Tatu Koiranen

Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi

50 viestiä aiheessa

Tiedän muuten tapauksen, jossa Lahdessa liikkuva poliisi on antanut yhdistelmäkuljettajalle kirjallisen huomautuksen vesiliikennerikkomuksesta moottoritien p-paikalla. no, vissiin pikku ajatusvirhe tullut poliisille mutta hauska tapaus :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos muovilla päällystettyä metallirullaa väittää muovirullaksi.

 

kaverilla on vanha pahvinen ajokortti, jossa lukee ABCDE. Raskaan kaluston ratsiassa meinasi saada sakot, kun nuoren konstaapelin mielestä hänellä ei ole ajo-oikeutta yhdistelmän kuljettamiseen. Poju ei ollut koskaan edes nähnyt moista korttia. Että sellasta pässilaumaa tuolla on valvomassa raskasta kalustoa...

No eihän tuolla kortilla saisi ajaa kuin DE-luokan yhdistelmää jos raskaasta yhdistelmästä on kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko siis sitä mieltä, että ABCDE kortilla saa vetää perävaunua bussilla mutta ei kuorma-autolla tai henkilöautolla?

Riippuu perävaunun massasta. Kuorma-autolle vaaditaan CE-luokan kortti jos ollaan "raskaalla puolella", pelkällä C-kortilla hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ei saa ylittää 750 kg.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu perävaunun massasta. Kuorma-autolle vaaditaan CE-luokan kortti jos ollaan "raskaalla puolella", pelkällä C-kortilla hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ei saa ylittää 750 kg.

 

Hmm, meneepä hankalaksi! :-[ Jossain vaiheessahan vanha kuorma-autokortti muuttui ABCE-kortiksi (kun sillä oli ennenkin saanut ajaa yhdistelmää) ja linja-autokortti ilmeisesti muuttui ABCDE-kortiksi, jolla tietysti sai ajaa kaikkia yhdistelmiä. Onko tässä nyt joku ongelma nykyisen ajo-oikeuden merkintätavan kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eihän tuolla kortilla saisi ajaa kuin DE-luokan yhdistelmää jos raskaasta yhdistelmästä on kyse.

 

Paskanmarjat, ABCDE on vanha merkintä. Nykyinen merkintä on A BE CE DE. Kortti ja ajoluokka itsessään on täysin sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paskanmarjat, ABCDE on vanha merkintä. Nykyinen merkintä on A BE CE DE. Kortti ja ajoluokka itsessään on täysin sama.

Onkos jotain lähdettä tuon varmistamiseen, paskanmarjoja en rupea poimimaan:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu perävaunun massasta. Kuorma-autolle vaaditaan CE-luokan kortti jos ollaan "raskaalla puolella", pelkällä C-kortilla hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ei saa ylittää 750 kg.

 

Ei todellakaan riipu mistään perävaunun massasta kortti vaan perävaunun massa riippuu kortista. C-kortilla saat vetää 750kg perävaunua, CE ja DE kortilla saat vetää kuorma-autolla ja linja-autolla painavampaa perävaunua. DE korttia et voi saada ilman CE-korttia. D-kortin voit saada ajettuasi C-kortin ja mikäli ajat ns. ison E:n, tulee siitä automaattisesti BE CE DE. Toki voit ajaa ns. pikku E:n jolloin korttiluokka on BE C D.

 

Melkoista trollausta jo väittää, että BCDE-kortilla saa vetää perävaunua vain bussilla.

 

EDIT: Niin, en minäkään ajanut E:n kuin pelkällä kuorma-autolla. Silti mulla seisoo kortissa BE CE DE. Henkilöautolla ja bussilla en kärriä ole vetänyt metriäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se melkoista trollausta myös väittää, että DE-korttia ei voi saada ilman CE-korttia :D Jokainen joka täyttää ehdot, voi suorittaa D-kortin ja sen päälle E:n jos haluaa. http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinnot/ajokorttiluokat/Sivut/d-ajokortti.aspx

 

Tässä nyt ehkä hieman sotkee, että toinen puhuu 70-luvulla käyttöön otetuista pahvikorteista niinkuin ne nyt kovinkin yleisiä olisivat. Silloin ajo-oikeuksien merkintä on ollut näköjään hieman sotkeva, jos nykypäivän kortteihin vertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En aina ymmärrä foorumikäyttäytymistä. Onko tässä ketjussa tarkoitus viranomaisen taitojen vähättelyn lisäksi erityisesti pönkittää omiaan?

 

Eikö viestin #24 tilalle olisi voinut kirjoittaa, että ongelma koski vanhaa ajokorttiluokkamerkintää eikä vanhan ajokortin pahvisuutta, ja näin välttyä vittuilulta ja ajokorttiluokista kinastelulta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En aina ymmärrä foorumikäyttäytymistä. Onko tässä ketjussa tarkoitus viranomaisen taitojen vähättelyn lisäksi erityisesti pönkittää omiaan?

 

Eikö viestin #24 tilalle olisi voinut kirjoittaa, että ongelma koski vanhaa ajokorttiluokkamerkintää eikä vanhan ajokortin pahvisuutta, ja näin välttyä vittuilulta ja ajokorttiluokista kinastelulta?

Elä tuu Lauri meidän hiekkalaatikolle leikkejä sotkeen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En aina ymmärrä foorumikäyttäytymistä. Onko tässä ketjussa tarkoitus viranomaisen taitojen vähättelyn lisäksi erityisesti pönkittää omiaan?

 

Eikö viestin #24 tilalle olisi voinut kirjoittaa, että ongelma koski vanhaa ajokorttiluokkamerkintää eikä vanhan ajokortin pahvisuutta, ja näin välttyä vittuilulta ja ajokorttiluokista kinastelulta?

En tiedä, taidan kohta tuntea vaan tasan yhden yhdistelmäkuskin ketä ei vittuile, tai jos vittuilee niin rakentavasti. Ja hän ei täällä ole :/ Kannattaisi tosiaan sanoa että missä se vika omassa mielestään on. ABCDE kun pistetään niin sitä nyt luulee ihan validiksi merkinnäksi. Ja mihin Suomessa mahtaa edes DE:tä tarvita. Varmaan 2 suomalaista linkkua olen nähnyt kärryt perässä. Saksassa niitä jo riittää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se melkoista trollausta myös väittää, että DE-korttia ei voi saada ilman CE-korttia :D Jokainen joka täyttää ehdot, voi suorittaa D-kortin ja sen päälle E:n jos haluaa. http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinnot/ajokorttiluokat/Sivut/d-ajokortti.aspx

 

Ilmeisesti nykyään ei tarvita enää C-korttia pohjalle D-korttia ajaessa mikäli tuota TAIKKA TAIKKA TAIKKA TAIKKA TAIKKA viidakkoa tulkitsin oikein.

 

Tässä nyt ehkä hieman sotkee, että toinen puhuu 70-luvulla käyttöön otetuista pahvikorteista niinkuin ne nyt kovinkin yleisiä olisivat. Silloin ajo-oikeuksien merkintä on ollut näköjään hieman sotkeva, jos nykypäivän kortteihin vertaa.

 

Kuitenkin ilmaisin heti alkuun, että kyseessä oli pahvinen ABCDE ajokortti, joka on sama kuin nykypäivän A BE CE DE. Ja kyseinen kaveri sen kävi uusimassakin, kun pahvisesta aika jätti ja sai tilalle - yllätys yllätys - A BE CE DE.  Olkoon ajo-oikeuksien merkintä ollut sotkeva tai ei, poliisilta on väärin yrittää sakottaa olemattomista asioista.

 

 

En aina ymmärrä foorumikäyttäytymistä. Onko tässä ketjussa tarkoitus viranomaisen taitojen vähättelyn lisäksi erityisesti pönkittää omiaan?

 

Eikö viestin #24 tilalle olisi voinut kirjoittaa, että ongelma koski vanhaa ajokorttiluokkamerkintää eikä vanhan ajokortin pahvisuutta, ja näin välttyä vittuilulta ja ajokorttiluokista kinastelulta?

 

Kyse ei ole viranomaisen taitojen vähättelystä vaan siitä, onko viranomainen kykenevä tehtäväänsä. Keskustellaanko rahdituspainosta ja sen merkityksestä kuorman todelliseen painoon ja sen liittymisestä viranomaisiin. Tatu voinee kertoa asiaan perehtyneenä siitä lisää. Mielestäni on sangen huolestuttavaa, että raskasta kalustoa tuolla valvoo paljon sellaista porukkaa, jolla ei ole siihen ymmärrystä ja/tai tietotaitoa tms. Kuitenkin virheellisten sakkojen perusteella voidaan ottaa ajokortti pois ja katkaista henkilön X toimeentulo. Kyllä minäkin toivon, että valvontaa lisättäisiin ja vastustan liikkuvan poliisin lakkauttamista, mikäli se vähentää raskaan kaluston valvontaa yhtään. Eihän siitäkään mitään tulisi, jos yksityislentäjä neuvoisi liikennelentäjää tämän virheistä ymmärtämättä edes asiasta mitään. Jälkimmäiseen vastaus on: yksinkertaisesti, ei ;)

 

 

En tiedä, taidan kohta tuntea vaan tasan yhden yhdistelmäkuskin ketä ei vittuile, tai jos vittuilee niin rakentavasti. Ja hän ei täällä ole :/ Kannattaisi tosiaan sanoa että missä se vika omassa mielestään on. ABCDE kun pistetään niin sitä nyt luulee ihan validiksi merkinnäksi. Ja mihin Suomessa mahtaa edes DE:tä tarvita. Varmaan 2 suomalaista linkkua olen nähnyt kärryt perässä. Saksassa niitä jo riittää...

 

Melkoinen ihmisryhmä ne yhdistelmäkuskit. Taitaa olla aikamoisia mulkkuja. Mikäli ABCDE olisi validi ja oletetaan, että se antaisi vetää sitä perävaunua vain bussilla niin entäs, kun pikku E tulee automaattisesti kylkeen. Eikö sen pitäisi silloin olla A BE C DE. Eli eikö se ABCDE sittenkään ole validi? Sillä ei varmaankaan ole merkitystä mitä sinä olet nähnyt täällä tai Saksassa. DE-luokan ajo-oikeutta tarvitaan, kun halutaan vetää linja-autolla perävaunua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tässä mitään ongelmaa ole, Tatua vain harmittaa kun joku konstaapeli on tiennyt juristia ja rekkakuskia enemmän oikeuden mielestä, aiemmin jo sanoin että toivon aina hartaasti että kaikki kuormat ovat ainakin säädösten mukaan sidottuja, mielummin paremmin.

Eli tiedän että kuorman sitomisesta löytyy pykälät, se että kuormaajat eivät näistä tiedä tai välitä on asia erikseen, myös se että niin suomalaiset kuskit kun vielä ulkomaan elävät eivät näitä voi, ehdi, edes kiinnosta tarkistaa onkin sitten eri asia vihreän veran edessä.

Jos joku poliisihenkilö katsoo elämänkokemuksen perusteella että vähillä meni sitomiset ja oikeus vielä tämän hyväksyy, minähän pelkästään olen iloinen.

Vaakakierteitähän näillä ei tarvitsekkaan suorittaa jos hereillä on ja pikkasen välittää, eihän ne pressut kuulemma kävelyäkään kestä koska niitä jää ja lumikuoriakaan ei pois saada kun ajelemalla.

Tällekkin oli aikanaan käytössä oma osionsa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tässä mitään ongelmaa ole, Tatua vain harmittaa kun joku konstaapeli on tiennyt juristia ja rekkakuskia enemmän oikeuden mielestä

 

Eikös tässä ollut valmistajan edustaja vastakkaisen mielipiteen kanssa? Tietää varmasti enemmän kuin konstaapeli.

 

eihän ne pressut kuulemma kävelyäkään kestä koska niitä jää ja lumikuoriakaan ei pois saada kun ajelemalla.

 

Jos ei nyt aloiteta tätä juupaseipäs-väittelyä taas. Kyllähän se rätti kävelyn kestää. Välineitä ja paikkoja lumen poistamiseen on satamissa ja joidenkin terminaalien alueilla. Sitä varten ei tarvitse kävellä siellä katolla eikä sinne kukaan uskaltaisi mennäkään. On meinaan niin liukas, että luistimet pitävät kenkiä paremmin. Vaan kun lunta sataa siihen tahtiin kuin tänään täällä pääkaupunkiseudulla, niin pidettyäsi 30min tauon huoltoaseman pihassa, katolla on aika helvetisti lunta. Millä sieltä sen poistat? Rättikärryn katolta sentään pystyy vielä hakkaamaan jäät pois hakkaamalla sitä lakanaa laudalla sisäpuolelta. Se, että sitä lumikuormaa sieltä rättikärryn katolta ei viitsitä poistaa eism ennen ajoonlähtöä tyhjällä kärryllä on ihan puhdasta laiskuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli ja ymmärrän hyvin ettei muovipäällystettyjä rullia ihan heti metalliseksi huomata, toisaalta valmistajan edustaja puolustaa tietty omia tuotteitaan, ainakin näin teksisin iteminä.

Viimeks kun tästä keskusteltiin ei ne vanhat lahot pressut kestäneet kuskien mukaan, työsuojelukin kielsi siellä kulkemisen ja terminaaleissa ei ollut minkäänlaisia puhdistuskeinoja, hyvä jos tilanne on muuttunut ja kaikki sitä noudattavat.

Laiskuutta putsamiseen taas, hehe.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se melkoista trollausta myös väittää, että DE-korttia ei voi saada ilman CE-korttia :D Jokainen joka täyttää ehdot, voi suorittaa D-kortin ja sen päälle E:n jos haluaa. http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinnot/ajokorttiluokat/Sivut/d-ajokortti.aspx

 

Tässä nyt ehkä hieman sotkee, että toinen puhuu 70-luvulla käyttöön otetuista pahvikorteista niinkuin ne nyt kovinkin yleisiä olisivat. Silloin ajo-oikeuksien merkintä on ollut näköjään hieman sotkeva, jos nykypäivän kortteihin vertaa.

 

Älä lässytä. Ajokorttiasetus ei tunne korttia B C DE, vaan ne BE ja CE tulee väkisin jos tulee DE. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö BCD-kortin päälle voisi käydä ajamassa E:tä vain sillä bussilla, mutta se johtaa E-kirjaimeen muissakin luokissa väkisin, halusi tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rättikärryn katolta sentään pystyy vielä hakkaamaan jäät pois hakkaamalla sitä lakanaa laudalla sisäpuolelta. Se, että sitä lumikuormaa sieltä rättikärryn katolta ei viitsitä poistaa eism ennen ajoonlähtöä tyhjällä kärryllä on ihan puhdasta laiskuutta.

 

Perinteisen joo, mutta liukukattoinen, joka on vedetty kiinni muutaman kymmenen sentin välein, on käytännössä mahdoton edes hakata tyhjäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait se ole nuoren työtänsä hoitavan konstaapelin vika että koulutuksessa ei ole sellaisia esitelty? Itse en ole yhtään pahvista ajokorttia myöskään nähnyt, koskaan :P

 

Sunko mielestä sellasta lakia (tai sellaisen nojalla annettua asetusta, määräystä tai päätöstä), jota ei ole sulle nimenomaisesti koulutettu, ei tarvitse noudattaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä lässytä. Ajokorttiasetus ei tunne korttia B C DE, vaan ne BE ja CE tulee väkisin jos tulee DE. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö BCD-kortin päälle voisi käydä ajamassa E:tä vain sillä bussilla, mutta se johtaa E-kirjaimeen muissakin luokissa väkisin, halusi tai ei.

Elähän Tatu tahallaan ymmärrä väärin. Jos on tosiaan olemassa vaikka noi BC ja ajat siihen DE-kortin, niin tottakai sen C:n perään päivittyy myös se E. Jos sulla tai mulla ois vaan B-kortti, niin voisimme ajaa sen päälle DE-kortin eikä siihen tarvita C-korttia väliin:) Samalla siihen päivittyis sitten se BE, joten ajokortissa lukis BEDE. Pointtini olikin tuossa, ettei C-korttia väliin tarvita hommatakseen D-korttia.

 

Sunko mielestä sellasta lakia (tai sellaisen nojalla annettua asetusta, määräystä tai päätöstä), jota ei ole sulle nimenomaisesti koulutettu, ei tarvitse noudattaa?

Varmaan ei alkuperäinen kirjoittaja tätä ajanut, se on kuule Tatu vaan niin, ettei kaikkea voi osata, ei sitten millään. Jokainen poliisi on ihminen ja täten taipuvainen virheisiin. Onhan se väärin, että viranomaisen virheestä voi joutua kärsimään aiheettomasti, mutta maamme kaltaisessa sivistysvaltiossa näidenkin asioiden korjaamiseen on työkalut. Melkein voisin väittää näin aivan puhtaalla MUTUlla ettei mistään koulusta valmistuta siihen tulevaan ammattiin huippuosaajaksi, vaan se koulutus antaa pohjan josta voi lähtä kehittämään eteenpäin. Osa kehittyy osa ehkä ei.

 

Täällä nyt rupee aika hyvin huomaamaan sen, mitä ekassa postauksessani kirjoitin:D Savu nousee porukalla korvista kun halutaan päättää toisten puolesta miten hiekkalaatikolla ollaan... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime vuosituhannella kun Suomessa oli Valtion monopoli autokatsastuksessa, oli ralliautojen katsastus haastavaa.

Pääkaupunkiseudulla ei tahtonut katsastus onnistua. Moni pisti pelin trailerille ja kuskasi jonnekin Kuopioon, jossa homma saatiin hoidettua. Kun itse vein kaverin Imppiä Espoon konttorille, tyssäsi homma heti alkuunsa. Takapenkin tilalla kun on vain turvakaaret. Siis tämähän ei ole nyt 4 hengen auto. Auto oli ollut siinä asussaan jo useita vuosia ihan laillisesti. Ei kun varaamaan uusi aika muutoskatsastukselle. Nyt ehkä tästä riesasta on päästy, kun ei ole tuota monopolia.

 

Kun kysyttiin viranomaisilta, että miksi vaatimuksia on tiukennettu, oli vastauksena: Asetukset ovat ennallaan. Tulkintaa vain muutetaan.

 

Muuten olen sitä mieltä, että dieselin pakokaasutesti on raastava kokemus. Konetta huudatetaan täysillä. Paljonkohan niitä tuhoutuu mitattaessa. Luulisi jo tekniikan mahdollistavan järjellisen mittauskeinon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten olen sitä mieltä, että dieselin pakokaasutesti on raastava kokemus. Konetta huudatetaan täysillä. Paljonkohan niitä tuhoutuu mitattaessa. Luulisi jo tekniikan mahdollistavan järjellisen mittauskeinon.

 

Aika vähän niitä hajoaa. Käytännössä ei yksikään. Ehjän moottorin kuuluu se kestää ja kestääkin ihan hienosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juho, mä näen homman kyllä niin, että tietämättömyys ei voi olla (teko)syynä silloin jos virkamies kohdistaa toimenpiteitä hallintoalamaiseen vieläpä sellaisessa tilanteessa, jossa tämä vastustaa suoritettavaa toimintoa.

 

On viranomaisten velvollisuus hankkia tarvittavat lisätiedot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälleen off topicina aiheesta dieselin savumittaus. Hienointa hommaa on katsoa inssin turhautumista, kun yritetään ottaa vanhasta ZF vaihteistoisesta dieselistä savumittaus :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elähän Tatu tahallaan ymmärrä väärin. Jos on tosiaan olemassa vaikka noi BC ja ajat siihen DE-kortin, niin tottakai sen C:n perään päivittyy myös se E. Jos sulla tai mulla ois vaan B-kortti, niin voisimme ajaa sen päälle DE-kortin eikä siihen tarvita C-korttia väliin:) Samalla siihen päivittyis sitten se BE, joten ajokortissa lukis BEDE. Pointtini olikin tuossa, ettei C-korttia väliin tarvita hommatakseen D-korttia.

Onko nykyään tosiaan näin? Itse ajelin viime vuosituhannella samaan aikaan C- ja D1-kortteja (ilman E:tä). Ehkä tuo linjurikoulutuskin sitten kehittynyt, ettei tarvitse tuota C:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään