Harri Koskinen

TraFi: Pienkoneonnettomuudet tuplaantuneet - lentäjän virhe merkittävin syy

79 viestiä aiheessa

Keskustelun värittäminen on ihan jees, mutta vaarana on, että tuollaiset väittämät alkavat elämään omaa elämäänsä ja mahdollisesti myöhemmin epäoikeutetusti haittaavat yhteistä asiaamme.

 

Omatuntoni on puhdas. Minua ei haittaa yhtään jos jää elämään se mitä ajoin takaa: että kulttuurin pitää tukea turvallista toimintaa; että kellokkaiden pitää näyttää hyvää esimerkkiä; että ihmisen pitäisi omista lähtökohdistaan miettiä omaa toimintaansa ja pyrkiä jatkuvasti parempaan.

 

Tai, hieman toisin sanoin:

...harrastelentäjien turvallisuustietoisuuden lisääminen on avainasemassa harrasteilmailun turvallisuuden parantamisessa.

 

 

Enkä tarkoittanut moittia ketään muuta - ainakaan enempää kuin itseäni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei välttämättä. Lienevät jo oppirahansa maksaneet ja/tai sitten ko. koulutusvaatimus sopii heidän olosuhteisiinsa, koulutusmenetelmiinsä, ilmailukulttuurinsa jne. Pahasti pelkään kuitenkin, että kun Härmälandiassa siirrytään "matkalentoja peruskurssilla" -meininkiin, niin alkaa rytistä. Olen mielelläni väärässä. Mutta on tuossa yksi hyvä puolikin. Opettajien on pakko ylläpitää matkalentotaitoansa eikä vain lentää paikallista. Odotan oikein innolla opettajien jatkokoulutusta.

 

:thmbup:

 

T. Mika

 

15 tuntia lentänyt oppilas ei liene oppirahoja ehtinyt maksaa, oli kansalaisuus mikä tahansa? Ja eihän noin kokematonta yksin matkaan lähetetä, matkalennot oli kait tarkoitus treenata opettajan kanssa ja sitten myöhemmin paikallislentokokemusten jälkeen tehdä harjoitusmatkalentoja. Näinhän nykyäänkin Suomessa on tapana. Jos ajattelet normaalia aktiivisessa kerhossa lentävän purjelentäjän uraa, niin mikään ei muutu, ainoastaan se missä kohtaa lupakirja työnnetään kouraan. Itse asiassa väkisinmatkalento on loistava mahdollisuus kasvattaa harrastukseen jäävien lentäjien määrä. Lupakirjavaatimuksiin voisi kuulua pilvilentoa ja taitolentoa kanssa.  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

15 tuntia lentänyt oppilas ei liene oppirahoja ehtinyt maksaa, oli kansalaisuus mikä tahansa?

 

Juu ei. En tarkoittanut yhtä yksittäistä oppilasta, vaan että koulutusorganisaatioihin on kertynyt osaamista siitä, miten homma tehdään. Suomesta tuo organisaatioiden osaaminen tulee puuttumaan useita vuosia siinä vaiheessa, kun koulutusohjelmat muuttuvat.

 

Pointti on siinä, että Suomessa pellot ovat pieniä, reunaesteet korkeat ja maasto kumpuilevaa. Lisäksi näitä pieniä peltoja halkovat ojat, puhelin- ja sähkölinjat sekä piikkilangat. Maastolaskun tekeminen tällaiseen paikkaan on ihan eri luokan suoritus 15 tuntia lentäneelle oppilaalle kuin tehdä lasku tasaiselle 100 m * 500 m kokoiselle pellolle Saksassa, Puolassa jne. Monessa paikassa Euroopassa purjelentoa harrastetaan nurmikentiltä, joten maastolasku ei tällaisissa oloissa koulutetulle ole tavallista keikkaa kummallisempi suoritus. Suomessa maastolasku on vaatimuksiltaan ihan eri luokkaa kuin laskeutua asfaltoidulle ja hoidetulle kentälle, joila yleensä purjelentoa harrastetaan.

 

 

Saksa

 

http://maps.google.com/maps?q=wasserkuppe&hl=fi&ll=50.489078,9.957561&spn=0.108232,0.264187&sll=37.0625,-95.677068&sspn=67.334709,135.263672&hq=wasserkuppe&t=h&z=13

 

Suomi

 

http://maps.google.com/maps?q=r%C3%A4ysk%C3%A4l%C3%A4&hl=fi&ie=UTF8&ll=60.745572,24.108124&spn=0.083134,0.264187&sll=50.489078,9.957561&sspn=0.108232,0.264187&t=h&hq=r%C3%A4ysk%C3%A4l%C3%A4&z=13

 

Puola

 

http://maps.google.com/maps?q=Leszno+Gliding+Hotel,+Szybownik%C3%B3w,+Leszno,+Puola&hl=fi&ie=UTF8&ll=51.831455,16.534681&spn=0.026017,0.066047&sll=51.841929,16.593819&sspn=0.208086,0.528374&oq=Leszno+gli,+Puola&t=h&hq=Leszno+Gliding+Hotel,&hnear=Szybownik%C3%B3w,+Leszno,+wielkopolskie,+Puola&z=13

 

Ja eihän noin kokematonta yksin matkaan lähetetä, matkalennot oli kait tarkoitus treenata opettajan kanssa ja sitten myöhemmin paikallislentokokemusten jälkeen tehdä harjoitusmatkalentoja. Näinhän nykyäänkin Suomessa on tapana.

 

Toivottavasti näin. Mistäköhän jatkossa löydetään opettajia, jotka sitoutuvat nykyisen 10 h / 50 keikkan sijaan lentämään nämä pitkät koulutusohjelmat läpi? Näkisin mielelläni näiden uusien vaatimusten kannattajien näyttävän esimerkkiä ja sitoutuvan kahdeksi kesäksi kunkin kurssin kouluttamiseen. Muutaman vuoden päästä purjelentoa opettavat ammattilaiset ==> kustannukset nousevat.

 

Jos ajattelet normaalia aktiivisessa kerhossa lentävän purjelentäjän uraa, niin mikään ei muutu, ainoastaan se missä kohtaa lupakirja työnnetään kouraan. Itse asiassa väkisinmatkalento on loistava mahdollisuus kasvattaa harrastukseen jäävien lentäjien määrä. Lupakirjavaatimuksiin voisi kuulua pilvilentoa ja taitolentoa kanssa.  ;)

 

Toinen muutos on, että kurssien hinnat nousevat, yhä useampi oppilas jää kesken ja yhä useampi ei aloita koko hommaa sen vaatiman ajan ja kalleuden vuoksi. Ne, jotka jaksavat olla kolme kesää poissa kesätöistä tai käyttää kolmet vuosilomansa purjelentoon, todennäköisesti jatkavat. Näitä ei kuitenkaan liene monta per lentokeskus. Pitäisin taito- ja pilvilennon kuitenkin omina kursseina ja peruskoulutuksen nykyisessä muodossaan.

 

T. Mika

 

ps. Tästä kannattaisi aloittaa oma topiccinsa, eikö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika, miten arvelet koulutuksen siellä euroopassa vastaisuudessa tapahtuvan?

Toimintaympäristö, vaikka erilainen onkin, ei kuitenkaan poikkea ihan hirveästi kotimaisesta.

Ilmailuyhdistykset ja vapaaehtoiset sielläkin tulevat opetustyöstä vastaamaan pääosin jatkossa. Niin täälläkin.

Joitain kaupallisia kouluja varmaan tulee mutta vain sellaisiin paikkoihin joissa on paaljon oppilaita. 7, 10 tai 15 kesässä ei ole paljon.

Älä vielä lopeta päivätöitä.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään