Juha Paulavuo

Lentoasemauutisia - muu maailma

933 viestiä aiheessa

Magdeburg-Cochstedtin lentoasema Saksassa, noin 150 km päässä Berliinistä lounaaseen, olisi myytävänä. Kenttää käyttävät lähinnä rahtilennot Ryanairin lopetettua aikataulunmukaisen liikenteen. Kenttä on täydessä operaatiovalmiudessa päivä- ja yölentotoimintaan ja kunnostettu v. 2010. Kiinnostuneita ostajia voivat olla esim. Amazon tai Apple, Tesla tai Toyota.

 

A former Cold War-era Soviet air force base, Airport Madgeburg Cochstedt International is located approximately 120 miles southwest of Berlin. Originally built in 1957, it was expanded to accommodate commercial flight after the reunification of Germany in 1990. In 2010, a Danish company acquired the airport and invested 30 million euros (approx. $33.4 million) to upgrade its runway, apron, taxiway and control tower.

 

Today, it is not only Saxony-Anhalt’s only international airport, but it is also a growing hub for freight, logistics and an ad-hoc charter business. It is fully-licensed to operate under visual flight rules (VFR) and instrument flight rules (IFR) 24 hours a day, and has regularly been used for test flights by Lufthansa, Airbus and DLR, the German Center for Aerospace. Assets included in the sale of this 230-hectare (approx. 568 acre) airport are a 168 acre fully-developed industrial area, 10,000 x 200 foot runway, control tower, fire station, terminal building and parking lot.

 

http://www.aero-news.net/getmorefromann.cfm?do=main.textpost&id=6e1b763d-426c-4aba-8caa-1f67ce724efb

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moskovassa avattiin maanantaina 30.5 virallisesti kaupungin neljäs kansainvälinen lentokenttä. Dmitri Medvedev avasi Zhukovskin (ZIA) kentän (tunnetaan myös nimellä Ramenskoye), joka sijaitsee n. 40 kilometriä kaakkoon Moskovan keskustasta. Uudella kentällä on kapasiteettia kahdelle miljoonalle matkustajalle vuodessa. Kenttä on aiemmin ollut vain sotilas- ja viranomaiskäytössä. Kentällä on ilmeisesti Euroopan pisin kiitotie, 5,402 m (17,723 ft).

 

Kentälle on rakenteilla kaksi uutta matkustajaterminaalia, hotelli ja pysäköintitilaa. Alkuvaiheessa kentälle alkavat operoimaan Air Kyrgyzstan, Kazakhstan SCAT airlines, Sky Gates Airlines ja Aviastar-TU. Zhukovskin on tarkoitus vähentää kuormaa kolmella muulla Moskovan kentällä. Kenttää on suunniteltu erityisesti "low cost" operaattoreiden käyttöön.

 

Suunnitelmat ovat suuret, tavoittena on, että jo 2019 Zhukovskin kenttää käyttäisi 12 miljoonaa matkustajaa. Tavoite on kova, ottaen huomioon viime aikoina laskeneet matkustajamäärät Venäjällä.

 

http://tass.ru/ekonomika/2652377  (venäjänkielinen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avajaiset kk kuluttua mutta Comair (BA) kävi jo testaamassa Johannesburgista käsin:

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-comair-737-arrives-at-new-st-helena-airpor-424388/

 

Atlantic aikoo aloittaa lennot Lutonista tankkausvälilaskulla Gambian Banjulissa

(koneena TuiFlyn 737-800)

 

http://www.headforpoints.com/2016/04/15/flights-to-st-helena-launched/

 

Nayttaa olevan vaikeuksia uuden kentan avaamisessa:

 

http://www.conservativehome.com/platform/2016/06/lord-ashcroft-special-investigation-a-dangerous-problem-with-st-helenas-new-airport-leaves-the-islanders-in-despair.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voipi kuvitella että tuossa reunalla ja hieman ennen sitä voi olla ajoittain aika mielenkiintoiset tuuliolosuhteet.. Sitten ei kun täyttämään kiitotietä edeltävät 500m niin ei välttämättä tuulisi enää niin paljon. Vai olisikohan tullut halvemmaksi madaltaa koko saari tuosta kohtaa...

 

St-Helena-Airport.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hong Kongin kenttä aikoo rakentaa kolmannen kiitotien lisäterminaaleineen ja rullausteineen. 16 miljardin euron hintaisen urakan rahoitusta varten kenttä alkaa periä elokuun alusta lukien kaikilta lähteviltä matkustajilta, mukaanlukien transitmatkustajat, Airport Construction Fee-nimistä lisämaksua. Maksun suuruus vaihtelee HK$ 70:n ja HK$ 180:n (= 8 € ja 20 €) välillä riippuen matkan pituudesta ja lippuluokasta. Valmista pitäisi tulla v. 2023. - Maksun periminen jatkuu, kunnes kaikki projektia varten lainattavat rahat on maksettu takaisin.

 

The fee, called an Airport Construction Fee (ACF), will apply to departing passengers including both origin-destination and transit-transfer travelers using HKG.

 

The charge will vary according to the type of flight—long-haul or short-haul—and the class of cabin used by the passengers. It will vary from HK$70 ($9) for economy short-haul to HK$180 for business long-haul users at the airport, with a slight reduction for passengers using transit facilities only.

 

The airport is targeting 2023 for completion of the new runway, which will include an extra terminal and taxiways, and cost an estimated HK$141.5 billion.

 

Work is scheduled to begin on the new runway in Aug. 2016, and the collection of the ACF will continue “until all borrowings related to the third runway project have been fully repaid,” said HKAA in a statement.

 

http://atwonline.com/airports-routes/hong-kong-build-third-runway-will-impose-passenger-levy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oslo Ryggen kenttä suljetaan matkustajaliikenteeltä 1.11.2016. Sulkeminen johtuu Norjan valtion uudesta matkustajaverosta, jonka seurauksena Ryanair sulkee Ryggen basen 29.10.2016 ja kentän toiminta muuttuu kannattamattomaksi  :thmbdn:

 

Samalla Ryanair lopettaa puolet Norjan liikenteestään kokonaan. Vilnan ja Lontoon Stanstedin lennot Osloon siirtyvät Gardermoenille, joka on vähäsen yllättävää. Muu jäljelle jäävä liikenne siirtyy Oslo Torpin kentälle.

 

Ryanairin uutinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Spencer"-nimistä liikkuvaa opasrobottia on kokeiltu onnistuneesti Amsterdamin Schipholin kentän terminaaleissa. Robotille näytetään boardingkortti, minkä jälkeen robotti lähtee liikkeelle ja opastaa matkustajan oikealle lähtöportille. Matkustajan seuratessa robottia Spencer mukautuu matkustajan kävelytahtiin, osaa väistellä esteitä ja ilmoittaa jäljelläolevan etäisyyden lähtöportille. Perillä robotti ilmoittaa perillesaapumisesta näyttöruudullaan.

 

http://news.klm.com/spencer-robot-completed-tests-guiding-klm-passengers-at-schiphol/

 

Osittain EU-rahoitteisessa 3 vuotta kestäneessä projektissa on kentän ja KLM:n ohella osallisina mm. nippu yliopistoja ja nimi Spencer on lyhenne:

 

 

Geneven kentällä kokeillaan nyt Leo-nimistä matkalaukkurobottia. Leo vastaanottaa matkustajan ruumaan jätettävän matkalaukun jo terminaalin ulkopuolella. Robotille skannataan boarding-passi ja robotti tulostaa tagin, jonka matkustaja kiinnittää laukun kahvaan, minkä jälkeen robotti tulostaa kuitin sisäänjätetystä laukusta, jolloin matkustajan urakka laukun kanssa on ohitse, ja robotti jatkaa tämän jälkeen laukun kanssa itsenäisesti tiskille, jossa virkailija nostaa laukun hihnalle. Silläaikaa matkustaja kulkee turvatarkastukseen ja portille -> koneeseen. Kannattaa katsoa video, joka selittää asian paremmin.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airport Construction Fee-nimistä lisämaksua. Maksun suuruus vaihtelee HK$ 70:n ja HK$ 180:n (= 8 € ja 20 €) välillä riippuen matkan pituudesta ja lippuluokasta. Valmista pitäisi tulla v. 2023. - Maksun periminen jatkuu, kunnes kaikki projektia varten lainattavat rahat on maksettu takaisin.

 

 

...koskahan tämä siis maksetaan matkustajille takaisin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...koskahan tämä siis maksetaan matkustajille takaisin?

 

 

Noh, eipä tarvitse HK:n kautta enää matkustaa jos kentällä odottaa jokin ylimääräinen lisämaksu. Pitää laittaa muistiin ettei käy vanhanaikaisesti  :laugh:

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, eipä tarvitse HK:n kautta enää matkustaa jos kentällä odottaa jokin ylimääräinen lisämaksu. Pitää laittaa muistiin ettei käy vanhanaikaisesti  :laugh:

 

   8)

 

Sitten ei varmaan tarvitse matkustaa minkään normaalin kentän kautta, koska käytännössä niillä kaikilla on tälläkin hetkellä ylimääräisiä lisämaksuja joita myös sinä maksat, esimerkiksi Euroopassa PRM-maksu jota myös sinä maksat, vaikka et palvelua käytäkään. Tuo maksu, kuten kaikki muutkin lentokenttämaksut, ovat lippujen hinnoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten ei varmaan tarvitse matkustaa minkään normaalin kentän kautta, koska käytännössä niillä kaikilla on tälläkin hetkellä ylimääräisiä lisämaksuja. Tuo maksu, kuten kaikki muutkin lentokenttämaksut, ovat lippujen hinnoissa.

 

Huomasit varmasti lauseen osan "jos kentällä odottaa jokin ylimääräinen lisämaksu". En toki vaivaannu jos AY, CX tai LH kompensoi tälläisen maksun omissa lippuhinnoissaan.

 

Kentällä olen ostellut kyllä sumpit tai sämpylät, mutta ei tule kyllä mieleen muita kun rajaviranomaisten perimiä maksuja erilaisista matkustusasiakirjoista?

 

Noh, sinä lentelet varmasti paljon enemmän kun meikäläinen, niin tiedät nämä ylimääräiset maksut varmasti paremmin kuin minä  :D

 

   8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne sitä maksua varsinaisesti kompensoi, se tulee mukaan sinne lipun kustannusrakenteeseen niiden muiden "verojen" yhteyteen joita siellä muutenkin on joitakin euroja (joitakin kymmeniä euroja) per kenttä. Mutta siis joo, sisältyy joka tapauksessa lipun kokonaishintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amerikkalainen online-myyntijätti Amazon, joka leasingvuokrasi itselleen 20 B767-rahtikonetta viime kuussa, harkitsee Saksan median mukaan Frankfurt-Hahnin lentokentän ostamista. Kentän kiitotie on muutama sentti vajaa 3800 m pitkä ja siinä mielessä hyvin rahtikoneille sopiva ja lisäksi kenttä sijaitsee lähellä Koblenzia, missä Amazonilla on jo iso keskus. Kentälle löytyy tosin pari muutakin ostajaehdokasta.

 

http://www.geekwire.com/2016/amazon-reportedly-considering-purchase-german-airport/?utm_source=feedly&utm_medium=webfeeds

 

Frankfurt Hahnin kenttä on käytännössä myyty, muttei Amazonille, vaan kiinalaiselle Shanghai Yiqian Trading-yhtiölle, joka haluaa kehittää rahti- ja myös matkustajaliikennettä Aasian suuntaan:

 

Shanghai Yiqian Trading is to buy Hahn airport in Germany to secure a base for food exports as well as passengers heading to and from Asia.

 

The planned purchase of an 82.5 percent stake in Hahn from federal state owners for a low double-digit million euro amount shows China's aim of recreating Silk Road trade links between Europe and Asia that have already led to some big-ticket transactions.

 

http://news.airwise.com/story/chinese-company-to-buy-hahn-airport

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjan lentoasemayhtiö Avinor varoittaa perjantaina mahdollisesti alkavasta lakosta, joka toteutuessaan sulkisi yhdeksän lentoasemaa Norjassa. Lakon piiriin kuuluvat lentoasemat ovat Alta, Bergen, Førde, Haugesund, Honningsvåg, Leknes, Rørvik, Sandnessjøen ja Ålesund.

 

Lentoasematyöntekijöiden ja lennonvarmistusteknikoiden työehtosopimusneuvotteluja käydään vielä torstaina klo 10 alkaen, deadlinen ollessa keskiyöllä Norjan aikaa. Mahdollinen lakko ei toteutuessaan vaikuta SAR/HOSP- eikä viranomaislentoihin.

 

Tuleva perjantai on Norjassa monilla kentillä yksi vuoden vilkkaimmista päivistä kun koululaisten kesälomat alkavat, joten mahdollisen lakon vaikutukset tulisivat olemaan varsin merkittävät.

 

Avinorin lehdistötiedote norjaksi: http://media.avinor.no/pressreleases/ni-avinor-lufthavner-kan-bli-stengt-fredag-klokken-11-1441639

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skavstan kenttää Ruotsissa laajennetaan EU-tuen avulla. EU maksaa puolet noin 5 miljoonan euron laajennustöistä. Skavstan kentän toivotaan vähentävän Arlandan ruuhkia huonon sään vallitessa.

 

Skavsta flygplats i Nyköping byggs ut med hjälp av EU-stöd.

Flygplatsens kapacitet ska höjas bland annat för att kunna avlasta Arlanda med landningar vid dåligt väder,

 

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-11/skavsta-flygplats-bygger-ut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt ota kantaa siihen, voisiko Helsinki-Teheran -reitti ylipäätään olla kannattava vai ei.

 

New York-Helsinki-Teheran -reitillä tulee aikatauluongelma. Koska 8:50-14:10 välisenä aikaa ei ehdi käymään Helsingistä Teheranissa, voi yhdeltä Teheranin keikalta olla vaihtoyhteys vain toiseen suuntaan. Jotta vaihtoyhteys toimisi päivittäin, pitäisi siis joka päivä olla kaksi Teheranin lentoa. Kysyntä Teheraniin tuskin koskaan nousee sellaiseksi, että se perustelisi kahta päivittäistä lentoa.

 

Minä en ota kantaa mihinkään  ;) mutta Pekka Vauramo pohtii viime kuussa;

Voisi olla rakennettavissa USA–Iran-yhteys Helsingin kautta. Hiekkayhtiötkin kun lentävät Yhdysvaltoihin, varsinkin itärannikolle, ne lentävät suoraan Helsingin yläpuolelta, Vauramo pohtii.

 

Ja samassa jutussa myös:

Kasvumahdollisuuksia Vauramo näkee Yhdysvaltain länsirannikolla. Kyselyitä tulee Piilaaksosta ja San Franciscosta.

 

– Katsotaan, milloin saadaan reitti auki ja saadaanko. Pitää katsoa, onko reitille kaupalliset perusteet.

 

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000001191812.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arlanda toivoo saavansa USA:n myöntämään sille pre-clearance-statuksen, jolloin USA:n maahantulomuodollisuudet voitaisiin hoitaa jo lennon alkupäässä, ja USA:ssa voitaisiin mennä välittömästi suoraan jatkolennolle.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10944

 

Ruotsin hallitus on nyt asettanut selvitysmiehen valmistelemaan USA:lle esitettävää sopimusehdotusta preclearance-statuksen saamiseksi Arlandalle. Valmista voisi olla v. 2018.

 

Utredaren som regeringen utsåg i går ska ta fram ett avtalsförslag med USA, och reda ut vilka befogenheter amerikansk personal skulle ha på Arlanda, senast till nästa sommaren.

 

Amerikansk gränskontroll på Arlanda skulle kunna vara på plats år 2018.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6473842

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tokio Hanedan kentältä lähtenyt Hawaiian Airlinesin A330 joutui tänään palaamaan takaisin hydrauliikkavaroituksen takia. Laskeutumisen yhteydessä koneesta puhkesi 8 rengasta ja kyseinen kiitotie jouduttiin sulkemaan. Kyydissäolleille ei tapahtunut vahinkoja.

 

A runway was closed at one of Tokyo's main airports Monday after a Hawaiian Airlines jet punctured its tires while making an emergency landing, forcing the cancellation of some domestic Japanese flights.

 

Eight tires blew out when the Airbus A330 returned to Haneda Airport after a display indicated a problem in the hydraulic system, Japanese media reported. None of the 293 passengers and crew on board were injured, the reports said, but the plane remained on the runway after daybreak as workers replaced the tires.

 

http://www.miamiherald.com/news/nation-world/article90210542.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skavstan kenttää Ruotsissa laajennetaan EU-tuen avulla. EU maksaa puolet noin 5 miljoonan euron laajennustöistä. Skavstan kentän toivotaan vähentävän Arlandan ruuhkia huonon sään vallitessa.

 

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-11/skavsta-flygplats-bygger-ut

 

Ylläolevasta Skavsta-uutisesta puuttui tieto, jonka mukaan Skavstan ILS-laitteistoa parannetaan siten, että Cat III-lähestymiset ovat mahdollisia. Tällä hetkellä Cat III-kelpoisuus on Ruotsissa vain Arlandalla ja Göteborg Landvetterillä. Täten, mikäli Arlandan sää on tukossa tai kenttä muun syyn takia ruuhkainen, voidaan yrittää Skavstaan eikä tarvitse välttämättä divertata kauemmaksi Landvetteriin, Helsinkiin tai Osloon.

 

Nu startar därför ett investeringsprojekt på sammanlagt 50 miljoner, hälften av pengarna kommer från EU, med ambition att bland annat göra flygplatsen till ett alternativ till Arlanda. I första hand ska ILS-systemet uppgraderas till Cat 3 som tredje flygplatsen i landet vid sidan av Arlanda och Landvetter. I slutet av 2018 ska ny ILS vara på plats och det ger Skavsta möjlighet att ta emot trafik oberoende av vädersituationen.

 

– Idag är Arlanda den enda flygplats i regionen som har den nödvändiga tekniken. Flygplan som inte kan landa där dirigeras om till Landvetter, Helsingfors flygplats eller Gardemoen i Oslo.
 Det kommer att bidra till att göra flygresor till Stockholmsregionen säkrare, mer kostnadseffektiva och mer tillförlitliga, både för flygbolag och passagerare,

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=11665&KatID=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakkerit iskivät Vietnamin kahden tärkeimmän lentoaseman tietojärjestelmiin ja sen lisäksi Vietnam Airlinesin sivuille. Lentoasemien näyttötauluille ilmestyi Filippiinejä ja Vietnamia ja niiden Etelä-Kiinan meren aluevaatimuksia kritisoivia tekstejä.

 

Hackers attacked the website of Vietnam Airlines and flight information screens at Vietnam's two biggest airports on Friday, posting notices that state media said were critical of the Philippines and Vietnam and their claims in the South China Sea.

 

Operators of airports in Hanoi and Ho Chi Minh City briefly had to halt electronic check-ins when systems were attacked on Friday afternoon, the country's civil aviation authority said.

 

http://news.airwise.com/story/hackers-hit-vietnam-airports-airline-websites

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään