Sami Puro

Järkeä tekijänoikeuslakiin -kansalaisaloite

72 viestiä aiheessa

http://www.itviikko.fi/uutiset/2013/07/24/nyt-se-on-varmaa-tekijanoikeusaloite-menee-eduskuntaan/201310287/7

Kansalaisaloite tekijänoikeuslain kohtuullistamiseksi sai varmasti riittävästi nimiä taakseen päästäkseen eduskuntaan, kertoo aloitteen perustaja Joonas Pekkanen.

Tuo helppous on jo käytetty juttu mutta on olemassa sellaisia helmiä että niitä saa vain ja ainoastaan laittomasti netistä esim. Metal Massacre.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CD-levyjen kopiointisuojaukset olivat aika lailla tilapäinen villitys, niitä on enää hankala käyttää perusteluna mihinkään.

Niiden käyttö lienee vähentynyt, mutta kiitos sonyn ja muiden idioottien, en viitsi sellaisia levyjä enää tietokoneeseen laittaa. Riski on olemassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liikkeestä jos ostaa niin saa tuotteen heti ja CD levyn saa helposti vaikka ihan Windows media playerillakin talteen koneelle parilla klikkauksella tai jopa säätää sen että kopioi automaattisesti jokaisen levyn joka levyasemaan laitetaan.

Jos levyllä on minkäänlainen vahvaksi suojaukseksi luokiteltu suojaus (eli ei mikään kovin kummoinen), syyllistyt tekijänoikeusrikkomukseen tai -rikokseen siinä vaiheessa, kun valmistat tietokoneella kopion (manuaalisesti tai automaattisesti, suojauksen vahingossa tai tahallaan ohittaen) levyn sisällöstä. Olet siis silloin rikollinen.

Rikosesta pitääkin joutua vastuuseen ja piratismi ei minun mielestäni ole laillista toimintaa varsinkin kun kaikki perustelut sille ovat vailla pohjaa. Korvaus voisi olla aina 2x laittomasti ladatun CD- levyn tai elokuvan suositushinta.

Miksi tässä tapauksessa pitäisi vahingonkorvauslainsäädännössä tehdä poikkeus ja käyttää jotain muuta kuin tuotteen tosiasiallista hintaa korvauksen määrittelyssä, saati sitten maksaa korvausta vahingosta kaksinkertaisena, kysyy nimimerkki epätietoinen? Aivan kuin tässä menisi nyt vahingonkorvaus ja rangaistus sekaisin. Ei sinänsä mikään yllätys...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos levyllä on minkäänlainen vahvaksi suojaukseksi luokiteltu suojaus (eli ei mikään kovin kummoinen), syyllistyt tekijänoikeusrikkomukseen tai -rikokseen siinä vaiheessa, kun valmistat tietokoneella kopion (manuaalisesti tai automaattisesti, suojauksen vahingossa tai tahallaan ohittaen) levyn sisällöstä. Olet siis silloin rikollinen.

Tietääkseni ei ole olemassa ensimmäistäkään päätöstä siitä mitä vahva suojaus tarkoittaa. Itse pidän itsestään selvänä, että vahvana suojauksena ei voida pitää suojausta, jonka yleisesti käytetyt toisto-ohjelmat (etenkin esiasennetut) ohittavat niiden näkymättä käyttäjälle mitenkään. Tulkinta siitä, että tuossa kohtaa syyllistyisi rikokseen on siis sinun omasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuusiston kirjoituksessa oleellisinta oli minusta tämä:

"Kenties ikävintä aloitteessa on se, että yksi sen keskeisiä seurauksia peitetään savuverhon taakse. Aloitteen tekijät sanovat että "Esityksen tarkoitus ei ole muuttaa tekijänoikeuksien alaisen sisällön lataamista lailliseksi..." mutta käytännössä juuri niin kuitenkin kävisi. Aloite nimittäin pyrkii poistamaan vaatimuksen laillisesta lähteestä yksityisen kopioimisen yhteydessä. - - laillisen lähteen vaatimuksen poistaminen johtaisi käytännössä siihen, että kuka tahansa voisi imuroida netistä minkä tahansa tiedoston miltä tahansa palvelimelta ja kutsua sitä yksityiseksi kopioimiseksi."

Jos ilmaiseksi saa, niin miksi maksaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taiteesta pitää maksaa

En allekirjoittanut aloitetta, koska sen perimmäisenä tarkoituksena on mahdollistaa ilmainen kopioiminen. Monet pitävät sisällön lataamista netistä perusoikeutena, koska se on helppoa ja muutkin tekevät sitä. Minulle ei ole vielä valjennut, miksi taiteilijoiden työn tuloksista pitäisi saada nauttia ilmaiseksi, mutta esimerkiksi liikennelentäjille pitää maksaa.

Esa

PS. kansalaisaloitteen pakkoruotsia vastaan allekirjoitin, vaikka osaan ruotsia aika hyvin:   https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En allekirjoittanut aloitetta, koska sen perimmäisenä tarkoituksena on mahdollistaa ilmainen kopioiminen.

Kannattaisi varmaan lukea ajatuksella mitä aloitteessa oikein esitettiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni ei ole olemassa ensimmäistäkään päätöstä siitä mitä vahva suojaus tarkoittaa. Itse pidän itsestään selvänä, että vahvana suojauksena ei voida pitää suojausta, jonka yleisesti käytetyt toisto-ohjelmat (etenkin esiasennetut) ohittavat niiden näkymättä käyttäjälle mitenkään. Tulkinta siitä, että tuossa kohtaa syyllistyisi rikokseen on siis sinun omasi.

Niin. Tietääksesi. Mutta kun se ei riitä, jos ei tiedä. Helsingin HO on 2008 antamassaan tuomiossa pitänyt CSS:ää vahvana suojauksena ja tuominnut Mikko Rauhalan ja Einar Karttusen. Lisäksi sama HO on antanut vuonna 2010 toisen tuomion ja tuominnut Marko Sihvon, joten asiaa on arvioitu viimeksi n. kolme vuotta sitten. Jo vuosia sitten monet yleisesti käytetyt toisto-ohjelmat ohittivat CSS:n täysin automaattisesti, näkymättä käyttäjälle mitenkään - miksipä se käyttäjää kiinnostaisi, käyttäjää kiinnostaa että kuva ja ääni näkyy kun levyn laittaa koneeseen.

Tulkinta siitä, että tuossa kohtaa syyllistyisi rikokseen on siis Helsingin HO:n, ei minun. Väite siitä, että tulkinta olisi minun omani on asiatonta panettelua.

http://www.turre.com/2008/05/css-muuttui-tehokkaaksi-hovissa/

http://www.turre.com/2010/06/syyttaja-voitti-toisenkin-css-keissin-hovissa/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta on turha syyttää käyttäjää jos ohjelma tekee asioita ilmoittamatta mitään käyttäjälle. Kopiosuojaus on muutenkin sitä varten että levystä ei levitetä piraattiversiota, yksityiseen käyttöön on aina saanut ottaa kopioita kunhan sitä kopiota ei anna kenellekkään tai mihinkään.

Windows Media Player:in tekemät kopiot ovat suojattuja myös, siksi se tallentaa koneelle avaimen jota ilman niitä ei voi kuunnella. Siinä ei siis pureta salausta vaan otetaan kopio CD.estä siten että salaus tulee mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta on turha syyttää käyttäjää jos ohjelma tekee asioita ilmoittamatta mitään käyttäjälle. Kopiosuojaus on muutenkin sitä varten että levystä ei levitetä piraattiversiota, yksityiseen käyttöön on aina saanut ottaa kopioita kunhan sitä kopiota ei anna kenellekkään tai mihinkään.

...ja kunhan sen yksityiskäyttöön tarkoitetun kopion ottamiseksi ei tarvitse ohittaa "tehokasta teknistä toimenpidettä" (TekOikL 5a:50a.3 §).

Windows Media Player:in tekemät kopiot ovat suojattuja myös, siksi se tallentaa koneelle avaimen jota ilman niitä ei voi kuunnella. Siinä ei siis pureta salausta vaan otetaan kopio CD.estä siten että salaus tulee mukana.

En suoraansanottuna edes tiedä, miten WMP sen nykyään tekee, kun en ole tuohon syöpään koskenut. Mutta kuulostaapa tosi kätevältä vaikkapa kannettavaa musiikkisoitinta ajatellen, joka ei satu edustamaan microsoftin ajatusmaailmaa...

Osaako joku muuten vastata tähän kysymykseen: miksei netissä ole laillista palvelua, josta saisi ne julkaisut vähintään samalla [teknisellä] laadulla ja vähintään samalla nopeudella kuin vertaisverkosta? Eikö tämä tila ole omiaan ohjaamaan käyttäjiä juuri muihin kuin laillisiin lähteisiin, jos laiton lähde on paitsi ilmainen, myös laadullisesti parempi kuin maksullinen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elokuvien laiton lataus on kanssa aika järjetöntä kun ajattelee että on netflixin, viaplayin ja HBO tilausvideopalvelun kaltaisia paikkoja joista voi katsoa vapaasti TV- sarjoja ja elokuvia alle kympillä kuussa. ja moni verkkokauppa myy tai vuokraa myös elokuvia digitaallisessa ladattavassa muodossa. Liikkeestä jos ostaa niin saa tuotteen heti, kopiointi koneelle ei kai ole sallittua mutta ei ole hirveän raskasta ottaa sitä levyä ja laittaa soittimeen tai levyasemaan ja katsoa. Jos esim tabletista katsoo niin vaikka netflixillä on monille laitteille hienot sovellukset joista katsoo kätevästi elokuvat ja TV- sarjat.

Osoita minulle palvelu johon tulee kurranttia sisältöä jokseenkin samaan tahtiin kuin se tulee ulos muuallakin. Maksaisin ilomielin sellaisesta palvelusta tv-sarjojen ja leffojen osalta useamman kympin kuussa. Netflixin sisällöntarjonta on antiikkia pl. heidän oma tuonto(House of Cards oli btw. erittäin hyvä). iTunesiin tulee kohtuudella uudet leffat, mutta jos haluan katsoa jotain TV-sarjaa niin vaihtoehto on odottaa 1-3v, että saan katsoa sen aikaan joka ei välttämättä ole minulle sopiva, paskalla laadulla, pakotetulla tekstityksellä telkkarista. Sen sijaan, että klikkaisin netistä. Mulla ei olisi mitään ongelmaa, maksaa hyvistä TV-sarjoista se 1-2 per jakso millä niitä myydään iTunesissa rapakon takana. Vaan kun ei myydä täällä mulle.

Ollaan kaukana siitä tilanteesta että olisi oikeasti hyviä laillisia vaihtoehtoja tarjolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osoita minulle palvelu johon tulee kurranttia sisältöä jokseenkin samaan tahtiin kuin se tulee ulos muuallakin. Maksaisin ilomielin sellaisesta palvelusta tv-sarjojen ja leffojen osalta useamman kympin kuussa. Netflixin sisällöntarjonta on antiikkia pl. heidän oma tuonto(House of Cards oli btw. erittäin hyvä). iTunesiin tulee kohtuudella uudet leffat, mutta jos haluan katsoa jotain TV-sarjaa niin vaihtoehto on odottaa 1-3v, että saan katsoa sen aikaan joka ei välttämättä ole minulle sopiva, paskalla laadulla, pakotetulla tekstityksellä telkkarista. Sen sijaan, että klikkaisin netistä. Mulla ei olisi mitään ongelmaa, maksaa hyvistä TV-sarjoista se 1-2 per jakso millä niitä myydään iTunesissa rapakon takana. Vaan kun ei myydä täällä mulle.

Ollaan kaukana siitä tilanteesta että olisi oikeasti hyviä laillisia vaihtoehtoja tarjolla.

HBO tarjoaa omien juttujensa mukaan seuraavana päivänä ensiesityksestä sarjoja palvelussaan jos oikein muistan.

Sarjojen tai elokuvien tulo Suomeen kestää vähän koska TV sarjoihin ja elokuviin laki taitaa vaatia teksityksen jota ilman ei siis saa esittää tai julkaista. Jos on intoa niin vaadi muutosta tähän.

Ratkaisu on että sarjat ja elokuvat tekstitetään suomeksi etukäteen ennen USA esitystä tai julkaisua, mutta silloin käännös pitäisi tehdä tekstistä koska kopiota ei varmaan haluta lähettää mihinkään ennen virallista ensi-iltaa josko edes tekstinä ulkopuoliselle ei samaan yhtiöön kuuluvalle taholle.

1-3 viikon odotus ei varmaan kaada kenenkään maailmaa ellei satu olemaan "kaikki mulle heti nyt" persoona. Sarjat joille on kysyntää tuodaan DVD ja Blu Ray levyllä alkuperäsellä laadulla saatavaksi yleensä aika pian TV esityksen jälkeen tai jopa jo ennen kuin TV:eessä on esitetty kaikkia jaksoja kuten on joskus sattunut. Jos omaa suosikki sarjaa ei kuulu niin kysellä sen perään saa aina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Sarjojen tai elokuvien tulo Suomeen kestää vähän koska TV sarjoihin ja elokuviin laki taitaa vaatia teksityksen jota ilman ei siis saa esittää tai julkaista. Jos on intoa niin vaadi muutosta tähän.

Missä laissa tälläinen vaatimus on? Suomen- ja ruotsinkielisiä ohjelmia pitää kyllä tekstittää/liittää ylimääräinen ääniraita (ääni- ja tekstityspalvelu) siten kun laissa televisio- ja radiotoiminnasta on säädetty, mutta se ei taida liittyä nyt tähän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Osoita minulle palvelu johon tulee kurranttia sisältöä jokseenkin samaan tahtiin kuin se tulee ulos muuallakin.

Ihanko oikeasti sinulla on mielestäsi oikeus laittomuuksiin siksi, ettet saa haluamaasi sisältöä heti? Voi kuule, maailma on täynnä ihmisiä, jotka eivät saa haluamaansa koskaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihanko oikeasti sinulla on mielestäsi oikeus laittomuuksiin siksi, ettet saa haluamaasi sisältöä heti? Voi kuule, maailma on täynnä ihmisiä, jotka eivät saa haluamaansa koskaan.

Lopettaisitko sinäkin Antti sen sanojen suuhun työntämisen. Jos ei ole asiaan muuta kommentoitavaa kuin henkilökohtaisuuksiin meneminen, olisi parempi antaa olla. Vai sanoiko Olli jossain, että hänen mielestään rikokset olisivat oikeutettuja, tai että hän itse suorittaisi laittomuuksia?

Kovin kritiikki tulee juuri ihmisiltä, jotka ovat aloitteen lukeneet.

No eikö sen pitäisikin olla niin, että niiden sitä aloitetta pitäisi lähinnä kommentoida, jotka ovat edes viitsineet lukea sen? Olisi aika hullua, jos kovin kritiikki tulisi niiltä, jotka eivät itse ole vaivautuneet ehdotusta (ja nykyistä lakia) lukemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1-3 viikon odotus ei varmaan kaada kenenkään maailmaa ellei satu olemaan "kaikki mulle heti nyt" persoona. Sarjat joille on kysyntää tuodaan DVD ja Blu Ray levyllä alkuperäsellä laadulla saatavaksi yleensä aika pian TV esityksen jälkeen tai jopa jo ennen kuin TV:eessä on esitetty kaikkia jaksoja kuten on joskus sattunut. Jos omaa suosikki sarjaa ei kuulu niin kysellä sen perään saa aina.

Yleisradio on julkaissut monia tuottamiaan tai valmistamiaan kuvaohjelmia DVD-levyillä. Miksi ihmeessä tämänkaltaisissa julkaisuissa on aluekoodi käytössä (muu kuin 0)? http://yleshop.yle.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=8405537 Kyseinen levy ei näy muualla kuin alueella 2 (Europe , Middle East, Egypt, Japan, South Africa, Swaziland, Lesotho, Greenland, French Overseas departments and territories)

Miten kaakkois-aasiassa asuva suomen kansalainen voi hankkia kyseisen kuvaohjelman laillisesti katsottavakseen (suomen lainsäädännön puitteissa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin. Tietääksesi. Mutta kun se ei riitä, jos ei tiedä. Helsingin HO on 2008 antamassaan tuomiossa pitänyt CSS:ää vahvana suojauksena ja tuominnut Mikko Rauhalan ja Einar Karttusen. Lisäksi sama HO on antanut vuonna 2010 toisen tuomion ja tuominnut Marko Sihvon, joten asiaa on arvioitu viimeksi n. kolme vuotta sitten. Jo vuosia sitten monet yleisesti käytetyt toisto-ohjelmat ohittivat CSS:n täysin automaattisesti, näkymättä käyttäjälle mitenkään - miksipä se käyttäjää kiinnostaisi, käyttäjää kiinnostaa että kuva ja ääni näkyy kun levyn laittaa koneeseen.

Tulkinta siitä, että tuossa kohtaa syyllistyisi rikokseen on siis Helsingin HO:n, ei minun. Väite siitä, että tulkinta olisi minun omani on asiatonta panettelua.

http://www.turre.com/2008/05/css-muuttui-tehokkaaksi-hovissa/

http://www.turre.com/2010/06/syyttaja-voitti-toisenkin-css-keissin-hovissa/

DVD:n kopiosuojaukset ovat monta pykälää CD:itä vahvempia. Tuo päätös ei millään tavalla tarkoita, että esimerkiksi WMP:n käyttämisestä CD-levyn kopioimiseen napsahtaisi tuomio. Minä olin ainakin siinä uskossa, että tässä on koko ajan puhuttu CD-levyjen kopioimisesta.

Ja olet kyllä aika vekkuli kaveri kun tykkäät nähdä asiatonta panettelua vähän joka paikassa.

Ratkaisu on että sarjat ja elokuvat tekstitetään suomeksi etukäteen ennen USA esitystä tai julkaisua, mutta silloin käännös pitäisi tehdä tekstistä koska kopiota ei varmaan haluta lähettää mihinkään ennen virallista ensi-iltaa josko edes tekstinä ulkopuoliselle ei samaan yhtiöön kuuluvalle taholle.

Eikä vaadi ja siinä, että kopio annetaan käännettäväksi ei ole mitään erityisen poikkeuksellista. Lähinnä kyse on rahasta. Mitä tuoreempaa tavaraa esittää, sitä enemmän siitä saa maksaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
DVD:n kopiosuojaukset ovat monta pykälää CD:itä vahvempia.

Jaa ovat vai. Ei kuluttajanäkökulmasta ainakaan. Kas kun kaikki DVD:t ovat kyllä lähteneet pyörimään ilman mitään kikkailua, CD-levyjen kohdalla tilanne ei ole läheskään yhtä valoisa.

Ja olet kyllä aika vekkuli kaveri kun tykkäät nähdä asiatonta panettelua vähän joka paikassa.

Kuten missä muualla, esimerkiksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleisradio on julkaissut monia tuottamiaan tai valmistamiaan kuvaohjelmia DVD-levyillä. Niin, siis alueelle 2. Miksi ihmeessä tämänkaltaisissa julkaisuissa on aluekoodi käytössä? http://yleshop.yle.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=8405537

Kyseinen levy ei näy muualla kuin alueella 2 (Europe , Middle East, Egypt, Japan, South Africa, Swaziland, Lesotho, Greenland, French Overseas departments and territories)

Niin, alue 2 toimii Suomessa ja YLE on Suomessa ja YLE:n asiakkaat ovat Suomessa ulkosuomalaisia 2 alueen ulkopuolella asuvia lukuunottamatta jotka voivat hankkia aluekoodivapaan dvd soittimen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa ovat vai. Ei kuluttajanäkökulmasta ainakaan. Kas kun kaikki DVD:t ovat kyllä lähteneet pyörimään ilman mitään kikkailua, CD-levyjen kohdalla tilanne ei ole läheskään yhtä valoisa.

Kas kun minulla on aina CD-levyt toiminu ilman mitään ongelmaa dvd soittimissa, cd soittimissa ja tietokoneella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Lopettaisitko sinäkin Antti sen sanojen suuhun työntämisen. Jos ei ole asiaan muuta kommentoitavaa kuin henkilökohtaisuuksiin meneminen, olisi parempi antaa olla. Vai sanoiko Olli jossain, että hänen mielestään rikokset olisivat oikeutettuja, tai että hän itse suorittaisi laittomuuksia?

Anteeksi jos tulkitsin tässä tapauksessa väärin. Olen vain lukenut niin paljon näitä perusteluja, että koska muualta ei saa, se oikeuttaa laittoman lataamisen.

Pyydän anteeksi, jos tässä tapauksessa erehdyin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pyörimään? Puhutko nyt jostain muusta kuin levyn kopioimisesta?

Kuten missä muualla, esimerkiksi?

No tuossa muutamaa viestiä aiemmin näit henkilökohtaisuuksia viestissä josta niitä saa hakea suurennuslasin kanssa.

Lisäksi olen pannut merkille, että olet harrastanut vastaavan henkistä kinastelua aika monessa muussakin ketjussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Pyörimään? Puhutko nyt jostain muusta kuin levyn kopioimisesta?

Puhun sekä toistamisesta että sisällön kopioimisesta. DVD-levyn kohdalla sekä toistamisen että sisällön (kuvaohjelman) kopioinnin edellytys on se, että suojauksen ohi päästään - joko virallisella kaupallisella avaimella, tai sitten DeCSS-tyylisin ratkaisuin (jotka ovat avoimelle koodille ainoita mahdollisia).

DVD levyjen kopiointi on usein kielletty heti levyn alussa näyettävän tiedotteen mukaan.

Lainsäädännössä sallitaan lähtökohtaisesti yksityinen kopioiminen, jolloin kuvaohjelman yhteydessä esitettävä kielto on lainvoimaton niissä tapauksissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään