Timo Kantola

Phuket-Helsinki -lento tehnyt hätälaskun Samaraan

146 viestiä aiheessa

Eipä ollut ihan maantieto hallussa :P A-E Mattilalla FM:lta, kun sanoi tuossa videolla jotenkin, että "kääntyä takaisin ja lentää Moskovaan". Olisikin saanut pitkään lentää siihen suuntaan(sellaset 39400km ;D ), kun Moskova oli ihan suoraan koneen edessä 600km päässä, kun se Samaraan kääntyi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vai eikö saa valittaa kun ollaan ihan lentsikalla lennetty?

Ehkäpä tällä forumilla ymmärretään myös keskivertoa paremmin vastaavat äkkitilanteet ja niiden turvalliset hoitamiset sekä aikaviivet, joita niistä koituu. Eli "palvelu ei mene putkeen" on aika monitahoinen juttu, lähtökohtana valittamiseen ja korvausten hakemiseen on jonkinasteinen tuottamuksellisuus, jonka seurauksena putkesta mennään huti. Normaalisti tieto synnyttää tuskan, mutta tämän kaltaisissa tapauksissa tietämättömyys synnyttää jonnin joutavaa älämölöä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aika varma että kyseinen tapahtuma kultaantuu myös sen kokeneiden mielessä, kunhan on koteihin päästy ja kunnolla levätty. Ja ne korvaukset maksettu.

 

On kuitenkin aivan ymmärrettävää ja inhimillistä että kun tullaan terminaalliin ja laitetaan haastattelut heti pystyyn, mieliala ei ole enään korkealla ja kun homma ei ole mennyt putkeen niin se sanotaan. Ei se lentsikassa istuminen ole monelle kuin matkustusmuoto. Jos VR ei kulje, valitetaan, Jos Bussit ei kulje just aikataulussa, valitetaan. Jos rekka ajaa kotimatkalla liian hitaasti edessä, valitetaan. Jos vietetään odottamaton vuorokausi Samarassa, ilman palveluja, valitetaan. Onko tämä niin vaikeaa ymmärtää kun täällä kauhistellaan kun joku ei ole tyytyväinen?  ;)

 

Kuulun myös niihin jotka ovat lentäneet hyvin vähän. Viime reissulla (2004!) MyTravelin 757 päätti tehdä välilaskun Manchesteriin, kun oltiin matkalla Kanarialle. Jokin "varavaramittari" näytti omiaan. Ja MyTravelin om huolto oli tuolla kentällä. Koneessa istuttiin neljä-viisi tuntia. Välillä oli tulossa ruokaa, välillä sanottiin että kohta mennään ehkä terminaaliin, ja kohta lähdetään. Kohtaa tuli niin monta kertaa että lopulta matkustajat vain repeilivät ja taputtivat kohta -kuulutuksille. Siine ei pinna kiristynyt kenelläkään ja otin asian itsekkin ylimääräisenä stoppina. Yksi nousu ja lasku lisää. Ja ikkunasta sai ihastella Manchesterin kentän vilskettä. Aika meni nopeasti.

 

Kotiinpäin tullaan kuitenkin usein lomalennoilla jo sellaisilla fiiliksillä että oltaispa jo siellä. Duunit alkaa ehkä jo heti seuraavana päivänä, on sovittu asioita, ym. Tämänlaiset välilaskut ovat vielä aika epätodennäköisiä, vieläpä kentälle jossa ei ole edes palveluja. Siinä tilanteessa ei Finnmatkojen pieleen mennyt tiedoitus ei enään pitkään naurata. Toki sekin johtuu varmasti inhimillisistä seikoista. Luultavasti Finmatkojen ja lentoyhtiön välillä. Sitää voidaan  parantaa. Varakenttiä ei voi edelleenkään valita palvelujen perusteella.

 

Mutta välillä tapahtuu ja tulee tapahtumaan. Ja joitain harmittaa. Toisia sitten harmittaa enemmänkin. Minä näen tämän enemmän lööppilehtien hypetyksenä. Matkalaiset vasta saapuivat kotiin lennolta ja täällä jo media on elänyt ja elätellyt asiaa melkein vuorokauden. Ja kentällä ollaan heti kyselemässä "miltä nyt tuntuu?" Mitäs muutakaan luulette?!

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä muuta voisi odottaa palstalla jossa ilmailukikkelit ovat pystyssä.

 

Eikös se ole ilmailufoorumilaisille aivan normaalia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Venäjällä säädetty juuri alkoholin yömyynnin kieltävä laki? Tätä taustaa vasten ymmärtää matkustajien närkästyksen kun juuri on vähintään pari viikkoa vetänyt kaksin käsin lumumbaa Phuketissa ja tuliaispullokin on ruumassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä tilanteessa ei Finnmatkojen pieleen mennyt tiedoitus ei enään pitkään naurata.

 

1. Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.

2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.

3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.

4. Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu.

 

-- Osmo A. Wiio

 

Minä haluaisin olla välillä tuolla tiedottajan roolissa. Ihan vaan kyseenalaistaakseni ihmisten vinkunan siitä tiedotuksen puuteellisuudesta. Jos ei tiedetä milloin tai millä koneella matka jatkuu niin sitä ei tiedetä. Simple as hell.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seisomisesta puheenollen ... 90-luvun lopulla lensin Samaraan Moskovasta Sheremetyevon kentältä Samara Airlinesin TU-134:lla. Ongelmia lippuvarauksesta huolimatta/johtuen olikin lipun saannissa lennolle, mutta saatiin kun ostettiin lahjontavodkapullo - tosin virkailija ei ottanutkaan sitä vastaan :o. Koneessa selvisikin jotta miksei ottanut - minulle myytiin seisomapaikka. Lentohenkilökunta odotteli sitä kipparin viimeistä "omaa" matkustajaa, mutta kun ei saapunut niin lopulta sulkivat oven ja antoivat luvan istua - viimeiselle vapaalle paikalle :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miten pahasti tuollaisen 2-moottorisen suihkukoneen pitää mennä rikki, jotta pitkä lento keskeytetään ja jäädään lähimmälle teknisesti vähänkään sopivalle kentälle tekemään remonttia? Eikö noilla pysty lentämään tuntikausia pitkin valtameriä yhdelläkin moottorilla.

 

Olisiko esim. MD-11 tuonut matkustajat suoraan Helsinkiin ilman remonttitaukoa ko. vikatilanteessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten pahasti tuollaisen 2-moottorisen suihkukoneen pitää mennä rikki, jotta pitkä lento keskeytetään ja jäädään lähimmälle teknisesti vähänkään sopivalle kentälle tekemään remonttia? Eikö noilla pysty lentämään tuntikausia pitkin valtameriä yhdelläkin moottorilla.

 

Ongelma on se, että jos se toinenkin moottori sen jälkeen irtisanoo työsopimuksen, niin hätälaskun sijaan tehdäänkin sitten pakkolasku. Kone siis pysyisi kyllä ilmassa yhdelläkin moottorilla vallan hyvin (jopa lentoonlähtö V1:n jälkeen onnistuu yhdellä moottorilla), jos se moottori vaan toimii. Hieman taustatietoa kahdella moottorilla lentämiseen kaukana sopivista lentokentistä: http://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kuten Tatu tuossa kertoo, niin kun kyse jostakin suuremmasta varsinkin moottorivika, niin diverttaus alkaa kyllä nopeimmiten sopivalle kentälle, oli ETOPSi minkälainen tahansa. Eli ei jäädä odottelee, et joskin se toinekin flippais.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedottaminen, tuo muotisana...

 

Tatu kiteytti hyvin, mistä siinä on kyse.  Tosiasia on valitettavasti se, että hyvin suurelta joukolta jää tämä tiedottamisen sisältö, sanotaanko nyt viesti tai vaikka sanoma, ymmärtämättä.  Vaikka sen toimittaisi kasvotusten itse Arvi Lind.

 

P.S.

Hyviä eläkepäiviä vaan Arville!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltis raportoi lisää raivostuneista matkustajista (taitaa olla samoja yksilöitä, jotka olivat aiemmissakin jutuissa äänessä), jotka huutavat että tarjottu korvaus ei kelpaa.

 

Mitenköhän lienee, Finnmatkojen puolelta on ilmoitettu, että korvattaisiin 10% matkan hinnasta tai 15% arvoinen matkalahjakortti. Mutta jos sovelletaan tätä Kuluttajaviraston ohjetta lentojen viivästymiskorvauksista (EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisuihin ja lokakuussa tehtyyn päätökseen nojaten), niin EU:n ulkopuolinen >3500 km lento ja viivästyminen yli 4h määränpäässä, vakiokorvaussumman pitäisi olla 600 €. Tuohan on jo aika huomattava osuus tuollaisen pakettimatkan hinnasta, lisäksi päälle voi kai vielä vaatia lisäkorvauksia ansionmenetyksistä ym. hieman yli 4000 € saakka.

 

Minulle on kuitenkin jäänyt muistikuva, että nämä pätisivät vain reittilentoihin ja valmismatkojen tapauksessa sovellettaisiinkin ensisijaisesti jotain erilaista korvauskäytäntöä. Tätä ei kuluttajaviraston sivuilla suoraan sanota, mutta muistaako joku tarkemmin? Finnmatkojenkin käyttämät yleiset valmismatkaehdot ja niiden taustalla oleva laki valmismatkoista eivät myöskään nähdäkseni suoraan ota kantaa korvausten suuruuteen - toisin kuin Finnmatkojen tiedottaja sanoo IL:n mukaan sanoo ("Korvausasioissa lähtökohtaisesti noudatetaan valmismatkalakia ja -ehtoja. Teimme vähän poikkeavan päätöksen ja päätimme korvata vähän enemmän kuin laki edellyttäisi")

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 600EUR ei ole kuluttajaviraston ohje (tai on se sitäkin), mutta se perustuu tuohon EU261 "Sturgeon"-päätökseen. En ole ihan varma, voidaanko tässä vedota tuohon.

 

Valmismatkalaki ei mielestäni määrittele mitään korvauskattoa.

 

Matkan muutoksesta, en tosin ole varma voidaanko sitä tähän soveltaa, periaatteessa kai voidaan, säädetään:

 

12 §

"Jos 1 momentissa tarkoitettu tilanne syntyy matkan aikana, matkanjärjestäjällä on oikeus keskeyttää matka ja tehdä matkaohjelmaan muita välttämättömiä muutoksia. Matkanjärjestäjän on viivytyksettä matkan jälkeen palautettava matkustajalle saamatta jääneitä palveluksia vastaava osa matkan hinnasta."

 

"Jos matkan aikana ilmenee 12 §:n 1 momentissa tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa."

 

Tässä varmaan keskustellaan virhevastuusta.

 

"Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos:

 

1) matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun;

 

2) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle 6, 7 tai 8 §:ssä tarkoitettuja tietoja ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon; tai

 

3) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt 16 §:n mukaisen avustamisvelvollisuutensa.

 

Virheenä ei kuitenkaan pidetä sellaisia matkan kokonaisuuden kannalta vähäisiä muutoksia tai puutteita matkajärjestelyissä, joihin matkustaja on matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua.

"

 

Tekninen vika ei ole kuluttajasuojalain mukainen virhe, jolloin §23 ei päde.

 

Eli kyseeseen tulee lähinnä mielipahan korvaaminen, ellei lennolle ole ostettu reittilentolippua.

 

Pointti siis on:

 

EU261 mukainen 600EUR korvaus pitää hakea lentoyhtiöltä, ei matkatoimistolta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 600EUR ei ole kuluttajaviraston ohje (tai on se sitäkin), mutta se perustuu tuohon EU261 "Sturgeon"-päätökseen. En ole ihan varma, voidaanko tässä vedota tuohon.

 

Valmismatkalaki ei mielestäni määrittele mitään korvauskattoa.

 

Lisäksi on syytä muistaa, että asetus 261/2004 on korkeampi, kuin kansallinen valmismatkalaki, eli mikäli säädökset olisivat keskenään ristiriidassa, 261 olisi määräävä, eikä sen säädösten pakottavuutta voi rajoittaa kansallinen lainsäädännöllä tietoisesti tai epähuomiossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi että tästä ei voi heteroseksi olla kauempana !  :santa:

 

Tästä sai kyllä aamun naurut  ;D

 

Ja sitten näitä matkustajien viisauksia osa 671 398 741 087:

- Kyllä minä lähden vielä Phuketiin. Mieluummin Aurinkomatkoilla, pitää suosia kotimaista ja Finnairia, niin ei tule tämmöistä ongelmaa, Friman arvioi.

 

Lähde: IS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla porukan fiksuin(ainakin videoihin päätyneistä) se jotain 5v poika, joka sanoi vastauksena, kuinka meni?  "Iihan hyvin".  Ei ole vielä bashan tärkeät, korvaamattomat,  itsensä korostajat päässeet pilaamaan pojan matkan kokonaiskuvaa. Poika otti kuten pitäisi, rennolla asenteella ja lisämausteena kokemukseen, lomafiiliksellä loppuun asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus

- Kyllä minä lähden vielä Phuketiin. Mieluummin Aurinkomatkoilla, pitää suosia kotimaista ja Finnairia, niin ei tule tämmöistä ongelmaa, Friman arvioi.

 

Eikös se ollut Finskin 757, joka Ahmedabadin välilaskulla muutama vuosi sitten jäi sinne teknikaalin takia nalkkiin, ja samat olivat silloinkin matkustajien urputukset. Eikä tainnut kone olla 16 tunnissa taas ilmassa. Suo siellä vetelä täällä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tatu kiteytti hyvin, mistä siinä on kyse.  Tosiasia on valitettavasti se, että hyvin suurelta joukolta jää tämä tiedottamisen sisältö, sanotaanko nyt viesti tai vaikka sanoma, ymmärtämättä.  Vaikka sen toimittaisi kasvotusten itse Arvi Lind.

 

Viestikoulussa opetettiin, että viestin lähettäjä on vastuussa viestin perillemenosta. Lehtijuttujen mukaan näissä tapauksissa ihmiset moittivat viestintää. Paikalla olematta ei tietysti voi mitään varmaa sanoa, onko tässä ollut puutteita, mutta näyttäisi siltä, että kannattaisi tehdä suunnitelmat ja ohjeet yllättävien tilanteiden tiedottamista varten ihan etukäteen (vrt. chck-in-järjestelmän vika). Selkokielen ja todellisten faktojen (=totuus) käyttäminen saattaisi tehostaa).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ollut Finskin 757, joka Ahmedabadin välilaskulla muutama vuosi sitten jäi sinne teknikaalin takia nalkkiin, ja samat olivat silloinkin matkustajien urputukset. Eikä tainnut kone olla 16 tunnissa taas ilmassa. Suo siellä vetelä täällä

 

Mikäs se tässä:

 

On se ny prrrkele kun se kotkanretale ei väistäny - olihan kyseessä sentään Finnair ja vielä lomalento  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään