Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2006 Jotenkin tuntuu että tästä paistaa läpi sen mitä päättäjät on saanu iskostettua jotenkin täällä ihmisiin että se vauhti on se kaiken pahan alku. Tästä sitten on seurannu se että poliisit lähinnä kyttää ylinopeuksia eikä esim. turvaväleistä, päin punasia ajamisesta ja muusta vaarallisemmastakin välitä niinkään. Onko se sitten kivaa että ajetaan rajoituksen mukaan, mutta toisten perseessä kiinni ja liikennevalojakin noudatetaan varsin heikosti. Kyllä Saksassa on paljon järkvemmällä pohjalla tuo touhu jossa kiinnitetään enemmän huomiota muun muassa turvaväleihin ja liikenevalojen noudattamiseen kuin siihen jatkuvaan ylinopeuksien kyttäämiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2006 Kylläpä sitä vaan liikenteessä liikkuessa eniten on tullut nähtyä niitä nimenomaan ylinopeuksia kyttäämässä ja jos olisi tilasto siitä mistä saadaan sakkoja niin varmaan samoilla linjoilla edelleen oltaisiin. Ja tottakai pitää olla järkevä tilannenopeus, eihän sitä huonossa kelissä tai liikennetilanteesta johtuen ole järkevää ajaa kovaa. Mutta toisaalta taas kesäkelillä moottoritiellä voi ajaa kyllä huomattavasti reippaampaa kyytiä kuin 100km/h ja se on silti ihan turvallista. Ja mitä tulee näkökentän kaventumiseen niin 220 jälkeen se on semmoinen että se ei ole millään tavoin enää kivaa, mutta 150-200 on ihan hallittavissa oleva nopeus hyvällä tiellä. Oletko koskaan edes kokeillut ajaa yli 100km/h? Sitä en tosiaan ymmärrä miksi pitää olla vain 100km/h rajat hyväkuntoisella moottoritiellä vaikka on vaihtuvat nopeusrajoitukset...miksei niitä voisi nostaa kerran voi laskeakkin? Ja miksi yli 100km/h on aina "kaahailua"...mää en oikeasti näe mikä siinä on niin hirveän paha asia että ajetaan nopeampaa jos tien kunto ja tilanne sallii selkeästi sen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Kuka täällä mitään todistellu, eikö setä osaa ottaa läppää läppänä? Kumma juttu, että bemarikuskien pitää aina todistella, että auto kulkee... Itse en ole vielä tuollaista tarvetta kokenut vaikka auto kulkeekin ihan riittävästi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 En mä sitä sanonut, etteikö toi vauhti olis sopiva olosuhteisiin. Autobaanalla varmasti ihan hyvä nopeus. Olisi varsin hanurista jäädä takaa tulevan jalkoihin... En ole ikinä autobaanalla ajanut, mutta olen monen suusta kuullut, että se on yksi huonoimmista ja turvattomimmista moottoritien muodoista. Esim. Jenkkilässä niillä on sentään joku roti vielä, 60-75 mph rajoitukset laajalla Interstate-tieverkolla. Juu, toi onkin hyvä periaate muodostaa mielipide. Itse olen jonkin verran autobaanalla ajellut, eikä vielä ole turvattomuus iskenyt. Saksassa kuitenkin on liikennettä jonkinverran erimalliin kuin suomessa eikä niitä onnettomuuksia siellä nyt niin hirveesti tapahdu. Tietysti normaali suomalainen kuski jota alkaa pelottamaan kun nopeus nousee yli 80 km/h ei varmaan tunne siellä oloaan kovinkaan kotoisaksi, samoin jos jatkaa perussuomalaisella linjalla ettei osaa edes peiliin katsoa niin voihan se iso mersu kiinni takapuskurissa säikäyttää kun kuvittelee että vasemmalla kaistalla voi painaa ihan rauhassa sen 130 km/h joka on suositusnopeus baanalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Mistäs lähtien Suomessa on ollut poliisit vain jatkuvasti nopeuksia kyttäämässä? Kyllä se valvonta on ihan muillakin osa-alueilla. Eri asia on, mitä nämä tiedotusvälineet yrittävät tuputtaa. Kyllä ylinopeussakoista ollaan aina kertomassa, muttei muunlaisista rikkomuksista. Juu, toi ylinopeus vaan tuntuu suomessa olevan se suurin synti ja syypää kaikkiin onnettomuuksiin. Helsingissähän laskettiin keskustassa rajoitus 30 km/h jonka piti vaikuttaa onnettomuuksiin. Kaupungin mielestä se vaikutti positiivisesti mutta tilastojen mukaan onnettomuuksin määrä kasvoi. Miksi näin? No sen takia kun tämä onnettomuuksien lasku määriteltiin niin, että mitattiin nopeuksia parissa kohtaa muutoksen jälkeen ja kun keskinopeus niillä paikoilla oli laskenut siitä saatiin jollain kummallisella kaavalla tulos, että onnettomuudet ovat laskeneet niin ja niin paljon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Nonii tästä tuli taas Baijeri keskustelu...*haukotus*. Niin ja tosta nopeuden vaikutuksesta onnettomuuksiin, tottahan se on. Ei sitä tartte ottaa kun 10kmh pois vauhdista, niin voi välttää osumisen eteen tulleeseen autoon, jota ei nähnyt kuin viime tipassa. Eli, etenkin näissä taajamissa tapahtuneissa onnettomuuksissa jo 5-10 kmh:n nopeuden tiputus ehkäsis todennäkösesti useemmat onnettomuudet ja lisäksi antaisi sille esimerkiksi jalankulkijalle paremmat mahdollisuudet selvitä vähemmillä vammoilla. Esimerkiksi jos tuut raskaammalla kalustolla 40kmh, huomaat 30m päässä yllättäen eteen tulevan jalankulkijan, sulla menee 1.5 sekkaa reagoimiseen, jarruviive on 0,5 sekkaa, silti saat sen pysähtymään vielä suht hallitusti sen 30m matkalla. Ja tässäkin, kuinka moni sitten osaa jarruttaa lähellä sitä maksimihidastuvuutta hallitusti, jolloin kyseessä on lähes 5m/s toiseen oleva hidastuvuus..... Mutta kun tuut 50kmh, jarrutusmatka kaikenkaikkiaan onkin 40m, joten sillon kolisee. Ja vauhtia törmäysnopeus tossa kohtaa.....38kmh......Huom, vaan 10kmh lisää vauhtia........... Pistää miettimään. No joo se siitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 TERE! Yllättävän pienellä tuo bemari menee.Tosin diesel alkaa olemaan fiksuin vaihtoehto noilla pa hinnoilla. Itsellä V70 2.5D ja kulutuslukemat eivät päätä huimaa.Tosin volvo ilmoittaa lukemat paljonkin korkeammiksi. Itsellä maantiellä kk 4.7-5.1 l/100km,mutta ajan rajoitusten mukaan..Ja joskus alikin.Kun sitä kiirettä ei ole jos ei sitä itse tee.. Ja sitten kun on kaupunkiajoa joukossa hiukan enempi,niin mennään tuolla 5.3-5.7 välillä kk. Ei paha! Olen laskenut että dieselistä kaikkineen alkaa nyt hyötymään jo tuolla alle 15000 km/vuosi. Itsellä tulee joku 20-25000/vuosi. Niin ja cruiserista sen verran että en käytä sitä kauhean mäkisillä teillä ja muutenkin jos on väsynyt tai muuta.Cruiseria kun käyttää esim Itä-Suomessa niin tietää sitä käyttäneensä...Mutta tasasella ihan ok. Saapas nähdä että minkälainen on nyt motarilla meno,kun on kesänopeudet ainakin tuossa 3 tiellä. Ajavat siellä tietysti nyt 140 km/t...Kyllä joskus tuntuu,että 2 euroa/litra voisi hillitä hiukan menoa tuolla tien päällä. Saakohan taksimiehet muuten alhaisen kulutuksen mukaan mitään hyvän miehen lisää,kun joskus vaan katsellut kun osa ajaa aika lujaa... Ja nämä lujaa ajavat suharit,muistavatko kuka maksaa viulut,jos asiakas loukkaantuu tai kuolee heidän kyydissään. Kunhan aattelin vaan... -Jukka Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Terve, Itsellä on 523iA (eli 2.5 litranen suora bensakutonen, automaattilaatikolla), ja tämän yksilön kulutus on seuraava: - maantie, talvirenkaat, nopeus 90km/h (todellinen), cruisella. Keskikulutus on n. 6.4l/100km. - kaupunki, talvirenkaat, nopeus vaihteleva. Keskikulutus on n. 11-12 l/100km. Kylillä syö, maantiellä ei paha. Mutta minä en olekaan tuota mobiilia valinnut sillä perusteella mitä se syö. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Jaahas tällänen theaderi. Sattui mukavasti kun lähdin pois Paloheinästä pelaamasta lätkää parkkipaikalla joku helkarin Volvo s80 oli parkeerannu niin, että sen vieressä olevan Rellun kuljettajan puolelta ei päässy sisälle (aika pässiä toimintaa Volvo mieheltä vaikka ei ollu oma). Se on muuten metkaa, miten nopeasti Volvon imago muuttui perheautosta mulkkumobiiliksi. Nykyään Volvo on ykkösmerkki törkeässä sikailussa. Ilmeisesti uusien malien urheilullisempi tyyli ja työsuhdeautolle otollinen verokohtelu ovat muutoksen syynä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 ajan rajoitusten mukaan..Ja joskus alikin. Tiesitkö, että rajoitusten alittaminen on yhtälailla vaarallista kun niiden ylittäminenkin, tai pikemminkin vastoin laikia? Miks helvetissä pitäis ajaa ALINOPEUTTA? (Jos siis olosuhteet eivät edellytä näin) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Poliisi kyllä puuttuukin alinopeuksiin, mutta saisi kyllä puuttua hanakammin. Toisaalta nopeusrajoitukset ovat myös hämärtäneet tilannenopeuden tajua. Kyllä meillä on välillä niinkin huonot kelit, että jopa rajoituksen mukainen nopeus on liikaa. Silloin pitää ajaa hiljempaa. Mutta hyvällä kelillä muita hitaammin mateleva jonontulppa vaarantaa kaikkien turvallisuuden. Sellaiseen en näe mitään järkevää syytä ainakaan 80 km/h alueilla ja hitaammilla. Sen nyt ehkä ymmärtää, jos joku ei uskalla ajaa 100 tai 120 km/h. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Sen nyt ehkä ymmärtää, jos joku ei uskalla ajaa 100 tai 120 km/h. No, ei sitä kyllä ymmärrä. Jos autoa ei hallitse noissa nopeuksissa hyvässä kelissä niin sitten on ajotaidossa jo sen verran parantamisen varaa, että voisi mennä autokouluun. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Mutta hyvällä kelillä muita hitaammin mateleva jonontulppa vaarantaa kaikkien turvallisuuden. Omalla tavallaan kyllä. Mutta sen jonon muodostaa vasta sitten ne kakkosena ja kolmosena ajavat autot, jotka eivät uskalla lähteä sen tulpan ohi, mutta kuitenkin ajavat sitten niin lähellä sitä edellä menevää, että takaa tulevat ei sitten mahdu siihen väliin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Olen Mikon kanssa asiasta täysin samaa mieltä! Toki muita huomattavasti hiljempaa ajava auto osaltaan vaikuttaa vaarallisten tilanteiden syntymiseen ainakin siinä mielessä, että takana saattaa pinna palaa ja sitten ryhdytään harkitsemattomiin ohituksiin. Kuitenkin taas toisaalta se, että yhden hiljaa ajavan auton perään kerääntyy yksi, kaksi tai useampikin autoilija, jotka eivät itse halua syystä tai toisesta ohittaa edellään ajavaa, nostavat edelleen perään tulevien kynnystä lähteä ohituksiin ohitettavien määrän tuntuessä suurelta. Ja ongelma korostuu erityisesti, jos turvavälit ovat olemattomat, jolloin omalla kaistalle paluu vaikeutuu huomattavasti, mikäli ei olekaan mahdollista ohittaa kaikkia jonossa olevia autoja kerralla. Kuitenkin on tärkeää kunnioittaa sitä, että jos joku ei halua esimerkiksi huonon kelin vuoksi ajaa lujempaa kuin tuntee taitojensa edellyttävän. Jos tilanne sallii voi aina mennä ohi, mutta jos ei salli, niin edellä menevän perässä kiinni roikkuminen ei ohitse pääsemistä millään tavalla edistä. Sitä paitsi, hieman kauempaa on huomattavasti parempi näkyvyys eteenpäin ohi edellä ajavan auton, jolloin mahdollisen ohitustilanteen ennakointi on helpompaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 On niitä teitä paljon, joissa ei normaaliliikenteen aikaan yksinkertaisesti pääse ohi. Aina kun on sulkuviivassa pieni katkos, tulee joku vastaan. Olen minäkin joskus juminut yli 10 km matkan hitaammin ajavan perässä, vaikka en ole mitenkään arka. Ei vaan tullut tilaisuutta ohittaa sekä turvallisesti että laillisesti. Pahimpia ovat kuitenkin taajama-alueet. Aina löytyy jonosta yksi, joka katsoo arvolleen sopimattomaksi ylittää 40 km/h, vaikka on tyhjää tietä edessä. Ja se yksi riittää, kaikki perässä tulevat ajavat sitten samaa vauhtia. Nämä lienevät niitä samoja, jotka hiljaisenakin aikana ajavat nelikaistaista tietä aina rinnakkain älyttömän hiljaa. Kokevat ilmeisesti itsensä tärkeäksi, kun pystyvät haittaamaan niin monen muun etenemistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Suomen taksihinnat ovat sen verran korkeat että kun kerran riistävät niin saavat kyllä luvan tarjotakin kunnon oleskelutilat rahan vastineeksi, muuten ei kyllä haittaisi vaikka matka taittuisi ruosteen raiskaamalla ladalla jos se näkyisi myös hinnassa. Tähän oli pakko kommentoida. Ensinnäkin Olli taitaa kuulua siihen kategoriaan suomalaisista jotka luulevat taksiyrityksen olevan jokin kultakaivos vaan korjaampaa tuota harhaluuloa. Tässä maassa ajetaan liikenneministeriön määräämillä maksimihinnoilla joten halvemmallakin ajelutettaisiin "pokaa" jos olisi taloudellisesti siihen varaa. Taksiauto on ns. veroalennettu auto kun se otetaan ammattiliikenteeseen. No tämä tarkoittaa sitä että autolla tulee ajaa 3 vuotta jotta tämän hyödyn täydellisesti saa. Alennus on autoverosta maksimissaan 75 prosenttia ( ei siis koko hinnasta ). No pääkaupunkiseudun taksi ajaa vuodessa 80 000 - 200 000 kilometriä riippuen siitä onko yrityksellä palveluksessaan ulkopuolista renkiä vai ei ja onko autolla tilausajoa esim. maakuntiin toistuvasti. Paras tilanne on se kun isäntä ajaa suurimman osan itse välttääkseen työntekijämaksut jotka tässä maassa ovat järkyttävät kun ajatellaan pk. yrityksiä. Ajovelvoite eli aika mitä auton tulisi olla töissä oli aikoinaan Espoossa noin 450 tuntia / kuukausi mutta tuskimpa se siitä on muuttunut. Joten ajappa ihmeessä nuo tunnit yrittäjänä itse. ( turvallista matkantekoa?? ) Itse ajoin aikoinaan tuon "mahdollisimman suuren osan" ja menetin siinä terveyteni. Taksien keskimääräinen tuotto per kilometri on oltava vähintään 45-50 cent jolloin verottaja katsoo autoa käytetyn pääasiassa duuniin eikä omiin ajoihin. Ja tätä se yleensä onkin. Puolet työajasta ja kilometreistä kuluu asiakkaan hakemiseen, toiminta-alueelle palaamiseen yms. eli tyhjänä ajeluun joten ei yrittäjä tienaa todellakaan tuota reilua euroa kilometri joka on tätä nykyä perustaksa suomalaisessa taksissa Hangosta Utsjoelle. No ensin maksetaan joka kyydistä valtiolle ALV. , polttoaineet, huollot, vakuutukset ( alkaen täyskasko muutama tonni per vuosi ilman suurempia bonuksia), auton lyhennykset, yrittäjäeläkkeet, kirjapitokustannukset, renkaat, pesut yms. yms. ja lista jatkuu. Kun nuo kulut on maksettu aletaan katsoa yrittäjän henkilökohtaista verotusta joten matkan varrella tuo huima rahapotti on supistunut kovinkin pieneen. Ja mikäli olet palkannut kuljettajan niin kaikkien työntekijäkustannusten jälkeen isännnälle jää 10-15 prosenttia ajoista verotettavaa tuloa. 8) Eli esim. Helsingissä kuski ajaa 11 tuntia vkl yövuoron tuoden kassaan n. 450 euroa joten voit laskea sen mitä autoilijalle jää. 55 euroa miinus verot. Asiaa!! Isännän itse ajaessa voit tarkkaan laskemalla ja riippuen yrityksen kuluista päästä 30 prosenttiin palkkaa brutto per kilometri joten itse ajettuna 80 000 km vuosi on verotettava ansio noin 24 000 euroa. .. Ja rahaahan tuli sisään joka ovesta ja ikkunasta; näinhän se oli? No miksi sitten suomalaiset taksit eivät aja niillä ruppasilla Ladoilla. Kuten vihjailin syy on autoverotuksessa. 3 vuotta ja auton veroale on kuitattu. Jokainen kuukausi vähemmän tuosta kolmesta vuodesta niin veroa on maksettava takaisin progresiivisesti. En viitsi tuota laskennallista kaavaa tässä kerrata mutta laskennallinen totuus on että neljässä vuodessa yksi E-sarjan mersu tulee halvemmaksi autoilijalle kuin 4-5 Ladaa. Tässä otetaan huomioon liikenteen aiheuttamat kilometrit, verotuskäytäntö ja laskennallinen poisto verotuksessa. Et vain pysty ajamaan sillä Samaralla kolmea vuotta ja vähintään 250 000 kilometriä.. Joten kun istut seuraavan kerran suomalaiseen taksiin voit kertomastani ymmärtää miksi täällä ajetaan paremmilla autoilla kuin nuo Ladat. On syy myös siinä että se on kuskin työpaikka; tervemenoa koittamaan miltä 80 000 kilometriä kehä kolmosen sisäpuolella ajettuna vuodessa tuntuu Samaran ratissa. Syy ei ole "elvistelyn" vaan Arkadianmäelle voi lähettää tästä terveisiä. PK-yritykset ovat tässä maassa polvia myöten ureassa ja silti kannustetaan yrittäjyyteen. Toivottavasti tämä muutti edes jonkun mielipidettä ja käsitystä takseista ja/tai taksiyrittäjyydestä. Teemu S. Taksiyrittäjänä Espoossa 98-03 , ja terveytensä yrittäjyyteen uhrannut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 No ensin maksetaan joka kyydistä valtiolle ALV. , polttoaineet, huollot, vakuutukset ( alkaen täyskasko muutama tonni per vuosi ilman suurempia bonuksia), auton lyhennykset, yrittäjäeläkkeet, kirjapitokustannukset, renkaat, pesut yms. yms. ja lista jatkuu. Kun nuo kulut on maksettu aletaan katsoa yrittäjän henkilökohtaista verotusta joten matkan varrella tuo huima rahapotti on supistunut kovinkin pieneen. Ja mikäli olet palkannut kuljettajan niin kaikkien työntekijäkustannusten jälkeen isännnälle jää 10-15 prosenttia ajoista verotettavaa tuloa. 8) Eli esim. Helsingissä kuski ajaa 11 tuntia vkl yövuoron tuoden kassaan n. 450 euroa joten voit laskea sen mitä autoilijalle jää. 55 euroa miinus verot. Asiaa!! Demarit ovat kehittäneet järjestelmän jolla työnteosta rangaistaan maksimaalisesti, ja tämä pätee näemmä myös taksikuskin-ammattiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Demarit ovat kehittäneet järjestelmän jolla työnteosta rangaistaan maksimaalisesti, ja tämä pätee näemmä myös taksikuskin-ammattiin. Olet tuossa O-V täsmälleen oikeassa! En tiedä kuka lopulta tuohon on syyllinen mutta rehellisellä työnteolla tässä maassa on harvinaisen vaikea rikastua... -- sori off-topic -- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 No joo! Yhtä hyvin voisi väittää vaikkapa skoda kuskeja mulkuiksi.... Ennenhän oli saabismi sairautta yms. Ei se kuulkaa automerkistä ole kiinni se mulkkuus,vaan ihan siitä kuskista... Ja mitä tuolla maantiellä sikailusta tulee mieleen on,että joka tuollaisia lausumia palstalla antaa niin kandee sitten itse ajella nätisti siellä ettei käy huonosti.. Itse ajellut jo ihan työkseni tien päällä yli 10 vuotta.Rikkeettä ja kolareitta,myös muut tien käyttäjät huomioiden,muuuutta.Huomenna saattaa rysähtää. Kyllä siitä ajoneuvon merkistä ja koosta riippumatta olisi syytä kaikkien omaksua sellainen muita kunnioittava tyyli tuolla LIIKENTEESSÄKIN,niin kuin muuallakin. Ja on tullut ajeltua autobaanoilla ja aika monta kertaa Meksikonkin tieverkoilla,joten tiedän kyllä mistä puhun. -Jukka Kevään jatkoja vaan! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2006 Minusta tuntuu että bemari on saanut jatkeen maineensa lähinnä näitten teinituunaajien bemareiden kautta. Tai ainakin itsestä tuntuu siltä kun katselee vaikka perjantai-iltana liikennettä, niin lähinnä siellä ärsyttää nämä teinibemari kuskit jotka ajaa kaikenmaailman sumuvalot sunmuut päällä, kun taas nämä muut bemarikuskit ovat varsin asiallista porukkaa. Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2006 Enhän minä sanonut, että Volvokuskit ovat mulkkuja, vaan että mulkuilla on nykyään usein Volvo, kun aikaisemmin niillä oli Bemari, Saab, Mersu tai mikä milloinkin. Kyllä sitä mulkkujen kulloinkin suosimaa merkkiä vähän tarkemmin pitää silmällä, kun tekee jotain tavattoman pöyristyttävää, kuten vaihtaa kaistaa. Jos siinä vieressä on Volvo, on suurempi todennäköisyys, että se ajaa päälle, kuin jos siinä on vaikka se Skoda. Muutaman vuoden päästä se on taas joku muu merkki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2006 No joo...oikeestaan kaikki, joilla on Mersu, Volvo, iso Saabi, Bemari, sun muita....aika usein käyttätyvät muita tiellä olijoita kohtaan ihan miten niitä huvittaa. Ei vilkkua, suoraan eteen, kiilausta ties mitä. Ei voi olla 2 auton takana valoissa, vaan on pakko vetää miljonaa eteen ja pahimmillaan sitte jäädä siihen ajamaan alinopeutta..... Se vaan leimaa, kun uus hieno tuore ESP auto poukkoilee kaistalta kaistalle ja kiilailee ilman vilkkuja... Tottakai noita tekee muutkin, mutta huomiota se tuo enemmän kun alla on vaikkapa uus kallis Mersu, jos saman tekee Uudella Opel Vectralla, ei kukaan liiemmin mitään huomaa ees. Oikeestaan jos ihan mietitään, jos tuut pihaan uudella S500 Mersulla, susta ajatellaan heti, että "tolla on rahaa..voi hel...toi kehtaaki ajaa sen noin leveesti tohon, oikee S500 merkit, toi on varmasti niiku kallis auto....kattokaa mitkä aurinkolasitki kuskilla, varmasti 1000e lasit.." Mutta kun ajat pihaan uudella Opel Vectralla, oli sitten vaikka GTS Turbolla, "jaa oooppeli...tossa on hassut vanteet....no joo...tylsää mennään" Tai ajat pihaan 56 vuoden Eldorado Biarriz Cadilacilla..."juma....että on hieno...hitto vanhaki toi on...no joo huhuh joha kiiltää....no vanha autoha toi on joo juu mennään".... Asenteet, mielikuvat, brändit..kaikki vaikuttaa tohon. Toi Cadillac voi hyvinkin maksaa 50 000-100 000e, mutta kukaan arki ihminen ei vaan tajua sitä..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2006 No joo! Kylläpä Esalla on tosiaan nyt mopo karannut aika pahasti käsistä.Eikä ole tietoa tarpeellista,kun vain asioita yleistetään. Olisipa hauska nähdä se Sinun ajotyylisi ja oletko itse täydellinen...Ja mikäs Sinun ajoneuvosi on.Onko se kenties se merkki/malli jonka kuskeja yleistäen,ensi vuonna koko Suomenniemi manaa alimpaan......läpeen On muuten hyvä se liikenneturvan uusi tietoisku liikennesääntöjen noudattamisesta.... Me kun olemme kaikki täällä Suomessa niin pirun hyviä autoilijoita,niin voisimmekin aloittaa sellaisen kampanjan,että huomioimme,noudatamme liikennesääntöjä yms. Niin hieno päiväkin aloittaa moinen.Varmasti siitä voisi tehdä ihan muoti-ilmiön.... Meinaan autoilun hintakin,puhumattakaan niistä tapahtumattomista kolareista yms. Laskisi ja roimasti.... Hyviä Pyhiä.Aurinkoisia.... Niin.Enkä ole nauttinut kuin syntymähumalaa,jos joku kohta vihjailee jotain.... 8) -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2006 No joo....tänään tuli todistettua yleistystä, tällä kertaa Audi Egon suhteen... Olin ainut auto sillä kaistalla, viereen tulee farmari A4 Audi..jotenkin siinä sitten mietiskelin, että mahtaakohan toi kuitenkaan sinne vasemmalle kääntyä, minne toi kaista vie.... No joo siitä ku valot vaihtu ni lähin ihan suht ripeesti, äijälle tuli Audissa kiire, vilkkupäälle ja keulan vierestä eteen..... No minä poika sitten töötin pistin pohjaan kun sulkuviivan yli tullaan eteen, niin tämä Herra Audi laittoi jarrut kiinni. Siinä sitte mietin kaks kertaa, että mitä ***tua se tekee. Aika uskomatonta.... Se paikka missä toi tapahtu, tapahtuu tota kiilaamista ihan riittämiin, eikä tämäkään ekaa kertaa asialla ollut. Lyön siitä vetoa. Ihme urpoja, okei kyllä. Minäki lähin siitä ihan tahalleen sen verran ripeesti, että se saa sitä 2.0 Turpo egoaan polkea, jotta kerkii ennen jakajaa ees jotain päätöksiä tekemään, mutta aika röyhhkeesti sieltä sulkuviivan yli tultiin. Eihän sitä voi 40 000e Audilla antautua ees valoissa olemaan pienen kaupunkiauton takana....Kun ei nää pikkuautot kulje näköjään mihinkään..... No joo ei yleistystä tulipa taas todistettua tota ylimielisyyttä...Syytä oli minussakin, mitäs lähin kokeilemaan sen aikeita. Siltiki, miksei se voinu mun takana ajaa? kysyn minä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2006 Höpö höpö noita teidän yleistyksiä. Ei se ole mistään automerkistä kiinni, ja väitän, että N saisi olla aika suuri ennenkuin voisi normaali ihminen liikenteessä alkaa tekemään jotain johtopäätöksiä siitä, että mikä auto tulee esim. päälle kun kaistaa vaihtaa tai tekee jotain muuta typerää (automerkkiin sidottua). Eilen illalla ajelin Kokkolaan ja kun keli oli kuiva ja oli kesärajotukset, niin ajelin vähän reippaammin mutta en kuitenkaan kaahannut. Niin vain oli, että 10km takapuskurissa kiinni ajoi sitten joku Renault Mungo/Mondo/Modva tai joku tämmönen, ja tämä kaveri lähti joka ohituksessa suoraan perään kiinni että aloin jo ihmettelemään, että mikä sitä vaivaa. Sitten kun hidastin hetkeksi 100:n alueella tasan 100:een niin sillä palo hermot ja jätkä teki pari täysin reikäpäistä ohitusta oikealle kaartuvassa ylämäessä rekkojen väliin, että pääsi minusta ohi. Olen myös ihan hiljan nähnyt toisen Renaultin (Laguna), joka ajoi kuin ei olis huomista ollut (moottoritiellä). Pitäiskö mun nyt alkaa paasaamaan maailman toreilla, että kaikki Renaulttikuskit on mulkkuja ja ne vaarantaa liikennettä ? Ei. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla