Mika Koski

Auton maahantuonti ja rekisteröinti?

25 viestiä aiheessa

Hei,

 

olen aikeissa hankkia Suomessa harvinaisen tai jopa ensimmäisen laatuaan olevan auton käytettynä Euroopasta. Mites se on, että jos ko. auto on ollut kilvissä toisessa EU -maassa, niin saako sen myös kilpiin Suomessa ilman erilaisia määräyksiä ajovalojen, vilkkujen, päästöjen, "you-name-it" suhteen sekä ilman erillistä tyyppihyväksyntää tai tyyppikatsastusta?

 

Mistä löydän listan Suomessa/EU:ssa hyväksytyistä autoista?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

olen aikeissa hankkia Suomessa harvinaisen tai jopa ensimmäisen laatuaan olevan auton käytettynä Euroopasta. Mites se on, että jos ko. auto on ollut kilvissä toisessa EU -maassa, niin saako sen myös kilpiin Suomessa ilman erilaisia määräyksiä ajovalojen, vilkkujen, päästöjen, "you-name-it" suhteen sekä ilman erillistä tyyppihyväksyntää tai tyyppikatsastusta?

 

Mistä löydän listan Suomessa/EU:ssa hyväksytyistä autoista?

 

T. Mika

Vastaus ei ole kovin yksiselitteinen. Periaatteessa kyllä, mutta välttämättä ei.

 

Minkäikäinen auto on kyseessä? Missä ensimmäiseksi käyttöönotettu? Onko dokumentaatio siitä tallessa? EU-maissahan on samat valosäännökset, joten niiden kanssa ei pitäisi tulla ongelmia (poislukien vasemmanpuoleisella liikenteellä kulkevat). Jos tarpeeksi vanha auto, niin ei ole vähäpäästöinen, joten päästöistäkään ei käsittääkseni tarvitse huolehtia.

Ehkä parempi paikka tällaiselle kyselylle olisi mekkikerhon/muun autokerhon keskustelufoorumi kuin ilmailufoorumi ;)

 

Ja ihan mielenkiinnosta mikä auto kyseessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä parempi paikka tällaiselle kyselylle olisi mekkikerhon/muun autokerhon keskustelufoorumi kuin ilmailufoorumi ;)

 

Ei ole, sillä täällä tiedetään kaikesta kaikki!  :D

 

Ja ihan mielenkiinnosta mikä auto kyseessä?

 

Lotus Seven tai Caterham, Westfield yms. replica.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole, sillä täällä tiedetään kaikesta kaikki!  :D

 

Lotus Seven tai Caterham, Westfield yms. replica.

 

T. Mika

Totta tuokin että kaikesta tiedetään...

 

Onhan noita ollut Suomessakin kaupan. Linkki tuohon löytyi oman autokerhon Miata Club of Finland sivuilta.

http://www.nettiauto.com/lotus/seven/4847722

 

Tuossa toinen linkki mistä löytyy pienellä ylöspäin selaamisella kolmaskin vastaavanlainen...

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=278.msg23002#msg23002

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkit ovat enimmäkseen Locost- luokkaan rakennettuja rata-autoja, autojen tekniikat ovat moottoripyöristä tai autoista. Näitä ei kilpiin saa Suomessa.

Olihan siellä jokunen kilvellinenkin. Tuollaisesta aihiosta tosin välillä saatetaan rakennella jotain sellaista mitä ei saa kilpien väliin.

 

Jos harvinaista autoa haluaa, niin näitä ei taida montaa avona olla Suomessa ja taitaa olla maailman ainoa nelipaikkainen keskimoottorinen avoauto.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Mondial

 

Jos urheiluautoista pitää niin kannattanee mennä joskus Sipooseen bongaamaan autoja. Siellä tuollaisen Avo-Mondialinkin bongasin.

http://www.sportscarbreakfast.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä Sipoossa on ollut tapana kysellä tullin puolelta, antavat sieltä ohjeet joista sitten voi oikeudessa keskustella etiäppäin.

Siis jos tuntuu siltä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä Sipoossa on ollut tapana kysellä tullin puolelta, antavat sieltä ohjeet joista sitten voi oikeudessa keskustella etiäppäin.

 

Sipoolaisista tiedä, mutta tuskin Tullista saa vastauksia siihen, saako auton kilpiin Suomessa. Onhan tuo auton tuonti ulkomailta jo melko loppuunkaluttu aihe, mutta nyt tuntuu olevan kysessä aika epätavallinen ajokalusto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafi ja tulli lienee kuitenkin tässä asiassa varmimpia lähteitä, sen jälkeen Lahtelainen asianajaja ja foorumi.Ite ainakin tässä järjestyksessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafi on oikea kohde kysyä jos on epäselvää. Tosin jos auto on ollut kilvissä esim. Saksassa, ei ole mitään ongelmia saada sitä kilpiin täälläkään. Tulli tekee autosta vain veropäätöksen. Siinä voi tosin hiukan kestää, harvinainen auto menee aina "marvoon", joka määrittelee autolle markkina-arvon verotuksen pohjaksi. Pidä vain huoli, että auton mukana seuraa lähtömaan alkuperäiset rekisteriotteet, ja katkeamaton kauppakirjaketju rekisteriin merkityltä omistajalta sinulle. Jos auto on esim. Englannista, ovat esim. ajovalot ja sivupeilit "vääräkätisiä" vaikka ovatkin e-hyväksyttyjä. Ne menevät vaihtoon viimeistään siinä vaiheessa, kun viet auton rekisteröintikatsastukseen.

 

Nimimerkillä 137kpl autoja tuonut vuonna 2012.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksassa saa kai yksittäishyväksynnällä kilpiin autoja, jotka ei mene välttämättä täällä läpi. Joskus ainakin vanhempi kuin 90-luvun alkupuolen Super-7 tms. oli helpoin saada kilpiin, en nyt muista tarkkaa rajavuosimallia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafi ja tulli lienee kuitenkin tässä asiassa varmimpia lähteitä, sen jälkeen Lahtelainen asianajaja ja foorumi.Ite ainakin tässä järjestyksessä.

Varmin lähde IMHO on sellainen joka on tuollaisen Suomessa kilpiin laittanut.

 

Saulilla oli kompetenssia tähän asiaan. Mutta ei kai sivupeilejä vaihdeta kätisyyden mukaan, varsinkin kun ohjaajan paikka yleensä pysyy samalla puolella ja peileistä edelleen katsotaan taakse  ;). Tiedän kyllä että yksi vanhempi Skyline vai olikohan GTR (joku ratsuni kuitenkin :) ) on muutettu postiautosta ihmisten autoksi.

 

Sepon kommenttiin lisäyksenä ettei taida olla pelkästään vuosiluvusta kiinni. Esimerkiksi osa Mazdan MX-5:sta on vähäpäästöisiä jo ennen vuotta 1991, sen jälkeen kaikki. Tuo taitaa se suurin ongelma olla. Ainakin jos siihen autoon aikoo jotain kivaa lisää laitella. Turbottaminen ym on paljon helpompaa ei-vähäpäästöiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myynnissä ollut useampiakin:

 

http://tinyurl.com/bdunz75

 

http://tinyurl.com/awau6yz

 

Juu, onhan noita, vaan ei nyt ole. Westfieldin hinta oli 12 800 eur ja Caterhamit 18 - 19 000 eur. Tolla rahalla saa jo sitten paljon muutakin. Lähinnä etsin poutapäivien muutaman tonnin kesälelua yksinkertaisella tekniikalla ja vasemmanpuoleisella ratilla. Trafissa ja Tullissa on se huono puoli, että jos ei ole tiedossa edes auton merkkiä, niin vastaukset ovat toisinaan "suottaapi olla vuan suattaa olla olemattakin"  -tyylisiä.

 

T. Mika

 

Ps. On lahtelainen lakimies Paavo M. Petäjä vai joku muu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmin lähde IMHO on sellainen joka on tuollaisen Suomessa kilpiin laittanut.

 

Saulilla oli kompetenssia tähän asiaan. Mutta ei kai sivupeilejä vaihdeta kätisyyden mukaan, varsinkin kun ohjaajan paikka yleensä pysyy samalla puolella ja peileistä edelleen katsotaan taakse  ;). Tiedän kyllä että yksi vanhempi Skyline vai olikohan GTR (joku ratsuni kuitenkin :) ) on muutettu postiautosta ihmisten autoksi.

 

Sepon kommenttiin lisäyksenä ettei taida olla pelkästään vuosiluvusta kiinni. Esimerkiksi osa Mazdan MX-5:sta on vähäpäästöisiä jo ennen vuotta 1991, sen jälkeen kaikki. Tuo taitaa se suurin ongelma olla. Ainakin jos siihen autoon aikoo jotain kivaa lisää laitella. Turbottaminen ym on paljon helpompaa ei-vähäpäästöiseen.

 

Tuo ensimmäinen neuvo on tietenkin aina paras, jos sellainen henkilö vain löytyy.

 

Noita harvinaisempia oikealtaohjattavia on kait kulkeutunut Suomeen enemmänkin, joissa on puoli vaihdettu. Kaverilta löytyy 90-luvun lopun Avensis Turbo STW, toisella frendillä on Nissan GTR ja on niitä muitakin mm. Misun Legnum VR4 yms. Näissä tuli esiin sivupeilijutska - lähinnä sen laajakulman osalta. Niissä ei myöskään ollut E-hyväksyntää, vaikka muissa laseissa oli.

 

Jos viritellä meinaa, niin suosittelen ehdottomasti ei-vähäpäästöistä, oli kyse sitten Caterhamista tai ihan mistä vaan autosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, onhan noita, vaan ei nyt ole. Westfieldin hinta oli 12 800 eur ja Caterhamit 18 - 19 000 eur. Tolla rahalla saa jo sitten paljon muutakin. Lähinnä etsin poutapäivien muutaman tonnin kesälelua yksinkertaisella tekniikalla ja vasemmanpuoleisella ratilla. Trafissa ja Tullissa on se huono puoli, että jos ei ole tiedossa edes auton merkkiä, niin vastaukset ovat toisinaan "suottaapi olla vuan suattaa olla olemattakin"  -tyylisiä.

 

T. Mika

 

Ps. On lahtelainen lakimies Paavo M. Petäjä vai joku muu?

 

 

 

Ei ole Paavo vaan taisi olla Siilin nimeltään joka taisteli näistä autoista aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin jos auto on ollut kilvissä esim. Saksassa, ei ole mitään ongelmia saada sitä kilpiin täälläkään.

 

Onko tämä tosiaan muuttunut? Saako Suomessa nykyisin auton kilpiin ilman tarvittavia valmistajan todistuksia? Uudemmat autot toki, jos niillä on CoC, mutta tuommoinen erikoisempi ei välttämättä niin helposti onnistukaan?

Ainakin Englannissa on paljon SVAlla olevia autoja joita on ihan turha tarjota Suomessa kilpiin..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englannissa voi olla muutakin erikoista kuin kuskin paikka. Mutta onko lähtökohtana nyt se, että olet hankkimassa autoa, jollaista ei ole koskaan Suomessa ollut rekisterissä? Miltä vuosikymmeneltä auto on? EU vastaavuustodistuksen tarvitsee 1998 ja siitä nuoremmat. Jos puhutaan pari, kolmekymmentä vuotta vanhasta pelistä, niin silloin valmistajan todistus helpottaa rekisteröintiä. Siitä ilmenee auton mitat, painot, suoritusarvot ym. Usein vanhoissa eurooppalaisissa rekisteriotteissakin on vain hyvin niukalti tietoa, joten siinä kohtaa tullaan siihen, että nuo Trafin vaatimat asiat pitää dokumentoida muilla tavoin. Auton voi joutua esim. punnitsemaan, jos painoja ei löydy lähtömaan otteista. Omalla kohdalla noita vanhempia tuonteja on ollut muutama. 1988 Nissan Silvian kohdalla joutui vähän jumppaamaan, koska auto ei ollut samaa varianttia / versiota, jota Suomessa myytiin. Toisaalta 70-luvun alun Taunus meni heittämällä kilpiin, vaikka kyseessä oli sellaisella tekniikalla ja varustuksella oleva auto, jota ei koskaan suomessa myyty. Siihen ei tarvinnut mitään selityksiä.

 

Tuolla aiemmin puhuttiin replicoista. Jos kyse on rakennussarjasta kootusta autosta, jossa on mahdollisesti käytetty ns. kanta-auton tekniikkaa ja osia - kannattaa olla tarkkana ja selvittää miten Trafi suhtautuu.

 

Eli harvinaisen auton yksittäistuonti, ja rekisteröinti siinä tapauksessa, jossa trafista ei löydy referenssiä - tarvitsee dokumentein osoittaa auton vastaavan rekisteröintiajankohtansa voimassa olevia määräyksiä ja vaatimuksia. Mitä vanhempi auto, sen vähemmän kohteita, joita tarvitsee todentaa. Jos kyseessä on rakennussarjasta koottu auto, pitää pystyä osoittamaan autossa käytettyjen osien alkuperä ja vaatimustenmukaisuus. Esimerkkinä vaikkapa Pilgrim Cobra Replica. Autossa kanta-autona Ford Taunus V6, jonka tekniikan speksit, jarrujen mitoitus ym. tulee rekiströitäessä osoittaa viranomaiselle. Tässä tapauksessa asia olisi helppo. Taunuksen speksit löytyvät vaikka netistä. Tyyppihyväksytyn auton kohdalla on kolme mahdollisuutta saada vastaavuusdokumentit: Auton valmistaja, lähtömaan viranomainen tai maahantuojan edustaja ( jos sellainen on olemassa ).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla aiemmin puhuttiin replicoista. Jos kyse on rakennussarjasta kootusta autosta, jossa on mahdollisesti käytetty ns. kanta-auton tekniikkaa ja osia - kannattaa olla tarkkana ja selvittää miten Trafi suhtautuu.

 

Replicalla tarkoitin sitä, että auto näyttää Lotus Sevenilta, mutta on esim. Caterham, Westfield, Dax, Robin Hood, Donkervoort jne. eli haen kyllä ihan tehdastekoista autoa. Ajatuskin, että saisin Jeremy Clarksonin rakentaman auton, pelottaa.  ;D

 

http://www.youtube.com/watch?v=tWGf0Dy-FE4

 

T. Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, onhan noita, vaan ei nyt ole. Westfieldin hinta oli 12 800 eur ja Caterhamit 18 - 19 000 eur. Tolla rahalla saa jo sitten paljon muutakin. Lähinnä etsin poutapäivien muutaman tonnin kesälelua yksinkertaisella tekniikalla ja vasemmanpuoleisella ratilla. Trafissa ja Tullissa on se huono puoli, että jos ei ole tiedossa edes auton merkkiä, niin vastaukset ovat toisinaan "suottaapi olla vuan suattaa olla olemattakin"  -tyylisiä.

Tuollaisella ajatuksella kun itse etsin autoa jokunen vuosi takaperin niin päädyin Mazda MX-5:een. En ole päätöstäni katunut. Auto on toiminut kuin junan vessa, aktiivinen kerho järjestää esim ratapäiviä ja miittejä, kerhomaksu ei ole kuin muistaakseni 40€/v ja sillä pääsee lukemaan aktiivisen kerhon member-puolelle viritysosiota jossa asiantuntemusta moisen virittämisestä paljon jne jne.

 

Jos LHD auton haluaa, niin Englannin halvimmat vaihtoehdot joutuu jättämään väliin ja Saksa tulee potentiaaliseksi vaihtoehdoksi. Kyllä noita Suomessakin on kohtuukuntoisia. Nettiautossa tällä hetkellä ko automallilla hinnat alkaen 3900€.

http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/?id_vehicle_type=1

 

Vähäpäästöisen löytäminen on kyllä vaikeaa, jos sitä virittelyä aikoo enemmän harrastaa. Mutta on noita päästörajoitteisiakin viritelty ja leimailtu. Siihen kyllä löytyy sitten ohjeita kokeneemmilta harrastajilta.

 

Tuomo

 

P.S. Joku ehdotteli rantakirppua. Hitlerin ajan tekniikkaa lasikuitukopalla vai japanilaista 90-luvun tekniikkaa. Jokaisen oma valinta tietenkin :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei MX-5 ja Lotus 7 voi edes verrata. Lotus/Caterham/Donkervoort whatever vie MX-5 kuin litran mittaa radalla.

 

Kadullehan hullukaan ei edes harkitse Lotus seiskaa.

 

MX-5 on yksi hauskimmista autoista, mitä kilpien välissä voi pitää. Noilla Lotus seiskoilla ei oikeasti aja kadulla pidemmän päälle kukaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei MX-5 ja Lotus 7 voi edes verrata. Lotus/Caterham/Donkervoort whatever vie MX-5 kuin litran mittaa radalla.

 

Kadullehan hullukaan ei edes harkitse Lotus seiskaa.

 

MX-5 on yksi hauskimmista autoista, mitä kilpien välissä voi pitää. Noilla Lotus seiskoilla ei oikeasti aja kadulla pidemmän päälle kukaan.

 

Suurin hidaste rata-ajoissa on ratin ja selkänojan välissä ;)

 

Ei ollut tarkoitus verratakaan noita keskenään. Alkupään Lotus7 jää kyllä MX-5:lle radalla ihan kuusnolla, mutta uudemmissa tietenkin paremmin tehoa ja paljon vähemmän painoa kuin Mäksässä.

 

Kyllä noi jotkut vetää 1.35-1.36 aikoja Ahvenistolla vaparillakin. Osalla turboa tai remmiä, mutta ei ne ajat siitä juuri parane (kuskista taitaa johtua).

 

Mäksä on tosiaan siitäkin kiva että on toimintavarma japsi ihan arkiajoon. Pari kesää vetänyt melkein kaikki ajot sillä ja Focus on saanut seistä tallissa.

 

Lotuksen huonoin puoli taitaa olla se hinta. Jos muutaman tonnin kesälelua olit etsimässä niin Mäksä on oiva vaihtoehto oli edellisen postaukseni pääpointti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisella ajatuksella kun itse etsin autoa jokunen vuosi takaperin niin päädyin Mazda MX-5:een. En ole päätöstäni katunut. Auto on toiminut kuin junan vessa, aktiivinen kerho järjestää esim ratapäiviä ja miittejä, kerhomaksu ei ole kuin muistaakseni 40€/v ja sillä pääsee lukemaan aktiivisen kerhon member-puolelle viritysosiota jossa asiantuntemusta moisen virittämisestä paljon jne jne.

 

Juu, MX ja MR2 on myös listoilla heti Lotuksen jälkeen. Voi olla, että vielä järki voittaa. Tällä hetkellä ajatus erittäin suor.kykyisestä ja kivasta autosta* on vielä voitolla.

 

T. Mika

 

* Lotus seiska ei ole auto minun luokituksessani, vaan se on nelipyöräinen moottoripyörä, jolla on mp:t mukavampi joutua sateeseen (tai kolariin). Siviiliautolla tulee vuodessa 10 tkm, joten jos tolla lelulla tulisi nautiskeltua 2-3 tkm / v niin se olisi jo saavutus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään