Harri Koskinen

Finnair-konsernin tilinpäätöstiedote 2012

5 viestiä aiheessa

Finnair Oyj

Tilinpäätöstiedote

 

Finnair-konsernin tilinpäätöstiedote 2012

 

Finnair Oyj Tilinpäätöstiedote 8.2.2013 klo 9:30

 

Liikevaihto kasvoi 8,5 prosenttia vuonna 2012, toiminnallinen liikevoitto oli 44,9 miljoonaa euroa.

 

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen:

 

Finnairin koko vuosi 2012 ja sen viimeinen vuosineljännes sujuivat ilahduttavasti. Onnistuimme kääntämään koko vuoden tuloksen voitolliseksi, ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2007. Koko vuoden toiminnallinen tulos oli 44,9 miljoonaa euroa ja liikevaihto kasvoi 8,5 prosenttia 2 449,4 miljoonaan euroon. Myynti- ja markkinointitoimet tuottivat tulosta ja yksikkötuottomme parani ennätykselliset 7,7 prosenttia. Kuluttajat ovat entistä useammin valinneet Finnairin, mikä on ilahduttavaa, sillä olemme viimeisen parin vuoden aikana panostaneet merkittävästi asiakaskokemuksen ja operatiivisen laadun parantamiseen.

 

Viime vuosina vuoden viimeinen neljännes on kausivaihteluiden vuoksi jäänyt tappiolliseksi, mutta toiminnallinen tulos oli nyt 6,3 miljoonaa euroa voitollinen. Tämä osoittaa, että rakennemuutos- ja säästöohjelma tuottaa tulosta. Ohjelma on edennyt alkuperäistä aikataulua rivakammin, ja vuoden lopussa olimme saavuttaneet jo 100 miljoonan euron pysyvät vuotuiset säästöt. Yksikkökustannus ilman polttoainetta laski 3,6 prosenttia vuonna 2012, kun kapasiteetti kasvoi samanaikaisesti 3,5 prosenttia ja polttoainekulut kasvoivat viidenneksellä. Voitollinen tulos on hieno saavutus, joka on vaatinut kovaa työtä.  Kiitokset tuloksesta kuuluvat koko Finnair-tiimille.

 

Hyvä työ ja tulokset näkyvät myös siinä, että yhtiön hallitus ehdottaa jaettavaksi 0,10 euron osinkoa osaketta kohden ja että henkilöstörahastoon ehdotetaan siirrettäväksi 4,8 miljoonaa euroa.

 

Vuonna 2011 aloitetun 140 miljoonan euron rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman loppuun vieminen ja lokakuussa 2012 julkaistun 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelman toteuttaminen edellyttävät kuitenkin vielä runsaasti työtä ja vaikeitakin muutoksia.

 

Finnairin toimintaa voidaan vielä tehostaa. Viime vuonna toteutetut kumppanuudet antavat osaltaan mahdollisuuden kehittää prosesseja sekä ajatella joitakin toimintojamme ja rakenteitamme uudelleen. Tavoitteena on, että kyseenalaistamme vanhat toimintamallit ja mietimme avoimesti, miten voimme eri keinoin parantaa tuottavuutta.

 

Henkilöstökulujen osalta olemme vielä kilpailijoita kalliimpia, ja tämä ongelma on ratkaistava. Tarkoituksena on löytää yhdessä henkilöstöryhmien kanssa ratkaisut monimutkaisten palkka- ja palkkiorakenteiden yksinkertaistamiseksi. Tällaisten uudistusten toteuttaminen ei ole koskaan helppoa, mutta toivon ja uskon, että yhdessä asioista keskustellen ja vaihtoehtoja pohtien tässäkin asiassa on mahdollista saavuttaa molempien osapuolten kannalta kelvollinen ratkaisu.

 

Lisäsäästöt ovat aivan välttämättömiä Finnairille: tavoitteena on kestävä kannattavuus, jotta Finnair pystyy investoimaan kilpailukykyisen tulevaisuuden kannalta elintärkeisiin uusiin Airbus 350-koneisiin. Finnair jatkaa siis määrätietoisesti työtä kannattavuutensa parantamiseksi.

 

Vuosi 2013 on Finnairin 90-vuotisjuhlavuosi, ja vuosi 2012 antaa yhtiölle hyvän pohjan tehdä meneillään olevasta vuodesta käänteentekevä. Finnair on etenemässä kohti tavoitettaan kaksinkertaistaa Aasian liikenteen tuotot vuoteen 2020 mennessä. Kesällä 2013 avautuvat Xianin ja Hanoin reitit nostavat Finnairin Aasian-kohteiden määrän kolmeentoista. Vuoden 2013 toiminnallisen tuloksen odotetaan olevan voitollinen.

 

Vuosi 2012 jää osaltani viimeiseksi täydeksi Finnair-vuodeksi. Omasta puolestani kiitän lämpimästi niin asiakkaitamme, osakkeenomistajiamme kuin henkilöstöämme. Olen Finnair-vuosieni aikana oppinut, kuinka merkityksellinen yhtiö Finnair meille kaikille on, ja sillä tulee aina olemaan paikka sydämessäni.

 

 

Tilinpäätöstiedote kokonaisuudessaan pörssitiedotteessa.

 

 

EDIT: Toinen pörssitiedote:

 

Finnair Oyj

Pörssitiedote

 

Finnairin hallitus aikoo esitellä henkilöstön osakesäästöohjelman ja on hyväksynyt johdon uuden pitkän tähtäimen kannustinohjelman

 

Finnair Oyj pörssitiedote 8.2.2013 klo 09.35

 

”Kannustinjärjestelmillä on tärkeä rooli henkilöstön kannustamisessa työskentelemään yhtiön ja sen osakkeenomistajien pitkän tähtäimen edun hyväksi,” sanoo Finnairin hallituksen puheenjohtaja Harri Sailas.

 

”Finnairin työntekijöille suunniteltu henkilöstön osakesäästöohjelma täydentää nykyisiä kannustinjärjestelmiämme ja sen tarkoitus on tukea henkilöstön sitoutumista ja osallistumista Finnairin omistaja-arvon kehitykseen. Johdon pitkän tähtäimen kannustinohjelma on puolestaan täysin linjassa talouspoliittisen ministerivaliokunnan palkitsemista koskevan linjauksen kanssa, ja se korvaa viime vuoden lopussa päättyneen ohjelman.”

 

Henkilöstön osakesäästöohjelma

 

Finnairin hallitus suunnittelee osakesäästöohjelman käyttöönottoa Finnairin Suomessa toimivalle henkilöstölle. Tarkoitus on näin lisätä ja tukea työntekijöiden pitkän aikavälin kiinnostusta Finnairin menestykseen ja omistaja-arvon kehittymiseen. 

 

Finnairin työntekijöillä olisi suunnitelmien mukaan mahdollisuus sijoittaa osa palkastaan Finnairin osakkeisiin. Kun ennalta määritelty omistusaika on täyttynyt, yhtiö myöntäisi osallistujille lisää osakkeita.

 

Finnairin hallitus arvioi päättävänsä osakesäästöohjelmasta ja sen yksityiskohdista kevään 2013 aikana.

 

Finnairilla on myös henkilöstörahasto voittojen jakamiseksi työntekijöille. Vuodelta 2012 tähän henkilöstörahastoon esitetään siirrettäväksi 4,8 miljoonaa euroa.

 

Johdon suoritusperusteinen osakeohjelma

 

Finnairin hallitus on hyväksynyt uuden suoritusperusteisen osakeohjelman Finnair-konsernin avainhenkilöille. Ohjelma korvaa aiemman ohjelman, joka päättyi vuoden 2012 lopussa.

 

Johtajien kokonaispalkkaus muodostuu peruspalkasta, yksilön ja yhtiön suorituksen perusteella muuttuvasta vuosittaisesta kannustinosasta sekä suoriteperusteisesta osakeohjelmasta. Osakeohjelman tarkoitus on kannustaa johtoa työskentelemään pitkän aikavälin omistaja-arvon kasvattamiseksi ja sitouttaa johtoa yhtiöön.

 

Osakeohjelma koostuu vuosittain alkavista rullaavista ohjelmista, joissa osallistujilla on mahdollisuus ansaita Finnairin osakkeita pitkän aikavälin kannustinpalkkiona, jos hallituksen ohjelmalle asettamat suoritustavoitteet täyttyvät. Jokaisen uuden ohjelman käynnistyminen edellyttää erillistä hyväksyntää Finnairin hallitukselta.

 

Jokainen ohjelma pitää sisällään kolmen vuoden ansaintajakson, jota seuraa rajoitusaika, jonka aikana osallistuja ei voi myydä tai siirtää kannustinpalkkiona saamiaan osakkeita. Rajoitusaika on kolme vuotta Finnairin johtoryhmän jäsenillä ja yksi vuosi muilla osallistujilla. Lisäksi toimitusjohtajan ja johtoryhmän jäsenten on kerrytettävä ja sen saavuttamisen jälkeen ylläpidettävä yhtiössä kiinteän vuosipalkkansa määrää vastaavaa osakeomistusta niin kauan kuin osakeohjelmaan kuuluva on johtoryhmän jäsen. Ensimmäisen, vuodet 2013 - 2015 kattavan ohjelman suoritusperusteet ovat konsernin suhteellinen liikevoittoprosentin kasvu, toteutunut liikevoittoprosentti ja kustannussäästöt konsernin Euroopan liikenteessä.

 

Mahdollinen kannustinpalkkio myönnetään Finnairin osakkeina. Osakkeet myönnetään kolmessa erässä ansaintajaksoa seuraavien kolmen vuoden aikana. Vuosina 2014 ja 2015 osakkeita ei siis tule myönnettäväksi, mikä on osin huomioitu vuosien 2016 ja 2017 ansaintapotentiaalissa.

 

Jos ensimmäiselle ohjelmalle asetut tavoitteet vuosina 2013 – 2015 saavutetaan, osakkeita maksettaisiin kokonaisuudessaan arviolta noin 800 000 kappaletta (brutto ennen ennakonpidätyksen suorittamista). Jos tavoitteen enimmäismäärä saavutetaan, osakkeita maksettaisiin kokonaisuudessaan arviolta 1 200 000 kappaletta (brutto ennen ennakonpidätyksen suorittamista). Ensimmäiseen ohjelmaan oikeutettuja osallistujia on yhtiössä noin 55.

 

Yksittäiselle osallistujalle tämän osakeohjelman perusteella myönnettyjen osakkeiden arvo ei minään vuonna saa ylittää 60 %:ia työntekijän vuosittaisesta peruspalkasta.

 

Osakeohjelman tarkemmat yksityiskohdat julkistetaan kevään 2013 aikana Finnairin internet-sivuilla.

 

Yllä esitettyjen osakeperusteisten ohjelmien yhteydessä ei lasketa liikkeelle uusia osakkeita ja ohjelmilla ei siten ole laimentavaa vaikutusta. Finnairin neuvonantajina osakeohjelman suunnittelussa toimivat Mercer ja PCA Corporate Finance.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho! Edellisestä onkin aikaa.

 

Ilkka vei sanat suustani. Pikasesti laskettuna en tuosta kostu paljoakaan. Mutta kai tuostakin saadaan keskustelua Yhtiökokouksessa aikaan :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyri Raivion analyysi Finnairin tuloksesta Suomen Kuvalehdessä:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/analyysi-myyntimiehet-ja-naiset-pelastivat-finnairin-vuoden

 

Hurja ja alalla lähes ainutlaatuinen tulosparannus johtuu ennen muuta merkittävästi kasvaneesta liikevaihdosta. Joku ilmeisesti huomasi suunnilleen vuosi sitten, ettei jatkuva vyön kiristäminen johda mihinkään vaan että yhtiön käy huonosti, jollei tuloja pystytä kasvattamaan.

 

Finnair lähti aktiivisesti markkinoille erikoishinnoin ja tehostetuin markkinointiponnisteluin. Kun samaan aikaan useat kilpailijat olivat pahasti kanveesissa, tulosta alkoi syntyä yllättävän nopeasti. Koneet alkoivat täyttyä ja kassa kilistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään