin surkeasti, mikäli yrität rakentaa optimaalista kokonaisuutta hyödyntäen lippusääntöjä. Aikanaan kun lensin työmatkoja, niin liikematkatoimistomme tuntui pystyvän rakentamaan paljon parempia kokonaisuuksia, kuin normaali kuluttaja hakatessaan varauspalveluita.

Kysymys ei ole, että odottaisin mitään mystisiä hintoja tai reitityksiä löytyvän mitä en pystyisi itse rakentamaan, nykyisellään näiden vertailu manuaalityönä vaan on kovin työlästä ajallisesti. Ainakaan hintavahtia ei luulisi olevan totaalisen mahdotonta toteuttaa, nytkin kyttäilin eräitä Berliinin lentoja parisen viikkoa, kunnes ilman mitään kamppista LH sattui tiputtamaan haluamani päivät 190e -> 105e, varausluokassa oli pari paikkaa jotka sitten nappasin.

Ebookers näkyy mainostavan hintavahtia, mutta palvelua ei kuitenkaan sivuilta löytynyt. http://www.ebookers.fi/kohde/best_price/ "Toimintomme, Hintakartta, kampanjakalenteri, hintahaitari ja hintavahti auttavat sinua löytämään helposti ja joustavasti parhaan hinnan juuri omaa matkaasi varten." Vaikka hinnat toki muuttuvat jatkuvasti, voisi päivitysvälin määrittää jollain tapaa järkeväksi kuitenkin.

Merkittävimmät puuttuvat toiminnallisuudet, mitkä olisivat hakusessa:

* Agentit eivät osaa rakentaa back trackingiä tai liputtaa lentoja ristiin, kuten lentää ensin muualle saadakseen halvemman syöttöhinnan.

* Hintavahtia ei ole tietylle välille.

* Layovereiden hyödyntäminen on tehty hankalaksi, vaikka hintasäännöt sen mahdollistaisivatkin (hakuagentti ei näytä pitkiä vaihtoja).

* Multi-city haku tuntuu toimivan huonosti kaikilla, vaikka lentoyhtiöiden omat varaussivustot tämän mahdollistavatkin.

Mielipiteitä / kokemuksia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki yleensä on tehty suurelle massalle ja erikoisempia asioita ja palveluita pitää osata hakea tai ne pitää ostaa muualta.

Elän kuvitelmassa että suuret massat haluavat lippua ostaessaan mahd. lyhyellä lentoajalla lipun sinne minne ovat menossa ja tietenkin mahdollisimman halvalla.

Jos Veijo Vyölaukku on menossa Malagaan muutaman päivän tai viikon mittaiselle huikkalomalle, ei häntä suurella todennäköisyydellä kiinnosta käydä matkan varrella vaikka Jekaterinburgissa vaikka matka voisi olla sitä kautta halvempi. Nopeus, hinta ja vaivattomuus on se mitä perusmatkaaja hakee sekä mahdollisimman vähän lentokenttiä ja niillä säätämistä

Toinen asia voi olla se että joitain palveluita ei haluta edes kehittää matkatoimistojen ja varauskoneiden puolella koska erikoistoivomukset ja -reititykset voidaan näin kääntää henkilökohtaisen palvelun puolelle ja siitä saada parempi palvelumaksu kuin antaa asiakkaan itse touhuta netissä.

Finnairin osalta ihmettelen järjestelmän kehittämättömyyttä ja saamattomuutta kun ei edes perusmenopaluulipun lippuluokan tarkkoja ehtoja/sääntöjä saada näytille. Joku siinäkin on vaikeaa ja nihkeää vuodesta toiseen. Kun lippuun liittyy parterikumppani, niin ehdot jo löytyvätkin näppärästi linkkiä klikkaamalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen myös ihmetellyt kun yhtiöt eivät saa edes omia hintakalentereitaan päivittymään, varsin järjettömältä tuntuu avata AirBalticin low fare -kalenteri,jolloin kuukausinäkymän sijaan 5/6 päivistä lukee "Check price", ei sillä että tuokaan kovin monimutkainen koodausfunktio olisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän tätä http://matrix.itasoftware.com/search.htm tällä pystyy hakemaan melko eksoottisiakin yhdistelmiä lisäämällä Routing codeja. Näyttää nätisti lippusäännöt ja hinnat/verot.

Ei tännekään vahtia saa, ja varaamaan ei pysty, joten tarvitset halvan kivijalkatoimiton joka pystyy liput kirjoittamaan.

Ennen käytin SMT:n varaus systeemiä multi-city varauksiin, nykyään löytyy Aurinkomatkojen sivuilta, lennot --> lisää hakuvaihtoehtoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täältä myös matrixille +1. Hands down paras ja tehokkain kone jota olen koskaan käyttänyt.

Pieniä ongelmia siinä on, saatavuus tiettyjen lentoyhtiöiden kohdalla (etenkin OV) näyttää mitä sattuu ja POSin kanssa kannattaa olla tarkkana (tai sitten buukata esim. Expedian kautta jolloin POS on automaattisesti USA).

Lisäksi joskus sitä joutuu vähän ohjaamaan kädestä pitäen, mutta voittaa kyllä suurimman osan noista "kuluttajaystävällisistä" varauskoneista. Erikoisplussaa siitä että näyttää kokonaiset fare rulet eikä mitään vesitettyjä versioita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tännekään vahtia saa, ja varaamaan ei pysty, joten tarvitset halvan kivijalkatoimiton joka pystyy liput kirjoittamaan.

Suurin osa matrixin löytämistä reityksistä on kyllä buukattavissa ihan normaalien nettimatkatoimistojen kautta, itse käytän lähinnä Expediaa kun yleensä dollarikonversioissa voittaa vielä vähäsen hinnasta pois. Pointtina on vain se että noita pitää sitten ohjata kädestä pitäen eli valita multi city ja pahimmassa tapauksessa pakottaa jokainen legi erikseen mikä on toki vähän työlästä mutta mitäpä sitä ei tekisi ylimääräisten segmenttien eteen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen myös ihmetellyt kun yhtiöt eivät saa edes omia hintakalentereitaan päivittymään, varsin järjettömältä tuntuu avata AirBalticin low fare -kalenteri,jolloin kuukausinäkymän sijaan 5/6 päivistä lukee "Check price", ei sillä että tuokaan kovin monimutkainen koodausfunktio olisi.

Mä veikkaan että toi on tehty itse asiassa niin että se kakuttaa ihmisten tekemiä lentohakuja reitti + pvm. -tasolla ja näyttää sitten tossa kalenterissa jollain kriteerillä (esim. viimeiset 7 päivää) ko. kombojen alimmat hinnat. Jos joku ei ole sattunut hakemaan sun reittiäsi ja ajankohtaasi niin no can do.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko mitään hakuagenttia, millä pystyisi tekemään hakuja eri matkustusluokkin per reittiväli tai edes meno/paluu? Lentoyhtiöiden omilla sivuilla tämä onnistuu ilmeisesti vain Emiratesilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko mitään hakuagenttia, millä pystyisi tekemään hakuja eri matkustusluokkin per reittiväli tai edes meno/paluu? Lentoyhtiöiden omilla sivuilla tämä onnistuu ilmeisesti vain Emiratesilla?

Royal Jordanian (oneworld) tarjoaa myös eri matkustusluokkia menoo-paluu -varaukseen, joskus löytänyt hyviä diilejä Eurooppa-HKG/BKK.

Gulf Airilla sama, lentää Kööpenhaminasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään