Harri Heikkilä

Säädelläänkö yleisilmailua huonosti?

80 viestiä aiheessa

Tämä varmaan pätee hyvin kaupalliseen ilmailuun; tietty laatu- ja turvallisuustaso on edellytys toiminnalle ja sen kehittymiselle. Sen sijaan näen asian harrasteilmailun osalta toisin. Ilmailun harrastaminen on tietyn joukon tietoinen päätös ottaa suurempia riskejä elämysten ja itsensä toteuttamisen vuoksi. Aivan sama asia kuin moottoripyöräilyssä. Jotkut vain haluavat luopua korin, turvavyön ja neljän pyörän tuomasta turvallisuudesta, jotta pääsevät nauttimaan elämästään.

 

Tiettyyn rajaan asti näin. Täällä tuskin on montaakaan kukkahattutätiä, joka haluaisi kieltää kaikki vaaralliset seikkailut.

 

Kumminkin, nyt ollaan harrasteilmailun osalta sietämättömällä tasolla. Suuri osa näistä tapahtumista on voinut lähteä siitä että ihmiset eivät miellä vaaraa, vaikka se on lähellä. Eivät ole tarpeeksi varovaisia ja huolellisia, vaikkeivat edes hae seikkailua. Tai jos ajatellaan base-hyppääjää: siinäpä vasta huolellinen kaveri, chekkaa ihan kaikkien asioiden toimivuuden ennen kuin loikkaa henkensä kaupalla. Kunpa harrasteilmailijakin olisi yhtä tarkka.

 

Sitten on vielä se asia, josta Trafi on erityisen huolissaan: mitäs jos joku "toteuttaa itseään" ja ajaa liikennekoneen eteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunpa harrasteilmailijakin olisi yhtä tarkka.

 

Eikö sitten ole? Kyllä minun havaintojeni mukaan (purje)lentokerhoissa ennen lentoa katsotaan läpi koneen ja laskuvarjon paperit, tehdään tarkastukset ja selvitetään pintavaraukset. Sen vähän mitä olen lentänyt ultralla, niin ihan sama juttu. Tarkastuslistatkin on luettu. Nyt nimiä pöytää, missä homma ei toimi ja miten jatkuvasti päädytään tähän "huolimattomia ollaan ja asenne huono".

 

Väittäisin, että harrasteilmailija on huolellinen ja vastuuntuntoinen henkilö. Me hoidamme asiat pääsääntöisesti hyvin ja niinkuin ne pitää, vaikka kiinnijäämisen uhka on olematon. Minäkin olen pitänyt lento- ja matkapäiväkirjaa, hankkinut lupakirjat ja medikaalit sekä huolehtinut oman koneen lentokelpoisuudesta ja huolloista, vaikka olisin voinut viimeiset 25 v laiminlyödä kaiken mahdollisen.

 

En väitä etteikö jossain tapahtuisi virheitä, laiminlyöntejä ja etteikö toiminnan tasoa voisi nostaa. Mutta se, että joku tai jotkut tahallisesti vähät välittäisi säännöistä ja määräyksistä, ei pidä paikkaansa.

 

Sitten on vielä se asia, josta Trafi on erityisen huolissaan: mitäs jos joku "toteuttaa itseään" ja ajaa liikennekoneen eteen?

 

Ihan aiheellinen huoli, mutta sen sijaan että tästä tehdään yleinen turvallisuusasenneongelma tms., niin pitäisi täsmällisesti määritellä missä, milloin, miksi ja kenen toimesta tällaiseen huoleen on syytä ja kohdistaa korjaavat toimenpiteet suoraan sinne, missä ongelma on. Jos ongelma on siinä, että Malmin koneet eksyvät Helsinki TMA:lle, niin eiköhän se ongelma ratkea Malmilla. Nummelassa ja Hyvinkäällä ei purjekoneella edes pääse niin ylös, että osuisi liikennekoneeseen (paitsi erittäin harvoin).

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittäisin, että harrasteilmailija on huolellinen ja vastuuntuntoinen henkilö. Me hoidamme asiat pääsääntöisesti hyvin ja niinkuin ne pitää, vaikka kiinnijäämisen uhka on olematon. Minäkin olen pitänyt lento- ja matkapäiväkirjaa, hankkinut lupakirjat ja medikaalit sekä huolehtinut oman koneen lentokelpoisuudesta ja huolloista, vaikka olisin voinut viimeiset 25 v laiminlyödä kaiken mahdollisen.

 

On, on huolellinen ja vastuuntuntoinen. Mutta aina on parantamisen varaa. Ja itsestä pitäisi lähteä liikkeelle. Katse peiliin.

 

Jos nimiä haluat, aloitan nyt sitten itsestäni. Ennen viime kesää en moneen vuoteen tehnyt koneen lentoonlähtötarkastusta. Heitin vaan koneen putkesta kasaan ja lähdin ilmaan. Nyt olen koettanut parantaa itseäni, teen jopa joskus "positive control checkin".

 

Kartat voisi olla seuraava parantamisen aihe. Voisi vaikkapa hankkia paperikartan ja vähän tutkiskella sitä. Edellinen onkin se EM-kilpailukartta.

 

Ihan aiheellinen huoli, mutta sen sijaan että tästä tehdään yleinen turvallisuusasenneongelma tms., niin pitäisi täsmällisesti määritellä missä, milloin, miksi ja kenen toimesta tällaiseen huoleen on syytä ja kohdistaa korjaavat toimenpiteet suoraan sinne, missä ongelma on. Jos ongelma on siinä, että Malmin koneet eksyvät Helsinki TMA:lle, niin eiköhän se ongelma ratkea Malmilla. Nummelassa ja Hyvinkäällä ei purjekoneella edes pääse niin ylös, että osuisi liikennekoneeseen (paitsi erittäin harvoin).

 

Joo näin. Koulutusta, kuria ja transponderit Malmille/Malmilta lentäville, eiköhän se siitä, se suurin riski. Mutta olen ymmärtänyt, että kurittomuutta ilmatilojen suhteen saattaa olla muuallakin Suomessa. Se ei ole hyvä juttu, vaikka valvotun rajat kuinka tuntuisivat älyttömiltä. Enkä heitä nimiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kartat voisi olla seuraava parantamisen aihe. Voisi vaikkapa hankkia paperikartan ja vähän tutkiskella sitä. Edellinen onkin se EM-kilpailukartta.

 

 

Mä olen täysin omalla vastuulla tulkinnut määräyksiä niin, että ajan tasalla oleva karttatieto on oltava jossain muodossa koneessa. Veikkaisin että 95% aktiivipurjelentäjistä pitää sitä ajan tasalla olevaa kartaa ainoastaan kämmenmikrossa. Paperikartalla lentämisen tarkkuus ei riitä minulle Etelä-Suomessa. Esim. Pirkkalan Millin ulkoreunan ja väylien väliin jää valvomattomia (FL95) soiroja joihin ei osu 2000+m korkeudessa ilman sähköisiä apuneuvoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen täysin omalla vastuulla tulkinnut määräyksiä niin, että ajan tasalla oleva karttatieto on oltava jossain muodossa koneessa. Veikkaisin että 95% aktiivipurjelentäjistä pitää sitä ajan tasalla olevaa kartaa ainoastaan kämmenmikrossa. Paperikartalla lentämisen tarkkuus ei riitä minulle Etelä-Suomessa. Esim. Pirkkalan Millin ulkoreunan ja väylien väliin jää valvomattomia (FL95) soiroja joihin ei osu 2000+m korkeudessa ilman sähköisiä apuneuvoja.

 

Ja väitän, että kotiin osataan mahdollisesti sen kämmenmikron hajottuakin (minulla mukana kaksi :)) menemättä valvottuun (ainakin Etelä-Suomessa)... :)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään