Jarmo Nuorivuori

Utin Mersu siirretään Suomen Ilmailumuseolle

61 viestiä aiheessa

Kuulemma lainaksi 6kk Messerschmitt teemapäiville 12.3. Toivottavasti palautetaan takaisin Uttiin, jonne se kuuluu. Pelkään vaan, että sen palauttaminen saattaa "unohtua". On himoittu ennenkin sen saamista Vantaalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta puhuen voisi olla paremmassa turvassa museolla. Arvo alkaa olla yli tavallisen ihmisen ymmärryksen. Odotellaanko vielä muutama vuosi, jos vaikka se nuorisojengi ei polttaisikaan sitä siellä tien varressa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta puhuen voisi olla paremmassa turvassa museolla. Arvo alkaa olla yli tavallisen ihmisen ymmärryksen. Odotellaanko vielä muutama vuosi, jos vaikka se nuorisojengi ei polttaisikaan sitä siellä tien varressa.

 

Kyseinen kone on ollut tainnut olla Utissa esillä jotain 40 vuotta. Onko sinulla joku erityinen syy epäillä, että se poltetaan lähiaikoina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone on ollut tainnut olla Utissa esillä jotain 40 vuotta. Onko sinulla joku erityinen syy epäillä, että se poltetaan lähiaikoina?

 

Olihan Porvoon tuomiokirkkokin rauhassa paikoillaan noin 500 vuotta, mutta ilman että oli mitään syytä odottaa, se yllättäen tuhopoltettiin noin vain yhtenä yönä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan Porvoon tuomiokirkkokin rauhassa paikoillaan noin 500 vuotta, mutta ilman että oli mitään syytä odottaa, se yllättäen tuhopoltettiin noin vain yhtenä yönä.

 

OT: Vuonna 1508 tanskalaiset hävittivät kirkon, vuonna 1571 ja 1590 kirkko poltettiin venäläisten hyökätessä. 1600-luvulla kirkko oli jälleen kunnostettu, mutta vuonna 1708 suuren Pohjan sodan aikana se jälleen poltettiin. Ja viimeisimmän kerran 2006... (Wikipedia)

 

Ei se laatikko pomminvarma (etenkään palopommin) ole, mutta parempi kuin ei mitään. Huono puoli on, että etenkin talviaikaan lasin voi olla tosi suttuiset.

 

Voisi tietysti olla paremmin vartioitu paikka siellä varuskunnan portin tuntumassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on jo aikakin laittaa Mersu varmaan talteen!

 

Itse olen 70-luvulta lähtien pysähtynyt Utissa kahvilla miltei joka kerta matkallani Joensuuhun – ja nimenomaan Mersun takia. Aluksi se oli taivasalla säiden armoilla, sitten se sai onneksi suojakseen tuon vitriinin.

Aito Messerschmitt on niin arvokas peli, ettei sitä enää nykymaailmassa kannata säilyttää valvomattomassa tilassa. On hienoa, että se saa paikan museossa jossa sitä voivat käydä katsomassa muutkin kuin satunnaiset matkailijat – tai ilmailun historian harrastajat.

 

Harri

 

Ps. Tähän samaan kategoriaan kuulunee Bremerin Junnun sijoitus Helsinki-Vantaalle. Minusta senkin paikka olisi Suomen Ilmailumuseolla, missä Väinö Bremerin merkittävä osuus Suomen ilmailun historiassa 1930-luvulla voitaisiin esitellä Junnun kautta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bremerin Junnun tilalle voisi laittaa vaikka Kuortin Piperin. Sen ansiot ovat lähes vastaavat. Nyt Piper ikäänkuin hukkuu musohallissa vanhemman kaluston joukkoon tavallisena pikkukoneena.

 

Mutta ei tuo haave toteudu. Bremerin Pikku-junnu oli juuri putsattavana ja se palasi takaisin piiloon kiireisten Sengen-matkailijoiden päiden yläpuolelle.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on jo aikakin laittaa Mersu varmaan talteen!

 

Itse olen 70-luvulta lähtien pysähtynyt Utissa kahvilla miltei joka kerta matkallani Joensuuhun – ja nimenomaan Mersun takia. Aluksi se oli taivasalla säiden armoilla, sitten se sai onneksi suojakseen tuon vitriinin.

Aito Messerschmitt on niin arvokas peli, ettei sitä enää nykymaailmassa kannata säilyttää valvomattomassa tilassa. On hienoa, että se saa paikan museossa jossa sitä voivat käydä katsomassa muutkin kuin satunnaiset matkailijat – tai ilmailun historian harrastajat.

 

Harri

 

Ps. Tähän samaan kategoriaan kuulunee Bremerin Junnun sijoitus Helsinki-Vantaalle. Minusta senkin paikka olisi Suomen Ilmailumuseolla, missä Väinö Bremerin merkittävä osuus Suomen ilmailun historiassa 1930-luvulla voitaisiin esitellä Junnun kautta.

 

 

Komppaan Harrin kirjoitusta Mersusta ihan samanlaisia pysähdyksen syitä myöten, mutta Junnun paikka ei ole tällä hetkellä ollenkaan huono, mutta siitä saisi irti varmasti vielä enemmän pikku vaivannäöllä...

Miksei tuonne voisi esim. myös sijoittaa "kiertävää näyttelyä" tai tosiaan jotain dynaamisempaa ja kertovampaa esillä oloa?

Nyt tavalliselle matkailijalle Junnu on vain vanhan näköinen kone, jonka alta mennään vauhdilla. Kulkijamäärä koneen alta on sellainen, että luulisi tuohon tai muualle terminaaliin saavan immeisiä pysähtymäänkin ilmailun teemalla museon ja Finavian yhteistyöllä.

 

 

OH-ABB sijoituspaikassaan marraskuisena aamuna...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulemma lainaksi 6kk Messerschmitt teemapäiville 12.3. Toivottavasti palautetaan takaisin Uttiin, jonne se kuuluu. Pelkään vaan, että sen palauttaminen saattaa "unohtua". On himoittu ennenkin sen saamista Vantaalle...

 

Btw, lähde olisi kiva saada tietoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tavalliselle matkailijalle Junnu on vain vanhan näköinen kone, jonka alta mennään vauhdilla.

 

Juur tätä tarkoitin!

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mersun paikka on ihan oikeasti Utissa. Se on siellä historiallisesti oikeassa paikassa, jossa mersut on toimineet kymmenkunta vuotta.  Polttamisiin sen verran kantaa, että joka rakennus palaa jos on palaakseen.  Oli se sama mihin se siirrettäisiin.

Mersu on mielestäni turvassa vitriinisssään. Onhan siellä puolustusvoimien toimintaa ja päävartio tarkkailee varmasti luvattomia kulkijoita.

Uskoisin myös että ilmailunharrastajat voivat sitä käydä ihailemassa ihan samanlailla, kuin Helsinki Vantaan ilmailumuseossa. Pitääkö kaikki saada ruuhka Helsinkiin. Mieluusti ajelen Uttiin mersua katsomaan, varsinkin kesällä, jolloin valaistus on hyvä ja paikassa on jotain historian havinaa, toisin kuin puolipimeässä kylmässä hallissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen kyllä samoilla linjoilla Vesan kanssa. Jos turvallisuus huolettaa, niin paikkaa voinee ainakin periaatteessa tarkistaa jotta se tulee paremmin varuskunnan vartioinnin piiriin. Siirtoa museoon on vaikea nähdä perusteltuna senkään takia, ettei museoilla ole tiloja pitää edes nykyisiä koneita esillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muualla maailmassa on oikeat koneet siirretty museoon tai laitettu lentämään. Tilalle on väkästy gateguard kuttaperkasta. Vitriiniin sopisi puinenkin. Parin miljoonan arvoista esinettä ei pitäisi noin pitää esillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ratkaisu, ottaen mallia Redigon proton sijoituksesta: museoidaan se varuskunta-alueelle niin, ettei sinne pääse ainakaan kukaan ulkopuolinen sitä näkemään. Lehden mukaan redigo olisi luovutettu museioille, mutta ne eivät ottaneet sitä, kun ei ollut tilaa. Eikös tuo bf 109 ole kuitenkin kooltaan samaa luokkaa?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uttihan on tietenkin koneen historiaan liittyvänä oiva paikka Mersulle. Sitä en tiedä, miten sen kunto säilyy ulkovitriinissä, jossa kuitenkin on välillä kosteutta.

Jos se museoon haluttaisiin siirtää, niin oikea museo sille on Keski-Suomen Ilmailumuseo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen ulkovitriini ei ole kovin hyva sailytyspaikka koneelle. Siina paasee kosteutta kertymaan rakenteisiin joka alkaa hitaasti tuhoamaan konetta. Siksi itse kannatan koneen sailyttamista kunnollisissa tiloissa. Pahimmassa tapauksessa 20:n vuoden kuluttua kone on entisoinnin tavoittamattomissa. Tallahetkella sama ongelma on tietyn suihkukone kaluston kanssa. Talla hetkella sailytetaan drakeneita ja migeja ulkona seka Vantaalla etta Tikkakoskella, pahoin pelkaan etta nuo ovat kymmenen vuoden kuluttua todella haastavia entisointi projekteja. Tasta syysta mieluusti nakisin mersun tallessa museossa.

 

t. Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utin vitriinissä on kosteuden poisto ja kone on suojattu korroosiolta ruiskuttamalla jonkinlainen suoja-aine koneen sisälle. Ei ne Vantaan museon kylmät hallit ole yhtään sen kummempia säilytyspaikkoja. Lähde josta kuulin Keskisuomen Ilmailumuseon työntekijältä ja varmistus Helikopterikillan Puheenjohtajalta. Siirtopäiväksi mainittu 6.2.13 keskiviikkona.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muualla maailmassa on oikeat koneet siirretty museoon tai laitettu lentämään. Tilalle on väkästy gateguard kuttaperkasta. Vitriiniin sopisi puinenkin. Parin miljoonan arvoista esinettä ei pitäisi noin pitää esillä.

 

Koneen rahallinen arvo on minusta tässä täysin irrelevantti kun sitä ei olla myymässä toivottavasti ikinä.

 

Uttihan on tietenkin koneen historiaan liittyvänä oiva paikka Mersulle. Sitä en tiedä, miten sen kunto säilyy ulkovitriinissä, jossa kuitenkin on välillä kosteutta.

Jos se museoon haluttaisiin siirtää, niin oikea museo sille on Keski-Suomen Ilmailumuseo.

 

Kuinka monta Mersua samaan museoon pitää saada?

 

Tuollainen ulkovitriini ei ole kovin hyva sailytyspaikka koneelle. Siina paasee kosteutta kertymaan rakenteisiin joka alkaa hitaasti tuhoamaan konetta. Siksi itse kannatan koneen sailyttamista kunnollisissa tiloissa. Pahimmassa tapauksessa 20:n vuoden kuluttua kone on entisoinnin tavoittamattomissa. Tallahetkella sama ongelma on tietyn suihkukone kaluston kanssa. Talla hetkella sailytetaan drakeneita ja migeja ulkona seka Vantaalla etta Tikkakoskella, pahoin pelkaan etta nuo ovat kymmenen vuoden kuluttua todella haastavia entisointi projekteja. Tasta syysta mieluusti nakisin mersun tallessa museossa.

 

Minusta on hiukan omituista, että ensin toteat ettei kaikkia nykyisiäkään museoiden koneita säilytetä asianmukaisesti ja sitten toivot koneen siirtämistä talteen museoon. Onko jotain takeita siitä, että suomalaiset museot antaisivat koneelle paremman esittelypaikan kuin nykyinen vitriini? Utin Mersu on kuitenkin säilynyt käsittääkseni hyvässä kunnossa 40 vuotta. Museoissa on saatu koneita paljon huonompaan kuntoon paljon lyhyemmässä ajassa. Tuskin niissäkään Mersua lumihankeen hylättäisiin, mutta varastoon voitaisiin hylätä. Tai vaihtoehtoisesti joku muu kone saisi siirtyä Mersun tieltä muualle. Ja eikös sekin ollut jonkinlainen museo, jonka halli romahti tässä jokunen talvi sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utin vitriinissä on kosteuden poisto ja kone on suojattu korroosiolta ruiskuttamalla jonkinlainen suoja-aine koneen sisälle.

 

Kuinka monta Mersua samaan museoon pitää saada?

 

Jos kosteus ei Utissa ongelma ja Tikkakoskella on jo yksi, niin eipä sen siirrosta minnekään pois Utista kannata puhua mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minusta on hiukan omituista, että ensin toteat ettei kaikkia nykyisiäkään museoiden koneita säilytetä asianmukaisesti ja sitten toivot koneen siirtämistä talteen museoon. Onko jotain takeita siitä, että suomalaiset museot antaisivat koneelle paremman esittelypaikan kuin nykyinen vitriini? Utin Mersu on kuitenkin säilynyt käsittääkseni hyvässä kunnossa 40 vuotta. Museoissa on saatu koneita paljon huonompaan kuntoon paljon lyhyemmässä ajassa. Tuskin niissäkään Mersua lumihankeen hylättäisiin, mutta varastoon voitaisiin hylätä. Tai vaihtoehtoisesti joku muu kone saisi siirtyä Mersun tieltä muualle. Ja eikös sekin ollut jonkinlainen museo, jonka halli romahti tässä jokunen talvi sitten.

 

Anteeksi etta ilmaisin itseani epaselvasti. Minusta ei historiallisesti arvokasta laitetta pida pilata ulkosailytyksessa museossa tai jossain muaalla. Kasitykseni on etta jos jokin esine annetaan museon kokoelmiin on silla velvoite siita huolehtimisesta. Siis teoria tasolla. On totta etta kummalakin ilmailumuseolla on haasteita tilojen varojen jne. kanssa. Tikkakoski ja Helsinki-Vantaa taitavat olla ahtaasti tulkiten ainoat museot ja nuo muut ovat jonkinlaisia "esine kokoelmia", joista puuttuu pysyva henkilokunta jne. Tata en sano millaan tavalla aliarvioidakseni naiden pienten kokoelmien arvoa. Suomen ilmailumuseo tilanne vain ei ole paras mahdollinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varuskunta-alue olisi tässä tapauksessa siis paras vaihtoehto. Sotkut ovat usein siviilienkin käytettävissä ja jonnekin sellaiselle paikalle Mersu varmaan sopisi. Kävin Rissalassa katsomassa Bissiä ja sekin oli sotkun kulmalla niin syvällä varuskunta-alueella, että "nuoriso" ei takuulla intoudu siellä urheilusuorituksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varuskunta-alue olisi tässä tapauksessa siis paras vaihtoehto. Sotkut ovat usein siviilienkin käytettävissä ja jonnekin sellaiselle paikalle Mersu varmaan sopisi. Kävin Rissalassa katsomassa Bissiä ja sekin oli sotkun kulmalla niin syvällä varuskunta-alueella, että "nuoriso" ei takuulla intoudu siellä urheilusuorituksiin.

 

No sitten pitäs saada sotku Uttiinkin.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mersu on Utissa siinä, missä sen kuuluukin olla. Hyvässä suojassa, kaikkien katseltavissa, historiallisesti oikeassa ympäristössään. Siinä on jatkuvasti asein vartioitu varuskunta vieressä ja näköyhteyden päässä.

Kone btw ei ole säilynyt vuosikymmeniä omillaan, vaan se kunnostettiin Finnairilla nykyasuunsa vuosituhannen vaihteessa. Tai hieman ennen itse asiassa. Siinä yhteydessä rakenteet suojattiin samalla kamalla kuin jatkuvassa käytössä olevat liikennekoneet. Huomattavasti enemmän huolissani olisin jääkylmissä halleissa ja ulkosalla seisoskelevista lentsikoista, joita tässä maassa riittää ainakin toistaiseksi. Hus hiiteen syrjäsuomalaiset riistämästä kymenlaaksolaisten kansallisaarteita!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomattavasti enemmän huolissani olisin jääkylmissä halleissa ja ulkosalla seisoskelevista lentsikoista, joita tässä maassa riittää ainakin toistaiseksi. Hus hiiteen syrjäsuomalaiset riistämästä kymenlaaksolaisten kansallisaarteita!

 

-A-

 

Itseasiassa jääkylmässä siporex-hallissa on aika stabiilit säilytysolosuhteet. Lämpötila ja ilmankosteus vaihtuvat hitaasti ja pääsääntöisesti vai pari kertaa vuodessa -keväällä ja syksyllä. Koneesta tulee hieno kassamagneetti Suomen Ilmailumuseoon, veikkaan uuden näyttelyn tuovan museon kassaan vähän lisää kaivattuja euroja.

 

Museon näyttelyissä ja tapahtumissa kävi viime vuonna 30 223 henkilöä, ehkä Mersunäyttelyn myötä kävijämäärä nousee jopa 32 000 vierailijaan. Ennen vanhaan sotaromuista tehty näyttely nosti kävijämäärää aina noin tuhannella henkilöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään