Jussi Seppälä

Suomeen kesäksi uusi charter-yhtiö

169 viestiä aiheessa

Eikös Seinäjoki ole edelleen Rengonharju-säätiön pyörittämä? Noin niinkuin monopolista vapaana lentoasemana sen kai pitäisi olla tämän enontekiöläislogiikan mukaan suurikin menestystarina.

Menestystarina ei. Mutta seudullisesti todettu sen verran tärkeäksi, että kunnat (lähinnä S-joki) syyltään sinne veromarkkoja mielettömästi.

Nykyisen kustannuspaikka-ajattelun varjopuoli on ettei ajatella kokonaisuuksia.:(

Pohjoisen hiishtokeskuksille ja tursitibisnekselle liikenne yhteydet olisivat hyödyksi, mutta jos Keski-Euroopaan pääsee halvemmalla, niin seuraa pohjoisen alasajo - se varmaan Enontekiötä huolettaa.

Se mitä valito säästää Finnairin tukemisessa, menee sitten tukiaisina muuten :(

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menestystarina ei. Mutta seudullisesti todettu sen verran tärkeäksi, että kunnat (lähinnä S-joki) syyltään sinne veromarkkoja mielettömästi.

Nykyisen kustannuspaikka-ajattelun varjopuoli on ettei ajatella kokonaisuuksia.:(

Pohjoisen hiishtokeskuksille ja tursitibisnekselle liikenne yhteydet olisivat hyödyksi, mutta jos Keski-Euroopaan pääsee halvemmalla, niin seuraa pohjoisen alasajo - se varmaan Enontekiötä huolettaa.

Se mitä valito säästää Finnairin tukemisessa, menee sitten tukiaisina muuten :(

 

-Juha

Seinäjokiset ja ympäristökunnat toki hoksaavat varsin hyvin,että noin hieno,reittiliikenteen mitat täyttävä kenttä toimivine infroineen on mittava saavutus maakunnalle,eikä noin vain heitetä kirvestä kaivoon ja anneta pajuttua. Lähitulevaisuus valaisee tilannetta. Tottahan maakunnan vas-vihreät tekevät voitavansa,jotta kiitotielle saataisiin vaikkapa kivikasat ja unohdettaisiin koko EFSI,no onneksi tuo on vain vasurien toiveajattelua.

EDIT: Muistetaan,että ainoa kannattava kenttä valtakunnassa on HKI-Vantaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että yritetään, en minä sillä. Yritin vain sanoa, että markkinatilanne on ehkä hieman haastavampi kuin Enontekiön kunnanjohtaja antaa ymmärtää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että yritetään, en minä sillä. Yritin vain sanoa, että markkinatilanne on ehkä hieman haastavampi kuin Enontekiön kunnanjohtaja antaa ymmärtää.

Kommentoinkin lähinnä tuohon Juhan kannanottoon.Ja onhan Seinäjoen lentoasema omalla tavallaan menestystarina ja tarina jatkuu,finaalia ei vielä häämötä horisontissa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentoinkin lähinnä tuohon Juhan kannanottoon.

No ehkä mun "veromarkkoja mielettömästi" aiheutti hiukan väärintulkintaa :(

Eli, ite näen että yksi valtion tehtävistä on toteutaa maan laajuinen infrastruktuuri, joka sitten tukee paikallista toimintaa. Liikenneyhteydet ovat osa tätä infrastrutuuria. Lentoliikenteellä taas on yksi osa liikenneverkosta hoidettavanaan. Liikelaitoistamisen/ja osakeyhtiöittämisen myötä on keskitytty liikaa tutkimaan Euroja ja liikennevirtoja liikelaitosten sisällä ja jätetään huomioimatta yhteiskunnallinen puoli.

Ei pitäs kuntien markkoja käyttää asioihin mitkä kuuluvat valtion velvollisuuksiin.

 

Tietysti järki käteen kaikessa...

 

-Juha

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tällä Kärnällä mitään kättä pidempää väitteidensä tueksi? Nyt tuosta pillittämisestä tulee mielikuva, että kunnanjohtajaa vain ****ttaa se, että jokseenkin epärealistinen Jee jee meillä on oma lentoyhtiö -haihattelu kosahti alkumetreille ja kunta jäi ilman jokaisen kunnanisän märkää päiväunta.

 

 

Eipä taida olla  mitään kättä pidempää.  Kauppalehden artikelissa käy selväks se että tämä lentoyhtiö ei saanut  matkanjärjestäjiltä tilauksia kannatavan reitin saamiseksi.kun kysyntääei ole niin sitä ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eipä taida olla  mitään kättä pidempää.  Kauppalehden artikelissa käy selväks se että tämä lentoyhtiö ei saanut  matkanjärjestäjiltä tilauksia kannatavan reitin saamiseksi.kun kysyntääei ole niin sitä ei ole.

 

Näinhän se taitaa olla. Vielä kun kunnanjohtaja tämän tajuaisi. Eikös se ollut juuri Enontekiö joka muutama vuosi takaperin osti satamäärin lentolippuja kuntalaisille saadakseen pidettyä Helsingin reitin toiminnassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se taitaa olla. Vielä kun kunnanjohtaja tämän tajuaisi. Eikös se ollut juuri Enontekiö joka muutama vuosi takaperin osti satamäärin lentolippuja kuntalaisille saadakseen pidettyä Helsingin reitin toiminnassa?

 

http://www.enontekionsanomat.fi/arkisto/stadissa-paasee-pistaytymaan-kahdesti-viikossa-kautokeino-avittaa.html

 

Tartteehan kunnanjohtajan, päästä kätevästi Helsinkiin edustamaan ja kokoustamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Se mitä valito säästää Finnairin tukemisessa, menee sitten tukiaisina muuten :(

 

Mitä tämä mainittu Finnairin tuki on ihan konkreettisesti ja euroina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tämä mainittu Finnairin tuki on ihan konkreettisesti ja euroina?

Varmaan Finnairi kertos hinnan jos pyytäs. Siis summan millä ne rupeis lentämään.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paluu aiheeseen: Suomessa on se vakava ongelma että täällä on liian vähän ihmisiä eikä siksi synny kunnollista markkinaa eikä tervettä kilpailua asiakkaista. Norwegian on ainoa joka pystyy jollain tasolla kilpailemaan Finnairia vastaan mutta ei sekään ole lähtenyt kaikille reiteille mukaan.

 

Minusta on väärin ottaa lähtökohdaksi, että pitäisi kyetä kilpailemaan Finnairia vastaan. Merkittäviä kilpailijoita sen sijaan ovat oma auto, juna ja bussi, ehkä jopa kotona oleminen. Menestyäkseen lentoyhtiön pitäisi onnistua houkuttelemaan lisää lentomatkustajia eikä niinkään viemään niitä kilpailijalta pois. Miksi mennä junalla tampereelle, kun voisi lentää lappiin?

Norwegian (ja Ryanair etc.) ovat menestyneet kun ne ovat saaneet ihmiset tekemään matkoja, jotka olisivat muuten jääneet kokonaan tekemättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä vähän epäilen että Snowbird -nimellä ei voi ainakaan toimintaa jatkaa jos se joskus jatkuu. Kaikki tulevat jatkossa ja aina muistamaan nimen ja että "eikös se ollut se firma jolla oli jotain hässäkkää heti alusta alkaen". Mitä sellaisella pystyy realistisesti operoimaan. Vähän niinkun A-Mersu, se on aina ja forever Mersu joka kaatuu helposti.

 

Eikä tuo yhtiön tiedottamispolitiikkakaan oikein asiakasystävällinen ollut tässä tilanteessa eli vaikeaa on kerran asiakkaana olleita koittaa houkutella uudestaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaneeko tuo Kauppalehden jutussa oleva KKV:n lausunto edes pitää paikkansa, mutta jos näin olisi, kuka tuollaiselle matkatoimistolle/virtuaalilentoyhtiölle/mikälie edes suostuisi jatkossa lentämään:

 

Snowbird ei lennä itse lentoja, vaan tilaa ne muilta yhtiöiltä.

 

”Siksi matkustaja ei voi vedota lentomatkustajan oikeuksia koskevaan asetukseen ja vaatia Snowbirdiltä asetuksessa mainittuja hyvityksiä lennon peruuttamisesta. Hän voi sen sijaan esittää vaatimuksensa sille lentoyhtiölle, jonka olisi pitänyt operoida peruutettu lento”, KKV opastaa.

 

Tuntuu jotenkin oudolta, että lentoyhtiö voisi olla vastuussa siitä, että lennon tilaaja peruuttaa lennon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Snowbirdin  Facebookki-tiedote:

 

Tiedote peruttujen lentojen osalta

 

Lentojen peruutusten osalta on nyt levinnyt virheellistä tietoa mediassa ja haluammekin muistuttaa, että kaikille matkustajille palautetaan lipuista maksetut rahat täysmääräisesti.

 

Maksut palautetaan sille luottokortille, jolla matka on maksettu. Palautus näkyy luottokorttitilillä 1-7 päivää palautuksen jälkeen, riippuen luottokorttiyhtiöstä. Snowbirdiltä suoraan ostettujen matkojen palautukset kestävät tyypillisesti 1-3 päivää ja matkatoimiston kautta 2-5 päivää.

 

Asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään vaan palautus hoidetaan automaattisesti. (Tänään 8.12 noin 85% perutuista varauksista on jo hyvitetty takaisin.)

 

Mikäli hyvitystä ei näy noin 1vk sisään siitä, kun olette saaneet ilmoituksen matkan peruuntumisesta, ottakaa yhteyttä ensin matkan myyneeseen matkatoimistoon tai Snowbirdin asiakaspalveluun, jotta asia voidaan tarkistaa mahdollisen virheen osalta.

 

Snowbirdin lipputuotot ovat palveluntuottajan sulkutilillä, eikä niitä ole tilitetty ennakkoon Snowbirdin käyttöön. Lentotuottojen tilitys tapahtuu vasta lennetyn lennon jälkeen. Asiakkaat eivät ole missään vaiheessa olleet vaarassa menettää rahojaan ostaessaan lippuja Snowbirdiltä.

 

Pahoittelemme syvästi lentojen peruutusta, sekä virheellisen tiedoituksen aiheuttamaa hämmennystä.

 

Ei tuo tilanne nyt niin huonolta vaikuttaisi kuin täällä maalataan. Tottakai ei ole hyvä asia että lentoja perutaan, mutta jos tiedote pitää paikkansa niin kaikki kuulostaisivat saavansa rahat takaisin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soppa kiehuu ja sähköposteja lähetellään. Lukaisin piruuttani tuota valmismatkaliikelakia. Siinä sanotaan 1 pykälässä näin:

- Valmismatkaliikkeen harjoittamiseen rinnastetaan tässä laissa lentokuljetusten järjestäminen, tarjoaminen tai välittäminen kuluttajille, jos kuljetuksen järjestää, tarjoaa tai välittää muu kuin lentoliikenteen harjoittaja.

 

Saman lain 6 pykälässä kerrotaan rekisteröinnin edellytyksistä. Yksi on vakuuden asettaminen.Tuon mukaan KKV on oikeassa vakuuden suhteen.

 

Laki löytyy täältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080939

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/vaite_helsinki-keskeisyys_haittaa_pienten_lentokenttien_kehittamista/7681966

 

Enontekiön kunnanjohtaja, kansanedustajaehdokas Mikko Kärnä (kesk.) pitää Suomen lentoliikennettä liian Helsinki -keskeisenä. Hänen mielestään se haittaa maakuntakenttien kehittämistä. Kärnä haluaa, että kansallinen lentoliikennestrategia avataan ja tarkastellaan uudelleen.

 

Kärnä arvioi, että Helsinki-Vantaan lentoasemaa suosiva liikennestrategia aiheutti sen, että Snowbird Airlines joutui yllättäen lakkauttamaan Lontoon ja Enontekiön välille avaamansa suoran ja säännöllisen lentoreitin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmänä vaan kysyn, että miten Enontekiön ja Lontoon väliseen reittiin Helsinki vaikuttaa?  Reittikin menee Oslon kieppeiltä suoraan. Sinänsä ei tämä tilanne yhtään itseäkään ihmetytä, ja loppu(tuloskin) taitaa olla vain ajan kysymys :-[.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/finavia_ja_finnair_meilla_ei_osaa_eika_arpaa_snowbirdin_lentojen_peruuntumisiin/7683748

 

Johtaja Joni Sundelin Finaviasta tyrmää täysin väitteen, että yhtiö olisi jotenkin vaikuttanut Snowbirdin epäonnistuneeseen Lontoo–Enontekiö-lentoyhteyteen.

 

– Jos olen käsittänyt oikein, matkanjärjestäjät alkoivat siinä vaiheessa järjestellä omiaan, kun Snowbird ei pystynyt tuottamaan ja takaamaan lentoja. Me olemme kuulleet asiasta siinä vaiheessa, kun meihin on oltu yhteydessä, miten pystytään löytämään korvaavia lentoja ja lentoyhtiöitä. Finavian kantiltahan olisi hienoa, jos lentoyhtiöitä tulisi lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Enontekiön jannuhan on tulevissa vaaleissa ehdolla, joten pitää keksiä vaikka mitä kikkoja äänien saamiseksi. Voi kirjoitella sinnepäin osatotuuksia populistiseen muotoon, kunhan vaan on esillä. Ja aina joku joukko uskoo että kaveri tietää jostain jotain oikeasti.

 

Politiikka on paskaista peliä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Enontekiön jannuhan on tulevissa vaaleissa ehdolla, joten pitää keksiä vaikka mitä kikkoja äänien saamiseksi. Voi kirjoitella sinnepäin osatotuuksia populistiseen muotoon, kunhan vaan on esillä.

 

Politiikka on paskaista peliä.

 

 

Ja onhan perin hankalaa kulkea Arkadianmäelle ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään