Heikki Pekkanen

venäläismatkustajat raivostuivat perutusta lennosta Lappeenrannassa

3 viestiä aiheessa

Peruutettu Ryanairin lento Lappeenrannasta Italian Bergamoon sai venäläismatkustajat raivostumaan.

 

Uuden vuodenpäivän, tiistai-illan lento jouduttiin peruuttamaan kentän liukkauden vuoksi, ja 189 lähinnä venäläistä matkustajaa jäi kokonaan vaille lentoa.

Tilanne kävi keskiviikkoaamuna niin kuumaksi, että paikalle kutsuttiin poliisi rauhoittamaan tilannetta.

 

Ongelmana oli, että edes Helsingistä Lappeenrantaan tullut Venäjän suurlähetystön edustaja ei saanut Ryanairilta ketään kiinni mahdollisten korvausten selvittämiseksi.

 

asiasta kirjoittaa Etelä-Saimaa lehti

http://www.esaimaa.fi/Online/2013/01/02/Ven%C3%A4l%C3%A4ismatkustajat+raivostuivat+peruutetusta+lennosta/2013114955504/4?alku=10 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuinka tavallista mahtaa olla, että varakentälle joudutaan menemään radan liukkauden vuoksi?

 

Kitkoja en löytänyt mutta muutenkin varsin tuhnua. Lämpotila plussalla, sumua, (jäätävää) sadetta (liekö jäätänyt heti taannoisten paukkupakkasten viilentämään permantoon), low overcast, RVR tosin ajoittain hyvä. Eipä siis kovin priima takatuulinen CAT1 175 jalan DH:lla vaikka baana olisi ollut kondiksessa. Vastatuuleen RNAV24 300 jalan minimillä.

 

VFR-jamppana ei kokemusta siitä, miten hyvin suurtehot loimottavat tuollaisen matalan alarajan läpi. Viksummat tietänevät millaisella METARilla esim. Lappeenrantaan lähdettäisiin edes yrittämään lähestymistä olettaen, että liukkaus ei rajoita?

 

EFLP 011820Z 20007KT 140V230 5000 -SHRA OVC001 02/02 Q0995

EFLP 011850Z AUTO 20007KT 140V230 9000 -SHRA OVC002 02/02 Q0995

EFLP 011920Z AUTO 20006KT 170V270 6000 OVC001 02/02 Q0995

EFLP 011950Z AUTO 20007KT 140V230 1200 R06/P1500N R24/P1500N BR OVC001 02/02 Q0996

EFLP 012020Z AUTO 21008KT 170V230 0800 R06/P1500N R24/P1500N FG OVC001 02/02 Q0996

 

- - - -

 

LCC:n halvemmassa piletissä on aina tämä riski. Itse jämähdin Gdanskiin Wizzillä sumun vuoksi su-iltapäivänä pari viikkoa sitten. Tiedotus pelasi vain peruutuksen osalta. Kollektiivisesti väki kuitenkin löysi tiensä tulohallista takaisin lähtöterminaaliin, missä yksi lähtöselvitystiskeistä oli nimikoitu kohteen mukaan otsikolla 'Passenger rights'. Sieltä jaettiin reklamaatiolomake, josta osoitettiin puhelinpalvelun yhteystiedot. Kehoitettiin kentän palveluntiskin reilunpuoleiseen jonoon. Pelasin varman päälle, kilautin kaverille kotimaahan ja bookkasin heti suosista hänen avustuksellaan (suurkiitos, tiedät kyllä kuka) uudet piletit seuraavan päivän lennolle ja hotellin tulevaksi yöksi. Useiden peruttujen lentojen vuoksi en uskonut, että Wizzin puhelinpalveluun olisi saanut edes yhteyttä. Eipä oo mutu tiedon väärti - seuraavana päivänä kuulin, että moni oli päässyt läpi varsin sujuvasti parin kolmen yrityksen jälkeen ja saanut itsensä rebookattua maanantain koneeseen, jossa oli ilmeisesti reilusti tilaa. Myös jonotuksen jälkeen kentän palvelutiskillä oli porukka asiallisen avun saanut. Maanantain kone oli luonnollisesti tappiin asti fyllissä - tuttuja naamoja ja tarinoita oli onneksi mukana paljon. Matkaan tuolloinkin päästiin myöhässä ja pienen jänskättelyn jälkeen, tymä senkun jatkui. Raikun empatia näissä taitaakin sitten olla omaa tuttua luokkaansa...

 

Tulipa havahduttua siihen, kuinka (urpon) naiivin luottavaisesti on tullut halpiksilla matkusteltua tähän asti. Tällä kertaa homma sujui armollisen nohevasti ja hyvin vähäisellä taloudellisella damagella. Työvuoronkin sai sovittua. Vastedes on parasta selvittää jo etukäteen toimiva plan B (ja C ja D) ja funtsia onko siihen, ja sitä myötä halpismatkaan, varaa ja aikapoliittisia mahiksia, jos homma sattuu kuzahtamaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään