Topi Falkenberg

Voiko Suomessa, tai edes Helsingissä, elää "erilainen" ihminen?

58 viestiä aiheessa

Helsingin Sanomien mukaan Kirjailija ja toimittaja Umayya Abu-Hanna muutti tyttärensä kanssa Suomesta Hollantiin rasismin vuoksi. Onko Helsinki todella niin suvaitsematon paikka elää, ettei Palestiinasta (kristittyjen luvatusta maasta) tänne yli kolmekymmentä vuotta sitten muuttanut täydellistä suomen kieltä puhuva älykkönainen voi kasvattaa täällä rauhassa Afrikasta adoptoimaansa tytärtä? 80-vuotta vanhat akatkin kiusaavat häntä joukkoliikennevälineissä! http://www.hs.fi/sunnuntai/Lottovoitto+j%C3%A4i+lunastamatta/a1356756791315  ja http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012123016501652_uu.shtml Amsterdam on kyllä suvaitsevainen paikka oleskella, jos et ole ihmiskaupan uhri, mutta kyllä kaikkialla muualla Alankomaissa tulee varmasti vaikeuksia jos ei halitse paikallista kieltä eikä näytä paikalliselta "porvarilta"?

Abu-Hanna kehuu hollantilaista kulttuuria: Ihmisten avuliaisuutta ja sitä, kuinka samaa koulua käyvät niin rikkaat, köyhät kuin eri kulttuureistakin kotoisin olevat lapset. Kuulostaa suomalaiselta ja helsinkiläiseltä tavalta toimia? Olemmeko tosiaan näin suvaitsemattomia? Minä en tunnista iteäni Hannan esittämästä kritiikistä, jotenkin tämä tuntuu niin tavallisen inhimilliseltä ikääntymiseen liittyvältä kriisiltä, etten oikein voi ymmärtää miksi hän haluaa mollata maata, jossa hän on asunut suurimman osan elämästään turvassa juutalaisten vainolta?? Peace Hanna: http://www.google.fi/images?sclient=psy-ab&hl=fi&tbo=d&site=&q=peace&sa=X&oi=image_result_group!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Palstatilaa sai ja juttu myy. Huonosta itsetunnosta kärsivät suomalaiset saavat miettiä että miksi Hanna lähti. Erikoinen näkemys Hollannista ja Amsterdmista. Emme sitten varmaan liiku samoissa piireissä. Tuntemieni hollantilaisten, sekä Amsterdamissa että muualla asuvien käsitykset maahanmuutosta hieman toiset kuin Hanna antaa ymmärtää. Siinä määrin että tämän uutisen tarkoitushakuisuutta poliittisten päämäärien, omien tai puolueen ei voi olla miettimättä. Olisikohan niin että alkaa olla ikävä Suomeen ja täytyy päästä taas pinnalle kuviossa.

Mitä Suomeen tulee, on vaimoni maahanmuuttaja, ulkomaalainen joka puhuu sujuvasti suomea 6kk kurssin jälkeen. Kolmas vuosi täällä on alkanut. Vaimo on sopeutunut tänne, minä en. Hän luki tämän jutun. Mielipide on painokelvoton mutta tiivistettynä sanoi että sitä saa mitä tilaa. Hän ei myöskään ole tavannut kuvattuja ilmiöitä itse eikä usko sen laajempaan organisoituunun ulkomaalaisvastaisuuteen Suomessa. Lisäsi vielä että jos haluaa olla julkisuuden henkilö ja nostaa päänsä esiin, saa ulkomaalaisena ottaa tarkasti huomioon alkuperäisväestön omalaatuisuudet ja kuviot. Ilmeisesti Hanna on astunut väärille varpaille.

Loppukaneettina: Ei voisi vähempää koko tyyppi kiinnostaa. Good riddance as they say!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on oma mielipiteeni asiaan:

Luulen että suomalainen suvaitsemattomuus on melkoisen valikoivaa! Ei meillä mustaa miestä vihata sinänsä siksi että se on musta. Suomalainen suvaitsemattomuus kietoutuu ennemminkin sen ympärille tekeeko muukalainen täällä töitä vai ei. Ja myöskin sen ympärille viekö se mun työt vai tekeekö se sellaisia hommia joita meikäpoika ei enää suostu tekemään. Otan pari esimerkkiä: kukaan ei varmaankaan kadehdi jos somaliassa syntynyt mieshenkilö kuljettaa linja-autoa itähelsinkiläisellä bussilinjalla. Mutta että jos maahanmuuttajana onkin kyseessä eestiläinen rakennusmies joka on voittanut tarjouskilpailussa suomalaisen kollegansa?? Mutta: maailma muuttuu, sanoi Nummisuutarien Esko jo aikoinaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moni eestiläinen rakennusmies on minutkin voittanut urakkakilpailussa. Jostain syystä seuraavan kerran olemme jälleen töissä samalla tilaajalla. Tuleekohan niin paljon paskaa ettei kaatopaikalle jaksa kantaa? Jotenkin tuntuu vain siltä, että sitä saa mitä tilaa. Viron uutisten mukaan veronumeron on tänä syksynä jo hakenut 80000 työntekijää, joten mistään pikkujutusta ei ole kysymys. Jos pelkkä hinta on ainoa mittari, jolla otetaan tekijä, niin silloin varmasti saa rajojen ulkopuolelta tekijän. Rakennusala on muutoinkin niin täynnä epämääräisiä urakoitsijoita, jotta kyllähän tänne mahtuu myös runsaasti perävalotakuulla toimivia lisääkin.

Se mitä tulee suvaitsemattomuuteen, olen saanut kokea täysimääräisesti. Tiedän muutamia tilaajia, jotka tilaavat ainoastaan sellaisilta urakoitsijoilta, joilla on ainoastaan suomalaisia työntekijöitä. Minullakin on sekä eestiläisiä, että venäläisiä töissä

Ollut jo yli10 vuotta. Paras kommentti, jonka olen kuullut firmastani oli se kun kaksi ulkomaalaista, suomessa vakituisesti asuvaa henkilöä keskusteli:" onhan se ihan hyvä firma, mutta niillä on niitä ulkomaalaisia työntekijöitä."

Mitä tuohon nyt sitten sanoisi?

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulen että suomalainen suvaitsemattomuus on melkoisen valikoivaa! Ei meillä mustaa miestä vihata sinänsä siksi että se on musta. Suomalainen suvaitsemattomuus kietoutuu ennemminkin sen ympärille tekeeko muukalainen täällä töitä vai ei. Ja myöskin sen ympärille viekö se mun työt vai tekeekö se sellaisia hommia joita meikäpoika ei enää suostu tekemään. Otan pari esimerkkiä: kukaan ei varmaankaan kadehdi jos somaliassa syntynyt mieshenkilö kuljettaa linja-autoa itähelsinkiläisellä bussilinjalla. Mutta että jos maahanmuuttajana onkin kyseessä eestiläinen rakennusmies joka on voittanut tarjouskilpailussa suomalaisen kollegansa?? Mutta: maailma muuttuu, sanoi Nummisuutarien Esko jo aikoinaan...

Esimerkkisi ei oikein sovi todellisuuteen. On totta, että Suomessa suhtautuminen maahanmuuttajiin liittyy paljolti siihen tekevätkö he töitä, ovatko he pakolaisia jne. Tai siis oikeammin mihin kategoriaan heidän koetaan kuuluvan. Käytännössä muukalaisviha ei erottele yksilöitä vaan se perustuu stereotypioihin ja näissä stereotypioissa mustalle miehelle on varattu elintasopakolaisen rooli. Ja tietenkin missä tahansa maassa ongelmia tulee sitä enemmän mitä enemmän erottuu kantaväestöstä koska erilaisuus antaa aina paremman tarttumapinnan vihalle. Vahvalta mutupohjalta rohkenen väittää, että musta bussikuski kokee huomattavasti todennäköisemmin rasistista kohtelua kuin virolainen rakennusmies. Samoin lähes kaikilla paikkakunnilla tuntuu olevan tarinoita siitä, miten koripallojoukkueiden mustien ulkomaalaispelaajien autoja on töhritty yms vaikka kenelläkään ei liene epäilystäkään etteivätkö he tekisi töitä.

Mitä ketjun pohjana olevaan tapaukseen tulee, niin kyse lienee pitkälti siitä miten asiat kokee. Epäilemättä Suomessa on rasismia, mutta se, minkä kaiken kokee rasismina ja miten vakavasti siihen suhtautuu, vaihtelee. Äärimmillään muiden katseetkin voi kokea pahansuopina, jolloin mennään väkisinkin ylitulkinnan puolelle. Huonolla onnella on tietenkin voinut kokea poikkeuksellisen paljon rasismia. Toki jos kokee saavansa muualla paremman elämän, niin ei pois muuttamisessakaan ole mitään häpeällistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perheeni molempien vanhempien puolelta, vanhempani jne ovat kaikki evakkoja. Heidän kertomukseensa ja kokemuksensa "maahanmuuttajina" ryssittely, uskonnon syrjiminen jne olivat sodan jälkeen arkipäivää. Ja me Karjalaiset olimme olevinaan vielä samaa kansaa. No nythän on todistettu että karjalaisten geeniperimä on toinen verrattuna suomalaiseen. Ehkä tässä syy kohteluun? Mielestäni kyseessä ei ollut silloin rasismi vaan protektionismi. Rasismi on hieno sana jonka joku on oppinut ulkomailta ja mitä nyt viljellään joka yhteydessä ja jota todelliset taiteilijat yhdistelevät vihapuhe sanan kanssa hienoiksi lauseiksi. Rasismi sanan merkitys on edelleen muuttumaton. Sen käyttö on vain muuttunut ja tuntuukin että suurin osa kansasta ei sanan merkitystä ymmärrä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Umayya Abu-Hanna tyrkytti itseaan mielellaan julkisuuteen, ja vihonviimeinen tempaus taisi olla, kun han tyonsi tyttarensa kirjoittaman kirjeen tasavallan presidentin kateen 6. joulukuuta. Kylla kai jo vahemmastakin "80-vuotiaat mummot" puhuvat selan takana.

Tuskin muuten missaan maassa pidetaan siita, etta maahanmuuttaja jatkuvasti arvostelee uuden kotimaansa oloja, kuten UAB usein muistaakseni teki. Vertaa tapaukseen Piers Morgan, jonka "useat" yhdysvaltalaiset haluaisivat palauttaa Britanniaan hanen voimakkaasti arvosteltuaan USA:n aselakaja ja erityisesti NRA:ta.

Allekirjoittanut on sopeutunut hyvin Yhdysvaltoihin, kunhan en vain julkisesti ryhdy liiaksi politikoimaan tai puhumaan uskonnoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä ketjun pohjana olevaan tapaukseen tulee, niin kyse lienee pitkälti siitä miten asiat kokee. Epäilemättä Suomessa on rasismia, mutta se, minkä kaiken kokee rasismina ja miten vakavasti siihen suhtautuu, vaihtelee. Äärimmillään muiden katseetkin voi kokea pahansuopina, jolloin mennään väkisinkin ylitulkinnan puolelle. Huonolla onnella on tietenkin voinut kokea poikkeuksellisen paljon rasismia. Toki jos kokee saavansa muualla paremman elämän, niin ei pois muuttamisessakaan ole mitään häpeällistä.

Aika tavalla samaa mieltä. Vaikka olen valmis kuuntelemaan maahanmuuttajien kritiikkiä, on Abu-Hanna ollut mielestäni aina turhista kitisijä, eikä mielikuva muuttunut positiivisempaan suuntaan jutun luettuani. Vähän sellaisen ulkomaalais-tukiaisen oloinen ihminen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos naapurin yöllisestä wc:n vetämisestä saa elämää suuremman ongelman niin miksi tällaisesta ei saisi? Toivottavasti Abu-Hanna löytää Hollannista haluamansa täyttymyksen.

Ehkäpä syy lähtöön on ollut se että Halla-ahon muksut on ollut samassa tarhassa  :laugh:

http://www.city.fi/yhteisot/blogit/jussihalla-aho/101516/

Tunsin syvää kosmista närkästystä radio-ohjelman johdosta. Ihmettelin, en ensimmäistä kertaa, että miltä näyttää sellaisen tyypin sielunelämä, joka menee radioon puhumaan tuollaista häikäilemätöntä paskaa toisesta ihmisestä. Hetken fundeerattuani oivalsin kuitenkin toisen mahdollisuuden: Abu-Hanna oikeasti uskoo, että noin tapahtui. Tapaus on mahdollisesti esimerkki siitä, miten käy, kun ennakko-oletus ja ideologia ohjaavat havaintoja. Lisäksi se saattaa selittää, mitä piilee monien "rasismikokemusten" takana.

Minä unohdin lyhyen kohtaamiseni Abu-Hannan kanssa saman tien, koska siinä ei ollut mitään epätavallista. Nyt huomaan, että Abu-Hanna jäi miettimään sitä. Hän on mahdollisesti miettinyt sitä pian puoli vuotta. Tapaus on luultavasti elänyt hänen päässään ns. omaa elämäänsä tavalla, jota karrikoiden voidaan kuvata seuraavasti:

* Halla-aho käveli hitaasti, koska halusi pitää hajurakoa. Tämä johtui ihonväristäni.

* Halla-aho varmaan vihasi minua ja lastani.

* Halla-aho varmaan halusi vahingoittaa minua ja lastani.

* Itse asiassa Halla-aho varmasti aikoi vahingoittaa minua ja lastani.

* Ajatelkaa nyt, minä ja lapseni pelastuimme täpärästi Halla-ahon kynsistä keskellä katua.

* Miten kukaan voi olla niin sairas, että haluaa vahingoittaa pientä lasta ihonvärin takia? Suomi on tooosi rasistinen maa.

"Se on mun kaveri"? Enkä ole. Olisin hyvin voinut olla kaverisi, Abu-Hanna, mutta eilisen esiintymisesi ansiosta tiedän, että olet joko paha tai päästäsi sairas ihminen, ja tunnen sinua kohtaan syvää vastenmielisyyttä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä Suomalaisilla on huono kansallinen itsetunto ja sille on myöskin syynsä. Vertailukohteemme on valitettavan usein absoluuttinen hyvyys ja tietenkään, koska emme ole täydellisiä, olemme tätä taustaa vasten vaillinaisia ja puutteellisia. Meillä esiintyy rasismia, tasa-arvo ei ole kaikilta osin toteutunut ja on monta muutakin asiaa, joissa on vielä petrattavaa. Tämä ominaisuutemme, että vertailukohde on absoluuttinen hyvyys, on positiivisessa mielessä auttanut kansaamme rakentamaan maailman parhaat kännykät, jäänmurtajat, risteilijät, satamanosturit ja hissit, vain muutamia luetellakseni. Olemme monessa asiassa maailman huippua.

Tämä sama ominaisuus, sen negatiivisessa mielessä, aikaansaa suhteellisuudentajun kaventumisen ja kyvyttömyyden nauttia saavutetuista tuloksista. Koska aina riittää parannettavaa ja luterilainen työmoraali pakottaa jatkamaan hyvän parantamista kohti täydellisyyttä.

Kertokaa minulle yksikin arabimaa, jossa valkoisen kohtaama rasismi on pienempää kuin Suomessa tavattava rasismi arabeja kohtaan. Kertokaa myös yksi sellainen mustan Afrikan maa. Minulla on puutteita tiedoissa mutta itse en tunne ainoatakaan. Hollannistakin minulla on kokolailla erilainen käsitys kuin arvon rouvalla, Espanjasta, Ranskasta ja Italiasta puhumattakaan. Olemme suhteellisesti ottaen hyvin esimerkillinen maa suhteessa rasismiin. En usko maailmasta löytyvän montaakaan maata, joka olisi kohdellut arvon rouvaa paremmin kuin mitä Suomi on kohdellut. Valitettavasti olet aina ulkomaalaisena ulkomaalainen, niin Suomessa kuin muuallakin. Täydellistä maailmaa ei ole olemassakaan.

Seppo      

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On kait se sitten uskottava, noinkin arvovaltainen neiti kertoo että suomi on paska maa.Olen aina puolustanut suomea, täällä on hyvä asua ja olla, kaikissa maissa on omat vikansa, toisissa isojakin vikoja.Onhan suomessa omat pienet vikansa, ainvälissä tulee jotain pientä kiroiltavaa mutta niistä selviää.

Menikö niin ettei hollannin kuppiloissa saa pössytellä jossei asu siellä vakituiseen.

Hyvää Uuttavuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hollannissa ei saa kai ostaa jollei ole paikallinen, polttamista ei ole kielletty ulkomaalaisilta. Muistaakseni meni jotenkin näin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hollannissa ei saa kai ostaa jollei ole paikallinen, polttamista ei ole kielletty ulkomaalaisilta. Muistaakseni meni jotenkin näin.

Jokainen ******** ****-***** saa taatusti pössyteltävää jos haluaa. Ovat niin avuliaita Amsterdamissa. Juttelin aikaisemmin tästä ***-***** tarinasta hollantilaisen työkaverin kanssa joka nauroi räkäisen naurun. Pyysi antamaan numeronsa jotta voi tasoittaa tätä ihanaa Alankomaa-elämystä  ;D

Sensuroitu loukkaantuneen yleisön pyynnöstä :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta lain mukaan et voi ostaa kun et ole Hollanderi. Kyllä sitä saa, se on varma ;) Sitä saa ihan Suomestakin mutta sehän on jo laitonta täällä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan sama saako siellä pössytellä, ostaa tai ei. Ei heilauta mun maailmaani.

Mua nyppii useimmiten kaikki ääri-ilmiöt. Rasismi on yksi niistä. Mutta myös rasismin taakse piiloutuminen. Ihmisten käyttäytyminen ei ole aina rasismia, vaikka sellaiseksi sitä huudellaankin. Aina voidaan syyttää rasistiksi tapahtui mitä tahansa ikävää. "firma ei palkannut 30-vuotiasta (lapsetonta) naista vaan 30-vuotaan miehen". Oho, syrjintää ja rasismia.

80-vuotias mummo voi olla oikeasti tietämätön asioista, voi oikeasti elää jo jotain muuta kuin nykypäivää tai kärsiä vaikka jostain sairaudesta, mikä saa käyttäytymään oudosti. Nuoriso on vain idiootteja, pelataan kovista ja ollaan kovempia kuin muut. Ja oikeasti sotketaan housut kun joku sanoo pöö.

Palvelinhan mäkin aikanani 2000-luvun alussa matkatoimistossa puhelimessa asiakasta, joka halusi keväällä aikaisin perua ostamansa Ruotsin matkan. Silloin oli jotain kahinaa lähi-idässä öljyn ja Amerikan välillä ja tämä halusi sen perusteella perua matkansa, koska "sota syttyy, rajat sulkeutuu, mutta onneksi sain vielä kaupasta pyörän sisäkumeja, silloin 40-luvulla ne loppui kesken... "

Joo, hyvä se on huudella, mutta toki kulttuuritaustakin saa ajattelemaan asiat eri tavoin. Mä olen pitänyt aina perusperiaatteenani matkalla sääntöä "Roomassa Rooman tavoin"... Tilanne olisi vastaava, jos työ joskus veisivät maailmalle. En tarkoita sitä, että hylkäisin suomalaisuuteni ja kaikki suomalaiset tapani, vaan sopeuttaisin ne uuden kotimaan tapoihin ja lakeihin.

"tyttäreni halusi mukaan juhliin tapaamaan kuningatarta linnaan" "tyttäreni loukkaantui kun hän ei saanut kutsua linnaan".

onhan tuossa vähän sävyeroa...

Anyways, muutaman episodin takia kun leimataan koko maa... huoh.

hyvää uutta vuotta vaan Hollantiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ottamatta kantaa Australian tilanteeseen, ihan yleisenä huomiona sanoisin, että kiertokirjeisiin kannattaa soveltaa lähdekritiikkiä. Internet antaa hyvän alustan levittää muukalaisvastaisia kannanottoja

Niin kannattaisi. En tosin tiedä, mikä tuossa oli muukalaisvastaista?

Maassa maan tavalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua on ihmetyttänyt yksi juttu tässä koko casessa: Miksi kyseinen nainen tulee kaksi vuotta maastamuuton jälkeen huutelemaan kuin pska maa Suomi on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja hölmöt sitä sitten ostamaan. Hyvä mainoskikka. Jos halvalla lähtee oisihan tuolle takan sytykkeenä varmaan käyttöä  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maassa maan tavalla.

En tiedä tarkoitatko sinä tällä rasismia vai et, mutta usein tämän voi kääntää "v*n työtön sosiaalipummi-neekeri, mene hittoon täältä elämästä meidän verovaroilla".

Minä en kaipaa "maan tavalla", minä kaipaan "maan lakien mukaan". Soittakoot muuta kuin hoosiannaa niin menen mieluummin heidän pileisiin!

Samoin ahistaa "vertailu"

Kertokaa minulle yksikin arabimaa, jossa ...

Kai nyt hyvät hyssykät meillä on oikeus ja velvollisuus käyttäytyä paremmin?

Tällä en missään tapauksessa puolustele Abu-Hannaa, sillä minusta hän on vain katkera siitä ettei saanut sitä yhtä jobia vaan sen sai huonommin koulutettu. Kas kummaa, poliittista suhmurointia on tapahtunut, voi kun ihme. Ei ole eka kerta eikä eka henkilö joka moista kokenut. Muutoinhan hän on saanut kaiken suurin piirtein tarjottimella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun tätä Apu-Ämmittelyä yms laadukkuutta seuraa, niin alkaa kyllä väkisinkin nähdä, että on tässä maassa jotain viallakin. Kuinka vaikeaa on suhtautua ihmisiin asiallisesti? Kantakapakan pöydässä kaveriporukassa voi sanoa suunnilleen mitä haluaa, mutta tuhansien käyttäjien julkisella keskustelupalstalla luulisi oleva hiukan itsesensuuria.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perheeni molempien vanhempien puolelta, vanhempani jne ovat kaikki evakkoja. Heidän kertomukseensa ja kokemuksensa "maahanmuuttajina" ryssittely, uskonnon syrjiminen jne olivat sodan jälkeen arkipäivää.

Äitini on syntynyt -38 Inkerissä. Inkeriläisten kohtalo oli todella julma, koska näitä vainottiin sekä Suomessa että Neuvostoliitossa. Neuvostoliitossa sen takia, että olivat pieni suomea äidinkielenään puhuva vähemmistökansa ja Suomessa, koska puhuivat myös venäjää ja olivat, kuten karjalaiset, muualta tulleita. Vielä lapsuudessani 70 -luvulla äitini syntyperästä ei hirveästi huudeltu, koska pelättiin suomettuneen valtiomme jopa palauttavan Neukkulaan loput Suomeen jääneet inkeriläiset. Toivoisin, että inkeriläisten ja karjalaisten kohtelusta Suomessa alkaisi avoin keskustelu, jotta nykyiset sukupolvet tietäisivät asiasta ja pystyisivät jotain myös oppimaan.

Näin toisen polven puolimamuna voin todeta, että kaikki sukumme Inkeristä pelastuneet (pl. isoäitiniäiti) hankkivat itselleen ammatin, menivät kantaväestöön kuuluvan kanssa naimisiin, sopeutuivat vallitsevaan yhteiskuntaan ja ovat sitä elämäntyönään rakentaneet ilman vihaa tai katkeruutta Suomea kohtaan. Meille tämä on ollut lottovoitto. Revi siitä Abu-Hanna!

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään