Antti Lappalainen

Vahdinvaihto Utissa

10 viestiä aiheessa

Mersut Suomessa 70 vuotta -erikoisnäyttelyyn liittyen ns. "Utin Mersu" siirtyi puoleksi vuodeksi lainaan lavettikuljetuksella Vantaalle Suomen Ilmailumuseoon 6.2. Samalla Keski-Suomen Ilmailumuseosta tuli Mersu-vitriiniin näytille Morane-Saulnier MS.50C -tyyppinen koulukone samoin puoleksi vuodeksi.

Lisäinfoa asiasta:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,105738.msg1416837.html#msg1416837

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan tämä jo toinen vahdinvaihto Utissa?? Oheisessa kuvassa (anteeksi kuvan väritys, alkuperäinen on niin pahasti haalistunut, etten saanut siitä tämän parempaa väriversiota) poseraan minä ja nuorempi veljeni Utin Merun edessä joskun  60-luvulla. Koneella on selvästi eri rekisteri kuin tuolla ilmalumuseoon viedyllä. Tunteeko joku tätä Utin konemonumenttien historiaa???

Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se. MT-507 vietiin entisöitäväksi, jolloin kunnostettu MT-452 vietiin puolestaan Uttiin.

Onko muuten tietoa milloin? Minä nimittäin olen "saanut" varusmiehenä osallistua tuon Mersun pesuun, mutten kyllä muista tunnusta. Tapahtui siis talvella 1972/73.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Kymelaakson Ilmakilta
Tälle paikalle tuotiin v. 1954 MT-507 niiden hävittäjälentäjien ja huoltohenkilöiden muistoksi, jotka tällä konetyypillä taistelivat menestyksellisesti moninkertaista ylivoimaa vastaan. Vuonna 1970 sen tilalle vaihdettiin MT-452, joka sai v. 1982 ympärilleen lasivitriinin. Kone ja rakennus kunnostettiin vuonna 1998.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Montako suomalaista sodanaikaista Mersua Suomessa (tai muualla) vielä on?

Kolme.

- MT-507 Keski-Suomen Ilmailumuseosssa Tikkakoskella

- MT-452 Utissa, nyt lainassa Suomen Ilmailumuseosssa vantaaalla

- MT-208 merestä vuonna 1999 nostettuja osia. Ohjaaamo ja moottori näytteillä Suomen Ilmailumuseossa

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla