Guest PAU

Lääkärihelikopterit

285 viestiä aiheessa

Ilmarin tuki ry on tehnyt sopimuksen lentotoiminnan jatkamisesta ruotsalaisen Scandinavian AirAmbulance Ab:n (SAA) kanssa.

 

Ilmarin tuki ry on tehnyt myös rahoitussopimuksen Finnhems Oy:n kanssa. 

 

Lentotoiminta Joroisista alkaa maanantaina 31.1.2011.

 

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/ilmari-kopterille-lentosopimus/640147

 

 

Valitus markkinaoikeuteen:

VIREILLE: 28.2.2011

HANKINTAYKSIKKÖ: Sepen tuki ry ja Ilmarin tuki ry

HANKINTAPÄÄTÖS: Sepen tuki ry ja Ilmarin tuki ry:n päätös valita Scandinavian AirAmbulance Ab toimittamaan lääkärihelikopterin lento-operaattoripalveluja Oulun ja Joroisten tukikohdista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta samasta asiasta laitoin viestin tänne. Tulos = HETI POISTETTIIN  ;D

 

Sinun ja Sipon viesteillä on muutama aika ratkaiseva ero. Voidaan aloittaa ihan siitä, että Sipon viestistä selviää, mistä on ylipäätään kyse sen sijaan, että se olisi jotain "randomia avautumista" ilman sidettä mihinkään todelliseen aiheeseen. Jos aloittaa uuden ketjun, kyllä siitä ketjun aloitusviestistä pitää käydä ilmi, mistä on kyse. Lisäksi käyttämäsi kirjoitusasu oli kutakuinkin, jos ei alatyylinen, niin ainakin ala-arvoinen, joka aiheuttaa vain palautetta muilta käyttäjiltä. Olisit kirjoittanut asialliseen sävyyn ja pistänyt linkin aiheeseen, niin viestisi olisi saanut ihan varmasti jäädä. Varsinaisesta asiasta olemme varmasti kuitenkin kaikki täällä(kin) samaa mieltä...

 

Mutta se tästä tässä ketjussa. Jos on asiasta vielä huomauttamista, privaatisti tavoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjelma nostatti lievähköä suuttumusta. Virkamiehet tuottavat hianon raportin, jossa sanotaan ohjenuorana epämääräisesti, että toiminnan valmistelijoiden tulee tuntea lääkärihelikopteritoiminnan historia ja nykyisyys. Toisaalta uudelleen järjestetyn toiminnan valmisteluun ei huolittu mukaan lento-operaattoreita ja tukiyhdistyksiä. Tavoitteena on myös, että rahat toimintaan tulevat valtiolta ja/tai kunnilta, että ei olisi enää tätä tukiyhdistystoimintaa ja rahoitus olisi selkeää. Toisaalta ministeri ihan itse toivoi, että tukiyhdistykset jatkaisivat arvokasta toimintaansa. Mitähän tämä tarkoittaa ja mitä nyt halutaan tehdä?

 

Ministeriössä ollaan sitä mieltä, että nykyisiä kustannuksia voidaan vähentää merkittävästi kilpailuttamalla lentotoiminta. Tuo kilpailutus on nyt tällä hetkellä se epäjumala, joka ratkaisee kaikki talousongelmat. Aiemmin se oli tuloksellisuus, mutta se taitaa nyt olla jo vähän passe, kun huomattiin, että se ei taida onnistukaan. Kilpailutetaan=hinnat vaan laskee ja laskee. Väliäkö sillä, että samaan aikaan vaaditaan enemmän ja esim. jäätävissä lentämään pystyvää kalustoa, sen saa silti halvalla kun vaan kilpailuttaa. Operaattoreiden kustannukset muuttuvat tuloiksi kun silmät kiinni, kyykyssä ja kädet nyrkissä oikein pinnistetään ja kilpailutetaan. "Tarjouskilpailuun" hyväksyttiin yksi operaattori. Koko touhu herättää jälleen epäilyksiä "lievästä" suhmuroinnista. Only in Finland.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidin itseäni tyhmänä kun hohotteleva johtaja kertoi enkä ymmärtänyt.Jos juristikin on pihalla jutun on pakko olla poliittiselta puolelta ja vahvasti.Toisaalta eihän tuo johtajakaan tienny? :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitä siinäkään on ihmeellistä jos jatkossa täällä operoi Espanjalainen tai Norjalainen operaattori, väliäkö sillä on onko kyljessä OH tai joku muu tunnus, Suomalainen miehistöhän siinä kuitenkin on vai luuletteko että vaikka nyt espanjassa lentelee sujuvasti suomea puhuvia HEMS-lentäjiä.

 

 

Missä on sanottu, että koptereissa pitää olla suomalaiset lentäjät  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidin itseäni tyhmänä kun hohotteleva johtaja kertoi enkä ymmärtänyt.Jos juristikin on pihalla jutun on pakko olla poliittiselta puolelta ja vahvasti.Toisaalta eihän tuo johtajakaan tienny? :thmbdn:

 

Pönäkkä Johtaja tais olla itse Kiinan Keisari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä on sanottu, että koptereissa pitää olla suomalaiset lentäjät  ::)

 

 

Eipä kai missään, mutta ymmärtääkseni se on määritelty että operointikieli on suomi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pönäkkä Johtaja tais olla itse Kiinan Keisari.

 

Tuohon keisariin taisi olla vain yksi suomessa joka siihen yhteyden saa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No katsos vaan Johtajastahan alkaa piirtyä ihan toinen kuva kuin haastattelun perusteella. Eihän Johtaja olekkaan suojatyöpaikassa, sehän aikuisten oikeesti ymmärtää jotain näistä kuvioista.

Minua ainakin hitusen verran haittasi tuossa haastattelussa se että kertaakaan en kuullut toimittajan Johtajalle esittämää kysymystä vaan ainoastaa Johtajan vastauksen mikä sekin oli pätkitty laajemmasta vastauksesta.

Selvisi nyt sitten sekin että onhan se Johtaja tosiaan kysellyt neuvoja alan parhailta asintuntijoilta ympäri maalimaa joten varmaan hän ei enää nähnyt tarvetta kysellä näiltä Suomalaisilta alan huippu asiantuntijoilta. 

Toki esiintymisen puolesta suosittelen Johtajalle jatkossa media-alan pikakurssia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FinnHEMS loppuraportti julkaistu 18.2.2011:

 

HANKE LÄÄKÄRI- JA LÄÄKINTÄHELIKOPTERITOIMINNAN KILPAILUTUS- JA HANKINTAYKSIKÖN PERUSTAMISEKSI 1.12.2009 – 31.12.2010

LOPPURAPORTTI

 

http://www.finnhems.com/pdf/20110218_loppuraportti_hanke.pdf

 

 

Loppuraportiin yhteydessä julkaistut liitteet (25 kpl) FinnHEMS hankkeen yhteydessä tehdystä tutkimus- ja haastattelutyöstä löytyvät:

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_1a.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_1b.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_2.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_3.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_4.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_5a.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_5b.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_6.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_7.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_8.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_9a.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_9b.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_9c.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_9d.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_9e.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_10.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_11a.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_11b.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_11c.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_12a.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_12b.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_13.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_14.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_15.pdf

 

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_16.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINNHEMS LENTOTOIMINNAN KILPAILUTUS

TILANNE 18.2.2011

 

•Neuvottelut alkaneet 7.2.2011 eteläisen toimialueen osalta

 

•Neuvottelut päättyvät kokonaisuudessaan 25.3.2011

 

•Lopullinen tarjouspyyntö jätetään huhtikuussa 2011

 

•Tavoite saattaa hankinta päätökseen toukokuun 2011 aikana

 

lähde:

http://www.finnhems.com/pdf/Liite_10.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HENRIK KÄRKKÄINEN HS

HS - Kotimaa - 7.3.2011 - 3469 merkkiä - 1. painos

Tukikohdat voivat siirtyä

 

Kilpailutus ratkaisee, kuinka moneen lääkärihelikopteriin riittää rahaa.Keväällä selviää, mistä kaupungeista Suomen lääkärihelikopterit lähtevät pelastamaan ihmishenkiä ensi vuoden alussa. Viiden suuren sairaanhoitopiirin perustama Finnhems-yhtiö esittää pelastushelikopterien sijoituspaikoiksi Vantaata, Turkua, Tamperetta, Kuopiota, Oulua ja Rovaniemeä. Ehdotuksen perusteina ovat muun muassa sairastuvuusennusteet, asukastiheys ja teiden liikennevirrat.Ehdotus jakaa mielipiteitä. Sodankylässä ei haluttaisi antaa Aslak-pelastuskopteria Rovaniemelle. "Sodankylä on keskellä Lappia, ja kaikki matkailukeskukset ovat 30 minuutin säteellä", sanoo Sodankylän kaupunginhallituksen jäsen Pekka Heikkinen.

 

Muutokset koptereiden toimintaan johtuvat toukokuun alussa voimaan tulevasta uudesta terveydenhuoltolaista, joka siirtää vastuun pelastushelikoptereista tukiyhdistyksiltä sairaanhoitopiireille. Koptereiden hallinnoinnin saa hoidettavakseen sairaanhoitopiirien yhdessä perustama Finnhems-yhtiö. Piirit saattavat nyt joutua yhdessä päättämään, mikä niistä saa kopterin ja mikä ei - eikä kukaan halua tehdä epämiellyttävää päätöstä. "Se on yhteistä tahtotilaa ja poliittinen päätös, moneenko rahat riittävät vuonna 2012. Päätöksen tekevät todennäköisimmin yhdessä viiden sairaanhoitopiirin Finnhems ja sosiaali- ja terveysministeriö", sanoo Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Jorma Penttinen.

 

Ennen päätöksentekoa Finnhems kilpailuttaa helikopteripalvelut ja selvittää kopteripohjaisen ensihoidon tarpeen sekä kopterien sijoituspaikat. Kilpailutus päättyy toukokuussa, jolloin helikopterisopimukset voidaan solmia seitsemäksi vuodeksi. Kilpailutuksesta on tehty markkinaoikeuteen kaksi valitusta, joiden käsittely on kesken. "Hankintapäätös tehdään, kun kilpailutus on valmis. Mutta ennen sopimusta mahdolliset valitukset täytyy käsitellä eri oikeusasteissa. Toiminta ei vaarannu kilpailutuksen aikana", Finnhemsin toimitusjohtaja Jyri Örri sanoo.

 

Medi-Heli ry:n toiminnanjohtaja Risto Manninen pitää muutoksia oikeansuuntaisina. "Periaatteessa on hyvä, että helikopterien hallinnointi siirtyy yhteiskunnan vastuulle. Mutta jos rahat eivät riitä, pelkona on, että järjestelmää aletaan ajaa alas", sanoo Manninen.

 

Tämä vuosi on siirtymävaihetta, jolloin Finnhems kanavoi eteenpäin sosiaali- ja terveysministeriön kopteritoimintaan jakamat 11,8 miljoonaa euroa. Tukiyhdistykset puolestaan jatkavat omaa rahankeräystoimintaansa. Kahden vuoden takaisen selvityksen mukaan palvelun kokonaiskustannukset olivat 16,5 miljoonaa euroa silloisella hintatasolla. Ensi vuoden tilanne on auki. "Jos budjettiin ei tule muutoksia, on riski, että helikopteritoiminnan laajuutta joudutaan typistämään", sanoo Jyri Örri.

 

Uuden järjestelmän myötä tukiyhdistysten toimintaan liittyneet epäselvyydet jäänevät historiaan. "Oman yhtiön kautta sairaanhoitopiirit voivat valvoa toimintaa aiempaa paremmin", Jyri Örri sanoo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

21.3.2011

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=57029

 

Helikopteritoimintaa koskevat ilmailuohjeet OPS T4-1 ja T4-2 ovat tulleet voimaan 18.3.2011

 

OPS T4-1 koskee helikopterin vähimmäismiehistövaatimusten täyttämistä kiireellisillä lääkintähelikopterilennoilla (HEMS) yöllä.

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-t/HEMS_T4-1_%282%29.pdf

 

 

OPS T4-2 koskee pimeänäköjärjestelmien (NVIS) käyttö helikoptereilla harjoitettavassa kaupallisessa ilmakuljetuksessa VFR-lennoilla yöllä

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-t/NVIS_T4-2_%282%29.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään