Jussi Seppälä

Suomeen kesäksi uusi charter-yhtiö

169 viestiä aiheessa

Se sitten siitä.

 

Tuollainen soutaminen ja huopaaminen + epävarmuus saa varmasti potentiaalisen asiakaskunnan varaamaan jatkossakin yhtiön lentoja. Niitä södereitä ym. sekoiluja kun löytyy lähihistoriasta paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

– Valitettavasti tilanne on tällä hetkellä se, että matkanjärjestäjien järjesteltyä omat kiintiönsä uudelleen jouduimme perumaan joulu- ja tammikuun Lontoo-Enontekiö-Ivalo-lennot. Kun saamme tämän joulukuun “rumban” tästä hoideltua, niin sitten katsotaan se lopputalvi, toteaa Snowbird Airlinesin toimitusjohtaja Marja Aalto.

Aallon mukaan peruutukset eivät johdu kysynnän puutteesta.

 

Tällä mainostempulla kysyntä sitten kasvaa entisestään?

 

Montako lentoa tämä yritys kirjasi suomalaisen ilmailuhistorian sivuile mm. Soderin jatkoksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin ehkä tässä samassa ketjussa kysyneeni jo retorisesti tj Aallon väittämään että Suomen markkinoilla on kysyntää kotimaiselle tilauslentopuljulle, että miten ja missä se näkyy.

Nyt olen osittain saanut tänään vastauksen.

 

Toki en halua dumata yhtään yrittäjää tai yritystä koska niitä täällä tarvitaan mutta alaakin pitää vähän katsoa minne on päätään työntämässä. Kuljetusala on myös ala minne en suosittele laittavan päätään tai rahojaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se missä Snowbird tekee myös virheen on se, että viimeisin Twitter -päivitys on päivämäärällä 11.8.2014 ja Facebookissa tuorein tarina on yhtiön puolelta 15.11.2014 tj:n puhe Lapin liikennefoorumilta. Ei sanaakaan siitä mitä on tapahtunut tuleville lennoille ja miten hommat oikaistaan.

 

Sen sijaan matkansa varanneiden annetaan ihmetellä Malagan lentojen peruutusta Facebookissa ja jätetään heitteille. Malliesimerkki taas miten ei tule toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/enontekiolla_luotetaan_snowbirdin_viela_nousevan_siiville/7672412

 

 

Snowbird ei saanutkaan joulun charter-lentoja Lontoosta Ylä-Lappiin, vaan brittimatkanjärjestäjät valitsivat toisen vaihtoehdon. Tämä vaikeuttaa startup-lentoyhtiön toimintaa niin, että se joutuu ottamaan toiminnassaan aikalisän.

 

Enontekiön kunnalla on sopimus Snowbirdin kanssa Enontekiö-Helsinki -reitin lennoista keväällä. Kunta rahoittaa näitä lentoja.

 

Kunnanjohtaja Mikko Kärnä uskoo, että Snowbird pystyy vielä kehittymään yhtiönä. Kärnän mukaan joulusesongin lentoihin kunta ei ole millään tavalla taloudellisesti sitoutunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapa kunnanjohtaja olla monessa asiassa täysin oikeilla jäljillä, on monella jos haluja riittää selvitettävää.Toinen asia onkin, oliko/onko tällaisella yhtiöllä edes teoriassa mahdollisuuksia pärjätä.Mites se miljoona tehtiinkään lentoyhtiöllä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoliikenne (tms.) lupa ollut TraFissa jo ilmeisesti 2,5 vuotta ja ilmeisesti vasta keväällä tulossa takaisin, jotta voisi teoriassa aloitttaa lennot omilla koneilla. Vaikka allekirjoittanut pyrkii usein olemaan neutraali ja asiallinen niin nyt alkaa pikkuhiljaa homma kallistumaan sapetuksen ja vitutuksen väliseen agressio - tilaan. Aivan käsittämätöntä paskaa.

Ei, ei tämä ole pelkästään TraFin vika, muttei kukaan ole tehnyt ko. yhtiön tukemiseksi valtion puolelta yhtään mitään. Kyseessä on kuitenkin potentiaalisesti massiivinen veronmaksaja, ja vielä yksityisomisteinen.

Noin niinkuin yksinkertaisuudessaan ollaan tilanteessa jossa valtiota ei oikeastaan pitäisi sapettaa yhtään mikään ; Snowbird ei kuitenkaan tule olemaan mikään massiivinen kilpailia Finnairille eikä Norwegianille. Kohderyhmä on osin samaa, mutta aika marginaalia silti. Joten kysymys kuuluu ; miten ihmeessä tämmöinen lupa voi pyöriä jossain tuon hienon TraFimme arkistoissa kokonaiset 3vuotta joka tulee keväällä täyteen. Kyllä tällaiset asiat pitäisi puolessavuodessa olla selvät, jos kaikki muu tietysti on kunnossa.

Toivotaan nyt herranjestas että saadaan joku järki tähän hommaan, ja että viranomainenkin olisi lentoliikenteen, ei Finnairin tai Finavian puolella. Kunnanjohtaja Kärnän kirjoitus täsmentääkin tätä aikalailla hyvin.

 

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoliikenne (tms.) lupa ollut TraFissa jo ilmeisesti 2,5 vuotta ja ilmeisesti vasta keväällä tulossa takaisin, jotta voisi teoriassa aloitttaa lennot omilla koneilla. Vaikka allekirjoittanut pyrkii usein olemaan neutraali ja asiallinen niin nyt alkaa pikkuhiljaa homma kallistumaan sapetuksen ja vitutuksen väliseen agressio - tilaan. Aivan käsittämätöntä paskaa.

Ei, ei tämä ole pelkästään TraFin vika, muttei kukaan ole tehnyt ko. yhtiön tukemiseksi valtion puolelta yhtään mitään. Kyseessä on kuitenkin potentiaalisesti massiivinen veronmaksaja, ja vielä yksityisomisteinen.

Noin niinkuin yksinkertaisuudessaan ollaan tilanteessa jossa valtiota ei oikeastaan pitäisi sapettaa yhtään mikään ; Snowbird ei kuitenkaan tule olemaan mikään massiivinen kilpailia Finnairille eikä Norwegianille. Kohderyhmä on osin samaa, mutta aika marginaalia silti. Joten kysymys kuuluu ; miten ihmeessä tämmöinen lupa voi pyöriä jossain tuon hienon TraFimme arkistoissa kokonaiset 3vuotta joka tulee keväällä täyteen. Kyllä tällaiset asiat pitäisi puolessavuodessa olla selvät, jos kaikki muu tietysti on kunnossa.

 

Lopussa sanotkin sen olennaisen. Kyllä ne asiat tulevat selviksi hyvinkin nopealla aikataululla, jos muut asiat ovat kunnossa. Sen sijaan, jos asiat eivät ole kunnossa, ei Trafilla ole perusteita lentotoimintaluvan myöntämiselle. On äärimmäisen vaikea lähteä uskomaan salaliittoteoriaan, jossa Trafi jollain tavalla keinotekoisesti yrittäisi hidastaa tai estää lupien myöntämistä.

 

Millä tavalla valtion tulisi instanssina aktiivisesti tukea yrittäjiä, jotka mahdollisesti joskus saattavat kasvaa merkittäviksi veronmaksajiksi tai työllistäjiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miten ihmeessä tämmöinen lupa voi pyöriä jossain tuon hienon TraFimme arkistoissa kokonaiset 3vuotta joka tulee keväällä täyteen. Kyllä tällaiset asiat pitäisi puolessavuodessa olla selvät, jos kaikki muu tietysti on kunnossa.

 

Missä näin on kerrottu?

 

Kannattaa lukea mitä Trafin sivulla kerrotaan lentoyhtiön perustamisesta http://www.trafi.fi/ilmailu/lentotoiminta/lentoyhtion_perustaminen.

 

Toimintakäsikirja koostuu neljästä osasta. Käsikirjan runko-osa on osa A, ja se on kaikkien muiden osien perusta. Se sisältää yksityiskohtaiset toimintaohjeet. B-osassa paneudutaan ilma-aluksen teknisiin järjestelmiin ja siihen, kuinka niitä ja ilma-alusta käytetään. Ilma-alustyyppikohtaiset B-osat ovat usein laajoja.

 

Ei kai tuota B-osaa voida laatia, jos ei ole konetta? Ja jos B-osaa ei ole, niin lupaa ei voida myöntää?

 

http://www.trafi.fi/ilmailu/lentotoiminta/toimintakasikirja

 

Toimintakäsikirjan osa B esittää kutakin käytettävää ilma-alusyksilöä koskevat ohjeet. Ohjeet sisältävät mm. ilma-aluksen yleiset tiedot, rajoitukset, normaalit menetelmät sisältäen tarkistuslistat, poikkeus- ja hätätilannemenetelmät, ohjeet lennon suunnitteluun ja massa- ja massakeskiöasiakirjojen täyttämiseen sekä kuvauksen ilma-aluksen järjestelmistä.

 

http://www.trafi.fi/ilmailu/lentotoiminta/lentotoimintalupa

 

Ensimmäistä lentotoimintalupaa haettaessa hakemus tulee toimittaa Trafille viimeistään 90 päivää ennen aiotun toiminnan aloittamista. Toimintakäsikirjan voi toimittaa tarkastettavaksi myöhemmin, mutta kuitenkin viimeistään 60 päivää ennen toiminnan aloittamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessahan epäonnistuminen on aina jonkun muun vika. Lapsuus, vanhemmat, yhteiskunta, verottaja yms. Omien pieleenlaskettujen ja yltiöoptimististen bisnesten syyllinen on aina haettava jostain. Hurjimmilla sankareilla tulee vielä salaliittoteoriatkin mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessahan epäonnistuminen on aina jonkun muun vika. Lapsuus, vanhemmat, yhteiskunta, verottaja yms. Omien pieleenlaskettujen ja yltiöoptimististen bisnesten syyllinen on aina haettava jostain. Hurjimmilla sankareilla tulee vielä salaliittoteoriatkin mukaan.

 

Niinhän minä tosiaan väitinkin... Herätys nyt sielläkin. Täysin naivia väittää, että tällaisiin takapakkeihin olisi yksi ainut selitys. Suurin on varmastikin ruplan syöksy ja sitäkautta kaikonneet venäläiset. Valitettavasti tässä nyt tulee turpaan vähän joka suunnasta, mutta ehkä olisi voitu varautua paremmin. Ehkä. KKV ja TraFi lyövät sitten vielä kapuloita rattaisiin niin tulos on tässä.

 

Korjaus tuohon edelliseen kirjoitukseen : en löytänyt sitä artikkelia missä toimitusjohtaja sanoi luvan olleen pyörimässä jo 2,5 vuotta mutta tässä : http://www.hs.fi/kotimaa/a1411404506596 kerrotaan myös tuosta KKV:n päätöksestä ja TraFin luvan saamisesta kevääseen mennessä. Tuokin asia on vähän mielipidekysymys.

Vaikeita asioita, mutta älkää nyt lähtekö syyttelemään mistään salaliittoteorioista, se ei nyt ollut aivan tarkoitukseni. Ette varmaan tekään voi väittää, että kukaan näistä valtion tahoista olisi erikoisesti taakkaa helpottanut ? Ei varmaan tarvikaan, mutta voisi. Eiköhän me kaikki kumminkin olla suomalaisen ilmailun puolella, tosin osa lähtee Finnairin puolelta ja osa neutraalisti suomen puolelta.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän me kaikki kumminkin olla suomalaisen ilmailun puolella, tosin osa lähtee Finnairin puolelta ja osa neutraalisti suomen puolelta.

 

Tähän Snowbirdiin ja sen kusahtamiseen ei liittynyt Finnair kait millään tavalla. Sen sekoitti asiaan joku kunnanjohtaja Enontekiöltä mielikuvitusmaailmassaan ja ymmärtämättömyydessään.

Flying Finnin kohdallakin syy oman busineksen heikkouteen ja rahan loppumiseen oli tietenkin Finnair. Toisaalta, jos on niin tyhmä yrittäjä että ei etukäteen tajua sellaista asiaa että markkinoilla jo olevat yhtiöt tulee ryhtymään vastakilpaan ehkä rankoillakin hinnoilla, niin ei kannata jättää palkkatöitä pitkään aikaan jos sellaisia vielä on. Se on minulle epäselvää, että mikä oli väitetty Finnairin intressi jossain Enontekiöllä. Marginaalikohde johon ei edes lennetä. Finavia vaikuttaa nykyään niin rahanahneelta yhtiöltä, niin ihme olisi jos heille ei raha kelpaisi Enontekiön kentällä kun ei siellä taida mitään ihmeellistä muutenkaan tapahtua.

 

Sitten vielä tästä kummasta kunnanjohtajasta joka näkee mörköjä. Itse pitäisin vähän huolestuttavana, että henkilö joka on veronmaksajien hommissa ja valittu kunnanjohtajaksi, sekoilee julkisesti joidenkin salaliittoteorioiden ja mielikuvitusmaailman kanssa ilman mitään oikeaa tietoa tai näyttöä asiasta. Onkohan terveys ihan kohdallaan huolehtimaan muiden (kuntalaisten) asioista luottamustoimessa? Itse en ainakaan luota ihmiseen joka on jostain syystä satumaailmassa kiinni.

Ja tämä kunnanjohtaja mainitsee Helsinki-Vantaan parkkimaksut blogissaan erityisesti. Kummasti pääkaupunkiseudun liikenne ja Helsinki-Vantaalle lentokentälle tulo huolettaa siellä kaukana pohjoisessa. Jos omassa kunnassa kaikki on kunnossa, kuten esim. talous, niin sittenhän sitä ehtii luonnollisesti huolehtimaan muidenkin kuntien asioista.

Jos korvamerkittäisiin Helsinki-Vantaan parkkituloista tulevat maksut ja seurattaisiin niistä, että paljonko niistä valuu eri reittejä Enontekiölle, niin mitähän kunnanisä Mikko Kärnä sitten tuumisi? Onkohan ajatellut edes asiaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KKV ja TraFi lyövät sitten vielä kapuloita rattaisiin niin tulos on tässä.

 

Onko tästä jotain mustaa valkoisella? Miksi muuten löisivät kapuloita rattaisiin?

 

Tuo Snowbirdin touhu on alusta asti haiskahtanut FlyingFinn/Söder -tyyppiseltä Toivotaan, toivotaan -pelleilyltä ja lopputulos on sitten nähdynkaltainen. Valitettavasti. Eikä tarvitse olla mikään ilmailutieteen maisteri tämän tajutakseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kusela on monopolien ja kartellien maa. Eivät luovu esim. Lappeenrannan lentokentästä vaikka se muka tuottaa tappiota, saattaisi syntyä kilpailua. Vapaassa maailmassa toisin, esim. BAA joutui luopumaa Gatwickista. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän ohi otsikon aiheen mutta kuka alkaa hoitaa Suomen kotimaan lentoja kun flyBe häipyy?

Paluu aiheeseen: Suomessa on se vakava ongelma että täällä on liian vähän ihmisiä eikä siksi synny kunnollista markkinaa eikä tervettä kilpailua asiakkaista. Norwegian on ainoa joka pystyy jollain tasolla kilpailemaan Finnairia vastaan mutta ei sekään ole lähtenyt kaikille reiteille mukaan.

Tuntuu tosiaan vähän ihmeelliseltä että lentäminen Aasiaan on kannattavaa samaan aikaan kun kotimaa ei. Sekin tuntuu ihmeelliseltä että Finnair myy lippuja (meno-paluu) Aasiasta Suomeen huomattavasti halvemmalla kuin lippuja suomalaisille Suomesta Aasiaan. Euroopassa taitaa olla taas oma hinnasto. Esim. tulee halvemmaksi lähteä Finnairin lennoilla Bangkokiin Budapestista kuin Helsingistä ja saa vielä pikku reissun Unkariin bonuksena. Eikö valtiollisen yhtiön pitäisi olla nimenomaan edullista kansalaisille ja tehdä tulos ulkomaalaisten kanssa. Siinäkin on ongelma: jos Finnair nostaa hintoja asiakkaat äänestää jaloillaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö valtiollisen yhtiön pitäisi olla nimenomaan edullista kansalaisille ja tehdä tulos ulkomaalaisten kanssa.

 

Finnair on pörssiyhtiö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä Finnairin asiasta on puhuttu ennenkin monta kertaa eikä totuus siitä muutu miksikään. Finnair on kaupallisesti toimiva valtio-omisteinen yhtiö, johon valtiolla on strateginen intressi (säilyttää määräysvalta enemmistöosakkuudella). Katsotaanpa täältä missä listassa Finnair on ja mitä muita yhtiöitä siinä listassa on (yhtiöryhmä 1b):

 

http://valtionomistus.fi/suomi/yhtiot/omistuksen-peruste/

 

Kaikki ao. listassa olevat yhtiöt mielestäni veloittavat asiakkailta niin korkeaa hintaa kuin markkinatilanne sietää. Neste Oil ja muut. Finnair tekee saman ihan riippumatta valtion omistusprosentin numeroista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa tämän uutisen tähän ketjuun, koska tässä aiemmin jo käsitellään tätä Enontekiön reittiä.

 

KUNNANJOHTAJA SAI TARPEEKSEEN LENTOMONOPOLISTA  (Kauppalehti 7.12.2014)

 

Enontekiön kunnanjohtaja syyttää Finaviaa siitä, ettei yhtiö ole kiinnostunut kehittämään Suomen lentoliikennettä, vaan haluaa keskittää sen Helsinki-Vantaalle.

 

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/kunnanjohtaja+sai+tarpeekseen+lentomonopolista/201412711262?ext=ltr&utm_source=email&utm_medium=7-12-2014&utm_campaign=uutiskirje

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tällä Kärnällä mitään kättä pidempää väitteidensä tueksi? Nyt tuosta pillittämisestä tulee mielikuva, että kunnanjohtajaa vain vituttaa se, että jokseenkin epärealistinen Jee jee meillä on oma lentoyhtiö -haihattelu kosahti alkumetreille ja kunta jäi ilman jokaisen kunnanisän märkää päiväunta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Seinäjoki ole edelleen Rengonharju-säätiön pyörittämä? Noin niinkuin monopolista vapaana lentoasemana sen kai pitäisi olla tämän enontekiöläislogiikan mukaan suurikin menestystarina.

 

Kunnanjohtaja unohtaa vuodatuksessaan senkin, että maakunnallista lentoliikennettä ovat yrittäneet niin Flybe, SAS/Blue1 kuin myöskin airBaltic, aika vaihtelevin tuloksin. Ainakin kahdella viimeksimainitulla on toki ollut muitakin harmeja päällä, mutta ei kai tässä oikein monopolista voi puhua. Vastaavasti kai Norwegian lentää talvisaikaan pohjoiseen ihan muista syistä kuin hyvää hyvyyttään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään