Martti Kujansuu

Bell 47D Olympiastadionilla

12 viestiä aiheessa

Saksalaiset turistit kuvasivat Ostermans Aeron Bell 47D "SE-HAE":n Olympiastadionilla ehkä vuonna 1950 tai 1951. Kuva on julkaistu kirjassa Kaunis, värikäs Suomi vuonna 1951. Onko kenelläkään tietoa mitä tarkoitusta varten kopteri oli Stadionilla? Oliko tarkoitus harjoitella tulevia olympialaisia varten? Minusta näyttäisi siltä, että alkamassa tai päättymässä olisi jokin jalkapallo-ottelu.

 

Bell_Stadionilla.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myöhemmin Olympialaisten aikaan v.1952 puolestaan helikopteri liikennöi Helsingin pääpostitalon katon ja lentokentän väliä. Noin oli sanottu postimuseossa olleen kuvan kuvatekstissä, jossa Stockmanin sponsoroima kopteri oli pääpostin katolla.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivä oli ilmeisesti 11.6.1950 ja kyseessä Helsingin 400-vuotisjuhlat.

Syytä helikopterin läsnäoloon en tiedä, mutta 11.6.1950 oli Olympiastadionilla jalkapallo-ottelu Suomi-Hollanti, jonka voitti Suomi maalein 4-1. Yleisöä oli paikalla 16654 henkeä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän OH-HIC:n lennot päättyivät 6.6.1965 onnettomuuteen, jonka syynä tutkijalautakunta piti pyrstöroottorin murtumista metallin väsymisen vuoksi.

 

Ilmailussa (7-1963) kerrotaan T:mi Helikopteripalvelun lisänneen kalustoaan 100% hankkimalla entisen Bell 47D:n (OH-HIB) seuraksi Italiasta Agustan lisenssillä valmistaman 5-paikkaisen Bell 47J Rangerin, joka siirtolennettiin Italiasta Suomeen. Uutta tyyppiä esiteltiin Santahaminassa 31.5.1963, missä myös vanha HIB oli esiteltävänä. Esittelylennot kummallakin kopterilla suoritti Ostermans Aero Ab:n päälentäjä Nils-Gustav Grimskog päättäen kummankin taidokkaan lennon autorotaatiolaskuun. Vuonna 1963 HIC:lle kertyi lentotiimaa 243 tuntia 30 minuuttia; eniten yleisö- ja tilauslentoja, seuraavaksi eniten valokuvauslentoja, sitten mainoslentoja, siirto- ja koelentoja sekä koulu- ja tarkastuslentoja.

 

Ilmailussa (2-1964) on taustatietoa onnettomuuteen päätyneen HIC:n ohjaajasta (kerätty oleellinen). Hän on 26-vuotias, nopeasti lentourallaan noussut ohjaaja. Ensimmäinen yksinlento 1960, lennot jatkuivat Lohjan Ik:ssa. Lentohuolto Oy huolehti siitä, että tämä sai B1-lupakirjan vuonna 1963. Lennä nyt maksa myöhemmin oli periaatteena, kun mies alkoi helikopterikoulutuksensa maaliskuussa (1963). Kun tietää jo tavallisenkin lentokoulutuksen kustannukset, ei ole kovinkaan rohkaisevaa aloittaa 75 tunnin koulutusta helikopterilla, mikä tarvitaan ansiolentäjän lupakirjaan perhospuolella. ("Perhospuoli" on suoraan Ilmailu -lehdestä). Kustannuksia tosin hieman tasattiin tulevan työnantajan kanssa. Niin sai ensimmäinen mies Suomessa siviilissä koulutuksensa hankkineena helikopterin ansiolentäjän lupakirjan 13.5.1963, tavallaan historiallinen päivä Suomen ilmailussa. Nyt tiimatolpat osoittavat normaalikoneilla 300, pyöriväsiipisillä saman verran. Ja mies tietää olevansa yksi harvinaisuus harvalukuisessa helikopterin ohjaajien siviilikaartissa.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa kopterin kyljessä lukee "Ilmasilta", tuolla keräyksellä kai sitten myöhemmin hankittiin Alouette -kopteri tunnus OH-HIS. Tuo tuossa aiemmin mainittu Bell 47-J OH-HIC pilotti, joka joutui sillä onnettomuuteen on tuossa Ylen elävän arkiston pätkässä mukana. Kyseinen pätkä on maaliskuulta 1965, kun onnettomuus oli kesäkuussa samana vuonna.

 

Uusintana   Bell -pätkä, Tampere maaliskuu 1965:

 

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/maamme_ensimmainen_jaahalli_19830.html#media=19848

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään