Timo Kantola

Phuket-Helsinki -lento tehnyt hätälaskun Samaraan

146 viestiä aiheessa

Mikä on se luotettava tieto, jotta voi ostaa varaosan satunnaiselta kauppiaalta Samran lentokentällä?

 

jk

Rosaviazija. Boeing 767 koneiden huolloon tarvittavaa luvallista tietotaitoa löytyy Venäjällä Anadirista. Samaran kentällä,  Kurumozissa huolletaan vain tällaista venäläistä kalustoa:

 

ТИП ВС ВИД ТО

Ми-8 МТВ-1 оперативное ТО (по формам ВС, ОС, ОВ, ОВ1, А1, А2, Б), периодическое ТО (по форме Ф1), ТО при хранении до 30

дней, сезонное ТО по РО от 02.12.94 ч. 1, от 14.12.94 ч. 2

Ан-26 (Б), Ан-26(Б)-100 оперативное ТО (по формам ВС, ОС, ОВ, А1, А2) по РО-24,26,30-06 от 20.04.2006

Ту-134 (всех модификаций) оперативное ТО (по формам ВС, ОС, ОВ, А1, А2) по РО-134-04 от 17.05.2004

Як-42 (всех модификаций) оперативное ТО (по формам А, Б, В, Д, Е, Ж) по РО от 03.09.84

Ан-24 (всех модификаций) оперативное ТО (по формам ВС, ОС, ОВ, А1, А2) по РО-24,26,30-06 от 20.04.2006

Ту-154 Б оперативное ТО (по формам ВС, ОС, ОВ, А1, А2) по РО-02-Б от 25.04.2003

Ту-154 М оперативное ТО (по формам ВС, ОС, ОВ, А1, А2) по РО-02-М от 18.02.2003

Ту-154 М оперативное ТО (по формам ВС, ОС, ОВ, А1, А2) по РО-02-М от 18.02.2003

Як-42 (всех модификаций) оперативное ТО (по формам А, Б, В, Д, Е, Ж) по РО от 03.09.84

Ту-134 (всех модификаций) оперативное ТО (по формам ВС, ОС, ОВ, А1, А2) по РО-134-04 от 17.05.2004

 

http://www.favt.ru/favt_new/?q=dejatelnost/podderzhanie_letnoj_godnosti/dokument/1567

 

Varmaan oli nopeampaa hakea apua kotipesästä. Anadir on aika kaukana, Tsukotkan niemimaalla :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Map_of_Russia_-_Chukotka_Autonomous_Okrug_(2008-03).svg

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan aihetta on jo käsitelty moneen kertaan, ohjannette oikeiden ketjujen pariin, mutta mutta.

 

Onhan selvää, että matkalle mukaan ei oteta mielinmäärin evästä lentoyhtiön toimesta. Tilaa on rajallisesti jne jne. Tämän vuoksi olen aina kuljettanut repussa cabiinissa omia eväitä. Pidän esim. pähkinöistä. Isolla pussillisella pähkinöitä ja levyllä suklaata pärjää aika pitkään. Paluumatkalla, jos olen hankkinut syötäviä tuliaisia, otan osan niistä reppuuni. Nuukana miehenä olen pitänyt mukana 0.75 l urheilujuomapulloa, ja olen mm. Suomesta lähtiessä täyttänyt pullon turvatarkastuksen jälkeen.

 

Ainoastaan yhden kerran on minulla ollut viiveitä http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,101407.0.html (Lentäminen lähellä toimintasäteen maksimia) mutta yleensä elämässä ei haittaa, jos on varautunut odottamattomiin tapauksiin.

 

Jotkin lomalentoyhtiöt ovat melkoisen vahvasti antaneet ymmärtää, ettei omia eväitä olisi saanut kuljettaa lentokoneeseen. Lomalennoilla näin ohjataan matkustajat ostamaan maksullinen ateria. Varsinainen kysymys: kieltääkö joku ilmailulaki matkustajilta omien syötävien viemisen lentokoneeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkin lomalentoyhtiöt ovat melkoisen vahvasti antaneet ymmärtää, ettei omia eväitä olisi saanut kuljettaa lentokoneeseen. Lomalennoilla näin ohjataan matkustajat ostamaan maksullinen ateria. Varsinainen kysymys: kieltääkö joku ilmailulaki matkustajilta omien syötävien viemisen lentokoneeseen?

 

 

En ehkä lähtisi etsimään mainitusta laista vastausta, kysehän on kuljetussopimuksesta ja ilmailulaki koskettaa sitä turvallista operointia. Vapaaehtoisesti sinne koneeseen mennään, kuten ravintolaankin. Eikai sitä omien viinojen juomistakaan kielletä (ulkomaanlennoillakaan) laissa, mutta vastaava kielto löytyy monesta liikennevälineestä kotimaassakin. Kotimaanlennoilla tosin se katsottaneen anniskelualueeksi se kone muutoinkin, koska noudatetaan kellonaikoja anniskelun suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinainen kysymys: kieltääkö joku ilmailulaki matkustajilta omien syötävien viemisen lentokoneeseen?

 

No ei tietenkään :laugh:. Sepä vasta hassu ilmailulain pykälä olisi. Ei koneessa ole pakko olla vessaakaan, minkään valtakunnan säädöksen tai lain mukaan, mutta jokaisesta koneesta semmoinen kuitenkin löytyy.

 

Palveluntuottaja, tässä tapauksessa lentoyhtiö, saa toki määrätä omat säännöt omiin koneisiinsa, kunhan noudattavat turvallisuus-standardeja ja määräyksiä. Lentoyhtiöt voivat erikseen kieltää omien eväiden nauttimisen koneessa, juuri sillä verukkeella että matkustajat ostaisivat maksullisen aterian, tai vedoten yleiseen järjestykseen ja siisteyteen. Eihän kapakassakaan saa juoda omia kaljoja paljolti samoista syistä. Sitäpaitsi tuskin oman suklaalevyn nauttimista mikään yhtiö alkaa kieltämään.

 

Röökin vetäminen taitaa olla ainoa ym. verrattavissa oleva kielto joka on ihan lakiin kirjattu? Ainakin kuulutuksissa vedotaan aina kansainväliseen ilmailulakiin kun muistutetaan lennon olevan savuton :).

 

-tuomo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi maailman haasteellisimpia tehtäviä näyttää olevan saada media-ammattilaiset uskomaan, että kaksimoottorinen lentokone pystyy lentämään yhdelläkin moottorilla. Ei yhtä korkealla eikä yhtä lujaa, mutta kuitenkin tarpeen vaatiessa tuntikausia 600-700 kilometrin tuntinopeudella eli niin kauan kuin polttoainetta riittää tankeissa.

 

Ymmärrän sen täysin, että maallikkomatkustajille saattaa syntyä "kuolemanpelkoa" silloin, kun toinen moottori sammutetaan kesken lennon. Ymmärrän senkin, että media-ammattilaiset kirjoittavat näistä "matkustajien tuntemuksista". Ymmärrän senkin, että lehteä pitää saada myytyä repäisevillä otsikoilla. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, ettei siinä varsinaisessa leipätekstissä selitetä tällaista perusteetonta "kuolemanpelkoa" vääräksi. Vielä vähemmän ymmärrän sitä, että nämä kriisiterapeutit menevät tähän samaan retkuun. 

 

Ammattilaisen näkökulmasta kaipaisi artikkeleihin sellaisen lisäyksen, kuten tässä tapauksessa, että toisen moottorin moottoriöljyn määrämittari alkoi näyttämään liian pientä öljyn määrää. Koska lentäjät eivät tienneet, onko vika mittarissa/anturissa vai onko öljyn määrä todella vähenemässä (öljyputki rikki/tiivistevuoto), he varmuuden vuoksi sammuttivat kyseisen moottorin enempien korjauskulujen estämiseksi ja tekivät ylimääräisen laskun lähimmälle sopivalle lentokentälle. Laskun jälkeisessä teknisessä tarkastuksessa todettiin mittarin anturin olevan viallinen ja kyseisen anturin vaihdon ja koekäytön jälkeen lentokone jatkoi matkaansa. Ammattilaisen näkökulmasta tämä tilanne on kaukana "kuolemanpelosta".     

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta moniko oli ammattilainen siellä penkkirivistössä.Meillähän on nämä ilmailutoimittajat, melko iso järjestö, minne sitten kirjoittavatkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni Seppo aivan oikein yritti korostaa juuri tuota.  Toimittajia ei ammattimainen näkemys tunnu kiinnostavan, kiinnostus liittyy enimmäkseen uutisen klikkausten määrään. Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka tämä usein ylistetty kaupallisuus ei yleisen edun nimissä vie välttämättä asioita eteenpäin, eikä myöskään edistä todellisen tiedon hankintaa.  Lähteiden tarkistamiseen käytetty aika hävitään naapurimedian jo toteutuneille klikkauksille. 

 

Todellisten ammatti-ihmisten sijaan kaivetaan itsepätevöitynyt ryhmä ns. asiantuntijoita, joilla ei välttämättä ole mitään käytännön tietoa uutisessa ilmoitetun tilanteen olosuhteista tai päätöksentekoon vaikuttaneista tekijöistä, vaikka ovatkin joskus pelanneet esimerkiksi vaikkapa flightsimulaattoria (niin hyvä harrastus, kuin se onkin) ja vaikka heillä olisi valtava sivistys ja kokemus joltakin muulta alalta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä Jere niinpä.

Tahallani provosoin koska tuollainen Ilmailutoimittajien yhdistys on olemassa, voi niitä netistä katsella, nimilistakin on.

Melko harvakseltaan kuitenkin päivälehtiin kirjoittavat, en tiedä miksi.

Olenkin ajatellut että jossain vaiheessa täälläkin kertoisivat miksei heidän asiantuntemusta käytetä lentouutisissa.Kaitpa sieltä joku rohkenee kertomaan yhdistyksestä ja toiminnasta. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se kuluttajan kannalta kamalaa kun edes kotimaisen matkanjärjestäjän hoivissa kaikki ei olekaan kuin Strömsössä. Taas tuntuu siltä, että ulkomaanmatkailua varten pitäisi olla lisenssipakko, joka edellyttää muutaman päivän kurssitusta mm siitä mitä on maksanut ja mitä ja missä voi vaatia jos hommat eivät suju. Sekä tietoa siitä miten ylipäätään käyttäydytään. Turha toivo.

 

Vähällähän nämä selvisivät kun vertaa tilannetta esimerkiksi 9/11 takia jumiin jääneitä (kts. leffa Diverted) tai Islannin tulivuoren purkauksen takia jumiin jääneitä. Vuonna 1970 suomalainen businesseliitti matkusti Osakan maailmannäyttelyyn tilauslennolla. Menomatka sujui hyvin, mutta paluussa jossain Omskin tai Tmskin kohdalla tuli teknikaali, nukuttiin koneessa ja lentokentällä ja perille päästiin 3 vrk myöhässä. Sattuuhan näitä.

 

Sinänsä Samara on hieno miljoonakaupunki. Vieressä on Togliattin kaupunki, jossa tehdään mm Lada Samara -autoja. Pitkän hiljaiselon jälkeen raha taas virtaa ja se näkyy.

 

Kaupunkiin oltiin sodan aikana evakuoimassa mm Moskovan Kreml. Stalinin bunkkeri on näkemisen arvoinen, samoin neuvostoajan virallisen toisinajattelijan Vladimir Vysotskin patsas, hän kun sattui vaikuttamaan myös täällä.

 

Samaran kentällä jumissa olleet olisivat voineet laulaa yhdessä vaikkapa Ystävän laulun niin kuin Arja Saionmaa tässä. Olisi ollut parempi mieli.

 

Itse kävin Samarassa kauniina alkusyksynä, tulin ja lähdin varsin mukiinmenevällä jokilaivalla Volgaa pitkin minuutilleen aikataulussa.  Aina ei entisessä neukkulassa ole niin onnistanut, vaan on tehnyt mieli kuunnella toista Vysotskin laulua Mokova-Odessa, jossa Vysotski antaa neuvostosiviili-ilmailun kuulla kunniansa kun mikään ei pelaa kun koneet eivät lennä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenkin ajatellut että jossain vaiheessa täälläkin kertoisivat miksei heidän asiantuntemusta käytetä lentouutisissa. 8)

 

Asiantuntemuksen suhteen olen ajatellut aivan samaa, Arne.  Ihan aiheellinen kysymys.  Syynä taitaa olla juurikin se aika, joka varsinkin nykyajan mediamaailmassa on ylellisyys ja jota ei yleensä ole.  Naapurimedian uutista klikataan jo täyttä häkää ja sillä hetkellä ei ole tällaista ilmailun ja vieläpä kyseisen sektorin todellista asiantuntijaa käytettävissä (mikä sekään ei välttämättä ole lähimainkaan sama, kuin ilmailutoimittaja).  Parhaiten tämän voi itse kukin todeta lukemalla uutisia niistä aiheista, joilla itse on ns. vahvoilla verrata niitä todellisuuteen.

 

Kuinka nautinnollista onkaan lukea tutkivaa journalismia. Hyvät, informatiiviset jutut tulee vaan yleensä kohtalaisella viivellä itse tapahtumasta.

 

No, eipä tarvitse katsoa kuin vaikka Andromedan galaksia.  Valo taisi lähteä sieltä n. 2,5 miljoonaa vuotta sitten ja hienolta näyttää, joten mihinkäs tässä kiire.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ammattilaisen näkökulmasta kaipaisi artikkeleihin sellaisen lisäyksen, kuten tässä tapauksessa, että toisen moottorin moottoriöljyn määrämittari alkoi näyttämään liian pientä öljyn määrää. Koska lentäjät eivät tienneet, onko vika mittarissa/anturissa vai onko öljyn määrä todella vähenemässä (öljyputki rikki/tiivistevuoto), he varmuuden vuoksi sammuttivat kyseisen moottorin enempien korjauskulujen estämiseksi ja tekivät ylimääräisen laskun lähimmälle sopivalle lentokentälle.    

 

 

Vielä kun lisäisi sen, että moottoria ei koskaan sammutettu, koska öljynpaine ei laskenut. Kaiken lisäksi osoittimen arvo muuttui näyttämään oikeaa öljymäärää jo ennen laskeutumista, joten oli jokseenkin selvää, että vikaa oli vain anturissa.

 

EDIT: Näyttää menevän monimutkaiseksi: On jopa todennäköistä, ettei edes anturissa ollut vikaa. Ilmiö on normaali CF6:ssa ja sitää kutsutaan nimellä "oil gulping" tai "oil hiding" eli öljyä poistuu kierrosta sumppuun esim. matalan ilmanpaineen aiheuttaman vaahtoamisen takia.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Facebookissa on (tietenkin) perustettu "Samara 2013 NEVÖ FOGET" yhteisö. "Tämä sivu on tukisivusto lentokentän penkkien, huonon ruuan ja suomenkielisen palvelun puutteen uhreille. Kiellettyjä puheenaiheita ovat mm. kiitollisuus, hätälasku, moottorivika sekä hengissä ja turvallisesti kotiin selviäminen."

 

https://www.facebook.com/Samara2013NevoFoget/info

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Heikki (Rantasalo) täydennyksestä, vielä vähemmän "kuolemanpelkoa tässä tapauksessa. Tavoittelin kirjoituksellani nimenomaan sen asian korostamista, että lehtiartikkelissa olisi edes siteeksi taustoitusta. On selvää, että koko ajan tulee uutta ja täydentävää tietoa, kuten nyt Heikiltä tähän minunkin hallussa olleeseen tietoon. Lukijoiden arvostus nousee jutun kirjoittajaa kohtaan, kun huomaa hänen ainakin yrittäneen tehdä parhaansa. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Heikki (Rantasalo) täydennyksestä, vielä vähemmän "kuolemanpelkoa tässä tapauksessa. Tavoittelin kirjoituksellani nimenomaan sen asian korostamista, että lehtiartikkelissa olisi edes siteeksi taustoitusta. On selvää, että koko ajan tulee uutta ja täydentävää tietoa, kuten nyt Heikiltä tähän minunkin hallussa olleeseen tietoon.

 

Kiitos vain. Tämäkin tieto on peräisin sieltä Aviation Heraldin nettisivulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Facebookissa on (tietenkin) perustettu "Samara 2013 NEVÖ FOGET" yhteisö. "Tämä sivu on tukisivusto lentokentän penkkien, huonon ruuan ja suomenkielisen palvelun puutteen uhreille. Kiellettyjä puheenaiheita ovat mm. kiitollisuus, hätälasku, moottorivika sekä hengissä ja turvallisesti kotiin selviäminen."

Nyt kriisiapua Malagan kentälle välittömästi ! ;D  http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013011816572268_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Täytyy vielä mainita että ihmetyttää tämä meikäläinen tapa josta Seppo sanoikin osuvasti, että kaksi suomalaista saa keskustelemaan, kun he haukkuvat kolmatta. Ystävän työkaverin perhe oli lennolla ja heidän mukaan mitään dramatiikkaa ei ollut. Toki oli ikävää että matka keskeytyi ja nähdyt ongelmat olivat esimerkiksi enemmän esimerkiksi kielimuurityyppisiä, kuten esimerkiksi erään perheen kanssa, jolta loppui lapselle varattu maito ja kentällä ei saatu kontaktia oikein millään kielillä joita oli käytössä. Samoin matkustajat olivat ymmärtäneet hyvin ettei siinä tilanteessa palvelu voi pelata normaalisti.

 

Kyse tässä on (kuten näissä yleensä on) muutamasta ns. kovaäänisestä henkilöstä (joita mahtuu mm. joka kerrostaloonkin) jotka sitten ilmeisesti ovat olleet äänessä. Vrt. otsikointiin "lennolla olleille ei kelpaa matkatoimiston korvaukset" ja "ei ikinä enään Finnmatkoille" -tyyppiseen uutisointiin.

 

Ikävää nähdä että sitten äänessä ovat myös ne muutamat jotka oikein nauttivat, kun pääsevät ylesitämään ja pilkkaamaan lennolla olleita, vaikka heidän tietonsa tarrautuu myös aivan muuhun kuin faktaan. Samat rääväsuut vieläpä joskus kirjoittavat halventavasti iltapäivälehdistä ( kun on joku lentskarin kuva ollut väärä ) mutta niiden uutsoinnin luoman mielikuvan mukana suu kyllä käy kovasti, kun aihe vain osuu muihin. Ja pääsee vähän naureskelevaan sävyyn kommentoimaan. Ehkä tämä on jotain henkistä tervetta olla eri luokan väkeä kuin muut. Ainakin omissa mielikuvissa. Tai sitten vain osalle menee kaikki sisään mitä lööpeissä lukee, ilman minkäänlaista suodatusta.

Toki tässäkin pätee se sama, että ne äänekkämmät tuelevat aina esiin, kun vaan syytä löytyy. Ja ainahan jotain löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä episodi alkaa olla jo vanha juttu, mutta kyllä suuri vastuu tämän asian ympärillä kuohuvasta negatiivisesta viestinnästä kuuluu iltapäivälehdille ja heidän toimittajilleen, jotka kysymyksillään suoraan ohjasivat vastauksia (näkemieni eri nauhoitusten perusteella).  "Miten paljon aiotte pyytää korvauksia?"  "Tyydyttekö te Finmatkojen 10 %:n korvaukseen?" "Miten aiotte suhtautua Finmatkojen toimintaan tulevaisuudessa?" "Saitteko kunnon ruokaa Samarassa?". Eipä juuri tullut julkisuuteen niiden matkustajien kommentteja, jotka suhtautuivat tapahtumaan positiivisesti ja olivat iloisia päästessään ehjänä kotiin. Tämähän ei olisi ollut uutinen:)

 

Tässä on jäänyt kokonaan sivuseikaksi se, että lentäjät tekivät matkustajien turvallisuutta edistävän päätöksen. Sattumalta kenttä oli hevon kuusessa ja samaan aikaan oli venäläisten täyspyhä, eikä pienehköllä lentokentällä ollut suuren kansainvälisen kentän ympärivuotokautista palvelua ja hevon kuusessa kun oltiin, jossa vielä vaaditaan viisumi maahantuloon, niin kielimuurin takaa ei paljoa apua ollut saatavissa.  Siinä ei Finnmatkat paljoa pystynyt tekemään, vaikka olisi halunnut.  Lentoyhtiö ilmeisesti sentään yritti tehdä töitä matkan jatkumiseksi ja jotain matkustajienkin viihtymisen hyväksi?. Matkustajien mukaan ei sitten ilmeisesti onnistunut...?  Matkustajat onneksi pääsivät turvallisesti  kotiin saakka ja toivottavasti suurin mielipahakin on jo lauhtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään