Peter Lord

Ennätys lajissaan

236 viestiä aiheessa

Olipa kerran suomalainen lentokerho.  Sellainen kun lentää koneilla joissa on nokalla Lycoming ja Continental ja useimmat oppilaat ovat syntyneet kaluston valmistumisen jälkeen.  Paikkakuntaa en nyt tohdi paljastaa.  Ei ole kuitenkaan kotipaikkakuntani. Tämä kerho kouluttaa pee-pee-äl oppilaita kurssillaan. Sillä kerhon ykköskoneella.  Onko siinä 2 vai 4 paikkaa, ei ole merkitystä.

 

Olen ollut tämän kerhon jäsen.  Itse asiassa useamman tunnin.

 

Kun olin liittymässä kerhoon,  tiedustelin puheenjohtajalta, "tekniikan" mielipidettä, mikä on kerhon kaluston tyyppi, tilanne ja kunto.  "Hyvä on. Erinomainen. Ei vikoja. Ei siirrettyjä vikoja".

 

Kysäisin samaa PPL-kurssilaiselta.  Tämä valitteli sitä, että koulukoneessa ei toimi oikein mikään paikka.

 

Tuli se päivä, jolloin kerhon hallituksen oli määrä käsitellä jäsenhakemukseni.  Noin klo 19.  Kokous pidettiin ja kuulin päässeeni kerhon jäseneksi.

 

Soitin sinä päivänä uteliaisuuttani kerhon free-lance lennonopettajalle. Noin klo 19.30. Kysyin häneltä "ops:in" mielipidettä koulukoneen kunnosta. 

Tämä alalla jo pitkään ollut opettaja kertoi (muun muassa) että kerhon PPL-koulukoneessa kaarto- ja kallistusmittari ei toimi (mikä ei ole estänyt yölentoja). Ei toimi kuin toinen COM-radio, eikä kumpikaan VOR.  Kaikkia viallisia laitteita ei ollut merkitty INOP/Rikki-merkinnällä. Eikä merkintää tehty matkapäiväkirjan "siirrettyihin vikoihin". Oikeanpuoleinen istuin karkaa kiskoillaan aika ajoin taka-asentoon. Ja niin edelleen.  Lennonopettaja oli kuulemma tehnyt näistä oikein vikalistan puheenjohtajalle.  (En malttanut olla kysymättä että niinkö se OPS M1-12 ')  nykyään määrää ....)  Kiitin tiedoista.

 

Sain klo 22 jälkeen tiedon, että minut on erotettu kerhon jäsenyydestä koska "olen mennyt levittelemään tietoja kerhon koneen kunnosta ulkopuoliselle". 

 

Myöhemmin posti toi kirjatun kirjeen jossa seteleitä ja tiedotus :

"Terve. Kerhon johtokunta on erottanut sinut kerhon jäsenyydestä xx.xx.2012. Ohessa palautetaan liitymis- ja jäsenmaksusi yhteensä xxx euroa".

 

Lienenkö siis tehnyt ennätyksen ilmailukerhoSTA lentämisen nopeudessa?

 

Olihan tuo kokemus.  Vieläkään minulle ei ole selvinnyt

- miten lennonopettajan kertoma koneen kunnosta minulle muuttui minun kertomakseni 'ulkopuoliselle' ?

- miten kerhon johtokunta tulikin noin nopeasti informoiduksi...?

- kuinka monta yhdistyslain ja kerhon sääntöjen kohtaa piti rikkoa että tuollainen erotuspäätös saatiin aikaan?

 

Koska kokemus oli jokseenkin ainutlaatuinen (ja varmasti ainakin nopeudeltaan tähän saakka ainutkertainen), niin kertokaa te kerhoissa enemmänkin vaikuttavat, onko tällainen airmanshit kuinka tavanomaista maakuntakerhoissa ?

 

Peter Tähtinen

 

') Ote OPS M1-12 ilmailumäääräyksestä

 

"2.9 Matkapäiväkirjan sarakkeeseen "sattuneet erikoistapaukset;

havaitut viat, vauriot ja toimintahäiriöt"

tulee ilma-aluksen päällikön merkitä kaikki havaitut

pienetkin viat, vauriot ja toimintahäiriöt, joilla

saattaa olla merkitystä ilma-aluksen lentokelpoisuudelle

tai informaationa seuraavan lennon suorittajalle

tai jotka saattavat vaatia esim. vian tutkimis-, tarkkailu-

tai korjaustoimenpiteitä. Merkinnällään ilma-

aluksen päällikkö siirtää erikoistapauksen arvioinnin

ja sen mahdollisesti vaatimat toimenpiteet asianomaisten

henkilöiden tai organisaation suoritettavaksi."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter, taidat olla turhan tarkka. Jos porukalla on oikea asenne, niin kyllä homma hoituu... :santa:

 

Joo, totta puhut.  Ilmailussa pitää olla jännitystä.  Mutta tiedäthän sinä Eki tämän minun hankalan luonteeni.

 

P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Trafia kiinnostaisi tuollainen toiminta?

 

Mitäpä me nyt viranomaista vaivaamaan kun niillä on varmaan muutenkin paljon työtä. Eikös se riitä että puheenjohtaja tietää mitä vikoja koneissa on?  Mitä niitä kaikille levittelemään?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaatko kyseenalaistaa erotuspäätöksen laillisuuden yhdistyksen kokoukselle (YhdL 15.2 §)? Kuulostaa kuitenkin kerholta, johon nimenomaisesti olisi hienoa kuulua jäseneksi, vaikka väkisin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole itse lentäjä enkä ymmärrä tuota lentäjä slangia, mutta sen verran pottumainen tyyppi olen että tekisin tapahtuneesta raportin Trafille välittömästi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut tämän kerhon jäsen.  Itse asiassa useamman tunnin.

 

Jospa astuit jonkun varpaille, joka pelkäsi omaa auktoriteettiuden tulevaisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä me nyt viranomaista vaivaamaan kun niillä on varmaan muutenkin paljon työtä. Eikös se riitä että puheenjohtaja tietää mitä vikoja koneissa on?  Mitä niitä kaikille levittelemään?

 

Peter

 

Entä, jos kone levittelee ongelmansa ihan itse yleisön niskaan?

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tässä ole pelkästään kyse siitä että tapahtui virhe jäseneksioton yhteydessä joka korjattiin pikavauhtia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tässä ole pelkästään kyse siitä että tapahtui virhe jäseneksioton yhteydessä joka korjattiin pikavauhtia.

 

Oletkos Ari kuullut että kun erehdyksen korjaa uudella erehdyksellä, niin yleensä shit hits the fan.

Ai et?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Saanko ihan näin niinkun tiedustellen kysyä, miten tuo murobbs:n threadi liittyy

1) tähän keskusteluun, tai

2) minuun, muuten, kuin että minut näemmä mainitaan keskustelussa ja esitetään siinä perätön tieto, notta olisin muka jotenkin halpa (ilmainen) mies?-)

 

Kaikkea jännää sitä netissä onkin. En oo tainnu tuota aiemmin nähdäkään. Nyt selvisi tosin myös se, notta kenellä täällä on liikaa aikaa, kun tuollaisia selailee..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan tuo kokemus.  Vieläkään minulle ei ole selvinnyt

- miten lennonopettajan kertoma koneen kunnosta minulle muuttui minun kertomakseni 'ulkopuoliselle' ?

- miten kerhon johtokunta tulikin noin nopeasti informoiduksi...?

- kuinka monta yhdistyslain ja kerhon sääntöjen kohtaa piti rikkoa että tuollainen erotuspäätös saatiin aikaan?

 

Hmmm.

 

Erikoinen tarina. Samalla pelottava ja säälittävä. Vastuuton kerhon pj on saanut vielä muunkin hallituksen (tai riittävän osan siitä) mukaan touhuihinsa.

 

Ei aavistustakaan kuinka yleistä tuommoinen käytös on, mutta toivon, ettei se olisi yleistä. Samalla toivon että viranomaiset (eiköhän viranomaisten korviin tilanne mene jollain aikataululla) toimivat "oikein", maadoittavat(?) koneen/koneet kunnes ovat lentokelpoisia ja kunnes porukan toiminta asianmukaista.

 

Mitenhän ihmeellä lentokerhojen toimintaa valvotaan, noin yleensä?

 

Miten lienee kerhon hallinnon laita? Siihen voikin Trafin olla hankalampi tarttua?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en kyllä ymmärrä miksi kerho palautti liittymismaksun?

Jäsenmaksun palautus oli lyhyen jäsenyyden perusteella inhimillistä mutta ei kai sekään välttämätöntä?

Yrittikö ne ostaa Peterin hiljaiseksi? (edit)

 

Tosin kun en tiedä mistä yhdistyksestä on kyse, niin en sääntöjäkään tunne, mutta tuskin niissä on pykäliä erottamisen suhteen kovinkaan paljoa.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väkisinkin tulee mieleen että jäsenmaksu on palautettu jotta vältetään jälkipuheet. Ei päästä sanomaan että otettiin vaan rahat pois ja potkittiin pihalle.

Kaikkihan tietää tuon Peter on hankalan luonteen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väkisinkin tulee mieleen että jäsenmaksu on palautettu jotta vältetään jälkipuheet. Ei päästä sanomaan että otettiin vaan rahat pois ja potkittiin pihalle.

Kaikkihan tietää tuon Peter on hankalan luonteen   ;)

 

Voi Hanna dear, sinulta mä olen koettanut pitää sitä viimeiseen asti salassa mutta näköjään SINÄKIN tiedät.

 

 

-----------------

Yleisesti ottaen, yhdistykseen liittymistä ja eroamista/erottamista säätelevät yhdistyslaki ja yhdistyksen säännöt.

Koska moni palstalaisista on jossakin ilmailuyhdistyksessä jäsenenä,

 

lienee hyvä kerrata mitä  ensinnäkin yhdistyslaki sanoo.

 

 

"12 § Jäseneksi liittyminen

Sen, joka tahtoo liittyä yhdistyksen jäseneksi, on ilmoitettava aikomuksestaan yhdistykselle. Jäseneksi hyväksymisestä päättää hallitus, jollei säännöissä ole toisin määrätty.

 

13 § Yhdistyksestä eroaminen

Jäsenellä on oikeus milloin tahansa erota yhdistyksestä ilmoittamalla siitä kirjallisesti yhdistyksen hallitukselle tai sen puheenjohtajalle. Jäsen voi myös erota ilmoittamalla siitä yhdistyksen kokouksessa pöytäkirjaan merkittäväksi. Säännöissä voidaan määrätä, että eroaminen tulee voimaan vasta määrätyn ajan kuluttua eroamisilmoituksen tekemisestä. Aikaa ei saa määrätä yhtä vuotta pitemmäksi.

 

14 § Yhdistyksestä erottaminen

Yhdistys voi erottaa jäsenen säännöissä mainitulla erottamisperusteella. Yhdistyksellä on kuitenkin aina oikeus erottamiseen, jos jäsen:

 

1) on jättänyt täyttämättä ne velvoitukset, joihin hän on yhdistykseen liittymällä sitoutunut;

2) on menettelyllään yhdistyksessä tai sen ulkopuolella huomattavasti vahingoittanut yhdistystä; tai

3) ei enää täytä laissa tai yhdistyksen säännöissä mainittuja jäsenyyden ehtoja.

 

15 § Erottamismenettely

Jäsenen erottamisesta päättää yhdistys kokouksessaan, jollei säännöissä ole toisin määrätty. Päätöksessä on mainittava erottamisen syy. Jäsen ei ole yhdistyksen kokouksessa esteellinen äänestämään itseään koskevasta erottamisasiasta.

 

Ennen päätöksen tekemistä asianomaiselle jäsenelle on varattava tilaisuus selityksen antamiseen asiassa paitsi milloin erottamisen syynä on jäsenmaksun maksamatta jättäminen.

 

Jos erottamisesta sääntöjen mukaan päättää hallitus, voidaan säännöissä määrätä, että jäsenellä on oikeus saattaa erottaminen säännöissä määrätyssä ajassa yhdistyksen kokouksen ratkaistavaksi.

 

Säännöissä voidaan määrätä, että yhdistys voi katsoa jäsenen eronneeksi yhdistyksestä, jos jäsen on jättänyt jäsenmaksunsa säännöissä määrätyn ajan maksamatta.

------------------

Kyseisen yhdistyksen säännöt alkavat ylevällä mission märittelyllä.

 

"2§ Yhdistyksen tarkoituksena on toimia siviili-ilmailun edistämiseksi kotipaikkakunnallaan, jossa työssä otetaan erityisesti huomioon nuorison tarpeiden merkitys heidän tulevaisuudessaan."

 

Säännöt määräävät jäsenyydestä seuraavaa:

 

 

4§ Jäsenet

Yhdistyksen jäseniä ovat:

a) varsinaiset jäsenet, jotka edellisenä kalenterivuonna ovat täyttäneet vähintään 18 vuotta

b) nuorisojäsenet, jotka edellisenä kalenterivuonna eivät ole 18 vuotta

c) kannattavat jäsenet

d) kunniajäsenet

 

Yhdistyksen varsinaiseksi jäseneksi sekä nuoriso- että juniorijäseneksi hyväksyy johtokunta sille kirjallisesti

tai yhdistyksen kokouksessa suullisesti esitetystä hakemuksesta fyysisen henkilön.

 

Johtokunta voi erottaa jäsenen, joka vastustaa yhdistyksen toimintaa, vahingoittaa sen mainetta tai laiminlyö

jäsenmaksunsa suorittamisen.

----

 

Omasta perspektiivistäni katsottuna tässä asiassa on tapahtunut seuraavaa:

1. Olen suullisesti ja kirjallisesti ilmaissut puheenjohtajalle haluni liittyä yhdistykseen

2. Olen maksanut liittymis- ja jäsenmaksuni puhenjohtajan ilmoittamalle pankkitilille

3. Yhdistyksen johtokunta on hyväksynyt jäsenhakemukseni

4. Yhdistyksen johtokunta on erottanut minut (samana päivänä) jäsenyydestään

5. Puheenjohtaja on puhelimessa ilmaissut minulle, että ko. päätöspäivän iltana kerhon lennonopettaja on sähköpostitse raportoinut soitostani hallituksen jäsenelle, minkä jälkeen erottamispäätös tehtiin.

 

Tokikaan en ole saanut tietooni erottamisen syytä, ainoastaan kirjatulla kirjeellä tiedoksi annetun ilmoituksen erottamisesta.  Näin erottamispäätös on tehty sekä vastoin yhdistyslakia että yhdistyksen sääntöjä.

 

Voin toistaiseksi vain arvailla, olenko puhelinsoitolla lennonopettajalle (jossa olin suurimman osan aikaa kuuntelijan osassa kun tämä vuolassanaisesti moitti erikseen koneen ja esitti luonnearvioita erikseen kerhon pj:sta)

- vastustanut yhdistyksen toimintaa vai

- vahingoittanut yhdistyksen mainetta.

Jäsenmaksun maksamatta jättäminen ei liene tässä kohden relevantti peruste.

 

Sääntöjen mukaan erottamiseen pitää olla jokin edellämainituista perusteista.

 

Yhdistyksen sääntöjen viimeinen kappale alkaa vaikuttaa jo itsessään koomiselta: "16§ Muilta osin noudatetaan voimassa olevan yhdistyslain säännöksiä."

 

 

Henkilökohtaisesti ko. yhdistyksen jäsenyys ei ole minulle elämän ja kuoleman kysymys. Enemmän se on sitä PPL-kurssilla opiskeleville nuorille, jotka ovat ryhtyneet toteuttamaan elinikäistä haavettaan.

 

Kuitenkin pidän tarpeellisena kirjoittaa asiasta tämän verran, jotta lukijoille syntyisi objektiivinen kuva jäsenyyden perusteista yhdistyksessä, ja antaa ennen kaikkea varoittavan esimerkin siitä, millaista valtaa saattaa henkilöityä yhdistyksissä muutamalle keskeiselle vaikuttajalle.  Eihän tämä ole ensimmäinen kerta, kun (ilmailu)yhdistyksissä pieni kauan toiminnassa mukana ollut sisäpiiri omaksuu kannan "yhdistys olemme me" tehden eriskummallisia päätöksiä-

 

Vakavasti puhuen, tämä farssi saa uusia ja entistä kummallisempia piirteitä.

Sain eilen pitkän sähköpostin em. lennonopettajalta, joka ilmeisen loukkaantuneena ilmoitti "minun takiani" lopettavansa kerhon PPL-kurssilla opiskelevien lentäjien opettamisen ja tähdensi, että kun hän lopettaa, ei ko. lentopaikalle mene kukaan muukaan opettamaan. (Kerrataanpa tässä vaihessa missio-pykälä yhdistyksen säännöistä)

 

Nyt olen jo minäkin sanaton.

 

Olen kuitenkin valmis avoimeen keskusteluun tapahtuneesta niin ko. lennonopettajan kuin ko. yhdistyksenkin kanssa, ja itse asiassa tovon että nämä tulevat "kaapistaan" esiin.

 

Edit: Uusin kommentti opettajalta

"Ja minnekään foorumeille en todellakaan tule kirjoittelemaan enkä edes käy niillä.

Kukaan itseään kunnioittava lentäjä ei noilla ole eikä niitä lue.

Mua ei nuo kirjoittelut foorumeilla heilauta kun en jaksa kaikkea paskaa lukea, "

 

 

Mahdollisesti saatan kuitenkin jättää tehdyn päätöksen yhdistyslain 15§ valossa yhdistyksen seuraavan kokouksen arvioitavaksi.

 

 

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi tuollaiset Peterin kokemukset olla takavuosina mahdollisiakin - siis kerhokoneen tekniset viat - en tarkoita pikaerottamisia  :)

 

Aikoinaan kun aloittelin lentäjän uraani eräässä lentokerhossa, niin sieltä myytiin isoPiperi Pohjois-Suomalaiselle kimpalle.  Kone oli sovittu toimitettavaksi perille saakka kauppahintaan sisältyvänä ja siirtolentoa tekemään menevä pilotti pyysi sitten hakemaan hänet pois toisella koneella kaukaa pohjoisesta. Lentoaika oli runsaat kolme tuntia.

 

Hyväkuntoinen kerhokone kun oli tuo myyty Piper, niin äijä lähti sillä reissuun ja meikäläinen Archerilla perässä. Alkuun kaikki toimi hyvin ja radioyhteyskin toimi koneiden välillä. Jossain vaiheessa puolessa matkassa myydyn koneen radio kuitenkin mykistyi ja ei ollut noutokoneen porukalla tietoa, missä toinen luuraa. Oulun tasolla torni sitten meille huuteli, ollessamme ohituksesta yhteydessä, että "josko näette sitä yhtä Piperiä, joka teidän edellänne menee samaan määränpäähän, niin kertokaa sille, että täällä päin on tapana ottaa radioyhteys, kun lennetään lähialueen halki!"  No kaverimmehan sillä jo myydyllä koneella siirtolentoa teki, joten kerroimmehan me sitten toki hänelle viestin perille päästyämme.

 

Koneen vastaanottajat olivat innoissaan, kun saivat itselleen uuden koneen. Kauppakirjojen allekirjoituksen ja maksun jälkeen he halusivat lähteä sitten koelennolle uudella koneellaan, mutta eihän siitä sitten mitään tullut.  Moottori kyllä käynnistyi, mutta paukutteli sen verran ahkerasti, että konepellit vain auki.  Siirtolentäjämme sano, että lähdetääs äkkiä kotimatkalle!  Emme me ulkopuoliset kuitenkaan kehdanneet lähteä syyttöminä karkuun ja siirtolentäjäkin meni "avuksi".

 

Siinä sitten asioista juteltaessa uusien omistajien kanssa selvisi ,että pyörijän pohjalevy oli haljennut ja se oli juuri ennen siirtolentoa täytetty hitsauslangasta vasaroidulla pätkällä kera Aralditin ja oli tehnyt asiansa siirtolennon puoleen väliin saakka ja vähän ylikin. Loppumatkan siirtolentäjä oli lentänyt vissin vähän tärisevällä moottorilla?  Myöskään radiota ei saatu enää toimimaan. Samoin suuntahyrrä oli enemmän koriste mittaritaulussa.  Magneettikompassi toimi kyllä. Demari näytti jotakin aina väillä?  Tällainen oli siihen aikaan sitten ns. "hyväkuntoinen kerhokone".  Uudet omistajat joutuivat tekemään melkoisen remontin ennen kuin pääsivät tekemään haluamansa koelennon uudella koneellansa.  Jälkeenpäin olen kyllä tuon lentsikan nähnyt ja se on aivan timangin näköinen uusine maalauksineen.  No, tästä tapahtumasta on jo aikaa, mutta kyllä ne "hyväkuntoiset kerhokoneet" joskus saattoivat olla vähän tuon Peterin esimerkin kaltaisia.  Eipä tietenkään enää nykyään, EI.  Kotimatkan toki sitten lensimme täysin kunnossa olevalla IFR-Archerilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdistyksen varsinaiseksi jäseneksi sekä nuoriso- että juniorijäseneksi hyväksyy johtokunta sille kirjallisesti

tai yhdistyksen kokouksessa suullisesti esitetystä hakemuksesta fyysisen henkilön.

 

Johtokunta voi erottaa jäsenen, joka vastustaa yhdistyksen toimintaa, vahingoittaa sen mainetta tai laiminlyö

jäsenmaksunsa suorittamisen.

----

3. Yhdistyksen johtokunta on hyväksynyt jäsenhakemukseni

4. Yhdistyksen johtokunta on erottanut minut (samana päivänä) jäsenyydestään

 

Yhden yhdistyksen hallituksessa istuvana en voi muuta kuin nostaa (olematonta) hattuani ko. lentokerhon johtokunnalle. Meillä yhdenkin hallituksen kokouksen istuminen käy työstä, mutta tämän lentokerhon johtokunta on nähtävästi istunut yhden illan aikana KAKSI kokousta  :o Vai onko se kokous missä Peter hyväksyttiin jäseneksi kestänyt niin kauan, että jäsenyys on ehditty lopettaa saman kokouksen aikana? Jos näin ei ole tapahtunut, onhan siitä johtokunnan kokokouksesta missä erottamisesta on päätetty pöytäkirja? Käsittääkseni yhdistysten hallitukset/johtokunnat eivät voi pitää mitään "puhelinkokouksia", tai ainakin tällaisesta mahdollisuudesta pitäisi olla maininta säännöissä.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi Hanna dear, sinulta mä olen koettanut pitää sitä viimeiseen asti salassa mutta näköjään SINÄKIN tiedät

 

 

Kyllä yksi toisen tuntee...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhden yhdistyksen hallituksessa istuvana en voi muuta kuin nostaa (olematonta) hattuani ko. lentokerhon johtokunnalle. Meillä yhdenkin hallituksen kokouksen istuminen käy työstä, mutta tämän lentokerhon johtokunta on nähtävästi istunut yhden illan aikana KAKSI kokousta  :o Vai onko se kokous missä Peter hyväksyttiin jäseneksi kestänyt niin kauan, että jäsenyys on ehditty lopettaa saman kokouksen aikana? Jos näin ei ole tapahtunut, onhan siitä johtokunnan kokokouksesta missä erottamisesta on päätetty pöytäkirja? Käsittääkseni yhdistysten hallitukset/johtokunnat eivät voi pitää mitään "puhelinkokouksia", tai ainakin tällaisesta mahdollisuudesta pitäisi olla maininta säännöissä.

 

Juha

 

Lähtökohtaisesti minkä hyvänsä kokouksen tulisi olla

 

- "laillisesti kokoon kutsuttu" eli säännöissä määritellyllä tavalla annettu etukäteen tiedoksi kaikille koukousta pitävän toimielimen jäsenille.  (Yleensä tämä tarkoittaa sitä että kokouksesta on ilmoitettu etu-, eikä jälkikäteen.)  Tämän yhdistyksen säännöissä ei ole mainintaa siitä, miten johtokunnan/hallituksen kokous on kutsuttava koolle.

 

- "päätösvaltainen" eli jos edellinen edellytys täyttyy, niin lisäksi paikalla pitää olla lukumääräisesti sen verran ko. elimen päätösvaltaisia jäseniä että sillä on oikeus tehdä päätöksiä. Mikä tämä määrä on, on yleensä mainittu säännöissä.¨ Tässä tapauksessa: "Johtokunta on päätösvaltainen 4 jäsenen ollessa kokouksessa läsnä puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja mukaan luettuna. Äänestyksessä ratkaisee yksinkertainen äänten enemmistö. Äänten mennessä tasan ratkaisee puheenjohtajan ääni"

 

Edit:  Pyysin juuri yhdistyksen sihteeriltä em 2 kokouksen pöytäkirjat, koska sellaisia en ole vielä nähnyt.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olen jo minäkin sanaton.

 

Tämä on kyllä uusi tilanne!

 

----

 

Edit: Uusin kommentti opettajalta

"Ja minnekään foorumeille en todellakaan tule kirjoittelemaan enkä edes käy niillä.

Kukaan itseään kunnioittava lentäjä ei noilla ole eikä niitä lue.

Mua ei nuo kirjoittelut foorumeilla heilauta kun en jaksa kaikkea paskaa lukea, "

 

Ja kaiken lisäksi foorumilla saattaa häröillä jopa ei-lentäjiiä?

 

Hiukan vain laittaa miettimään, ihan tällaista pikku seikkaa, että mistä arvon opettaja oli saanut tietää jostain foorumikirjoittelusta? (Ehkä Peter oli maininnut asiasta?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- "laillisesti kokoon kutsuttu" eli säännöissä määritellyllä tavalla annettu etukäteen tiedoksi kaikille koukousta pitävän toimielimen jäsenille.  (Yleensä tämä tarkoittaa sitä että kokouksesta on ilmoitettu etu-, eikä jälkikäteen.)  Tämän yhdistyksen säännöissä ei ole mainintaa siitä, miten johtokunnan/hallituksen kokous on kutsuttava koolle.

 

 

Eikö kuitenkin jäsenasiat ole sellaisia, joita ei voida käsitellä "muissa asioissa" vaan jäsenten ottamiset ja erottamiset tulee olla hallituksen kokouksen esityslistalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kuin innostutaan, otetaan huomioon että tässä on kuultu vain toista osapuolta. Ettei tähän vain olisi koira haudattuna, Peterillä on ennenkin ollut purevia kommentteja ilmailuyhdistyksistä. Kaupalliset toimijat ovat aina pitäneet kerhojen koulutusta ja yleishyödyllistä lentotoimintaa uhkana omalle toiminnalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaupalliset toimijat ovat aina pitäneet kerhojen koulutusta ja yleishyödyllistä lentotoimintaa uhkana omalle toiminnalleen.

 

Nii-i. Kylhän se niin on että jos on yhdistys niin hommat voi tehdä sillei kivasti puolitiehen ja vähän lakeja rikkoen. Kunhan kukaan ei nyt vaan puhuis mihinkään niin ei tulis mitään ongelmia.  :-\

 

Ihan sama onko kaupallinen toimija tässä julkituojana vai ei, jos asiat ovat menneet kuten Peter kertoo niin aika monessa kohdassa on virhe. Toivoisin, että tuollaisia ilmailuyhdistyksiä ei tässä maassa olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kuin innostutaan, otetaan huomioon että tässä on kuultu vain toista osapuolta. Ettei tähän vain olisi koira haudattuna, Peterillä on ennenkin ollut purevia kommentteja ilmailuyhdistyksistä. Kaupalliset toimijat ovat aina pitäneet kerhojen koulutusta ja yleishyödyllistä lentotoimintaa uhkana omalle toiminnalleen.

 

Ismo, Ismo...

 

Eipä tässä ole koiran hautajaisia vietetty.  

Vaikea olisi myöskään keksiä mikä olisi se kilpailullinen intressi jossa minä ja jollakin toisella paikkakunnalla toimiva lentokerho olisimme intressiristiriidassa.

Ja uhka ... kaikkein viimeksi minä sieltä suunnasta uhkia näen. Tässä tapauksessa luulen että minun persoonani on ollut iso fiktiivinen uhka jollekin, mutta mille/kenelle? Olen sitä koettanut ymmärtää.

Pulkkisen Erkin kommentti taisi osua lähimmäksi sitä.

Kun näennäisen omituisia asioita tapahtuu, olen aina kysynyt itseltäni "miksi - kuka hyötyy - kuka tai mikä on uhattuna ?".

Monesti pieni kerho henkilöityy puheenjohtajansa ympärille, jonka sana on laki ja jonka tekninen ja ilmailullinen kompetenssi on parasta, mitä kerhossa löytyy.

Voihan olla, että yksi tunkio on liian iso kahdelle kukolle.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään