Jarmo Nuorivuori

Utin Mersu siirretään Suomen Ilmailumuseolle

61 viestiä aiheessa

..jos se museoon haluttaisiin siirtää, niin oikea museo sille on Keski-Suomen Ilmailumuseo.

 

Onkos Keski-Suomen museon omat mersut kadonneet jonnekin?  :'(

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos Keski-Suomen museon omat mersut kadonneet jonnekin?  :'(

 

jk

 

Oma mersu  ;) Eikä ole kadonnut mihinkään  :)                                                                                       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bremerin Junnun tilalle voisi laittaa vaikka Kuortin Piperin. Sen ansiot ovat lähes vastaavat. Nyt Piper ikäänkuin hukkuu musohallissa vanhemman kaluston joukkoon tavallisena pikkukoneena.

 

Mutta kun se Piperi on vaan ihan tavallinen pienkone. Tavallinen Piperi, jollaisia on maailma täys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi jännä tehdä kysely moniko lähtöhallin läpi kulkeva matkustaja huomasi pikku Junnun ja moniko noteerasi sen saavutukset? Ja edelleen monikohan oikeasti huomaisi, jos kone olisi pois kokonaan tai se olisi vaihdettu johonkin muuhun tyyppiin. Nyt tavallinen pikku Junnu on piilossa kaikilta muilta kuin ohi kulkevilta lentomatkustajilta. Hekin näkevät koneesta vain pohjaniitit.

 

Piperin yhteyteen voi laittaa aivan hyvin sen tarinan - tavallisellakin koneella voi tehdä kunnon reissun. Matkustajathan itsekin reissaavat tavallisilla koneilla. Museohallissa tavallisen Piperin ohi kävellään vauhdilla tutustumaan niihin oikeisiin harvinaisuuksiin.

 

Vie aikaa ainakin puoli vuosisataa että Piperikin on museoesineen näköinen muiden museoesineiden joukossa. Sille olisi hieno säilytyspaikka vaikka lentoaseman matkustajahallin katossa. Nykyisestä sijoituspaikasta se on aivan liian helppo myydä...

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi jännä tehdä kysely moniko lähtöhallin läpi kulkeva matkustaja huomasi pikku Junnun ja moniko noteerasi sen saavutukset? Ja edelleen monikohan oikeasti huomaisi, jos kone olisi pois kokonaan tai se olisi vaihdettu johonkin muuhun tyyppiin. Nyt tavallinen pikku Junnu on piilossa kaikilta muilta kuin ohi kulkevilta lentomatkustajilta. Hekin näkevät koneesta vain pohjaniitit.

 

Ottamatta kantaa saavutuksiin, jos siellä jotain pitää siellä katossa roikkua, niin sitten mieluummin joku tuollainen vanha kone, kuin joku erästä forumilaista lainatakseni, kusenpolttama vessa. Sillä sellaisia nuo Piperit vaan nyt vaan on. Ja niitä on joka paikassa. Hölmömpikin tallaaja sentään ymmärtää, että Junnu on vanha kone ja varmasti herättää sellaisenaan enemmän huomiota...

 

Toki itsekin tietty näkisin koneen mieluummin jossain, missä sitä pääsisi muutkin katsomaan. Mutta jos pitäisi sinne kattoon joku valita, niin mieluummin vanha Junnu, kuin koinsyömä Piiperrin... Ja sen Piipertimen näkisi mieluiten taivaalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta puolestani puoli vuosisataa vanhat sessnapiperit voisi siirtää museoon kaikki. Ne ovat lähes jokainen yksilö lentäviä ekokatastrofeja museomoottoreineen. Niiden arvo on huipussaa kokistölkkeinä.

 

Uusi aika olisi syytä saada yleisilmailuunkin niin kuin on käymässä hiljalleen maanteilläkin. Nyt maakulkuneuvot on sentään jo isolta osaltaan tältä vuosituhannelta.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne kummankaan koneen historiaa vaikka olen kiinnostunut ilmailusta ja ilmailuhistoriasta. Mutta sen minä tiedän, että Junnu on vanha kone ja arvaan, että se roikkuu katossa historiansa takia. Jos siellä roikkuisi joku ns tavallinen kone, pitäisin sitä vain lentokoneena joka on päätetty ripustaa kattoon kun jotain ilmailurekvisiittaa on pitänyt saada.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se rouva Kuortin Piperi ihan tavallinen pikkukone ole.

 

No se on hyvinkin tavallistakin tavallisempi Piperi. Jollaisia on maailmassa tuhansia... Montako tuollaista Junnua on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se lentokapteeni rouva Kuortin Piperi ihan tavallinen pikkukone ole.

 

Se on tavallinen pikkukone, jolla on epätavallinen tarina. Suuri yleisö näkee tavallisen pikkukoneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...siksi Junnu museoon ja "tavallinen" Piper rekvisiitaksi ihmisille mitkä eivät kuitenkaan katso mikä aaltopelti Bonk katosta roikkuu.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...siksi Junnu museoon ja "tavallinen" Piper rekvisiitaksi ihmisille mitkä eivät kuitenkaan katso mikä aaltopelti Bonk katosta roikkuu.

 

No ainakin minä olen kiinnittänyt Junnuun paljon enemmän huomiota kuin olisin ikinä kiinnittänyt mihinkään Piperiin. Se henkii historiaa pelkällä ulkomuodollaan. Minun on hyvin vaikea nähdä minkä takia katossa pitäisi roikkua mitään Piperiä. Jos joku sinne kuitenkin laitettaisiin, niin ennemmin joku täysin tuntematon yksilö, koska unohduksiin se siellä kuitenkin vaipuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monikohan lentomatkailijoista on sellaisia ilmailufriikkejä joita kiinnostaa ylipäätään edes se millä koneella matkustaavat saatika rekvisiitta?

Näyttää lentoaseman myymälät, kahvilat ja kaljakuppilat keräävän ihmisiä kuin hunaja. Junnun kohdalla tuskin edes pysähdytään. Ja sitten kipin kapin lähtöportille...

 

Mielestäni nyt menee hukkaan kaksi konetta. Toinen museossa, joka voisi tavallisuudessaan kertoa merkittävän suomalaistarinan naislentäjän saavutuksista miehisessä maailmassa ja aaltopeltikone, jota friikit eivät pääse silmäilemään lähemmin ilman lentolippua.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monikohan lentomatkailijoista on sellaisia ilmailufriikkejä joita kiinnostaa ylipäätään edes se millä koneella matkustaavat saatika rekvisiitta?

Näyttää lentoaseman myymälät, kahvilat ja kaljakuppilat keräävän ihmisiä kuin hunaja. Junnun kohdalla tuskin edes pysähdytään. Ja sitten kipin kapin lähtöportille...

 

Mielestäni nyt menee hukkaan kaksi konetta. Toinen museossa, joka voisi tavallisuudessaan kertoa merkittävän suomalaistarinan naislentäjän saavutuksista miehisessä maailmassa ja aaltopeltikone, jota friikit eivät pääse silmäilemään lähemmin ilman lentolippua.

 

En minäkään varmaan ole Junnun kohdalla pysähtynyt, mutta se näyttää silti hyvältä ja koneen historiaa tuntemattakin on helppo ymmärtää miksi se on siellä. Piperissa taas ei ole mitään muuta erikoista kuin historia ja on ihan varmaa ettei se historia tulisi terminaalin katossa esille senkään vertaa kuin nyt museossa. Ts Junnulla on arvoa myös niille jotka eivät ole sen enempää kiinnostuneita koneen historiasta, Piperillä on taas arvoa vain kiinnostuneille. Ensiksi mainittuja löytyy enemmän lentokentältä, jälkimmäisiä museosta. Minusta kohdeyleisöä ajatellen koneet ovat juuri oikeissa paikoissa. Siitä voidaan toki keskustella tarvitseeko katosta roikkua mitään konetta, mutta Piper olisi ainakin hyödytön siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minäkään varmaan ole Junnun kohdalla pysähtynyt....

 

Niinpä.

Junnun tilalla voisi olla lähes mikä tahansa tilataideteos tai vaikkapa maksullinen mainos.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minäkään varmaan ole Junnun kohdalla pysähtynyt...

 

 

Olen toki montakin kertaa pysähtynyt ja kuviakin räpsinyt mutta olisin toki voinut saman tehdä museossakin. Todennäköisimmin paremmalla kuvasaalilla vielä. Mutta tämä vaatisi sen museon jolla olisi tilaa, resursseja ja tahtoa ottaa kone vastaan ja laittaa näytteille. Näin ei nyt ilmeisesti ole koska suurella vaivalla entisöityä Hanssin-Jukkaakaan ei tilanpuutteen takia ole suurelle yleisölle esille saatu  :-\

 

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kerran taisin aloittaa tämä keskustelun Junnu-haaran, haluan vielä muistuttaa lentokoneen merkityksestä suomalaiselle ilmailulle.

 

Väinö Bremer lensi Junnulla itsensä ja siinä sivussa Suomea kansainväliseen tietoisuuteen. Bremer oli ilmailun kultakauden ainoa suomalainen lentäjä, jonka saavutukset kestävät vertailun johtavien ilmailumaiden parhaiden lentäjien rinnalla. Hänen lennoistaan kirjoitti myös ulkomainen lehdistö.

 

Bremerin lentojen lisäksi Junnu edustaa tärkeää vaihetta lentokoneiden kehityksessä. Junkersin vapaasti kantava metallirakenne oli 1920-luvulla uutta ja edustaahan Junnu samaa rakennetta kuin Aero Oy:n ensimmäiset lentokoneet.

 

Kuten aiemmin totesin, on harmi, ettei Bremerin tarinaa ole päästy kertomaan suurelle yleisölle Junnun kautta. Junnu on suomalaisen siviili-ilmailuhistorian loistokkain helmi ja Suomen museokoneista ykkönen.

 

Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi hieno juttu jos se olis näytillä niin, että halutessaan ohjaamossa voisi istahtaa hetkisen. Olisi uusi kokemus. Tuskin tällaisesta mahdollisuudesta juuri mitään kulumaa tai vauriota koneelle tulisi, ainakaan mitään mitä ei voisi ehjätä muutamalla pensselinvedolla. Sinänsä mielestäni museo on ihan hyvä paikka mersulle, vaikka tilanpuute taitaa olla realiteetti. Missä se Hurricane on muuten nykyisin? Keski-Suomessa? Keski-Suomessa on jo yksi mersu, kaksi olisi liiallista turhaa resurssien keskittämistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olen toki montakin kertaa pysähtynyt ja kuviakin räpsinyt mutta olisin toki voinut saman tehdä museossakin. Todennäköisimmin paremmalla kuvasaalilla vielä. Mutta tämä vaatisi sen museon jolla olisi tilaa, resursseja ja tahtoa ottaa kone vastaan ja laittaa näytteille. Näin ei nyt ilmeisesti ole koska suurella vaivalla entisöityä Hanssin-Jukkaakaan ei tilanpuutteen takia ole suurelle yleisölle esille saatu  :-\

Cheers!

Orvo

 

Kone kuuluu Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin. Staattisena lepopaikkana terminaali on niin Orvon mainitsemien kuin sijoituspaikan historiallisten syiden vuoksi. En muista omistaako koneen nykyisin museo vai sen aikoinaan pelastanut SIL? Joka tapauksessa kone on kuulunut museon kokoelmiin jo lentoaseman kellarinäyttelystä saakka. Toisaalta museoiden varainhankinnan kannalta on normaalia, että esineitä säilytetään muuallakin kuin pelkästään museon omissa tiloissa, esimerkkinä vaikkapa taidemuseoiden maailmaa kiertävät näyttelyt.

 

http://www.helsinki-vantaa.fi/enemman-tietoa/helsinki-vantaa-lyhyesti/ilmailun-ystaville/junkers

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläisen ilmailuhistoriafriikin mielestä Bremerin Junnu on mitä mainioimmalla paikalla. Se on kyllin arvokas ja historiallisilla lennoilla mainetta niittänyt yksilö. Ainoa asia mitä olen ihmetellyt, on se, että sen lähistöltä ei löydy mainosta ja opastusta läheiseen ilmailumuseoon. Lisäksi puuttuu keräyskolehti ¨tue paikallisten päättäjien ylenkatsomaa ilmailumuseotoimintaa". Kaiken lisäksi se saa olla lämpimässä...

Koneita voisi muutenkin sijoitella aiheesta riippuen eri museoihin, jos paikat ovat täynnä ja varastot kylmiä ja kosteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa asia mitä olen ihmetellyt, on se, että sen lähistöltä ei löydy mainosta ja opastusta läheiseen ilmailumuseoon.

 

Joskus reilu 7 vuotta sitten eräs (olisiko ollut Esa??) täälläkin foorumilla kirjoitteleva henkilö kirjoitti koneen alennustilasta HS:n mielipidesivulle kärkevän kirjeen. Tästä suivaantuneena Ilmailulaitoksen silloinen tiedoitusosasto ohjeisti museon tilaamaan koneen tolppaan riittävän arvokkaan plakaatin arvoisellaan oheistekstillä varustettuna. Kone ja tolppa ovat nyt hieman eri paikassa kuin silloin, onko tämä ~1000 eurolla aikoinaan ikuiseksi teetetty ja tolppaan asenetettu rosterikyltti hävinnyt terminaalin remontin aikana jonnekin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone ja tolppa ovat nyt hieman eri paikassa kuin silloin, onko tämä ~1000 eurolla aikoinaan ikuiseksi teetetty ja tolppaan asenetettu rosterikyltti hävinnyt terminaalin remontin aikana jonnekin?

 

Jos en pahasti erehdy jouduttiin se teline rälläköimään osiksi, että se saatiin ulos terminaalista silloin kun Junnu siirrettiin museolle kattoremontin tieltä. Teline oli muistaakseni osina ulkona peltihallin edessä, ja etäinen muistikuva on, että kilpi olisi ollut jossain irrallaan. Sitä en tiedä onko Junnu nyt uudella vai sillä vanhalla telineellä, ja onko kilpi asennettu takaisin paikoilleen.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään