Jaakko Rissanen

Matkustajalentoja vanhalla venäläiskoneella?

9 viestiä aiheessa

Mulla on ollut pitkään haaveena matkustaa vanhalla, venäläisellä koneella. Valitettavasti yhä harvemmat yhtiöt lentävät kyseisillä laitteilla ja reittivaihtoehtoja ei ole liikaa. Jos joku muu jakaa saman kiinnostuksen, niin nyt olisi korkea aika tehdä asian eteen jotakin - tavoitteeni on saada haave toteutumaan tämän vuoden puolella. Tähän ketjuun toivoisin mahdollisia kokemuksia esim. Tu-154 -lennoista, reitti-ideoita sekä tietenkin matkaseuraa (suurinta osaa lähipiiristä ei ajatus ymmärrettävästi/valitettavasti erityisemmin kiehdo).

 

Vapaita ajankohtia allekirjoittaneelle:

 

13-20.4.

17-30.8.

22.9.-5.10.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa alla linkki. Tuon poppoon kanssa saat melkein koko värisuoran hoidettua, ainoastaan Il-86 jää puuttumaan neuvostovalmisteisista suurista koneista. Googlella löytyy juttua noiden viime vuoden reissuista ja vaikuttaa ihan OK tuotteelta. Il-18 ja Il-62 kyydit ovat aiklailla mahdottomia nykypäivänä muutoin kuin tuota kautta.

 

http://www.nordkorea-info.de/allgemein/north-korea-air-koryo-aviation-tours-2013

 

 

Omatoimimatkailu venäjällä myös on hauskaa, mutta siellä alkaa käydä reitit vähiin. Pikaisesti yritin vähän katsella, niin tällaiset reitit saattavat onnistua:

 

VKO-NUX (Gazprom TU5 YK2 B737)

NUX-UFA (Gazprom TU5)

NUX-EGO (Gazprom TU5)

 

VKO-NYM (Gazprom TU5 B737)

NYM-OVS (Gazprom YK4)

OVS-VKO (Gazprom YK2)

 

DME-IJK (Izhavia TU3)

IJK-LED (Izhavia YK2)

 

Noissa vaan pitää olla pirun tarkkana kun niitä varailee, että siellä sitten lopulta päätyy Tupolevin kyytiin eikä gatella odottele joku kuppanen CRJ. Esim Wikipedian mukaan Izhavialla noita TU3 koneita ei enää ole, mutta silti tuollainen reitti löytyi. UT Air Express on kai maailman suurin TU3 operaattori tällä hetkellä. Mutta mihin ne lentää, milloin ne lentää jne jne vaatii selvittelyä. Iranissa saattaa myös päästä TU5:n kyytiin (ja siellä pystynee hoitamaan myös Boeing 707:n jos pitää kiirettä ennen kuin Saha lopulta luopuu tyypin käytöstä).

 

Omista kokemuksista sanottakoon, että Tu-134 miellytti kovasti. Siinä on kunnon vanhan liiton lentokone jonka suurista pyöreistä ikkunoista kelpaa maisemia tutkailla. Tu-154 on vähän niin ja näin, monta kertaa tullut istuttua kyydissä ja aina niillä perille ollaan päästy. Kaiken kaikkiaan kuitenkin vahva lentokone. YAK-42 kyydin koin epämiellyttäväksi, mutta siihen saattoi vaikuttaa se että olin todella väsynyt, lento oli myöhässä ja se oli yölento. YAK-40 on erikoinen pirssi joka äärimmäisen epämukavista tuoleista huolimatta kannattaa kokea jos mahdollista. An-24 oli yllättävän länsimaalainen. Il-62 on long haulereiden kuningas, ainakin jos pääsee istumaan vikalle riville jossa neljän Solovievin äänimaisema peittää alleen kaiken muun. Il-86 on alitehoinen, mutta en voi olla pitämättä laajarunkokoneesta jota neljä ukkoa ajaa kohtauskulmamittarin avulla. Kaiken kaikkiaan metkoja laitteita, suosittelen lähtemään rohkeasti matkaan keräämään kokemuksia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omatoimimatkailu venäjällä myös on hauskaa, mutta siellä alkaa käydä reitit vähiin. Pikaisesti yritin vähän katsella, niin tällaiset reitit saattavat onnistua:

 

Ei välttämättä onnistu. Ainakin nuo pohjoisen kaupungit haiskahtavat ns. suljetuilta kaupungeilta. Joillein Venäjän rajaseuduille tarvitaan paikallisen sotilasviranomaisen lupa. Nadymiin ja eräisiin paikkoihin Barentsinmeren rannikkolle tarvittiin sellaiset jokunen vuosi sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan se hauskaa lennellä TU-104:llä Moskovan ja Leningradin väliä kun huonolla kelillä deicing tehtiin niin, että kuorma-auto, jonka lavalle oli kiinnitetty joku vanha suihkumoottori jolla konetta sitten puhallutettiin niin että taatusti lumi ja jää poistui. Hytky aika mukavasti varsinkin kun olin ylipuhunut itseni ylibookatulle vuorolle pantrypaikalle, ts. istuin pantryssa kaljakorin päällä ja pidin seinistä kiinni. Tai lentää jossain Arbuusiassa, oliskohan ollut Tashkentista Alma Ataan pikkuantonovkalla, jossa oli enemmän kanoja (irrallaan lentelemässä) ja lampaita matkustamossa kuin ihmisiä.

 

Matkustamisen romantiikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lensin viimeksi kesällä 2009 LED -> MMK -> LED Aeroflot Nordin Tu-134:sella. Tuolla reitillä ei taida enään tosin päästä lentämään venäläisvalmisteisella koneella..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräänlaisia miehuuskokeita lienevät nämä poikain aatokset.  ;)

 

No ei vaa, jos nyt oikein jännitystä ja vanhaa rautaa kaipaa, niin itämaan ihmeen kyytiin vaikkapa Kongossa tai jossain sielpäin.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vielä haluaa nostaa seikkailun astetta voi mennä Afrikkaan. Esimerkiksi Kongossa (etenkin Kinshasan Kongossa, entinen Zaire) on vielä käytössä venäläisiä koneita paljonkin. Seikkailun huipentumana lienee tilanne, että menet jonnekin Kongon kentistä, vedät hihasta IL-76 kapteenia ja ilmoitat halustasi ostaa kyyti rahtikoneessa. Ollessani Afrikassa kuulin moneltakin taholta, että venäläiset rahtarimiehistöt tienaavat palkanlisää myymällä omaan piikkiin matkustajapaikkoja rahtikoneeseen. Eikä niistä matkoista mitään lippuja tai kuitteja kirjoitella.

 

Seppo

 

Ps. Vieläkös siellä pohjoisessa lentävät Rovaniemen ja Arkangelin väliä venäläiskalustolla?   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ps. Vieläkös siellä pohjoisessa lentävät Rovaniemen ja Arkangelin väliä venäläiskalustolla?   

 

Ei enää. Nordavia lentää An-24:lla kaksi kertaa viikossa Muurmannista Tromssaan. Rovaniemi ja Luulaja tippuivat pois ohjelmasta jo vuosia sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään