Timo Hyvönen

Asuntolentokone Lyyti

25 viestiä aiheessa

Kuulinkin tästä jo saunakeskusteluissa ja olen erityisen kiinnostunut näkemään miten kaltevalattiaisesta kannuspyöräkoneesta saadaan mukava asuinlentokone. Sängyissä säädettävä kallistus?

 

Hieno meininki  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hauskana yksityiskohtana kerrottakoon, että kun nämä olivat hakemassa konetta Unkarista, mä olin siellä tuomariavustajana taitolennon mm-kisoissa. Voitte uskoa että keskellä Itä-Unkaria, jonkun kentän reunalla, kun on istunut koko päivän n. 40 asteen helteessä tuomarilinjalla saapuu nääntyneenä ravintolateltalle mielessä ruoka ja kylmä olu... vesi, ei voi kuin epäillä omaa mielenterveyttään kun tajuaa jonkun naisen komentavan paria lasta suomeksi. Ja sitten kun katsoo tarkemmin, näkeekin pari tuttua naamaa :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulinkin tästä jo saunakeskusteluissa ja olen erityisen kiinnostunut näkemään miten kaltevalattiaisesta kannuspyöräkoneesta saadaan mukava asuinlentokone. Sängyissä säädettävä kallistus?

 

Hieno meininki  :)

 

Ei lie mikään temppu laittaa kannuksen alueelle matkamökkimoodissa elikkäs siä kentällairalla pönkkä tai tukijalka, jolla lattia saaraan passiin tai vähä yliki  ;)

Raimo ov varsin luava kaveri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava projekti!

 

Mutta tuosta artikkelista. Onhan Suomessa nyt enemmän kuin kaksi Antonovia? Vai tarkoitettiinko lentäviä koneita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava projekti!

 

Mutta tuosta artikkelista. Onhan Suomessa nyt enemmän kuin kaksi Antonovia? Vai tarkoitettiinko lentäviä koneita?

 

Eikös noita sentään ole jokunen

 

LY-ABY, Lennuklubi, Helsinki

ES-CAC, entinen Lennuklubin kone Hyvinkään kentän laidalla (?)

ES-CAG, Vaasan lentokentän hallissa

HA-MDO, tämä otsikon mukainen kone Lempäälässä

Ja sitten Utin ABC:n pihassa oleva AN-2

Ja yksityisomistuksessa oleva AN-2 Sipoossa Nikkilän tuntumassa

Sekä yksi raato jossain päin Rovaniemeä? Lentokentän laidalla.

 

Ja tarkkaan ottaen nuo rekisterissä olevat AN-2:t taitavat olla PZL-Mielecin valmistamia.

 

------------

Edit - päivitetty listaa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Nyt kun projekti on valmis, turvallisesti poislennetty ja koeasumista vailla, vastaan kaikille seuraavasti edellä ilmenneisiin asioihin:

 

- Lyyti on kuopattu ja uudelleen nimetty nimenantojuhlissa Antsuksi (rekisteri LY-YTI ei tullut kysymykseen ainakaan toistaiseksi).

 

- Hanna, oli tosiaan huikeaa törmätä sinuunkin Nyiregyhazassa, aina se yllättää kun tapaa melkein maan äärissä naapurin - ei ollut onneksi kuitenkaan auringonpistos.

 

- Kiitos Kari tunnustuksesta; koneeseen rakennettiin tail lifter, jolla tyttärenikin saa pienellä kädenheilautuksella vaakitettua koneen - sängyt (parisänky ja erilliset taittosängyt eli Ukrainalaiset lentokonepaarit 2 kpl) ovat samassa kulmassa kuin lattiakin eli deck angle on luonnostaan n 10 astetta - niin paljon että lasi ei näytä ilman vaakitusta pysyvän 6 kertaan lakatulla saarnipöydällä.

 

- Elina, kysymys tosiaan oli tietysti lentävistä ja lentokelpoisista AN-2:sta, joita Suomessa oli 2 kpl mutta nyt jälleen vain yksi kpl (LY-ABY), kun lensimme omamme Ruotsiin Siljansnäs Airparkiin (ESVS) muutama päivä sitten.

 

- Jarmo; Suomen rekisterissä ei ole yhtään Antonovia eikä näillä näkymillä ihan herkällä ole tulossakaan, ymmärtääkseni (meillä oli kyllä asiaan pientä yritystä).

 

Tarkoituksemme on nyt sitten koeasua tätä konetta seuraavat kaksi viikkoa koko perheen sekä kissan että koiran kanssa. Ainakin varusteiden puolesta sen pitäisi olla mahdollista, mutta toki onneksi aina pääsee hotelliin halutessaan. Tosin, viimeiset puoli vuotta emme juuri muualla ole olleetkaan, kuin Antsussa.

 

Aihe saanee lähiaikoina jotain näkyvyyttä mediassa. Tämä oli ja on melko mittava projekti, joka tuntuu nyt hyvinkin palkitsevalta.

 

Raimo Toivio perheineen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi varmaankin lentää jollain päiväyksellä Siljansnäsiin katsomaan tuota kovasti mielenkiintoista jo valmistunutta projektia samalla reissulla kun on tarkoitus käydä Västerosin museota katsomassa.

Hyvä Raimo, en ole vähäisessäkään määrin yllättynyt siitä että juuri sinä tuon asuntoantonovin sait aikaiseksi  ;D

Toiset vaan tekee mitä haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kari, Antsun ovet (2) ja baari ovat sinulle auki kunnes lasten koulut alkavat. Vierashuonekin on, teltta siiven alla. Tarkoituksemme oli alun perin päästä vain helpolla: Air Camperin itse rakentaminen kotona tuntui vielä vuosi sitten helpommalta ajatukselta kuin ulkomaille perinteellisen vaikkapa hirsimökin kaukorakennuttaminen. Kyllä, tätä me haluttiin ja se me tehtiin. Ja on sillä nyt jotain 30 h lennettykin vuoden sisään.     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava idea ja vielä laitettu toteutumaan.  Se on se pilke silmäkulmassa mikä saa tekemään kaikennäköistä hienoa, aivan loistavaa  :thmbup: On siinä ruotsalaisillakin ihmettelemistä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vielä Ramille hankkeen esittelystä Kuhmo fly inissä. Mieleen jäi keittiön paino (induktioliedellä) 120 kg - ei ongelma tässä koneessa, kun kantavuus on 2200 kg.

 

Meniks oikein?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo, se 120 kg oli pelkän keittiokaapin paino tyhjänä - päälle tulee toki kaikki mitä on sen sisällä, päällä sekä vieressä (kuten vaikka liesi, leivänpaahdin, kahvinkeitin, 6 hlön astiasto, mikro, grilli, jääkaappi, tiskiallas ja kaikki mitä nyt normikeittiössä (oikeastaan pentterissä) tarvitaan.

 

Palataan kuvien kanssa kun on ensin koeasuttu tämä. Mistä sen tietää vaikka sen jälkeen ei olisi edes mitään mitä näyttää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko lyytissä saunaa?

 

Ei ole saunaa. Sellaista kyllä suunniteltiin, koska ajatus saunasta ja elävästä tulesta lentokoneessa kiehtoi. Savun poiston kanssa olisi tullut ongelmia, jos saunaa olisi käytetty lennon aikana. Parisuhteen onneksi takakabiiniin päädyttiin kuitenkin tekemään kunnon parisängyllä varustettu makuuhuone ja sitä on nyt testattukin huolella.

 

Olemme nyt asuneet koneessa lähes 2 viikkoa (2 aikuista, 2 lasta, koira ja kissa) ja se on osoittautunut erittäin viihtyisäksi ja käyttökelpoiseksi. Erään illan vietimme ruuan ja juomien  merkeissa slovenialaisen Cirruksella lentävän ystäväperheen kanssa, jolloin paikalla oli 8 ihmistä. Tunnelma oli toki jo melko tiivis, mutta hauskaa oli ja koneen keittiö kykeni tuottamaan maistuvan illallisen porukalle.

 

"Antsu" on nyt Siljans Airparkissa ja vietimme siellä lauantaina perinteen mukaista huikeaa Cray Fish Partyä "Kräftis". Ruotsin TV oli paikalla ja teki reportaasin lentokoneessa asumisesta. Aamulehden toimittajakin poikkesi paikalla pienkoneella.

 

Tänään Suomen TV:ssä esitetään kanavalla 1 klo 2100 A-Studion yhteydessä pieni ohjelma projektistamme. YLE:n nettisivuilla näytti jo olevankin puffi aiheesta.

 

Tämä tiedoksi, jos haluaa nähdä kuvia aiheesta. Muutamaan lehteen on myös tulossa jossakin vaiheessa juttu "Antsustamme".

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään