Mikko Maliniemi

Crash-kooste

41 viestiä aiheessa

Muutama aika pahan näköinen crash... :o

Tuosta vain puuttui se Airbussin "puskaanajo" yhdessä lentonäytöksessä taannoin! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuinka paljon ruumiita tuli? ehtikö kukaan laskea?

 

-kaitsu

 

Paha sanoa, kun ei noita tapauksia tunne. Kaikissa jetticrasheissa tosin taisi pilotit paeta paikalta heittoistuimilla...

 

Muutama muukin pätkä muuten löytyy tuolta:

 

http://rob.com/matt/videos/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta vain puuttui se Airbussin "puskaanajo" yhdessä lentonäytöksessä taannoin! ;D

 

Eikös jossain samantapaisessa jutussa ollu että pilotti jutteli lentoemmännän kanssa ja ajoi koneensa puskaan

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä airbussin "puskaan" menossa tais olla syynä et pilotti veti tietokoneen mielestä liikaa ylös jolloin tietokone rupes "korjaan" alas kohtalokkain seurauksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös sitten joku vaijerivälitteinen kone tullut joskus alas sen takia, kun joku matkustaja onnistui painamaan jalallaan lattiaa kohdasta, josta sitä oli korjattu ja juuri alapuolelta sattui menemään jokin ohjausvaijeri koneen perään.

Kjäh kjäh, olisko ollut joku amerikkalainen kone. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jossain samantapaisessa jutussa ollu että pilotti jutteli lentoemmännän kanssa ja ajoi koneensa puskaan

 

Jutteli lentoemännän kanssa ja laipat unohtuivat lentoonlähdössä ja kone sakkasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitaanko lentonäytöksessä lentoemäntiä koneessa? Kuolleita oli ainakin vain kaksi siinä bussissa joka niitti metsää ja possahti lentonäytöksessä, muistaakseni Ranskassa? Syy oli tietokoneessa,Period!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syy oli tietokoneessa,Period!

 

Ei kait se ihan näin mustavalkoinen asia ole, tietääkseni tietokone toimi aivan oikein ohjelmansa mukaisesti. Tuolloisella softalla laskuasussa korkeuden pudotessa alle 50ft AGL kone suoritti loppuloivennuksen ohjelmansa mukaisesti, ja pilotin vetäessä tikusta päätteli että kosketuspiste halutaan kauemmaksi. Eli syitä, pilotti lensi liian matalalle eikä osannut toimia oikein(ohjelmoinnin vaatimalla tavalla) tilanteen korjaamiseksi, ohjelmoinnissa ei oltu osattu huomioida tällaista vaihtoehtoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airdisaster.com:ista löytyy paljon juttua tuosta bussista joka siellä ranskassa veti metsään. Se oli itseasiassa lähdössä reitille ja oli täynnä porukkaa. Kapteenin mukaan koneen tietokone ei totellut go around komentoa. Äijä laitettiin linnaan kuolemantuottamuksesta. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airdisaster.com:ista löytyy paljon juttua tuosta bussista joka siellä ranskassa veti metsään. Se oli itseasiassa lähdössä reitille ja oli täynnä porukkaa. Kapteenin mukaan koneen tietokone ei totellut go around komentoa. Äijä laitettiin linnaan kuolemantuottamuksesta. :(

 

Eikös jossakin dokumentissa sanottu, että kyseisellä näytöslennolla mukana oli kuski ja pari insinööriä (flight engineer = insinööri jolla on lupakirja. Ihmisyyden korkein olomuoto ;) kattokaa vaikka sanakirjasta...), joista se kuski sitten selvisi hengissä ja ne kaksi muuta pääsivät hengestään.

 

No jokatapauksessa onhan sitä airbussin kanssa lentäjät muutenkin sählänneet. Niillähän on tehty villejä pystäreitä, yms. kun on koitettu saada sitä laitetta tottelemaan, vaikka olisi vain pitänyt antaa koneen lentää kiltisti. Sinänsä loistavaa käyttökokemusta, kun nähtiin, kuinka lentäjä voi koneen kanssa koheltaa ilman, että kenenkään tarvitsee kuolla (vaikka läheltä se pitikin...).

Oikein kärjistäen kun katsoo noita tapauksia tuon airbussin kanssa, niin eipä tarvitsisi tyyppikurssilla opettaa kuskeille kuin yksi asia: älä koske ohjaimiin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airdisaster.com:ista löytyy paljon juttua tuosta bussista joka siellä ranskassa veti metsään. Se oli itseasiassa lähdössä reitille ja oli täynnä porukkaa. Kapteenin mukaan koneen tietokone ei totellut go around komentoa. Äijä laitettiin linnaan kuolemantuottamuksesta. :(

 

Eipäs ollut menossa reitille.

 

Kyseessä oli näytös, jossa tehtiin matalalla ohilento yleisön edessä. Sitten ohjaajat kämmäs jotain eivätkä saanet nousutehoja päälle.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa filminpätkällä näkyi B52:n palasiksi meno. Tuota tapausta käytettiin meillä intissä esimerkkinä tällaisen motivaatio- ja asenneopin yhteydessä.

 

Pilotti tuli muistaakseni viimeiseltä lennolta ennen eläkkeelle jäämistä kotiin. Vaimo ja lapset olivat katsomassa tuossa kameran vieressä kun isi päätti syystä tai toisesta tehdä ohilennon ja sen jälkeen tiukan 360 kaarron matalalla. Kuten kuvasta näkyy B52 ei oikein näyttänyt kaartavan noin tiukasti ilman korkeuden menetystä... Se asennekasvatuspointti oli siinä, että pilotti oli luonteeltaan tosi määräävä ja asennevammainen. Viereisellä penkillä istui korkeampiarvoinen kaveri, joka ei kuitenkaan uskaltanut pistää vastaan, vaikka toinen alkoi tekemään jotain ihan päätöntä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan näitä vastaavia siviilipuolellakin

 

Viimeisin tapaus joka muistuu mieleen on se egypt airin 767 parin vuoden takaa, jossa kapteeni teki toistuvia virheitä ja perämies vaan hymyili vieressä kun ei uskaltanut kissaa sanoa.

 

Aasiassa on kai muutenkin tuo ohjaamoyhteistyö perinteisesti vähän kapteenivetoista. Muistaakseni oli joku 737 onnettomuus, jossa ainoaksi syyksi keksittiin kapteenin itsemurha. Perämies ei ollut tehnyt mitään, tiedä häntä olisiko pystynytkään enää siinä vaiheessa. Muistaakseni kone posahti maahan yli äänen nopeudella(!)

 

jooh: http://www.airdisaster.com/cgi_bin/view_details.cgi?date=12191997®=9V-TRF&airline=SilkAir

 

ja

 

http://www.airdisaster.com/cgi_bin/view_details.cgi?date=10311999®=SU-GAP&airline=EgyptAir

 

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan näitä vastaavia siviilipuolellakin

 

Aasiassa on kai muutenkin tuo ohjaamoyhteistyö perinteisesti vähän kapteenivetoista. Muistaakseni oli joku 737 onnettomuus, jossa ainoaksi syyksi keksittiin kapteenin itsemurha. Perämies ei ollut tehnyt mitään, tiedä häntä olisiko pystynytkään enää siinä vaiheessa. Muistaakseni kone posahti maahan yli äänen nopeudella(!)

 

jooh: http://www.airdisaster.com/cgi_bin/view_details.cgi?date=12191997®=9V-TRF&airline=SilkAir

 

-- Olli

 

Meitsi taas pärjää hyvin tän kanssa... jooh, siis eihän tuo egyptair mikään kapteenin tötöily ollukaan... vois tarkistaa taas etukäteen enneku kirjoittelee :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipäs ollut menossa reitille.

 

Kyseessä oli näytös, jossa tehtiin matalalla ohilento yleisön edessä. Sitten ohjaajat kämmäs jotain eivätkä saanet nousutehoja päälle.

 

- J

 

Kyseessä oli charter-lento. Kyydissä oli 136 matkustajaa joista 3 kuoli sekä 50 loukkaantui. Lue toi linkki jonka palstalle laitoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli charter-lento. Kyydissä oli 136 matkustajaa joista 3 kuoli sekä 50 loukkaantui. Lue toi linkki jonka palstalle laitoin.

 

Ja se linkkihän on erittäin luotettava ja virallinen taho ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli charter-lento. Kyydissä oli 136 matkustajaa joista 3 kuoli sekä 50 loukkaantui. Lue toi linkki jonka palstalle laitoin.

 

Tuossa linkin tiedoissa on mielestäni virhe.

Epäilen tuo johtuu siitä että koneeseen olisi mahtunut 136 matkustajaa(?)

Kuvista näkee sen, että tuosta ei olisi voinut selviitä monikaan hengissä.

Tästä kuitenkin tuntuu olevan eri paikoissa erilaista tietoa.

Itselläni on tuosta juttua videolla "Black Box" -dokumentissa

 

Kyseessä oli kuitenkin näytöslento, eikä chartteri.

 

Asiasta lisää:

http://www.airdisaster.com/investigations/af296/af296.shtml#incidents

 

http://aviation-safety.net/cvr/cvr_acf296.shtml

 

http://www.flightdeckautomation.com/resource.aspx?ID=1

 

Edit: Ilmeisesti tuo matkustajamäärä (136) on sittenkin totta, kun pengoin nettiä asian tiimoilta. Tuntui vain oudolta, että tuosta olisi selvitty "vain" kolmella kuolleella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli charter-lento. Kyydissä oli 136 matkustajaa joista 3 kuoli sekä 50 loukkaantui. Lue toi linkki jonka palstalle laitoin.

 

Potaskaa. En ole lukenut linkin takaa tosin mitään, mutta kun mulla on videolla (siis VHS:llä, nauhoitettu Discoveryltä) tuo onnettomuus ja selostus...selostaja sanoo aika lakoonisesti siinä metsäänmenovaiheessa, että "kun kone vihdoin tajusi, että pitää lähteä ylös, alkoivat moottorit syömään mäntyä....".

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys. Alla linkki joka jonka pitäisi selventää täällä käytävää väittelyä. Eli too low, too slow & too late. Se, miksi oltiin liian alhaalla ja miksi moottorit vastasivat to-ga-asetukseen viiveellä onkin sitten se mistä on tapeltu vuosia. Päälliköllä ja tutkimuskomissiolla luonnollisesti eriävät mielipiteet. Raportteja lukiessa saa kuitenkin kuvan, että onnettomuus oli sekoitus teknisiä ja human erroreita.

 

Niin ja koneessa tosiaan oli +130 matkustajaa. Päällikkö Michel Asseline on lentänyt onnettomuuden jälkeen ilm. Australiassa ja Usa:ssa. F/O Pierre Mazière lentää edelleen Air France:lle.

 

 

http://www.cs.york.ac.uk/hise/safety-critical-archive/2002/0466.html

 

 

Terveisin

 

Petteri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potaskaa. En ole lukenut linkin takaa tosin mitään, mutta kun mulla on videolla (siis VHS:llä, nauhoitettu Discoveryltä) tuo onnettomuus ja selostus...selostaja sanoo aika lakoonisesti siinä metsäänmenovaiheessa, että "kun kone vihdoin tajusi, että pitää lähteä ylös, alkoivat moottorit syömään mäntyä....".

 

-Kähmy

 

Vai että potaskaa. Mitäpä jos vaikkapa menisit lukemaan. Jos ei linkkini kelpaa niin hae vaikka googlella joku muu sepustus tapahtuneesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että potaskaa. Mitäpä jos vaikkapa menisit lukemaan. Jos ei linkkini kelpaa niin hae vaikka googlella joku muu sepustus tapahtuneesta.

 

 

Siis potaskaa siinä suhteessa, että kyseessä ei ollut chartterilento, vaan näytöslento. Tämä kai on todistettu jo useissa yllä olevista linkeistä ja video puhuu samaa kieltä (näytöslento). Koneen kai oli tarkoitus tehdä toinenkin ohilento (nopea), mutta ymmärrettävistä syistä sitä ei koskaan tapahtunut.

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään