Antti Laukkanen

Harrasteilmailun määräyspolitiikka

43 viestiä aiheessa

Juolahtaa aika ajoin mieleen erilaisia keskusteluja seuratessani tai niihin jopa osallistuessani, miten haasteellista on nykyään pysytellä kärryillä määräysviidakosta. Mikä kaikki vaikuttaa mihinkin, ja mitä dokumentteja on yleensäkään olemassa. Jos joku on mennyt pieleen siirryttäessä kansallisista määräyksistä JAR:n kautta EASA:aan, se on kohderyhmän tietoisuuden lisääminen. Määräysmaailmalla tavoitellaan kuulemma turvallisuutta, mutta missä lienee se yksi paikka, josta kaiken turvallisuuteen tähtäävän pykäläviidakon saa luettavakseen, mieluiten äidinkielellään?

 

Omalla kohdallani kouluttautuminen harrasteilmailun maailmaan on alkanut 1980-luvulla moottoripurjelentoteorioilla ja jatkunut sitten saman lajin käytännön koulutuksella, purjelentolupakirjalla, PPL-lupakirjalla, NF-kelpuutuksella, mopuopekurssilla ja siihen liittyvällä koulutuksella, SET-kurssilla ja hyppylentämisellä. Kerhoaktivismin ja jonkinlaisen ilmailumääräysfetissin myötä koin aikanaan olevani suht hyvin kärryilläkin siitä lajista. Kun pitkälti toistakymmentä vuotta on vielä mennyt työelämässä kaupallisen liikenteen määräysmaailmankin kanssa ainakin kapealla sektorilla puuhastellen, voisi kuvitella jotakin pohjaa olevan. Tosiasiahan on kuitenkin se, että noissa alussa mainituissa keskuteluissa viitataan tämän tästä never heard -tyyppisiin dokumentteihin. Jossakin vaiheesa fetismi lakkasi ja aihetta kohtaan tuli suorastaan vähän ällötys. Suurin syy lienee ollut alati muuttuvat maailma, jota pitäisi oikeasti seurata. Tietäisi vaan mistä. Tiedotuksessa kun oikein mikään taho ei ole isommin kunnostautunut, vaan muutamat nykyiset määräysten kanssa hifistelevät tuntuvat olevan ihan omasta vapaasta halustaan innokkaita käyttämään tiedon etsintään luokattoman paljon aikaa elämästään.

 

Edellisen kappaleen pyrkimys ei ollut julistaa omia vaatimattomia saavutuksiani harrasteilmailun saralla. Pikemminkin ajatuksena oli miettiä sitä miten hyvin standardi-ilmailija kestää tässä muutoksessa mukana - saati 1970-luvulla oppinsa saanut henkilö, joka ei välttämättä seuraa asioita aktiivisesti. Kun kerran ongelmia tulee kohtuu paljon touhun kanssa jatkuvasti tekemisissä olevillekin.

 

Alustuksen jälkeen asiaan. Haluaisivatko arvon kanssafoorumistit kerätä listan asioista, jotka harrasteilmailijan tulisi tietää ja joiden muutoksia hänen tulisi ymmärtää seurata kestääkseen jatkuvan kehityksen kelkassa? Saa aloittaa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisivatko arvon kanssafoorumistit kerätä listan asioista, jotka harrasteilmailijan tulisi tietää ja joiden muutoksia hänen tulisi ymmärtää seurata kestääkseen jatkuvan kehityksen kelkassa? Saa aloittaa.

 

Olisi hyvä ensin määritellä keskustellaanko EASA:n asetuksista (koskevat n 1000 EASA hyväksyttyä ilma-alusta) vai kansallisista ilmailumääräyksistä (koskevat n 550 liite II ilma-alusta).

Näiden eri säädöspohjalla olevan toiminnan samanaikainen käsittely voi pahasti sekoittaa foorumin lukijaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi hyvä ensin määritellä keskustellaanko EASA:n asetuksista (koskevat n 1000 EASA hyväksyttyä ilma-alusta) vai kansallisista ilmailumääräyksistä (koskevat n 550 liite II ilma-alusta).

Näiden eri säädöspohjalla olevan toiminnan samanaikainen käsittely voi pahasti sekoittaa foorumin lukijaa.

 

Totta, Miuku. Tarkoitus oli herättää keskustelua EASA-asetuksista. Sen oli tarkoitus loistaa tuolta rivien välistä, koska oikein sivusin asiaa heti toisessa virkkeessä. Mutta enpähän määrittänyt asiaa sen paremmin. Kansalliset määräykset tuntuvat löytyvvän edelleen pääsääntöisesti sieltä, missä ne olivat jo vuosikausia sitten.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustuksen jälkeen asiaan. Haluaisivatko arvon kanssafoorumistit kerätä listan asioista, jotka harrasteilmailijan tulisi tietää ja joiden muutoksia hänen tulisi ymmärtää seurata kestääkseen jatkuvan kehityksen kelkassa? Saa aloittaa.

 

Ensiksi varmaan pitäisi määritellä, millainen on harrasteilmailija (varmaan tässä ei tarkoiteta lennokki-ilmailijoita, simuilijoita tai laskuvarjohyppääjiä).

 

Oppilas: pitäisi ymmärtää, onko valitulla lentokoululla koulutusluvat ym asiat kunnossa. Koulussa sitten opetetaan kädestä pitäen, mitä pitää tehdä että saa lunastettua ensimmäisen medikaalin ja lupakirjan.

 

Harrastelijalentäjä:

1) Pitää tietää miten ja koska lupakirja ja medikaali uusitaan. Helppoa, kiitos Trafin.

2) Pitää osata ottaa selville, onko käytetty ilma-alus lentokelpoinen (tämä onkin jo osalle ylivoimaista ainakin omin avuin)

3) Pitää tietää tai osata ottaa selville missä ja koska ja millä ehdoilla saa lentää.

 

Harrastelija-huoltaja...

Järjestöaktiivi...

Kerhon puuhamies...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ookoo, ei ole mennä niinkään detaljitasolle. Jokaisen ilmailijan tulee ymmärtää, että sääntöviidakko koskee häntä kokonaisuudessaan. Tai ainakin häntä koskeva sääntöviidakon osa. Pointti on selvittää, mistä se tieto löytyy. Mitä kaikkea täytyy osata ottaa huomioon.

 

Harrasteilmailijalla tarkoitettakoon tässä tapauksessa niitä lentäjiä, joita koskevat EASA:n määräykset. Samoin heidän käyttämiään ilma-aluksia koskeva säännöstö (aka regulaatio, kuten tällä foorumilla näkyy nykyään olevan tapana asiaa kutsua...) on hakusessa. Tunnustan, edelleen vajavainen tehtävänanto. Mutta täsmennetään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ookoo, ei ole mennä niinkään detaljitasolle. Jokaisen ilmailijan tulee ymmärtää, että sääntöviidakko koskee häntä kokonaisuudessaan. Tai ainakin häntä koskeva sääntöviidakon osa. Pointti on selvittää, mistä se tieto löytyy. Mitä kaikkea täytyy osata ottaa huomioon.

 

Jos foorumilaiset eivät ole huomanneet niin Trafilla on yleiset ilmailusivut ( http://www.trafi.fi/ilmailu ) ja yksityisilmailusivut ( http://www.yksityisilmailu.fi ) tämä jako on tehty siksi että yksityisilmailija löytäisi helpommin harrastettaan koskevat asiat, oli se sitten toimintaa EASA tai liite II koneilla. Mielestäni tämä on hyvää määräyspolitiikkaa, se että osa määräyksiä on vanhentuneita kuitenkin heikentää vaikutelmaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää yleistietoa kyllä ja epäilemättä tutustumisen arvoinen paketti. Edelleenkään vaan ei vastaus kysymykseen.

 

Helpottaisi vastausta jos annat vähän tarkennusta "tehtävänantoon", eli mille harrastajaryhmälle (niitä on liiton listoilla kymmenkunta) olet tietopakettia kyselemässä.

Näitä "harrasteilmailija" ryhmiä ei voi käsitellä yhtenä suurena ryppäänä, koska eri ryhmien vaatimukset poikkeavat olennaisesti toisistaan. 

Jos tätä ei määritellä niin päädytään Trafin tutustumisen arvoiseen "hyvää yleistietoa" ratkaisuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vaikka PPL(A)/SEP -pilotti, joka lentää esim. tyyppihyväksyttyä OH-rekisteröityä C172:ta. Tai vastaava. Lukeeko hän Trafin linkkien takaa löytyvät EASA:n asetukset, lupakirja-asiat FCL:stä, huoltotoimintavaatimukset Part M:stä ja loput kansallisista määräyksistä? Onko jotakin muuta tulisi ottaa huomioon -tyyppistä? Ilmeinen pyrkimys on kohti totaalista EASA-sääntelyä. Mistä em. pilotti löytää, mitä hänen tulee osata jos ei ihan vielä, niin pian kuitenkin. Mistä hän saa selville, koska tämä "pian" sattuu olemaan? Miten asiaan vaikuttavat Part-ARO, Part-ORO, Part-CAT, Part-SPA, Part-NCC, Part-NCO Part-SPO:sta nyt puhumattakaan? Millä se pilottiriepu pysyy mukana muutosten tulvassa ja kuka hänet nostaa kelkkaan takasin, jos hän sattui jo lipeämään kyydistä jossakin liukkaassa mutkassa? Varmaankin tästä voi havaita, että lienen jo niin pihalla, että olisi tarpeen miettiä, mitä pitäisi tehdä ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vaikka PPL(A)/SEP -pilotti, joka lentää esim. tyyppihyväksyttyä OH-rekisteröityä C172:ta. Tai vastaava.

Siinähän tuo tuli "standardi-ilmailijan" määritelmä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vaikka PPL(A)/SEP -pilotti, joka lentää esim. tyyppihyväksyttyä OH-rekisteröityä C172:ta...

 

Miksi pitäisi tietää jotain tulevaisuudesta - jollei harrastuneisuuden vuoksi kiinnosta? Jos henkilö lentää vuokrattua konetta niin ei hänen tarvitse tietää huolto-ohjelmasta (juuri) mitään. ARC pitäisi osata kaivaa esille koneen papereista.

 

Sitten kun lupakirja menee vanhaksi, pitää päättää millaiseksi sen konvertoi, mutta eiköhän siihen aikanaan tule ohjeet. Kunhan nyt ensin saadaan konvertointivalmius Trafiin.

 

Lennonvalmistelussa pitää osata hakea tietoa AIP:sta ja Notameista, mitäpä sitä muuta? Parin vuoden päästä tulee suuri ilmatilauudistus, mutta voi olla että se ei juuri tätä 172-veikkoa heilauta lainkaan. Jo sitä ennen voi tulla jotain TMZ-alueita, mutta sehän ei ole ihmeellinen asia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vaikka PPL(A)/SEP -pilotti, joka lentää esim. tyyppihyväksyttyä OH-rekisteröityä C172:ta. Tai vastaava. Lukeeko hän Trafin linkkien takaa löytyvät EASA:n asetukset, lupakirja-asiat FCL:stä, huoltotoimintavaatimukset Part M:stä ja loput kansallisista määräyksistä? Onko jotakin muuta tulisi ottaa huomioon -tyyppistä? Ilmeinen pyrkimys on kohti totaalista EASA-sääntelyä. Mistä em. pilotti löytää, mitä hänen tulee osata jos ei ihan vielä, niin pian kuitenkin. Mistä hän saa selville, koska tämä "pian" sattuu olemaan? Miten asiaan vaikuttavat Part-ARO, Part-ORO, Part-CAT, Part-SPA, Part-NCC, Part-NCO Part-SPO:sta nyt puhumattakaan? Millä se pilottiriepu pysyy mukana muutosten tulvassa ja kuka hänet nostaa kelkkaan takasin, jos hän sattui jo lipeämään kyydistä jossakin liukkaassa mutkassa? Varmaankin tästä voi havaita, että lienen jo niin pihalla, että olisi tarpeen miettiä, mitä pitäisi tehdä.

 

Luulen että EASA:lla ja Tafilla on "kristallipallot" huollossa eikä kummaltakaan löydy lopullista tietoa siihen mitä vaikutuksia on vielä harrasteilmailulle tulossa. Määräyksien sisällön selkeennyttäminen ja harrastajien opastamien on myös omalta osaltaan harrastejärjestön asia, joten siinä on se kokouspuheissa mainitun edunvalvonnan paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin vaadin noudattamieni lakipykälien olevan luettavana suomeksi, jos ei löydy en kyllä piittaa pätkän vertaa.

 

Kaikki EASA asetukset ja kansalliset ilmailunormit löytyy suomeksi, kannattaa tutustua ;-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antti nosti esille asian, joka on varmasti suurimmalle osalle ilmailijoista nykyään täyttä sekamelskaa.

Ne jotka täällä kirjoittelevat, ovat ehkä keskimääräistä enemmän tutkineet asioita, mutta entä se suuri joukko, joista moni ei välttämättä edes tiedä mikä EASA on.

Jonkun tahon olisi suotavaa pitää luetteloa voimassa olevista määräyksistä ja jokaisen kohdalle lyhyt kuvaus siitä. Tuo kuuluisi mieluusti Trafille, mutta jos ei,  niin sitten joku muu taho tulee sen tekemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Kyllä suurin huoli tästä asiasta on oikeasti niiden puolesta, jotka eivät esim. plaraa nettiä päivät pitkät - yökausista puhumattakaan. Ja kaikkien, joille tämä homma on tosiaan sekamelskaa.

 

Miksi pitäisi tietää jotain tulevaisuudesta - jollei harrastuneisuuden vuoksi kiinnosta? Jos henkilö lentää vuokrattua konetta niin ei hänen tarvitse tietää huolto-ohjelmasta (juuri) mitään. ARC pitäisi osata kaivaa esille koneen papereista.

 

Tässähän on nyt viimeiset "10 vuotta" ollut tilanne, jossa kaiken aikaa joku on muuttumassa. Pykäliä sorvataan ja kokoajan odotetaan, mitä tapahtuu missäkin asiassa jonkun päivämäärän jälkeen. Kaikkeen täytyy valmistautua, etteivät ne suuret muutokset tule ihan puun takaa. Kysymyksen asettelu ei ollut myöskään mitenkään rajattu vain vuokrakoneella lentäjille, vaan mitä suurimmassa määrin myös oman koneen omistaville. Ja olen myös siinä vakaassa uskossa, että maassamme on lukematon liuta lentäjiä, joille termi "ARC" on tyystin tuntematon. Jotkut lentäjistä haluaisivat myös jatkaa lentämistä tauotta eli myös siinä konvertointivaiheessa.

 

 

Luulen että EASA:lla ja Tafilla on "kristallipallot" huollossa eikä kummaltakaan löydy lopullista tietoa siihen mitä vaikutuksia on vielä harrasteilmailulle tulossa. Määräyksien sisällön selkeennyttäminen ja harrastajien opastamien on myös omalta osaltaan harrastejärjestön asia, joten siinä on se kokouspuheissa mainitun edunvalvonnan paikka.

 

Kristallipallot ovat varmaankin hukassa. Se on eräs sangen huolestuttava seikka. Kärryillä muutoksen tuulista olisi silti kiva pysyä. Toivottavasti sitä edunvalvontaa tapahtuu. Tavalla tai toisella.

 

Minä ainakin vaadin noudattamieni lakipykälien olevan luettavana suomeksi, jos ei löydy en kyllä piittaa pätkän vertaa.

 

Taisi olla jo ensimmäisessä viestissä maininta toiveesta löytää tietoa omalla äidinkielellään. Tuolta Kallein linkittämältä sivulta asiaa ei löydy kuin englanniksi. Missäpä on sama suomeksi tai ruotsiksi? Minä en myöskään lue mielelläni lakitekstiä englanniksi, koska sen kanssa tulee väkisin ymmärtämisvaikeuksia. Se kun ei ole äidinkieli, vaikka ihan kohtuullisesti hallussa onkin.

 

Kaikki EASA asetukset ja kansalliset ilmailunormit löytyy suomeksi, kannattaa tutustua ;-)

 

Tässä on oikeastaan koko kysymyksen juoni. Missä? Ja jos satunkin tietämään vastauksen joihinkin esittämistäni kysymyksistä, kysyn koska kaikki ilmailijat eivät tiedä.

 

Antti nosti esille asian, joka on varmasti suurimmalle osalle ilmailijoista nykyään täyttä sekamelskaa.

Ne jotka täällä kirjoittelevat, ovat ehkä keskimääräistä enemmän tutkineet asioita, mutta entä se suuri joukko, joista moni ei välttämättä edes tiedä mikä EASA on.

Jonkun tahon olisi suotavaa pitää luetteloa voimassa olevista määräyksistä ja jokaisen kohdalle lyhyt kuvaus siitä. Tuo kuuluisi mieluusti Trafille, mutta jos ei,  niin sitten joku muu taho tulee sen tekemään.

 

Niinpä. Olisipa oikeastaan mielenkiintoista käydä kuulemassa vaikka nykyaikaisen PPL-kurssin ilmailumääräysten luennot. Siellä varmaan asuu se viisaus, jota en nyt osaa näemmä oikealla tavalla kysyä. Miten ihan uudelle pilottikokelaalle opetetaan ilmailumääräysten salat. No, ehkä saamme sen luettelon vielä nähtäväksemme. Samalla kukaties kattavan esityksen myös koko sääntelyprosessista ja siihen osallistuvista tahoista :)

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän on nyt viimeiset "10 vuotta" ollut tilanne, jossa kaiken aikaa joku on muuttumassa. Pykäliä sorvataan ja kokoajan odotetaan, mitä tapahtuu missäkin asiassa jonkun päivämäärän jälkeen. Kaikkeen täytyy valmistautua, etteivät ne suuret muutokset tule ihan puun takaa. Kysymyksen asettelu ei ollut myöskään mitenkään rajattu vain vuokrakoneella lentäjille, vaan mitä suurimmassa määrin myös oman koneen omistaville. Ja olen myös siinä vakaassa uskossa, että maassamme on lukematon liuta lentäjiä, joille termi "ARC" on tyystin tuntematon. Jotkut lentäjistä haluaisivat myös jatkaa lentämistä tauotta eli myös siinä konvertointivaiheessa.

Kristallipallot ovat varmaankin hukassa. Se on eräs sangen huolestuttava seikka. Kärryillä muutoksen tuulista olisi silti kiva pysyä. Toivottavasti sitä edunvalvontaa tapahtuu. Tavalla tai toisella.

 

Hm. Ihan henkilökohtaisesti en ajatellut valmistautua mitenkään. Aion vain uusia lupakirjan joskus 2014 syksyllä EASA-lupakirjaksi. 8.4.2015 on takaraja.

 

"Kristallipallot" joo... vastahan monia näitä asioita sovelletaan kansalliselle tasolle, ei ole valmista! Purjelentäjät ainakin keskustelevat paristakin asiasta Trafin kanssa, miten kansallisia lupakirjoja muutetaan EASA-lupakirjoiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

En tiedä olenko ymmärtänyt Sakarin oikein, mutta komppaan häntä vahvasti.

Mitä todellakin harrastelentäjän pitää tietää määräyksistä. Mielestäni tästä suotta tehdään ähky aloittelevalle harrastajalle. Lupakirjan voimassa pitäminen, ilmatila ja ilma-aluksen lentokelpoisuuden tarkastaminen. Opettajan on tiedettävä jo enemmän hänen on oltava asiantuntija opettamissaan asioissa. En kuitenkaan hänellekään ähkyä suosittele.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ookoo. Kiitokset. Tässä on varmasti paljon hyviä lähtökohtia kaikille aiheesta kiinnostuneille.

 

Sakari, etkö ole silloin valmistautunut lupakirjasi konvertointiin mitenkään, kun olet jo puolitoista vuotta etukäteen suunnitellut, koska aiot sen suorittaa tietäen milloin se tulee ajankohtaiseksi?

 

Olli, minusta on kyllä kovasti säälittävää, jos nuo kolme asiaa riittävät lentäjän tietämystasoksi ilmailun säädöksistä. Eivät ne kyllä koulutusvaiheessa riitäkään, ainakaan moottorilentopuolella. Ehkä se on sitten syy, miksi moottorilentäjät jaksavat usein ihmetellä ns. alempien luokkien lupakirjojen (kategorioimatta noin henkisessä mielessä mikä harrastuksen laji on toisen yläpuolella) haltijoiden tietämystä määräysmaailmasta. Ähkyhän siitä tiedosta voi tulla, mutta ilmankaan ei oikein pärjää.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kaikki EASA asetukset ja kansalliset ilmailunormit löytyy suomeksi, kannattaa tutustua ;-)

 

Kuitenkaan AMC ei löydy suomeksi (se on tosin mainittu tässäkin keskustelussa kai jo pariin kertaan), ja se on todellinen ongelma. EASA:n tapauksessa AMC on paljon enemmän kuin AMC, se sisältää aivan selkeitä lisävaatimuksia joita ei pätevinkään juristi saa varsinaisesta asetustekstistä tulkittua, ja se on vain englanniksi.

 

Ainut käyttökelpoinen (ainakin yleisilmailijan kannalta) muoto tuolle materiaalille on omalla äidinkielellä kirjoitettu konsolidoitu versio, jossa sekä asetusteksti että AMC/GM on yhdistetty samaan pakettiin (vrt. EASA:N Part-M manual, joka on maksullinen nykyään). Toivoo sopia, että sil/smll/trafi yrittäisivät sellaisen puolesta puhua.

 

Nykyinen käytäntö, jossa viranomainen veloittaa laatimiensa säädösten, on aivan perseestä, erityisesti jos muistetaan sellainen termi kuin hyvä ilmailutapa. Pitääkö tässä helvetti soikoon ihan oikeesti ensin maksaa, että on edes jotain mahdollisuuksia täyttää ne miminivaatimukset?!?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sakari, etkö ole silloin valmistautunut lupakirjasi konvertointiin mitenkään, kun olet jo puolitoista vuotta etukäteen suunnitellut, koska aiot sen suorittaa tietäen milloin se tulee ajankohtaiseksi?

 

Sen verran mitä viime kesän uusintaankin, piti oikein pitää mielessä että pitää uusia lupakirja ennen SUIO GP:tä.

 

Varmaan pitää silloin 2014 syksyllä päättää, haluaako LAPL(S):n vai SPL:n. Tämän hetken tiedoilla sitä on vaikea päättää. Eiköhän se selviä.

 

Pitää toki myöntää, että olen joutunut kuulemaan ja näkemään melko paljon näistä kuvioista, ja olen siihen sumeaan kristallipalloonkin kurkistanut...

 

Vai on moottorilentopuolella enemmän sääntöjä? Miten minulla jäi semmoinen mielikuva, kun silloin 15 vuotta sitten katsoin CPC-rainat että samaa tavaraa se oli: Lupakirja, koneen lentokelpoisuus, ilmatila-asiat. Edelleen pitää myöntää, että minustakin tuntuu, että puhtaan purjelentäjän käsitys ilmatiloista on aika rajoittunut: on sitä ilmatilaa jossa saa lentää, ja sitten on sitä missä pitää kysyä lupa, ja sitten on sitä jonne ei koskaan pääse. Ai niin ja sitten on se ilmatila, jossa pitää pysyä tietyllä jaksolla ja kertoa tulo ja poistuminen. Ei kai nämä ole mihinkään muuttuneet?

 

Tällainen ohje olisi varmaan hyvä Suomessakin:

http://iof2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_11592/cf_78/En_Airspace_guide.PDF

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään