Tommi Relander

Järjestelmäkameroiden käyttöön siirtymässä

31 viestiä aiheessa

Nyt on tultu jo tovi kuvailtua pokkarilla ja nyt on iskenyt mieliteko hankkia järkkäri. Hiihtolomalla olisi tiedossa reissu Belgiaan, joten olisi mukavaa saada kamera jo sinne mukaan. Budjetti ei saisi paljoa ylittää 700€, mutta vaadin ainakin Full HD -videotoiminnon sekä objektiivilta sen n. 300mm. Kaivoin netistä esimerkit, jotka olisivat tälläiselle järkkäri-aloittelijalle melko kompaktit vaihtoehdot.

Runko: Canon EOS 600D

Objektiivi: Tamron AF 70-300mm

Muistikortti

Kertokaa hyviä vaihtoehtoja noille esimerkeille ja hyvää tietoa siitä mitä tälläisen aloittelijan pitää ottaa tässä vaiheessa huomioon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla myös katsoa käytettyjä. Vähän kuvattu runko voi lähteä huomattavasti halvemmallakin, samoin namiskoiden laita. Esim. tällä hetkellä Sanomatalon Rajalassa (ei nyt välttämättä mikään maailman halvin paikka) käytettyjä Canon 40D:tä ihan kohtalaisesti 350€:lla. Ei tuo 600D:kaan mikään huono vaihtoehto olisi, mutta itse miettisin pari kertaa ostaisinko mielummin vähän käytettyä.

Itsellä on vain kokemusta lähinnä Canonin putkista sekä parista Sigmasta, muttei Tamronista, joten en osaa siihen sanoa kovinkaan paljoa mitään. Itse kuitenkin pidän hyvänä nyrkkisääntönä sitä, että runko ja linssi olisivat edes suunnilleen samassa hintaluokassa. Ja kun heikoin lenkki ratkaisee lopputuloksen laadun, niin panostaisin suunnilleen saman verran namiskaan ja runkoon.

Ja myös kannattaa katsella Photozone.de:n/Dpreviewin (jos kolmas kotimainen sujuu - muita sivuja myös pa-finski) yms. testauksia. Näin saa osviittaa objektiivien ja runkojen plussista ja miinuksista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elä tuota Tamronia. Olen noita jokusen hajoittanut ja kuvan laatukaan varsinkin siellä 300mm päässä ei pokkaria paljoa kummoisempi ole.

Mielummin Canon 70-300 Usmi tai Tamronin 70-300 vakaajaversio.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tuon Tamronin voin varmaankin laskea sitten leikistä pois. Jälkikäteen katsottuna tuo esimerkkinäni toiminut putki vaikuttaa hieman halvalta lelulta ;D. Katsottuani hieman arvosteluja (mm. Aarnin vinkkaamalta photozone.de -sivustolta), niin tuo Joonaksen mainitsema putki on varsin näppärältä kuulostava. Mietin vain 250mm riittävyyttä? Mutta jatkan etsintöjä ja tsekkaan myös käytettyjä, kuten Aarni neuvoi!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hinta kyllä kirpaisee. En viitsisi ensimmäiseen objektiin niin hirveästi sijoittaa  ;D

Tuo on ehkä typerin ajatustapa linssejä miettiessä, mikäli aikoo jatkaa harrastusta vähänkään enempää. Häviät vain selvää rahaa, jos ensin ostat huonon, toteat sen sudeksi ja ostat sitten parempaa tilalle. Ja laatuoptiikka pitää arvonsa aina paremmin, kuin huono. Jos sitten joskus päätätkin pistää kaluston myyntiin... Katsele käytettyjä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tuo 50mm ero ei ole mikään dramaattinen.

Niin, siitä 250mm kuvasta rajaa vaikka 300mm vastaavan kuvan, kun siinä 55-250millisessä on parempi piirto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos/kun katselet käytettyjä objektiiveja, kannattaa tiedustella onko ollut mitään häikkää esim. mahd. kuvanvakaajan tai autofocusmoottorin kanssa. Kuten Mikkokin sanoi, hyvät objektiivit säilyvät lähes poikkeuksetta pitkään. Toisin on rungon laita, kun siinä on monta kuluvaa osaa. Sen takia kannattaa käytettyjä katsellessa huomioida rungolla jo valmiiksi otettujen kuvien määrä. En itse ainakaan ostaisi yli 50 000 kuvaa lauottua runkoa. Photozone.de:ssä objektiiviarvostelujen alla kannattaa ottaa huomioon erityisesti MTF, Bokeh, sekä Cromatic aberration.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on ehkä typerin ajatustapa linssejä miettiessä, mikäli aikoo jatkaa harrastusta vähänkään enempää. Häviät vain selvää rahaa, jos ensin ostat huonon, toteat sen sudeksi ja ostat sitten parempaa tilalle. Ja laatuoptiikka pitää arvonsa aina paremmin, kuin huono. Jos sitten joskus päätätkin pistää kaluston myyntiin... Katsele käytettyjä...

Olen täysin samaa mieltä. Ei tämäkään harrastus ilmainen ole, joten pojat tee kuten minä: Kerätkää rahaa jonkun verran ja ostakaa kerralla edes jonkinlainen putki tms: Vajaan 150 € Tamronit Gigantista on miltei pokkarilaatua, ellei huonompikin. Canon tekee ihan asia tuubeja 70-200/300mm hintaluokassa 599€- 1499€. Onko se sitten paljon vai vähän harrastukseen voi jokainen päättää ihan itse. Rungoissa sama juttu. Osta uus tai sitten vähän käytetyn jossa käyttö ja kuvamäärä tiedossa. Käytetty 350D on varmasti vielä ihan asia laite, jos sellasen saa hyvin pidettynä. Mut jokainen päättää tietysti ihan itse minkäverran euroja laittaa hommaan.

Itse ajattelin laittaa jonkun verran likoon ja vielä enemmän siihen kuinka kameran takana käyttäydytään :) 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaihtoehtoja on toki muitakin kuin tuo 600D. Esim Nikonilla on hyvä D5100, eikä käytetty D7000 ole kovin kallis enää. Jokaisella kohtuu-uudella järkkärillä pääsee alkuun hyvinkin, pidemmällekkin. Paras vinkki tähän lienee se että ota se kamera joka sopii parhaiten käteen. Itse en typeryksenä tätä kuunnellut aikanaan, nykyään kyllä kaduttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Itse en typeryksenä tätä kuunnellut aikanaan, nykyään kyllä kaduttaa.

Mitä tapahtui? Ostitko ihan väärän laitteen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyviä vinkkejä onkin tullut jo aika liuta. Käyn viikonlopun tienoilla kaupoissa testailemassa miten sopivat käteen. Budjetin kasvattaminenkaan ei ole kaukaa haettu, jotta saisi ainakin astetta paremmat välineet!

Miten on, että kumpi on käytännöllisempi: kameralaukku vai -reppu? Onko laaduissa suuria eroja ja kannattaako siihen satsata hieman?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tapahtui? Ostitko ihan väärän laitteen?

Lähinnä se tapahtui että nykyään jopa akkukahvan kera omistamani 550D on epämiellyttävä käyttää.

Jos meikäläiseltä vielä vinkkejä otetaan vastaan niin reppu on parempi pidemmille reissuille jossa kannetaan paljon tavaraa mukana eikä haluta rasittaa jompaa kumpaa olkapäätä. Laukku on omissa empiirisissä ( :P ) tutkimuksissa todettu nopeammaksi ja tyylikkäämmäksi tavaksi kantaa kamerajuttuja. Nopealla tarkoitan siis sitä, kun joutuu vaihtamaan objektiivia/hakemaan toista muistikorttia niin laukusta onnistuu nopeammin. Normaali kaksi-olkaiminen reppu tarvitsee omissa köteröissä käsissä usein jonkun alustan johon laskea, minulla kun on typerä selkäpuolelta aukeava reppu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

, minulla kun on typerä selkäpuolelta aukeava reppu.

Ainakin oman kokemuksen kannalta selkäpuolelta avautuva reppu on ollut todella hyvä ostos. Ei tarvitse laittaa kun klipsit mahan kohalta kiinni ja pyöräyttää reppu eteen, niin voi kätevästi ottaa kameran esiin tai vaikka vaihtaa objektiiviä. Niin et tarvitse varsinaista alustaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kantolaitteista vois ajatella niin et esim ulkomailla matkustaessa ei turhaan kannata mainostaa että täältä tulee turisti jolla on hieno kamera laukussa, ihan normaali pehmeä kankainen olka malli on suht huomaamaton ja helppo, kameran optiikna käyttäisin reissussa jotain 28-300mm joka ittellä on nikonin valmistamana todella hyvä jokapaikan höylä ja riittävä kuvan laatu moneen tilanteeseen eikä tarvi linssiä vaihdella ja menee pieneen tilaan, tamronilla on vastaavilla milleillä omansa mut no sen laadusta en tiedä mitään..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähinnä se tapahtui että nykyään jopa akkukahvan kera omistamani 550D on epämiellyttävä käyttää.

Siis et ole kameraan tyytyväinen? Miksi niin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis et ole kameraan tyytyväinen? Miksi niin?

Siis en ole kameran ergonomiaan tyytyväinen.  Kuten sanoin, olisi pitänyt ostaa paremmin käteen sopinut D90. Muuten toki hinta/laatu-suhde 550D:ssä on hyvä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri tuosta syystä ne Canonit ja Nikonit pitää käydä käpistelemässä kaupassa. Toinen miellyttää toista, toinen toista. Ei muitakaan merkkejä välttämättä kannata ylenkatsoa.

Jos on hankkimassa ensimmäistä järkkäriä, käytetyt ovat erittäin varteenotettava vaihtoehto. Rajalan hinnat käytetyille tiedetään, joten ne kannattaa unohtaa. Hetken digicamera.netin myyntipalstaa selaamalla saa varsin hyvän käsityksen kunkin käytetyn yleisestä hintatasosta. Kuten Mikkokin jo sanoi, älä säästä väärästä paikasta, eli objektiivista. Älä varsinkaan minkään naurettavan summan, kuten kympin takia. Laadukkaaseen objektiiviin sijoitettu raha palkitsee aina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävin äskettäin kaupassa hiplailemassa kameroita. Käsitutuman perusteella voisin laskea ainakin Nikonit pois. Eivät sitten sopineet käteen lähes ollenkaan. Canonit olivat sen sijaan mukavammasta päästä ja niistä sai tukevan otteen. Sonyn vastaavanlaiset olivat myös käteen hyvin istuvia.

Jatkan sekä uusien, että käytettyjen etsimistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävin äskettäin kaupassa hiplailemassa kameroita. Käsitutuman perusteella voisin laskea ainakin Nikonit pois. Eivät sitten sopineet käteen lähes ollenkaan. Canonit olivat sen sijaan mukavammasta päästä ja niistä sai tukevan otteen. Sonyn vastaavanlaiset olivat myös käteen hyvin istuvia.

Jatkan sekä uusien, että käytettyjen etsimistä.

Suomalaiset - ruotsalaiset

Jokerit - HIFK

Tappara - Ilves

Canon - Nikon

heh...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomalaiset - ruotsalaiset

Jokerit - HIFK

Tappara - Ilves

Canon - Nikon

heh...

Kuvaan Canonilla, mutta kuitenkin HIFKin puoleen käännyn lätkässä, joten olenko suomenruotsalainen?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään