Tatu Koiranen

Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi

50 viestiä aiheessa

Terve,

 

Tämän olisi voinut ehkä kirjoittaa raskasta kuormaa koskevaan keskusteluun, mutta ehkä aihe laajenee sen ulkopuolellekin, vaikka esimerkki siihen liittyykin. Lueskelinpa tänään taas vanhaa oikeudenkäyntiasiakirjaa joka helsingin hovioikeudesta on peräisin, saatavissa täältä. Minussa herättää suunnatonta närkästystä se, että muka ammatikseen raskasta liikennettä valvova henkilö väittää oikeudelle mm. seuraavaa:

 

"Kuormatilan seinäminä toimineet peitteet olivat lähinnä suojapeitteitä. ******* on kiinnittänyt pressukatteen kestävyyttä arvioitaessa huomiota siihen, että pressu liikkui alumiinikiskoilla. Kiskoissa oli pressun yläosassa pienet muoviset rullat, jotka voivat pettää, vaikka pressu muutoin kestäisikin. Lastin sivuttaisliikkeen seurauksena, lastin "heijatessa" pressua vasten, pressun kiinnitys voi pettää kiinnityksestään joko alhaalta tai ylhäältä"

 

Tämän takia ammattiliikennettä korpeaa suomalainen viranomaisvalvonta niin paljon. Pölkkypäitä riittää siinä määrin paljon, että tuollaista paskaa edes kehdataan lähteä oikeuteen puimaan. Jo asiaa koskeneessa muutoksenhaussa oli tuotu esiin, että kuormatila täytti standardin EN 12642 vaatimukset (esittelyvideo:

), siinä ei ole mitään muovisia rullia eivätkä ne saksalaisen insinööritaidon tuntien sieltä kiskolta putoa pois, mutta silti piti mennä viranomaisen vinkumaan vastaan, ilmeisesti täydellisen tietämättömyyden suomalla itsevarmuudella. Pelottavaa on myös se, millaisen painoarvon HO antoi tuolle lausumalle, minä olisin pohtinut itse jo sitä, oliko virkamies antanut väärän valan:

 

"Hovioikeus pitää raskaan liikenteen valvonnasta pitkän poliisikokemuksen omaavan ******* kertomusta ja arviointia vyökapellivaunujen teknisistä ominaisuuksista luotettavana"

 

Arviohan oli ihan silkkaa paskaa. Siinä ei ollut oikeastaan ainuttakaan paikkaansapitävää pääkohtaa. Onneksi tuo rangaistus kumottiin hovissa. Olen itsekin ottanut valvovan viranomaisen kanssa yhteen code xl -pressun (en 12642) sidontalujuudesta pari kertaa tuon tapauksen jälkeen, eikä paljoa positiivista sanottavaa asiasta ole. Joku varmaan on katsonut "Suomen Tulli" -nimistä TV-sarjaa, jossa tulli näppärästi ratsasi samantyyppisen pressukärryn ja valitti puuttivista liinoista? Itse en olisi ikinä missään tilanteessa suostunut vetämään siihen kuormaan yhtä ainutta liinaa niiden laatikoiden sivusuuntaiseksi sitomiseksi.

 

 

Onko muilla ollut vastaantyyppisiä ongelmia Paremmin Tietävien viranomaisten kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän esim normi järjestyspoliisillakaan oo minkäälaista hajua esim ajopiirturien kiekoista, digikortista saati ylipäänsä ajo ja lepoaika-asetuksesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen esimerkki, liippaa taas ikävästi tosin rahdinajoon: olipa joku työsuojelupiirin tms. vastaavan viranomaisinstanssin tarkastaja puuttunut rakennustyömaalla siihen, ettei 30 tonnimetrin ajoneuvonosturia käyttäneeltä henkilöltä löytynyt asianmukaista pätevyyttä. Oikeuteen asti ei silloin menty, mutta lähellä oli. Valvovalle viranomaiselle oli silloin selvitetty täysin yllättäen ja pyytämättä, että kuorman purkamiseen ja lastaamiseen ajoneuvoon/ajoneuvosta saa käyttää siinä olevaa raskastakin nosturia (yli 22 tonnimetristä) ilman erillistä tutkintoa. Kaveri oli ollut purkamassa tiiliä työmaalle.

 

 

Kolmas tuli mieleen tuosta ekassa tapauksessa mainitusta Suomen tulli -sarjan jaksosta, jonka myös katsoin. Viranomainen ei käsittänyt lainkaan, mitä rahdituspaino tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tonnimetreistä tiedä mitään, en myöskään kuorman sitomisesta.

Toivon kuitenkin että nämä rekkaerityistuntijat sitovat kuormansa niin hyvin ettei sieltä paperirullia tippuile niskaani, ei myöskään muuta lahon vanhan pressun alla olevaa jollekkin hyvinkin tärkeää tavaraa.

Tiedän ilman teekkarikoulutusta että iso painava, jopa pienikin painava tavara yhtäkkiä yllättäen on painivoiman alaisena ja saattaa lahon vanhan perävaunun kiinnityskappaleen irrotessa hyökätä vaikka Tatun kimppuun kun pyöräilee.

Jos tietää viranomaisia paremmin ainahan kannattaa valitta, tuohan on nykysuomessa yleisin tapa päästä vaikka valtuustoon tai ministeriksi.

Ilmoitat vain että kaikki on huonosti ja sinä korjaat tilanteen, kyllä vähintään valtuustopaikka aukeaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon kuitenkin että nämä rekkaerityistuntijat sitovat kuormansa niin hyvin ettei sieltä paperirullia tippuile niskaani, ei myöskään muuta lahon vanhan pressun alla olevaa jollekkin hyvinkin tärkeää tavaraa.

 

Pyysin työnantajaa aikanaan välittämään terveiset tämän lastaajalle.

34351_1504806748985_150272_n.jpg

 

 

Tämä yksilö, 2600kg painoinen paperirulla oli sitomatta (sidoin bussipysäkillä taskulampun valossa keskellä yötä). Kärryssä oli yhteensä 26tn paperirullia, muistaakseni joku 11kpl. Juvan ja Mikkelin välillä hirvi hyökkäsi keulaan, jarrutin rajusti ja kyseinen rulla yritti kyljestä ulos. Seuraavalla pysäkillä selvisi, että se oli jätetty sitomatta ja kaikki muutkin rullat sidottu päin vittua ---> koko kuorma liikkui kärryn sisällä ja satamassa purettiin ja lastattiin uudestaan.

34351_1504806788986_450109_n.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Toivon kuitenkin että nämä rekkaerityistuntijat sitovat kuormansa niin hyvin ettei sieltä paperirullia tippuile niskaani, ei myöskään muuta lahon vanhan pressun alla olevaa jollekkin hyvinkin tärkeää tavaraa.

 

Nää paperirullat on olleet muodissa konginkankaasta lähtien. Vähän hölmöä sinänsä. Toki on niin, että otkesin silloisen selvityksen mukaan sidonnassa oli puutteita, joskaan ne puutteet eivät ymmärtääkseni olleet ratkaisevan vakavia. Kolarissa oli niin suuret voimat, että käytännössä se lasti olisi sieltä purkautunut suunnilleen vastaavalla tavalla sinne bussin sisään, vaikka asetuksen mukainen kuorman varmistaminen olisikin tehty (sidonnan tulee pitää kuorma paikallaan kun siihen kohdistuu 10 m/s2 kiihtyvyys eteenpäin, tai 5m/s2 kiihtyvyys sivuille tai taakse. Tämän rajan ylittyessä sidonnan ei tarvitse kestää. Sidonnan ei myöskään tarvitse varmistaa kuormaa karkaamasta ylöspäin (kuljetusyksikön ollessa normaalissa asennossaan), eli rekan kaatuessa sen katon läpi (jos sellaista edes on) saa tulla tavaraa ihan lain mukaisellakin sidonnalla.

 

Käytännössä raskaan kaluston törmätessä toisiinsa alkavat hidastuvuudet olla niin suuria, että nuo rajat ylitetään. Varsinkin, jos ajetaan ojaan, kaiteeseen, sillantolppaan tai vaikka kaadetaan auto.

 

Jos tietää viranomaisia paremmin ainahan kannattaa valitta, tuohan on nykysuomessa yleisin tapa päästä vaikka valtuustoon tai ministeriksi.

 

Tilannehan oli oikeudessa ihan absurdi. Ukko väittää valan vannoneena, että pressu on muovirullilla (jotka voivat murtua, tai vähintään pudota kiskolta) kiinni. Tehtaan edustaja mumisee, että ne on metalliset rullat joissa on muovipinnoitus jotta liukuvat paremmin. Kumpikohan tietää paremmin... ja oikeus pitää poliisimiehen arviointia vyökapellivaunujen teknisistä ominaisuuksista luotettavana. Jep jep.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten tuo kiinnitys perjaatteessa todetaan "riittäväksi"? Tarpeeksi jämerää liinaa tehtaan tekemiin kiinnityspaikkoihin? Eli ajan takaa sitä, että kärryn/päälirakenteen valmistajan pitää taata että kiinnityspisteet kestävät tuon lain määräämän arvon, jos käytetään kunnon sidontaliinaa tms?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Valmistajalta kyllä saa speksin siitä, miten kuormatilan sidontapisteet kestävät kuormistusta, ainakin jos kyseessä on rakenteeseen varmasti ja pitävästi kiinnitetty sidontapiste (kaikki seinäkiskot eivät ole tälläisiä). Tiedon ei minkään määräyksen mukaan tule olla vaunussa nähtävillä eikä sitä tarvitse valvovalle viranomaiselle esittää, todistustaakka sidonnan riittämättömyydestä perusteineen on valvovalla viranomaisella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten tuo kiinnitys perjaatteessa todetaan "riittäväksi"?

 

Pienen kokemukseni mukaan Stetson-Harrison -menetelmä on kovassa käytössä.

 

Yleensä viranomainen sanoo, että kiinnitys ei ole riittävä tai että se ei ole oikein tehty. Koskaan viranomainen ei ole osannut kertoa että mikä olisi riittävä tai miten se kuorma pitäisi sitoa jotta olisi oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten kunnon liina eroaa tavallisesta liinasta?

Voin tuoda sulle Volvon takalootasta liinan jolla en uskaltaisi ite kiinnittää mitään lihalaatikkoa kummosempaa. Siis yksittäinen lihalaatikko täynnä sekalaista rojua. Varmaan kestäisi mutta itsellä ei riittäisi kantti ainoastaan sillä kiinnittämiseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin tuoda sulle Volvon takalootasta liinan jolla en uskaltaisi ite kiinnittää mitään lihalaatikkoa kummosempaa. Siis yksittäinen lihalaatikko täynnä sekalaista rojua. Varmaan kestäisi mutta itsellä ei riittäisi kantti ainoastaan sillä kiinnittämiseen...

 

Mulla oli eilen 27tn liimapuuta rättikärryssä. Joku oli sitonut sen hyvillä liinoilla, joissa yhdessä mm. oli nyrkin kokoinen solmu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, notta lääkkeitä ja umpikaappi. Yleensä aika kevyttä höttöä. Oli siellä liinaa tai ei, niin se leviää kolarissa jos on levitäkseen; ilman kolaria tai vastaavaa se ei kontista karkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pomppaan sitomisleikeistä hieman sivuun, otsikon alla pysyen. Ulkomaille muutettaessa, rikosrekisteriotetta tilatessa yms. viranomainen on ymmärtänyt netin kätevyyden. Koulutuksen alkaessa muista maista tulleet kurssikaverit ravasivat omalla poliisiasemalla ensin tilaamassa tuota rikosrekisteriotetta ja sitten noutamassa sen. Erikseen. Henkilökohtaisesti. Valtakirja ei riittänyt. Minä lähetin yhden sähköpostin ja viikko siitä kolahti kirjekuori postilaatikkoon sisältäen kyseisen dokumentin englanninkielisenä. Kompetenssia? Kenties, mutta ainakin sujuvaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pomppaan sitomisleikeistä hieman sivuun, otsikon alla pysyen. Ulkomaille muutettaessa, rikosrekisteriotetta tilatessa yms. viranomainen on ymmärtänyt netin kätevyyden. Koulutuksen alkaessa muista maista tulleet kurssikaverit ravasivat omalla poliisiasemalla ensin tilaamassa tuota rikosrekisteriotetta ja sitten noutamassa sen. Erikseen. Henkilökohtaisesti. Valtakirja ei riittänyt. Minä lähetin yhden sähköpostin ja viikko siitä kolahti kirjekuori postilaatikkoon sisältäen kyseisen dokumentin englanninkielisenä. Kompetenssia? Kenties, mutta ainakin sujuvaa.

Haiskahtaa siltä että osa kurssikavereistasi on saksalaisia. Sielä tuota ihanaa byrokratiaa harrastetaan. Sielä kun ei otetta saa muutakuin saksaksi joten se on vielä käännettävä virallisella translaattorilla....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, notta lääkkeitä ja umpikaappi. Yleensä aika kevyttä höttöä. Oli siellä liinaa tai ei, niin se leviää kolarissa jos on levitäkseen; ilman kolaria tai vastaavaa se ei kontista karkaa.

 

Kylkiaukeava kaappi. Noi on muuten suht epämiellyttäviä alkaa kasaamaan, jos kaatuu. Esim tyhjiä laatikoita täysi lava kaatuu niin menee tovi jos toinenkin niitä lemppaillessa. Ja niitä on tapahtunut paljon, että on kaatunut taaksepäin, kun on sidottu tai lastattu päin persettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän Tatun huolen kansalaisen oikeusturvan toteutumisesta. Mietin että häiritseekö tässä vain ja ainoastaan oikeusturvan toteutuminen/toteutumattomuus vai se, että poliisi on uskaltanut astua insinöörin laskelmien varpaille? Standardeja ja kaikkea muuta hienoa kyllä on joka lähtöön, mutta tekeekö niiden noudattaminen kaikesta automaattisesti turvallista? Kuinka monta onnettomuutta on sattunut vaikka standardit ja sertifikaatit on kunnossa ja kaikki kiiltelee virheettömänä kuin Pietilän Saken kalju playoffseissa? :P

 

Tiedän myös varsin hyvin senkin, että _myös_ poliisissa on näitä henkilöitä jotka luulevat tietävänsä kaiken omasta rakkaasta aiheestaan (mikä se jokaisella onkin, tätä saa jokainen miettiä peilin edessä). Minkäänlainen perääntyminen selvässä tappiotilanteessakaan ei tule kysymykseen "naaman menemisen" pelossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos muovilla päällystettyä metallirullaa väittää muovirullaksi.

 

kaverilla on vanha pahvinen ajokortti, jossa lukee ABCDE. Raskaan kaluston ratsiassa meinasi saada sakot, kun nuoren konstaapelin mielestä hänellä ei ole ajo-oikeutta yhdistelmän kuljettamiseen. Poju ei ollut koskaan edes nähnyt moista korttia. Että sellasta pässilaumaa tuolla on valvomassa raskasta kalustoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait se ole nuoren työtänsä hoitavan konstaapelin vika että koulutuksessa ei ole sellaisia esitelty? Itse en ole yhtään pahvista ajokorttia myöskään nähnyt, koskaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait se ole nuoren työtänsä hoitavan konstaapelin vika että koulutuksessa ei ole sellaisia esitelty? Itse en ole yhtään pahvista ajokorttia myöskään nähnyt, koskaan :P

 

Oletko siis sitä mieltä, että ABCDE kortilla saa vetää perävaunua bussilla mutta ei kuorma-autolla tai henkilöautolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään