Ari Manninen

Kreivi von Rosen-nimikointi / HN-457

22 viestiä aiheessa

Morjens,

 

 

Kuka valistaisi - millä päivämäärällä ja missä HN-457 sai "Kreivi von Rosen"-nimikointinsa?

 

Kiitos,

 

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys samaan konetyyppiin, Hornet. Millä koneyksilöllä ja missä on lentänyt Suomen Ilmavoimien ensimmäinen naispuolinen hävittäjälentäjä Inka Niskanen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys samaan konetyyppiin, Hornet. Millä koneyksilöllä ja missä on lentänyt Suomen Ilmavoimien ensimmäinen naispuolinen hävittäjälentäjä Inka Niskanen?

Vartia lentää haukkoja ja Niskanen Hornetteja kertoo Aamukampa.net/Naiset asepalveluksessa. Tieto voi olla vanhentunutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa HN-457 oli Kreivi von Rosen nimikointi, kun se luovutettiin Patrialta kokoonpanosarjan viimeisenä koneena 19.6.2000. Kreivi Von Rosen-nimikoinnilla varustettu DK oli jo aiemmin poistettu käytöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KIITOS.

 

Noinhan se on mennyt: Patrialta HN-457 kone rullasi ulos 19.6.2000 ja Ilmavoimien kirjoihin se otettiin 3.8.2000, joten lienee tuo jälkimmäinen päivämäärä se virallinen nimikointipäiväys!?

 

Jos jotain kiinnostaa, niin:

 

- Thulin D "Kreivi von Rosen" 6.3.1918 (vastaan on tullut myös päiväys 6.8.1918)

- Folland Gnat / GN-101 "Kreivi von Rosen"  6.3.1958

- Saab 35S Draken / DK-223 "Kreivi von Rosen" 6.3.1977

 

...Ja nythän nimikointi sitten kulkee HN-457 koneessa.

 

Ari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Thulin D "Kreivi von Rosen" 6.3.1918 (vastaan on tullut myös päiväys 6.8.1918)

 

En ole aiemmin ikinä kuullut, että Thulinia olisi nimikoitu, löytyykö tästä jotain lisätietoa? Mitä päivään tulee, niin F1 tuhoutui jo huhtikuussa ja F4:kin rikottiin käsittääkseni samana keväänä vaikka poistettiinkin vasta myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Missä se Kreivin von Rosen maalattiin siihen GN 101 koneeseen, muistini mukaan koneet sekä 1 että 2 tulivat Luonetjärvelle samaan aikaan

ja ykkösessä olisi ollut nimi jo maalattuna sen laskeuduttua. Muistini mukaan, olin ambulanssin kanssa kentällä kun koneet rullasivat kentän

seisontapaikalle.

Muistihan kuten tiedetään voi heikentyä joten olisi ehkä paikallaan saada tuostakin selvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa (Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/1999), jossa Pekuri rullaa siirtolennon jälkeen GN-101:lla Luonetjärvellä 30.7.1958, koneessa ei ole "Kreivi von Rosen" nimikointia.

Valtonen-Heinonen: Albatrosista Pilatukseen s.241 mukaan teksti maalattiin tammikuussa 1959.

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaisen Kreivi von Rosenin lahjoittamassa Thulin Typ D -lentokoneessa ei ollut sinisten hakaristien lisäksi muita merkintöjä (valmistajatehtaan pikkumerkintöjä lukuunottamatta:). Tämän ilmavoimien ensimmäisen "hakaristein maalatun" lentokoneen lahjoittajan kunniaksi on nimetty GN-101, DK-223 ja HN-457 -koneet "Kreivi von Rosen" -nimisiksi. Päivämäärä 6.3.1918 on oikein (6.8. painovirhe).

 

Kirjassa "Suomen Ilmavoimien Maalaukset ja Merkinnät" sivulla 186 on kuva, jossa mekaanikko on maalaavinaan kyseistä nimeä GN-101:n nokkaan, vain pensseli ja maalipurkki käsissään. Kuva on tietysti lavastettu, sillä kyllä tuohon jo valmiiksi maalattuun nimeen on sapluunaa tarvittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens,

 

Alkuun heti Kiitos vastauksista / oikaisuista. Pari kysymystä:

 

1) GN-101 / Vaikka kone on saanut nimikoinin päiväyksellä 6.3.1958 (tämähän on se virallinen päivämäärä joka esiintyy), niin onko teksti tosiaan maalattu koneen nokkaan vasta tammikuussa 1959 - pystyykö kukaan vahvistaamaan / onko tietoa?

 

...Samaa mieltä - se pensselikuva koskien GN-101 konetta on kyllä lavastettu, sillä konetta ja tekstiä läheltä tarkasteltuna on selvää, että nimikointiteksti on maalattu spray-maalilla ja sapluunalla. Kts. liitekuva

 

2) Tuo Thulin D ja teksti väittämä pohjaa Ismo Myllylän teokseen "Lentorykmentti 4 - Lapin Lennosto 1945-1993 / Luonetjärveltä Rovaniemelle" jonka sivulta 254 alkaen: "Kreivi von Rosen lahjoitti Suomen Ilmavoimille ensimmäisen lentokoneen: Thulin D:n, jonka luutnantti Nils Kindberg lensi Suomeen 6.3.1918. Koneeseen maalattiin sen lahjoittajan nimi. /16 Tapa otettiin uudelleen käyttöön 40 vuotta lahjoituksen jälkeen 6.3.1958, jolloin Hämeen Lennoston GN-101 vihittiin Kreivi von Roseniksi..." Mitenkähän lienee?

 

.../16 = Ilmavoimien kuvakeskus. Valokuvissa olevat selostukset; Lapin Kansa 8.3.1977.

 

Palaan aiheeseen kun olen vieraillut Lapin Kansan arkistoissa ja ollut yhteydessä Keski-Suomen Ilmailumuseoon.

 

Ari   

 

1.jpg.3495b5060c64cee30f98e5be1d9e865c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arille vastaan:

 

1). GN-101 saapui siis Suomeen 30.7.1958. Tässä ketjussa on jo kerrottu, ettei koneessa ollut nimikointia (valokuvat), sen laskeutuessa ensi kertaa Suomen kamaralle Luonetjärvelle 30.7. Siksi ei ole mahdollista, että kone olisi nimikoitu Englannissakaan 6.3.1958.

 

2). "Albatrosista Pilatukseen" -kirjaa lainatakseni, siinä sanotaan seuraavasti: Kenraali Mannerheim määräsi ylipäällikön päiväkäskyssään 13.3.1918 koneen "merkittäväksi lentokoneena n:o 1, Kreivi von Rosen, Suomen armeijan ilmailutarhaan". Mielestäni tuo ylipäällikön käsky ei tarkoittanut käskyä maalarille alkamaan sutia, vaan jotain ylevämpää. Kone tuhoutui jo 16.4.1918. Valokuvissakaan, koneen saavuttua Vaasaan 6.3., ei näy mitään Ruotsissa tehtyjä von Rosen -tekstejä rungon ulkopuolella. Laatta lahjoituksesta rungon sisäpuolella on toki mahdollinen, mutta itse en ole sellaisesta kuullut koskaan missään mainittavan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin 1971 keväällä Hämeen lennostossa Tikkakoskella suorittamassa IlmavTK:n mekaanikkokurssin  harjoittelujaksoa kun GN-101 teki viimeisen lentonsa.

Vastassa oli Teppo J. Suonperä ja jokunen lehdistön edustaja. Koneen nokkaan laitettiin havuseppele jossa räteistä tehdyt nauhat joihin oli tekstattu jotain aiheeseen sopivaa, muistaakseni ainakin "Teppo ja pojat".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Inka Niskanen, koneen tiedot puuttuu aina vaan?

 

 

Kysymyksen asettelu on varsin epätarkka. Tarkoitatko ensimmäinen lento, ensimmäinen kerta koneen päällikkönä vai ensimmäinen yksinlento?

 

Kaikissa tapauksissa on mahdollisesti kyseessä eri koneyksilö. Toisaalta ensimmäinen yksinlento ja ensimmäinen kerta koneen päällikkönä voi olla yksi ja sama keikka. Ensimmäinen lento on siis tapahtunut koneyksilöillä 461-467. Tapahtumapaikkana on suurella tödennäköisyydellä Karjalan Lennosto, kun sinne kerran virkaansa astui.

 

Oli kyseessä mikä hyvänsä tapaus, koneyksilö on tuskin missään muualla taltioituna kun korkeintaan osallisten muistoissa ja koneen miehistön lentopäiväkirjoissa jossain kaapin pohjalla. Mitä väliä sillä yksilöllä edes on? Samanlaisia harmaita pötkylöitä ne kaikki on, poislukien muutama tarralla tai maalauksella ehostettu yksilö.

 

 

- T -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitus olisi rakentaa pienoismalli Hornetista, jolla Inka Niskanen on lentänyt. Kun vaan löytyisi joku dokumentti, valokuva tai jotain, joka liittää Niskasen johonkin tiettyyn koneyksilöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitus olisi rakentaa pienoismalli Hornetista, jolla Inka Niskanen on lentänyt. Kun vaan löytyisi joku dokumentti, valokuva tai jotain, joka liittää Niskasen johonkin tiettyyn koneyksilöön.

 

No sehän muuttaa asiaa.. Tuskimpa siitä erikseen mitään dokumenttia on olemassa, muuta esimerkiksi kohtelias kysymys perusteluineen Karjalan Lennoston esikuntapäällikölle ei maksa mitään. Noi on vähän semmoisia juttuja ettei niistä kauheasti julkisesti huudella, mutta eivät mitään suuria sotasalaisuuksiakaan ole.

 

 

- T -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan jossain lehdessä kuva koneen vieressä, ehkä Ilmailu.

 

Olisiko kuitenkin ollut HW-aikana? Muistaakseni julkisuus loppui siihen kun HN-aika alkoi..

 

 

- T -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuva koneen vieressähän ei sinänsä tarkoita, että kyseisellä koneella on lennetty. Jos pitää ottaa kuva niin voidaan ihan hyvin mennä lähimmän koneen viereen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olette tietty mahdollisesti aivan oikeassa kummatkin, tämä nyt vain oli vanha hatara muistikuva, löysin kuitenkin netistä maininnan että Siivet lehdessä olisi ollut kuva kun hän kiertää konettaan Frisian Flag tapahtumassa.En tiedä pitääkö tuo paikkansa mutta jos niin siinähän saattaisi olla kone ja lentäjä yhteiskuvassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omista lehtileikekansioista löytyi Kreivi von Rosen, HN-457. SIIVET 6/2000. Ja Inka Niskanen, Hawk HW-345, ILMAILU syyskuu/2000

 

rosen.jpg.2359a7ea9614004646eef3c51d852ca1.jpg

 

 

>rosen_0001.jpg.9d154acbc1166e3111ed29d56092bbd8.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cosfordista palatessa käväisin pikaisesti Midland Air Museum:ssa, vaikka Google Maps väitti museon menevän kiinni kello 16, nettisivu sanoi 18, mutta todellisuus oli 17, jonka takia ehdin vain pikaisesti juosta museon läpi. Hämmästystä ensin herätti tämä Kreivi von Roseniksi maalattu Gnat, joka onkin entinen tehtaan koekoneen runko. Kone on ilmeisesti odottanut siipiä vuosikaudet.

https://www.thunder-and-lightnings.co.uk/gnat/survivor.php?id=809

 

IMG_0189_.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään