Mikko Kartano

Kysymys työehtosopimuksen irtisanomisajoista

30 viestiä aiheessa

Miksi ei kannattaisi myös liitosta kysyä vaikka ei liittoon kuuluisikaan? Kyllä heitä varmasti kiinnostaa asia liittoon kuuluvien osalta. Toki eivät voi jatkotoimenpiteitä käynnistää osaltasi, mutta saat ainakin mielipiteen asiaan.

Liiton lakimies saa palkkansa liitolta, eli sen jäseniltä. Minusta olisi noloa olla ensin maksamatta liiton jäsenmaksuja ja sitten kuitenkin käyttää heidän palvelujaan tarvittaessa. Pelin henki on mun mielestä se, että kun en mitään sinne maksa, niin en mitään sieltä pyydäkään.

edit: Ja vastaavasti, kun liiton miehet sanovat että "nyt mennään kaikki lakkoon kun, työnantajasitäjatätä", niin mä saan olla eri mieltä. Viime keväänä oli taas tosi outoa toimintaa, kun liitto päätti pistää kaiken seis menemällä lakkoon sen tähden, kun talo päätti ulkoistaa toimintojaan. Maksavat asiakkaat taas kerran kiittivät tästä säädöstä menetettyine lentoyhteyksineen. :thmbdn:

Totta kai se (=talon päätös) harmitti ihan helvetisti, koska pidin todella työstäni ja tajusin, että ulkoistuksen myötä tekemäni alan työt loppuisivat Suomesta tykkänään eli luvassa olisi joko alan vaihto tai muutto ulkomaille. Mutta sen takia lakkoon? Mun mielestä firma, joka on mut omasta anomuksestani (=työhakemuksesta) suostunut taloon töihin ottamaan, on myös oikeutettu sanomaan, että nyt ne työt loppuu. Ei siinä ole mitään nokan koputtamista ja mitä ihmeen syytä mun on siitä päätöksestä lakkoon mennä? Elämä jatkuu ja sitten keksitään jotain muuta, vaikka kuinka harmittaa hyvän työn loppuminen.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Mikko,

Olin tänään sattuneesta syystä eräässä tilaisuudessa, jossa käytiin yleisesti TES-asioita ja lainsäädäntöä läpi, ja siellä sivuttiin varsin läheisesti myös tätä sinun keissiäsi:

JOS lainsäädäntö mahdollistaa esim. irtisanomisista sopimisen erilaiseksi kuin laissa (="jollei muusta sovita"), ja sitten muuta on sovittu, esim. TES:ssa, niin se TES on pätevä. Tänään meille muistutettiin että yleensä se TES takaa työntekijälle lainsäädäntöä paremmat ehdot. Jos näin ei ole, vaan ehdot ovat huonommat kuin lainsäädännössä, tarkoittaa se sitä että neuvotteluissa on joustettu jotta saavutetaan jotain muuta hyvää joka korvaa tuon heikennyksen. Eihän työntekijäpuoli ehdoin tahdoin lakia huonompaa kokonaistulosta neuvotteluilleen voi saada. 

En lukenut koko Finskin Teknisten TESsiä läpi, mutta siellä saattaa toki olla jotain työsuhde-etuja jotka ylittävät normaaalit ehdot, joiden saamiseksi on luovuttu pidemmistä irtisanomisajoista. Kuitenkin jos katsotaan sitä kohtaa 4 jossa nuo irtisanomisajat määritellään:

4 § Irtisanomis- ja koeaika sekä lomautusilmoitusajat

1. Tämän työehtosopimuksen osana noudatetaan 1.6.2002 voimaan tullutta TT-STTK irtisanomissuojasopimusta seuraavin muutoksin:

Työnantajan irtisanoessa yhtiön palvelukseen otetun tämän työehtosopimuksen tarkoittaman teknisen työsopimuksen on irtisanomisaika työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä

- enintään vuoden 1 kuukausi

- yli vuoden mutta enintään 5 vuotta 2 kuukautta

- yli 5 vuotta mutta enintään 9 vuotta 3 ”

- yli 9 vuotta mutta enintään 12 vuotta 4 ”

- yli 12 vuotta mutta enintään 15 vuotta 5 ”

- yli 15 vuotta 6 ”

niin heti huomataan että parannuksia on jo tuolla uran alkupään irtisanomisajoissa, eli alle vuoden olleille 14vrk -> 1kk ja yli vuoden 1kk -> 2kk. Kyse saattaakin olla pelkästään noiden irtisanomisaikojen erilaisesta jaksotuksesta, joista on sovittu TES-pöydässä.

Sinulla ei ole tässä asiassa mitään riitautettavaa, ellei omassa työsopimuksessasi ole erikseen sovittu jotain TESsta poikkeavaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinulla ei ole tässä asiassa mitään riitautettavaa, ellei omassa työsopimuksessasi ole erikseen sovittu jotain TESsta poikkeavaa.

Moro!

Kiitos tästä selvityksestä sulle ja kaikille muillekin osallistuneille. Työsuojeluhallinnostakin tuli mailitse samanlainen vastaus eli asia on mun puolesta loppuunkäsitelty. :)

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liiton lakimies saa palkkansa liitolta, eli sen jäseniltä. Minusta olisi noloa olla ensin maksamatta liiton jäsenmaksuja ja sitten kuitenkin käyttää heidän palvelujaan tarvittaessa. Pelin henki on mun mielestä se, että kun en mitään sinne maksa, niin en mitään sieltä pyydäkään.

Hyvä asenne!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään