Mikko J Köykkä

Auto kesäksi?

39 viestiä aiheessa

Nuo kaikki kolme antamaasi vaihtoehtoa ovat siinä hintaluokassa,että riski kulkupelin temputteluun/korjauslaskuihin on varsin huomattava,eli eivät eroa toisistaan siinä mielessä! a)Jos päädyt halvimpaan,et siis saa siitä mitään rahallista palautetta syksyllä ja auto on edelleen keväällä harminasi katsastamattomana,ajokiellossa! b) "Halpa kesäauto jonka myy kesän jälkeen (max 500-1000€)" eli,jos leimaa on syksyllä jäljellä ainakin puoli vuotta,voit saada jopa omasi pois,ostaja saattaa löytyä!  c)Kannattaako sitoa kymppitonnia,jos rahalla on muutakin akuuttia tilausta,ja jos et saakaan myytyä sitä syksyllä,niin vanhan auton kanssa talven taittaminen on joskus vähemmän huoletonta!

Päätyisin sinuna tuohon b vaihtoehtoon 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos taasen tuhansia euroja laitat likoon niin osta Alfa! Sillä on sielu ja muut autot tuntuvat sen jälkeen mitättömiltä laatikoilta.  :P

Ja sen jälkeen on vuorenvarmasti kaikenlaista puuhaa  :laugh:

€500 hinnalla ostettu vuosimallin -92 Volvo 460 2.0 toimi erinomaisena kesäloma-autona neljä kesää ja vielä tuotti €400 kesälomakassaan viime keväänä väistyessään -93 Xantian tilalta. Rumahan tuo toki oli ja vaati muutamaan otteeseen pientä remonttia mutta otin moisen ihan vaan terapiana ainaisen tietokoneella työskentelyn vastapainoksi. Eli on ihan täysin mahdollista muutamalla satasella ostaa ajokelpoinen ja vielä saada vähän omiaan takaisinkin myytäessä.

width=800 height=600IMG_1944.jpg?t=1242014010 [/img]

Cheers!

Orvo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli on ihan täysin mahdollista muutamalla satasella ostaa ajokelpoinen ja vielä saada vähän omiaan takaisinkin myytäessä.

Orvo

Nimenomaan . . usein on niin, että eivät nuo muutaman satasen autot ole halpoja senvuoksi, että olisivat jotenkin erityisen huonossa kunnossa tai räjähtämäisillään vaan ne ovat halpoja vallitsevan markkinatilanteen vuoksi.

Usein voi saada hyvin pidetyn ja huolletun yksilön josta on iloa useiksi vuosiksi. Eipä tuo tuhansien eurojoen panostaminenkaan välttämättä takaa mitään erityisen huoletonta autoilua, monesti on aivan päinvastoin kun ruvetaan noita uudempia digitaali-autoja korjaamaan.

Pikku korjaukset voi tosiaankin ottaa terapian kannalta kuten Orvo tuossa totesi. Kiva on välillä autotallissa jotain väsäillä ainaisen tietokoneen ääressä istumisen vastapainoksi. Mitä vanhempi auto niin sitä enemmän sitä pystyy itse näpertämään. Minulla on kaksi Alfaa ja Ford Sierra. Toinen Alfa on 70-luvulta ja sille voi itse tehdä kaikenlaista kunnostusta ja entisöintiä. Uudempi on 2000-luvulta ja sen ruuvaaminen ei olekaan enään niin yksinkertaista. Mahdollista se on mutta vaatii aikamoiset "aiheen esitutkinnat"

80-luvun Sierra taasen on oikein kiitollinen ja yksinkertainen ruuvattava ja mahdolliset viat tulevat kuntoon helposti ja halvalla. Esim. Kytkinvaijerin vaihdoin vain tuossa kadunvarrella, eikä tarvinnut edes auton alle ryömiä.

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja sen jälkeen on vuorenvarmasti kaikenlaista puuhaa  :laugh:

€500 hinnalla ostettu vuosimallin -92 Volvo 460 2.0 toimi erinomaisena kesäloma-autona neljä kesää ja vielä tuotti €400 kesälomakassaan viime keväänä väistyessään -93 Xantian tilalta. Rumahan tuo toki oli ja vaati muutamaan otteeseen pientä remonttia mutta otin moisen ihan vaan terapiana ainaisen tietokoneella työskentelyn vastapainoksi. Eli on ihan täysin mahdollista muutamalla satasella ostaa ajokelpoinen ja vielä saada vähän omiaan takaisinkin myytäessä.

Cheers!

Orvo

Itellehän taiottiin samanlainen, vuotta uudempi ja tällä hetkellä 328tkm mittarissa oleva 460 SE samalla 2.0 litrasella. Ihmeellisen ruostevapaa yksilö ja kaikki toimii. Pitäis tosiaan pistää myyntiin että täältä lähtis kyllä auto ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itellehän taiottiin samanlainen, vuotta uudempi ja tällä hetkellä 328tkm mittarissa oleva 460 SE samalla 2.0 litrasella. Ihmeellisen ruostevapaa yksilö ja kaikki toimii. Pitäis tosiaan pistää myyntiin että täältä lähtis kyllä auto ;)

Yllättävänkin pomminvarmaa tekniikka tuntuisi olevan.... tuossa omassa oli myytäessä joku 480 000 mittarissa ja koneessa ei minkäänlaisia kulumisen merkkejä kuten öljyn kulutusta tms. Heti ostaessa siihen vaihdettiin takajouset ja -iskunvaimentimet sekä jarrupalat ympäriinsä ( jarrut olen pitänyt tapana käydä läpi aina käytettyä autoa ostaessa ). Myöhemmin siihen taidettiin vaihtaa myös pakoputkisto, yksi pyörännapa ( joku nutipää oli paineilmakoneella pilannut pyöränpulttien kierteet ), etutuennan puslat ja tuulilasi joka tuli sisään vastaantulleen sorakasetin lavalta tulleesta kivenmurikasta.

Osat ei ole esim. Motonetissa millään tavalla hinnan kiroissa joten edelleenkin suht huokeita lomakilometrejä katsoisin ajelleeni. Eritoten jos vertaa esim. vuokra-autojen kustannuksiin samalle ajalle  ;)

Cheers!

Orvo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Usein voi saada hyvin pidetyn ja huolletun yksilön josta on iloa useiksi vuosiksi. Eipä tuo tuhansien eurojoen panostaminenkaan välttämättä takaa mitään erityisen huoletonta autoilua, monesti on aivan päinvastoin kun ruvetaan noita uudempia digitaali-autoja korjaamaan.

Volvon tilalle tullut Xantia kustansi huimat €700, oli ollut yhdellä omistajalla koko ikänsä ennen joutumistaan vaihtoon ja mukana tuli täysi huoltohistoria uudesta pitäen. Ensi kesänä on edessä jakopään hihnan vaihto mutta en ole juurikaan unettomia öitä viettänyt asiaa murehtiessa. Asiaan tuhraantunee iltapäivä ja tuskin edes kokonaista sixpackia  ;D

EDIT: mulgaisin just jakopääsarjan hinnan, näyttäisi olevan €54.90

Cheers!

Orvo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutamilla satasilla saa todellakin ihan toimivan pelin. Itse ostin pari päivää sitten 550 eurolla tämän MKII Jetta flair volkkarin. Ajettu 259000km ja pellin alla 1.8 yksipisteruisku. Polttoaineen kulutus matka-ajossa ehkä jonku 7-8l/100km. Kampiakselin kytkimen puoleinen stefa vuotaa, venttilikopan tiiviste vuotaa hieman, ei merkittävästi. Minkään näköstä huoltokirjaa/historiaa ei tullu mukana, joten maanantaina vaihan varmuuden vuoksi jakohihnan ja kiristimen ja samalla tuon venttiilikopan tiivisteen. Nuo kolme osaa yht. 49e joten ei mikään kovin suuri investointi ;D Ohjaustehostimen öljyt on vaihtokunnossa ja samalla toimitan pumpulle menevän vuotavan letkun tehohydrolle jotka tekevät uuden letkun kuulemma hyvään hintaan. Nuo asiat kun saa kuntoon, niin kyseessä on jo ihan moitteeton käyttöauto. Tälläkin hetkellä täysin ajokuntonen ja leimaa jälellä heinäkuuhun.

539635_450792641661160_539265129_n.jpg

Ja kesäksi tietenkin joku vähän menevämpi lookki vaikka ihan ok kesärenkaat tulikin peltivanteilla. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkään näköstä huoltokirjaa/historiaa ei tullu mukana, joten maanantaina vaihan varmuuden vuoksi jakohihnan ja kiristimen ja samalla tuon venttiilikopan tiivisteen. Nuo kolme osaa yht. 49e joten ei mikään kovin suuri investointi

Kannattasko kumminkin harkita vielä jakopään ohjurin ja kiristimen vaihtamista samalla? En nyt heti tähän hätään muista onko tuossa koneessa vesipumppukin jakohihnalla mutta ehkä jopa sekin? Loppupelissä kuitenki suht pieni investointi mielenrauhasta?

Cheers!

Orvo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enkö mie just tossa puhu kiristimen vaihdosta? Ja taittopyörää siellä ei ole. Siellä on kampikselin ja nokka-akselin lisäksi kiristinrulla ja apuakseli. :) Vesipumppu pyörii kiilahihnalla ja sen pystyy vaihtamaan tarvittaessa ilman jakopään purkamista. Ellei sitä ole ovelasti kiinnitetty hihnan taakse, joka olisi mielestäni varsin surkea keksintö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kuinka paljon ihmiset polttaakaan rahaa "mielenrauhan" vuoksi  ::)

mä oon korjaillut autoja neljännesvuosisadan ja oon nähny vasta muutaman sipanneen jakopään kiristinrullan tai ohjurin!

kyllä asiansa osaava asentaja parilla laakerin pyöräytyksellä osaa arvioida, kestääkö rulla vielä toisetkin 100tkm?

hatusta voin vetästä teille, että "rullat" kestää 300tkm ja hihnat 100tkm... 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enkö mie just tossa puhu kiristimen vaihdosta? Ja taittopyörää siellä ei ole.

Perhana joo jos sen tosiaan kolmanteenkin kertaan lukee niin taitaa siellä olla että kiristin  8)

Cheers!

Orvo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mä oon korjaillut autoja neljännesvuosisadan ja oon nähny vasta muutaman sipanneen jakopään kiristinrullan tai ohjurin!

kyllä asiansa osaava asentaja parilla laakerin pyöräytyksellä osaa arvioida, kestääkö rulla vielä toisetkin 100tkm?

Juu on totta. Mutta itelläni sattuu olemaan kokemusta vasta puoltoista vuotta, joten en oman korvan varaan viiti laskea. Varsinkin jos uusi hihna maksaa reilu kympin ja kiristin pari kymppiä ::) Ja muutenkin luultavasti alkuviikosta nostellaan kone pois kokonaan niin saa konehuoneen pestyä kunnolla kaikesta sonnasta. Samalla jakopään huolto onnistuu käden käänteessä ja kampiakselin takatiivisteen vaihtokin sujuu huomattavasti miellyttävämmin. :)

Enkä tiedä näistä VAG:n rullista ja hihnoista. Japsien rullat saattaa kestääkkin maailman tappiin asti, mutta hei.. nää on saksalaisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No en minä sitä ihan huvikseni ehdotellut.... kun ei se aina ole pelkästään niitten rullien laakereista kiinni. Tässä 55 000 mailia ajetussa Daewoossa oli ihan hiinä ja hiinä ettei hihna hypännyt hampaalta kun kiristinrulla päätti kuoria uloimmasta bakeliittikerroksesta sektorin irti. Kuulosti melko pahalta käydessään kun remmi aina välissä löystyi ja hakkasi suojukseen.

Idioottimainen suunnittelu, myönnetään, mutta kannattaa varmaan jopa asiansa osaavan asentajankin katsoa vähän tarkemmin kuin vaan sormella pyöräyttää.......

[ attachment removed / expired ]

Cheers!

Orvo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kesän lähestyessä palaan tähän aiheeseen. Kiitoksia kaikille kommentoinneista!

-Auto taitaa karsiutua jo senkin takia pois etten ymmärrä niistä yhtään mitään, joten käytetyn ostaminen olisi aikalailla lottoa. Kovin kalliskin kun kaikki vakuutukset tms. täysimääräisinä, polttoaine maksaa hunajaa ja viranomainen vie noin miljoona eri maksua ennen kuin sillä saa ajaa.

-Fillari toimisi muuten (pohjakuntoakin on, sisäpyöräilen talvisin) mutta se tosissaan vaatisi sen pesulla käymisen, mikä ei onnistu.

-Moposkootteri mahdollinen, aikaa vie suurinpiirtein saman verran kuin bussi, mutta onpa sentään kulkeminen omissa käsissä eikä kolari/tietyö/täysi bussi/ mitä vielä pysäytä matkaa. Reitti vaan ei ole paras mahdollinen, ennusteessa kapeita pyöräteitä, töyssyjä ja asuinalueiden pikkuteitä.

Helppoa tämä poikittaisliikenne. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään