Ari Manninen

Lentolaivue 46 visenttitunnus "Mylvivä härkä"

8 viestiä aiheessa

Tervehdys,

Lentolaivue 46 visenttitunnuksen (nykyinen Lapin Lennoston HävLLv 11 laivuetunnus) syntyhistoriaan liittyy jokin Varsovalainen lähiökapakka ja sen julkisivun visentti-aiheinen peltikyltti. Kyseisestä Varsovalaisesta kapakasta, peltikyltistä ja sen edessä poseeraavasta Dornier-koneiden hakuporukasta, vuonna 1941-42 Puolassa, on jossain suomalaisessa aihetta käsittelevässä tai sivuavassa kirjassa kuva. Onko kukaan törmännyt kyseiseen kuvaan? Jos on, niin mikä on teoksen nimi, kuka kirjoittanut jne.?

Eihän kenenkään valokuva-arkistoista kenties löytyisi kyseistä kuvaa tai hakuporukkaan liittyviä kuvia Varsovasta?

Avusta Kiittäen,

Ari Manninen

Rovaniemi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siivet -lehdessä oli viime vuonna juttua tuosta tunnuksesta. Siellä väitettin sen tulevat tuliaispullojen etiketistä. Tiedä häntä.

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laivue 46:n koneentuojat toivat Varsovasta mukanaan laivuetunnuksen, jossa oli Zubrowka-pullosta kopioitu visentti. Maj. Artola oli kuvan nähdessään ihmetellyt mistä moinen juttu oli keksitty. Hänelle kerrottiin, että suuri härkämäinen ja mylvivä eläin muistutti paljon olemukseltaan komentajaa (Artola).

Matti Hämäläinen Pommituslentolaivue 46, s. 103

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep - tarina on tuttu ja faktat myös. Itse asiassa kasaan historiikkia aiheeseen liittyen yhdessä Lapin Lennoston ja Lapin lennoston Kiltan kanssa ja tuo kuva on nyt hakusessa - kysymys nimittäin kuuluu: mistä idea tunnukselle saatiin?

...Laivuetunnus toteutettiin Zubrówka-etiketin pohjalta (niitähän oli useita erilaisia tuolloin liikenteessä), mutta se idea (versioita kun on useampi ja kuva selventäisi paria oleellista seikkaa) - siksi on tuo kuva hakusessa. Se on todistettavasti jossain teoksessa, mutta missä - kukaan ei tunnu muistavan? 

Ari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin tuon Siivet lehden jutun. Taustana oli kummitätini isän Juho "Jussi" Ylipelkosen muistelut. 46:n sähköttäjä kk-ampujana hän ei ollut koneiden hakumatkalla mukana, pulloja etiketteineen  kyllä näki laivueessa ja kuuli tarinoita, ehkä hieman väritettyjäkin merkin taustasta. Valitettavasti hän ei maininnut mitään merkin keksijästä.

Pena

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Visenttitunnus.

Kuvassa "Pikku-Ville" Jussi Salminen DN-64.n ohjaamossa keväällä -45 Onttolassa.Hämärä muistikuva,että kävimme kuvaamassa Joensuun kaupunkia.

Oikealla äikkä Salminen, joka änkesi mukaan vaikka olin sitä mieltä, että tämä homma hoituu kyllä meidän miesten kesken.Missähän vaiheessa visentti-

tunnus muuttui mylviväksi ?  Silloin kun mä olin "palveluksessa", nimitys oli  -puskeva-. Härkä oli Reiskan haukkumanimi. Myöhemmin kun hänestä tuli

kenraali. Muistin tituleerata muiden läsnäollessa herra kenraaliksi. DN-64 oli omiassa porukoissa yksinkertaisesti - Pata-Ässä-. Olen ihaillut sitä aina,vaik-

keinse kai nainen ollutkaan. Pata-ässän Isä-Ville kertoi tarkoittavan "kuoleman- kauppiasta". Harmittaa, kun  sekin  yksilö piti romuttaa -50 luvun alussa

Kauhavalla (mukamas romukasa"). Olisi luullut, että se olisi voitu sotalento-ansioiden-perusteella säilyttää? Isä- Ville sanoi sen olevan -paljon enemmän-

kuin vain kone. Kuvan otti Sirenin Kalle (vaikken pyytänyt).

Jussi Salminen

dn-64__js_onttola-45.jpg.a973d8c72debe92a14f2ea6b9bf2b6aa.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään