Kirjoitettu Tammikuu 24, 2011 Sepe vaihtuu väliaikaisesti suurempaan kopteriin. http://www.kaleva.fi/uutiset/sepe-vaihtuu-valiaikaisesti-isompaan-kopteriin/886145 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2011 Sepe vaihtuu väliaikaisesti suurempaan kopteriin. http://www.kaleva.fi/uutiset/sepe-vaihtuu-valiaikaisesti-isompaan-kopteriin/886145 Heh koomista kun kyseinen kone nähtiin Aslakin tapauksessa soveltumattomaksi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 26, 2011 Ilmarin tuki ry on tehnyt sopimuksen lentotoiminnan jatkamisesta ruotsalaisen Scandinavian AirAmbulance Ab:n (SAA) kanssa. Ilmarin tuki ry on tehnyt myös rahoitussopimuksen Finnhems Oy:n kanssa. Lentotoiminta Joroisista alkaa maanantaina 31.1.2011. http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/ilmari-kopterille-lentosopimus/640147 Valitus markkinaoikeuteen: VIREILLE: 28.2.2011 HANKINTAYKSIKKÖ: Sepen tuki ry ja Ilmarin tuki ry HANKINTAPÄÄTÖS: Sepen tuki ry ja Ilmarin tuki ry:n päätös valita Scandinavian AirAmbulance Ab toimittamaan lääkärihelikopterin lento-operaattoripalveluja Oulun ja Joroisten tukikohdista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2011 YLE: RAY perii PETEn avustukset takaisin http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/02/ray_perii_peten_avustukset_takaisin_2338243.html?origin=rss Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2011 Samoin Medi-Heliltä: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/02/ray_perii_medi-helilta_miljoonan_tuet_takaisin_2346547.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2011 Tämmöistä oli MTV:n 45min:ssa http://www.katsomo.fi/?progId=61015&itemId=32522 Onkohan tuo HEMS hallinnoinnin kaveri jonkinlaisessa suojatyöpaikassa? Ei hyvältä vaikuta jatkon kannalta. Kaverihan vaikuttaa olevan pihalla toiminnasta kui n se entinen lumiukko Sippo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2011 Tuosta samasta asiasta laitoin viestin tänne. Tulos = HETI POISTETTIIN Sinun ja Sipon viesteillä on muutama aika ratkaiseva ero. Voidaan aloittaa ihan siitä, että Sipon viestistä selviää, mistä on ylipäätään kyse sen sijaan, että se olisi jotain "randomia avautumista" ilman sidettä mihinkään todelliseen aiheeseen. Jos aloittaa uuden ketjun, kyllä siitä ketjun aloitusviestistä pitää käydä ilmi, mistä on kyse. Lisäksi käyttämäsi kirjoitusasu oli kutakuinkin, jos ei alatyylinen, niin ainakin ala-arvoinen, joka aiheuttaa vain palautetta muilta käyttäjiltä. Olisit kirjoittanut asialliseen sävyyn ja pistänyt linkin aiheeseen, niin viestisi olisi saanut ihan varmasti jäädä. Varsinaisesta asiasta olemme varmasti kuitenkin kaikki täällä(kin) samaa mieltä... Mutta se tästä tässä ketjussa. Jos on asiasta vielä huomauttamista, privaatisti tavoittaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2011 Ohjelma nostatti lievähköä suuttumusta. Virkamiehet tuottavat hianon raportin, jossa sanotaan ohjenuorana epämääräisesti, että toiminnan valmistelijoiden tulee tuntea lääkärihelikopteritoiminnan historia ja nykyisyys. Toisaalta uudelleen järjestetyn toiminnan valmisteluun ei huolittu mukaan lento-operaattoreita ja tukiyhdistyksiä. Tavoitteena on myös, että rahat toimintaan tulevat valtiolta ja/tai kunnilta, että ei olisi enää tätä tukiyhdistystoimintaa ja rahoitus olisi selkeää. Toisaalta ministeri ihan itse toivoi, että tukiyhdistykset jatkaisivat arvokasta toimintaansa. Mitähän tämä tarkoittaa ja mitä nyt halutaan tehdä? Ministeriössä ollaan sitä mieltä, että nykyisiä kustannuksia voidaan vähentää merkittävästi kilpailuttamalla lentotoiminta. Tuo kilpailutus on nyt tällä hetkellä se epäjumala, joka ratkaisee kaikki talousongelmat. Aiemmin se oli tuloksellisuus, mutta se taitaa nyt olla jo vähän passe, kun huomattiin, että se ei taida onnistukaan. Kilpailutetaan=hinnat vaan laskee ja laskee. Väliäkö sillä, että samaan aikaan vaaditaan enemmän ja esim. jäätävissä lentämään pystyvää kalustoa, sen saa silti halvalla kun vaan kilpailuttaa. Operaattoreiden kustannukset muuttuvat tuloiksi kun silmät kiinni, kyykyssä ja kädet nyrkissä oikein pinnistetään ja kilpailutetaan. "Tarjouskilpailuun" hyväksyttiin yksi operaattori. Koko touhu herättää jälleen epäilyksiä "lievästä" suhmuroinnista. Only in Finland. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2011 Pidin itseäni tyhmänä kun hohotteleva johtaja kertoi enkä ymmärtänyt.Jos juristikin on pihalla jutun on pakko olla poliittiselta puolelta ja vahvasti.Toisaalta eihän tuo johtajakaan tienny? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2011 Mitä siinäkään on ihmeellistä jos jatkossa täällä operoi Espanjalainen tai Norjalainen operaattori, väliäkö sillä on onko kyljessä OH tai joku muu tunnus, Suomalainen miehistöhän siinä kuitenkin on vai luuletteko että vaikka nyt espanjassa lentelee sujuvasti suomea puhuvia HEMS-lentäjiä. Missä on sanottu, että koptereissa pitää olla suomalaiset lentäjät Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2011 Pidin itseäni tyhmänä kun hohotteleva johtaja kertoi enkä ymmärtänyt.Jos juristikin on pihalla jutun on pakko olla poliittiselta puolelta ja vahvasti.Toisaalta eihän tuo johtajakaan tienny? Pönäkkä Johtaja tais olla itse Kiinan Keisari. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2011 Missä on sanottu, että koptereissa pitää olla suomalaiset lentäjät Eipä kai missään, mutta ymmärtääkseni se on määritelty että operointikieli on suomi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2011 Pönäkkä Johtaja tais olla itse Kiinan Keisari. Tuohon keisariin taisi olla vain yksi suomessa joka siihen yhteyden saa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2011 Eipä kai missään, mutta ymmärtääkseni se on määritelty että operointikieli on suomi. Hyvä Simo olet oikeilla jäljillä. http://www.finnhems.com/procurement_fin.htm eli tuonne sivulle ensin ja sieltä seuraava ducument: Project description niin jopas valkenee. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2011 Tämä ei kai vielä ole ollut täällä? Liikennelentäja -lehti 5/2010 s.6 - 8 kertoo HEMS toiminnan olevan murroksessa. Haastattelussa myös HEMS toimitusjohtaja (hankejohtaja). edit: linkki korjattu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2011 No katsos vaan Johtajastahan alkaa piirtyä ihan toinen kuva kuin haastattelun perusteella. Eihän Johtaja olekkaan suojatyöpaikassa, sehän aikuisten oikeesti ymmärtää jotain näistä kuvioista. Minua ainakin hitusen verran haittasi tuossa haastattelussa se että kertaakaan en kuullut toimittajan Johtajalle esittämää kysymystä vaan ainoastaa Johtajan vastauksen mikä sekin oli pätkitty laajemmasta vastauksesta. Selvisi nyt sitten sekin että onhan se Johtaja tosiaan kysellyt neuvoja alan parhailta asintuntijoilta ympäri maalimaa joten varmaan hän ei enää nähnyt tarvetta kysellä näiltä Suomalaisilta alan huippu asiantuntijoilta. Toki esiintymisen puolesta suosittelen Johtajalle jatkossa media-alan pikakurssia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2011 FinnHEMS loppuraportti julkaistu 18.2.2011: HANKE LÄÄKÄRI- JA LÄÄKINTÄHELIKOPTERITOIMINNAN KILPAILUTUS- JA HANKINTAYKSIKÖN PERUSTAMISEKSI 1.12.2009 – 31.12.2010 LOPPURAPORTTI http://www.finnhems.com/pdf/20110218_loppuraportti_hanke.pdf Loppuraportiin yhteydessä julkaistut liitteet (25 kpl) FinnHEMS hankkeen yhteydessä tehdystä tutkimus- ja haastattelutyöstä löytyvät: http://www.finnhems.com/pdf/Liite_1a.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_1b.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_2.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_3.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_4.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_5a.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_5b.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_6.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_7.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_8.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_9a.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_9b.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_9c.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_9d.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_9e.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_10.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_11a.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_11b.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_11c.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_12a.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_12b.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_13.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_14.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_15.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_16.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2011 FINNHEMS LENTOTOIMINNAN KILPAILUTUS TILANNE 18.2.2011 •Neuvottelut alkaneet 7.2.2011 eteläisen toimialueen osalta •Neuvottelut päättyvät kokonaisuudessaan 25.3.2011 •Lopullinen tarjouspyyntö jätetään huhtikuussa 2011 •Tavoite saattaa hankinta päätökseen toukokuun 2011 aikana lähde: http://www.finnhems.com/pdf/Liite_10.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2011 No perhana tässähän koko tarina käätyy nyt yhtäkkiä toisinpäin. Johtajahan onkin tehnyt varsin perusteellista työtä sekä myös kuullut näitä Suomalaisia alan huippu osaajia. Mielenkiintoista luettavaa on vaikka seuraavat liitteet: http://www.finnhems.com/pdf/Liite_12b.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_15.pdf http://www.finnhems.com/pdf/Liite_7.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2011 Toimiva linkki aiemmin mainittuun Liikennelentäjä 5/2010 , jossa artikkeleita lääkärihelikopteritoiminnan kehittämisestä: - Lääkärihelikopteri toiminta muuttuu (s. 6) - Norjalaista asiantuntemusta (s. 12) http://issuu.com/nysa/docs/liikennelentaja_05_2010 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2011 HENRIK KÄRKKÄINEN HS HS - Kotimaa - 7.3.2011 - 3469 merkkiä - 1. painos Tukikohdat voivat siirtyä Kilpailutus ratkaisee, kuinka moneen lääkärihelikopteriin riittää rahaa.Keväällä selviää, mistä kaupungeista Suomen lääkärihelikopterit lähtevät pelastamaan ihmishenkiä ensi vuoden alussa. Viiden suuren sairaanhoitopiirin perustama Finnhems-yhtiö esittää pelastushelikopterien sijoituspaikoiksi Vantaata, Turkua, Tamperetta, Kuopiota, Oulua ja Rovaniemeä. Ehdotuksen perusteina ovat muun muassa sairastuvuusennusteet, asukastiheys ja teiden liikennevirrat.Ehdotus jakaa mielipiteitä. Sodankylässä ei haluttaisi antaa Aslak-pelastuskopteria Rovaniemelle. "Sodankylä on keskellä Lappia, ja kaikki matkailukeskukset ovat 30 minuutin säteellä", sanoo Sodankylän kaupunginhallituksen jäsen Pekka Heikkinen. Muutokset koptereiden toimintaan johtuvat toukokuun alussa voimaan tulevasta uudesta terveydenhuoltolaista, joka siirtää vastuun pelastushelikoptereista tukiyhdistyksiltä sairaanhoitopiireille. Koptereiden hallinnoinnin saa hoidettavakseen sairaanhoitopiirien yhdessä perustama Finnhems-yhtiö. Piirit saattavat nyt joutua yhdessä päättämään, mikä niistä saa kopterin ja mikä ei - eikä kukaan halua tehdä epämiellyttävää päätöstä. "Se on yhteistä tahtotilaa ja poliittinen päätös, moneenko rahat riittävät vuonna 2012. Päätöksen tekevät todennäköisimmin yhdessä viiden sairaanhoitopiirin Finnhems ja sosiaali- ja terveysministeriö", sanoo Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Jorma Penttinen. Ennen päätöksentekoa Finnhems kilpailuttaa helikopteripalvelut ja selvittää kopteripohjaisen ensihoidon tarpeen sekä kopterien sijoituspaikat. Kilpailutus päättyy toukokuussa, jolloin helikopterisopimukset voidaan solmia seitsemäksi vuodeksi. Kilpailutuksesta on tehty markkinaoikeuteen kaksi valitusta, joiden käsittely on kesken. "Hankintapäätös tehdään, kun kilpailutus on valmis. Mutta ennen sopimusta mahdolliset valitukset täytyy käsitellä eri oikeusasteissa. Toiminta ei vaarannu kilpailutuksen aikana", Finnhemsin toimitusjohtaja Jyri Örri sanoo. Medi-Heli ry:n toiminnanjohtaja Risto Manninen pitää muutoksia oikeansuuntaisina. "Periaatteessa on hyvä, että helikopterien hallinnointi siirtyy yhteiskunnan vastuulle. Mutta jos rahat eivät riitä, pelkona on, että järjestelmää aletaan ajaa alas", sanoo Manninen. Tämä vuosi on siirtymävaihetta, jolloin Finnhems kanavoi eteenpäin sosiaali- ja terveysministeriön kopteritoimintaan jakamat 11,8 miljoonaa euroa. Tukiyhdistykset puolestaan jatkavat omaa rahankeräystoimintaansa. Kahden vuoden takaisen selvityksen mukaan palvelun kokonaiskustannukset olivat 16,5 miljoonaa euroa silloisella hintatasolla. Ensi vuoden tilanne on auki. "Jos budjettiin ei tule muutoksia, on riski, että helikopteritoiminnan laajuutta joudutaan typistämään", sanoo Jyri Örri. Uuden järjestelmän myötä tukiyhdistysten toimintaan liittyneet epäselvyydet jäänevät historiaan. "Oman yhtiön kautta sairaanhoitopiirit voivat valvoa toimintaa aiempaa paremmin", Jyri Örri sanoo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2011 21.3.2011 http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=57029 Helikopteritoimintaa koskevat ilmailuohjeet OPS T4-1 ja T4-2 ovat tulleet voimaan 18.3.2011 OPS T4-1 koskee helikopterin vähimmäismiehistövaatimusten täyttämistä kiireellisillä lääkintähelikopterilennoilla (HEMS) yöllä. http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-t/HEMS_T4-1_%282%29.pdf OPS T4-2 koskee pimeänäköjärjestelmien (NVIS) käyttö helikoptereilla harjoitettavassa kaupallisessa ilmakuljetuksessa VFR-lennoilla yöllä http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-t/NVIS_T4-2_%282%29.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2011 25.3.2011 Mediuutiset Helikopterit tulevat lähelle sairaaloita http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/helikopterit+tulevat+lahelle+sairaaloita/a599673?s=u&wtm=medi-25032011 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2011 YLE 15.4.2011: Medihelin tukien takaisinperintä etenee http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/04/medi-helin_tukien_takaisinperinta_etenee_2517569.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 19, 2011 Lapin Kansa 19.4.2011: Tunturi-Lapin kunnat ja yritykset: Pelastushelikopterin säilyttävä Sodankylässä http://www.lapinkansa.fi/cs/Satellite/Lappi/1194675310717/artikkeli/tunturi-lapin+kunnat+ja+yritykset+pelastushelikopterin+sailyttava+sodankylass Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla