Ismo Nurmi

Aihetta epäilyksille? Kuluttajansuojaa...

26 viestiä aiheessa

Ostin uuden rungon Rajalasta. Kotona huomasin, että pakkaus oli avattu. Liekö esittelykappale tms. En kaupassa juuri kiinnittänyt asiaan huomiota eikä asiasta mainittu mitään. Jotenkin halju olo.

 

Ja kun usein haukutaan niitä merirosvopuljuja a la magneetti, simplyelectornics ym. Osataan sitä kotimaassakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soititko Rajalaan ? voipi olla ihan inhimillinen moka...

Muuten, ei mun mielestä ainakaan Canonin paketeissa mitään sinettejä ole. Puuttuuko jotain oleellista ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei puutu ja ihan tuoreelta se näyttää. Pistin kyllä mailia, eivät ole vastanneet mitään. Ei kai tässä mitään, minusta olisi vain ollut reilua ollut sanoa, että tämä pakkaus nyt on vähän niin ja näin. Onhan niillä uusilla autoillakin ajeltu ennen ostajalle luovuttamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei puutu ja ihan tuoreelta se näyttää. Pistin kyllä mailia, eivät ole vastanneet mitään. Ei kai tässä mitään, minusta olisi vain ollut reilua ollut sanoa, että tämä pakkaus nyt on vähän niin ja näin. Onhan niillä uusilla autoillakin ajeltu ennen ostajalle luovuttamista.

 

On voineet esim. avata pakkauksen esitelläkseen sitä jollekin potentiaaliselle asiakkaalle, jos esim. ko. rungon varsinaista esittelykappaletta ei ole muutoin ollut saatavilla? Se ei vielä mielestäni tee tuotteesta käytettyä, mutta tottakai olisi asiallista kertoa että paketti on käytetty auki.  Odottele rauhassa, kyllä ne sieltä Rajalasta hyvinkin todennäköisesti vastaavat. En yhtään ihmettelisi, että antaisivat sinulle uuden rungon avaattomassa paketissa jos niin vaadit. Sitä en tiedä varmasti onko tuo kaupanpurkuun tai alennukseen oikeuttava asia, mutta jos (kun) asiasta ei ole myyntitilanteessa kerrottu niin voi hyvin ollakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää vielä selventää tätä juttua, kun kirjoitin tuon ensimmäisen viestin vähän tuohtuneena. Ostin siis rungon, mutta boksi olikin kittipaketti ja tuo linssi siis on noukittu pois ja paketti siis avatun oloinen. Hieman erikoinen käytäntö vain, lopputuloshan on sama. Vähän luottamuspulaa se kyllä synnyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ach so.. kannattaa yleensä antaa höyryjen haihtua ensin ;) optimistisena pessimistinä sanoisin, että ovat koittaneet päästä helpolla kun on pelkkien runkojen paketit loppuneet ja on kittipaketteja ollut hyllyssä. Koittaneet palvella mutta unohtaneet kertoa miksi näin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useamman pelkän rungon ostaneena ovat aina napanneet linssin pois paketista... tosin ovat tehneet tämän nenän edessä. Omasta mielestäni ihan jännä tapa, mitä sitä turhaa varastoi erikseen kitti ja runkopaketteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, mulla on kanssa kittipaketti ilman kittiä. :)

 

Ja minulla oli kititön paketti johon löivät irto-objektiivin seuraksi koska kittipakettia halusin. Vaihtoehtoja samaan lopputulokseen pääsemiseen on useita. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin uuden rungon Rajalasta. Kotona huomasin, että pakkaus oli avattu. Liekö esittelykappale tms. En kaupassa juuri kiinnittänyt asiaan huomiota eikä asiasta mainittu mitään. Jotenkin halju olo.

 

Ja kun usein haukutaan niitä merirosvopuljuja a la magneetti, simplyelectornics ym. Osataan sitä kotimaassakin.

Onko sinulla kenties hyvinkin pitkä matka tuonne Rajalan toimipisteeseen? Eikö sitä nyt olisi voinut kipaista myyjän juttusilla ja asia olisi selvinnyt varmaan siellä!Noinkin tunnettu ja pitkään toiminut alan kauppias ei varmaan viikkoon nukkuisi jos tietäisi,että harmitonta asiaa selvitellään täällä foorumilla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ehkä. Tai sitten asiakaspalvelu olisi voinut vastata siihen sähköpostiin. Netti ja vertaisyhteisöt ovat siinä mielessä mukavat, että täältä löytyi nopeammin samanlaisia kokemuksia muiltakin ja asia alkoi näyttää ihan tavalliselta - tuskin olisin niitä myyjän koottuja selityksiä uskonut. Ja mitä mainittuun yritykseen tulee, en ole kuulunut sen fanikerhoon koskaan ja kynnys asioida liikkeessä on ollut korkea, nyt siellä oli ohittamaton tarjous.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ehkä. Tai sitten asiakaspalvelu olisi voinut vastata siihen sähköpostiin. Netti ja vertaisyhteisöt ovat siinä mielessä mukavat, että täältä löytyi nopeammin samanlaisia kokemuksia muiltakin ja asia alkoi näyttää ihan tavalliselta - tuskin olisin niitä myyjän koottuja selityksiä uskonut. Ja mitä mainittuun yritykseen tulee, en ole kuulunut sen fanikerhoon koskaan ja kynnys asioida liikkeessä on ollut korkea, nyt siellä oli ohittamaton tarjous.

Asiakaspalvelun sähköpostin viikonloppupäivystykseen uppoaisi varmasti hulppeasti rahaa hyödyn lähennellessä minimaalista. Netti taasen on täynnä pitkin öitä näpyttäviä pöllöjä, jotka voivat sitten kirjoittaa täällä jotain lohduttavaa soopaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkipäivästä oli kyse ja tässä ketjussa tulleet vastaukset olivat ehkä paria viimeistä lukuunottamatta erittäin asiallisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkipäivästä oli kyse ja tässä ketjussa tulleet vastaukset olivat ehkä paria viimeistä lukuunottamatta erittäin asiallisia.

 

Meinaat että ne siellä kaupan aukioloaikana ovat valmiina vastaamaan samantien sähköpostiin kun heille sellaisen lähetät? On ihan tavallista, että siihen vastaamiseen menee firmalla kuin firmalla pari- kolmekin arkipäivää, ruuhkasta ja sähköpostien määrästä riippuen. Rajalassa kun on vielä menossa muuttomyynti ja muuttaminen uusiin toimitiloihin, niin taitaa olla parempaakin tekemistä kuin vahdata koko ajan silmä kovana sähköposteja. Puhelin ja/ tai omat jalat on keksitty, jos kovin suuri kiire on saada vastausta asiaan..  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukaan ei tietysti halua maksaa täyttä hintaa esittely- tai palautuskappaleesta. Kamerakauppiaan palveluun kuuluu mielestäni kuitenkin katsoa, onko tukkurilta tullut parin tonnin kamerapaketti kunnossa. Jos kauppia antaisi ehjän paketin eteenpäin, voisi tulla myös epäselvyyksiä, missä vaiheessa kamera on esim. kuljetuksessa hajonnut. Oma kittipakettini tuli aikoinaan Markantalon nettimyynnistä Ruotsista avattuna ja näin ainakin 100% tarkastuksen jälkeen päättelin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukaan ei tietysti halua maksaa täyttä hintaa esittely- tai palautuskappaleesta. Kamerakauppiaan palveluun kuuluu mielestäni kuitenkin katsoa, onko tukkurilta tullut parin tonnin kamerapaketti kunnossa. Jos kauppia antaisi ehjän paketin eteenpäin, voisi tulla myös epäselvyyksiä, missä vaiheessa kamera on esim. kuljetuksessa hajonnut. Oma kittipakettini tuli aikoinaan Markantalon nettimyynnistä Ruotsista avattuna ja näin ainakin 100% tarkastuksen jälkeen päättelin.

 

Juuri näin.

 

Kuvaavaa oman tapaukseni kulussa oli se, että tein tuotteen varaamisen netissä ja vastaus tuli puolen tunnin kuluttua, että sopii tulla hakemaan. Kotona pakkausta avatessani havaitsin pakkauksen toiseksi kuin odotin ja epäilykset esittelylaitteen saamisesta heräsivät. Eikä siinä mitään vaikka olisi ollutkin, hinta ei vain saa olla sama kuin uudella.

 

Asiakaspalvelu 0 p.

Verkkoyhteisö 10 p.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten se ei ollut esittelylaite, vaan kuten ylempänä todettiin esim. kittipaketti mistä on objektiivi poistettu, tjsp.. myyjäliikkeen virhe on etteivät asiasta maininneet - oli se vahinko tai ei. Montako arkipäivää olet odottanut vastausta sähköpostiisi? Päivän, kaksi, viikon?

 

En minä tässä yritä rahalaa puolustaa, mutta ainakin tästä nettikeskustelusta saamani tiedon perusteella ei vielä voi sanoa asiakaspalvelun olleen ala- arvoista. Ei se ihan putkeenkaan toki ole mennyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tämä keskustelu on ehkä lähtenyt vähän käsistä. Olen ihan hyvässä uskossa, että ihan ihka uusi tuote on kyseessä. Siihen tosin tarvittiin nuo muutamat viestit, joissa todettiin paketointikäytännön olevan vaihtelevaa.

Se riittää minulle.

 

Siihen eivät myyjän vakuuttelutkaan olisi kelvanneet.

 

Olisi tietysti kohteliasta, että asiaa kommentoitaisiin myyjän taholta - loppujen lopuksi ihan sama kommentoivatko vai eivät, kun kerran tuote vaikuttaa ihan tuoreelta ja käytäntö on nyt tuttu - se tuli vain ns. puskista.

 

Ärsyttävää kaupanteossa oli myös se, että (vastauksen etukäteen tietäen) kysyin vaihtolaitteen summittaista arvoa, jota ei edes suurin piirtein suostuttu antamaan laitetta näkemättä. Sitten kun kiikutin sen paikan päälle, sitä tuskin vilkaistiin ja heitettiin saman tien säälittävä summa ilmaan ei niin mukavaan sävyyn. En siis tehnyt vaihtokauppaa.

 

Itse kyllä kerron hyvin mieluusti kokemuksiani kuluttajana, se on meidän kaikkien etu. Voimme äänestää jaloillamme (rahoillamme).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useamman pelkän rungon ostaneena ovat aina napanneet linssin pois paketista... tosin ovat tehneet tämän nenän edessä. Omasta mielestäni ihan jännä tapa, mitä sitä turhaa varastoi erikseen kitti ja runkopaketteja.

 

Aika erikoista, luulis, että pelkille kittiobjektiiveille ei hirmuisesti ole markkinoita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama juttu minulla 7D:n kanssa. Huomautin ystävllisesti myyjälle ostaneeni pelkän rungon, kun hän oli tunkemassa kittipakettia muovikassiin. Kaveri totesi vain että "siellä on pelkkä runko", ja asia oli sillä selvä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus kannattaa miettiä tarkkaan että onko se alta 200€ lisä liikaa siittä että ostaa kameransa kittinä obiskan kanssa, aikoinaan kun ostin  Sony a700 rungon olisin saanut sen kittinä 16-105mm objektiivillä (piirroltaan aivan uskomattoman tarkka) pienellä hintalisällä muistaakseni 170€, saita kun olin ostin vain rungon. Myöhemmin sain testailla samaa obiskaa rupesi risomaan oikeen kunnolla kun se maksoi erikseen ostettuna yli 500€....

 

Hinta näemmä vain noussut: http://www.rajalacamera.fi/sony-dt-16-105-3.5-5.6/44SAL16105AE/dp?openGroup=718

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla kenties hyvinkin pitkä matka tuonne Rajalan toimipisteeseen? Eikö sitä nyt olisi voinut kipaista myyjän juttusilla ja asia olisi selvinnyt varmaan siellä!Noinkin tunnettu ja pitkään toiminut alan kauppias ei varmaan viikkoon nukkuisi jos tietäisi,että harmitonta asiaa selvitellään täällä foorumilla ;)

 

Mikäli kyse on helsingin rajalasta siellä on muutamalla kaverilla sen verran palveluvajetta, ettei niiden yöunia takuulla yhtään haittaa moinen fiba.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Olen ollut Rajalan (Turku Yliopiston-Brahenkulma ja nykyisin myös Hämeenkatu) asiakkaana taas kun aloitin digikuvaamisen 2006 ja olen ollut suhteeseeni erittäin tyytyväinen alusta alkaen.  :thmbup:

Kun tietysti olen hintavertaillut osalleni kohdistuneita tarpeellisia ostoksia, ovat Rajalan hinnat olleetkin erittäin kilpailukykyiset ja siksi mm. Nikonin runkoja ja putkiakin on tuolta matkaan tarttunut iso liuta.

Myös hyvä lähellä oleva palvelu on ollut sittemmin painavana argumenttina ja apu yms. on tarvittaessa ollut lähellä.

Hinnoitteluun ja palveluun (myös puhelimitse) olen siis ollut oikein tyytyväinen...

 

Niin ja yhden D300s:än ainakin ostinkin putken kera, koska se yksinkertaisesti oli varsin kannattavaa ja kertaalleen on muistaakseni kittilasi otettu pois paketista, mutta ei siinä mitään ihmeellistä mielestäni ole.

Lähtökohtana pitäisin, että tuon kokoisen liikkeen kuvioihin harvemmin edes stemmaa huijaus, koska huijaamisessa on pääsääntöisesti kyseessä yksityinen oma etu.

Tietysti on hyvä kysyä, jos joku asia vaivaa, mutta pikku hetken ajattelu selkiinnyttää mietityn asian "suuruuden" asiallisiin mittoihin ja yleensä silloin se asia selviää joutuisan rennosti.  ;D

 

Kittisettejä saattaa käsittääkseni olla liikkeessä vaikka jonkun tarjousjutun/lanseerauksen jälkeen ja asiakaspalvelua on se, että asiakas saa heti haluamansa.

Jos myyjältä rungon näin saa heti, niin yli jäävä kittilinssi on myyjän murhe, jota ei ostajan taas kannata enempiä murehtia.

 

Käytetyn tavaran arvo...

Vaihtokaupassa pitää ottaa huomioon useita seikkoja josta se vaihtoarvokin riippuu. Jos omaat rungon, joita esim. on läjäpäin myynnissä vaihdettuna uuteen malliin, niin on summan suhteen oltava realisti.

Toki jokaiselle vaihtaessa juuri se välisumma on se joka merkkaa.

Tosiasia on, että ilman katetta ei myöskään normaalia liiketoimintaa voi pyörittää...   

 

-Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään