Jukka Nisula

Vampire suihkukoneet Poriin 60 vuotta sitten

27 viestiä aiheessa

Satakunnan Kansa kertoo:

 

Ensimmäiset suihkukoneet Poriin 60 vuotta sitten

 

Suihkulentotoiminta alkoi Suomessa vuonna 1953 Porista.

 

Tammikuun 22. päivä tuli kuluneeksi kuusikymmentä vuotta siitä, kun Ilmavoimat otti vastaan kolme Vampire-suihkukonetta nimenomaan Porin lentokentällä.

 

Tapahtuman muistoa juhlittiin lentoaseman edessä muistomerkin paljastuksella ja ylilennolla kello 12. Tilaisuus oli avoin yleisölle.

 

Tilaisuudesta vastasi Ilmavoimien Kiltaliitto ry ja Suomen Ilmailuopisto Oy.

 

Käytännön järjestelyt hoiti Satakunnan Lennoston Kilta ry.

 

Tässä videokuvaa ruotsalaisten Vampiresta Porissa juhlapäivänä:

 

http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=SKA_newssite%2FAMLayout&cid=1194790061641&p=1194613459185&pagename=SKAWrapper

 

Täällä foorumillakin on hienoja kuvia tapahtumasta:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,38532.msg1414215.html#msg1414215

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinkkinä, että Jukka Uharin kirjoittaman Porin lentokenttähistoriikin kakkososassa on mukavasti vanhoja kuvia ja detaljeja Vampire-koneiden tulosta ja siirtolennoista ym. myöhemmistä vaiheista.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porissa 1968 palvelleena tuli Vampin lentoa seuratessa mieleen tarina Vamppien tuloajoilta.  "Karjarannan Kaiku"-lehden aktiivinen toimittaja oli

laskenut kuinka paljon yksi valopetroolilitra vaatiin ilmaa palamiseen. Hän laski Vamppien polttoainekulutuksen ja sai tuloksen: jos Vampit lentävät

puljaa ts. osastoa yhdessä Porin kaupungin yllä niin Porista loppuu ilma!  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuo Vesiksen kone, mikähän mahtaa olla omistajan ajatus jatkosäilytykseen.

 

Jatkosäilytysongelma taitaa siirtyä pikkuhiljaa luontoäidille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkosäilytysongelma taitaa siirtyä pikkuhiljaa luontoäidille...

 

 

Justjoo

Eli kukahan loppupeleissä tuostakin vastaa, parisen vuotta aikaa kun tuota katselin tarkemmin.Toisaalta siellä lahoavassa hallissa löytyy vieläkin arvokkaampaa kalustoa.En tosin ole tuollaisten hallien asiantuntija mutta varoitustaulut kertovat omansa.Valitettavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Justjoo

Eli kukahan loppupeleissä tuostakin vastaa, parisen vuotta aikaa kun tuota katselin tarkemmin.Toisaalta siellä lahoavassa hallissa löytyy vieläkin arvokkaampaa kalustoa.En tosin ole tuollaisten hallien asiantuntija mutta varoitustaulut kertovat omansa.Valitettavasti.

 

Muistaakseni Vampin raato ei ole Sotamuseon omaisuutta, vaan Lahden Ilmasillan.

Hallissahan taitaa asustella tällä hetkellä jokin rauhoitettu lepakkoyhdyskunta, jota ei saa häiritä, että saavat rauhassa paskantaa mm. Riponin päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö vesiksellä ole kaksi vamppia? Rissalasta pelastettu VA/jäänpoistokone ja hallissa VT:n runko joka on pelastettu Ilmavoiminen teknisen koulun napalmiradalta ts. paikasta.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö vesiksellä ole kaksi vamppia? Rissalasta pelastettu VA/jäänpoistokone ja hallissa VT:n runko joka on pelastettu Ilmavoiminen teknisen koulun napalmiradalta ts. paikasta.

 

Juha

 

Jos en nyt ihan väärin muista niin eikö se VA ole ulkosäilytyksessä ja melko lailla huonossa hapessa? Muistelisin tuttavani kuvanneen raadon pari kesää sitten käydessään ja ei tuo järin hyvältä näyttänyt  :(

 

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli ainakin pihalla ja huonommassa kun huonossa kunnossa ja joo kuvasin parisen vuotta sitten.

Tuossa flickr:stä löytynyt otos :'(

De Havilland Vampire Mk 52 (VA-3)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli ainakin pihalla ja huonommassa kun huonossa kunnossa ja joo kuvasin parisen vuotta sitten.

 

Ja viime vuoden elokuussa tämmöisessä (ei ainakaan paremmassa) hapessa:

 

 

2012-08-01_100027.jpg.05f6351622dd32dd81354b99eeb43d8a.jpg

 

 

 

-Jukka

>2012-08-01_100042.jpg.2a5a2143c74a2c8a7bc37ae276e07ad0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo VA lienee mannut ulkona vuosikymmenet. Käsittääkseni ko. kone oli käytössä Rissalassa jäänspoistokoneena, ja on varmaan tämän käytön jälkeen hylätty johonkin puskaan. Vesivehmaalla kone on varmaan ollut alle 10 vuotta.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän sinänsä ihan hyvin, että jo ennestään täyteen ahdetuista museoiden varastoista ei löydy tilaa mahdollisesti jo valmiiksi huonokuntoisille koneille, mutta sitä en oikein ymmärrä eikö oikeasti mistään löytyisi tuollekin raadolle joku katollinen säilytyspaikka, oli se sitten tyhjäksi jäänyt lato tai mitä tahansa muuta. Luulisi niitä tästä maasta löytyvän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fortumin aulassa Keilaniemessä oli myös jokin pilataideseos, jossa oli Vampin imuaukot ja johtoreunaa jatkeena, muistaakseni. Muinoin intissä kun tulin lomillepäin Fokkerilla Tikkikseltä Kauhavalle, oli siellä hallissa mistä lähdettiin (ei se halli jossa oli yleensä MiGit ja Drakenit, sekä militaaritorni, vaan toinen, ei enää muista kumpi oli kakkonen ja kolmonen) hämärien muistikuvien mukaan parikin Vamppia, olisko ollut että toinen about kokonainen ja toinen vain tuo ohjaamo+moottori"muna". Voi kun muistaisi tarkemmin, siitä on kuitenkin lähes 25 vuotta, ja kun on lomat silmässä niin eipä kovin paljoa muuta näe eikä ajattele. Silloinhan museo oli ahtaassa pikkuhallissa, ja "elementtitehtaalla" käytiin vain vartiossa lukot tarkastamassa, varsinaisen vartiovuoron jälkeen. Luultavasti tuo silloin hallissa kokonaisena ollut on kai sitten nykyisessä museossa oleva VT, arvaan.

 

Ja jos VA-7:lla tarkoitetaan sitä Koskuen raatoa, niin siellä se putkien nokassa oli ainakin viime kesänä. Joku vuosi sitten se sai alumiinikuomun ettei isommat roskat kompostoidu siellä enää..

 

Sekopäistä ajatuksenjuoksua, parempi kai mennä nukkumaan...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesivehmaan VA-3 & VA-6

 

Se mitä VA-3.sta on jäljellä lojuu museohallin ovenpielessä. VT-6.n ohjaamo on hallin puolella.

Vilkku Salminen lensi tyyppilennon VA-3.lla Porissa -55. Isä-Ville oli paikalla.  VT-6.lla

lensivät yhdessä Kuorevedellä 70-luvun alussa.

 

Jussi Salminen

 

 

va-3__vfs.jpg.14b59569adb814b76b1abfaec03b7b38.jpg

 

 

 

 

 

>vt-6__vs.t.jpg.3af6653d4f35723120ed124792d84135.jpg

vt-6__vs.t.jpg.95ccfa476aa03eb146eab261dc173995.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fortumin aulassa Keilaniemessä oli myös jokin pilataideseos, jossa oli Vampin imuaukot ja johtoreunaa jatkeena, muistaakseni. Muinoin intissä kun tulin lomillepäin Fokkerilla Tikkikseltä Kauhavalle, oli siellä hallissa mistä lähdettiin (ei se halli jossa oli yleensä MiGit ja Drakenit, sekä militaaritorni, vaan toinen, ei enää muista kumpi oli kakkonen ja kolmonen) hämärien muistikuvien mukaan parikin Vamppia, olisko ollut että toinen about kokonainen ja toinen vain tuo ohjaamo+moottori"muna". Voi kun muistaisi tarkemmin, siitä on kuitenkin lähes 25 vuotta, ja kun on lomat silmässä niin eipä kovin paljoa muuta näe eikä ajattele. Silloinhan museo oli ahtaassa pikkuhallissa, ja "elementtitehtaalla" käytiin vain vartiossa lukot tarkastamassa, varsinaisen vartiovuoron jälkeen. Luultavasti tuo silloin hallissa kokonaisena ollut on kai sitten nykyisessä museossa oleva VT, arvaan.

 

Ja jos VA-7:lla tarkoitetaan sitä Koskuen raatoa, niin siellä se putkien nokassa oli ainakin viime kesänä. Joku vuosi sitten se sai alumiinikuomun ettei isommat roskat kompostoidu siellä enää..

 

Sekopäistä ajatuksenjuoksua, parempi kai mennä nukkumaan...  ;)

 

Näkemäsi siivetön Vampire lienee ollut VA-6, joka on tällä hetkellä varastoituna siipineen (lämpimässä), VT-8 traineri on näyttelyssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkemäsi siivetön Vampire lienee ollut VA-6, joka on tällä hetkellä varastoituna siipineen (lämpimässä), VT-8 traineri on näyttelyssä.

 

Hienoa! Aikoinaan vartiokierroksella kun marssi ohi DC-2/3:n, Pempbroken, Gnattikin ja ties mitä siinä nipussa oli tuiskussa taivasalla, niin kieltämättä aika säälien niitä katsoi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin Vampilla avomuotoa vuonna -59  toista tuntia  VT-2:lla   18.syyskuuta1959  Wetterin villen kanssa ja ajoimme takaa Hälikkää , joka ajoi VA-3:lla. Tämä tapahtui Tikkakoskella. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VT-6.lla lensivät yhdessä Kuorevedellä 70-luvun alussa.

 

Wikipedian mukaan Vampiret poistettiin käytöstä ilmavoimissa vuonna 1965.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään