Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2006 Näköjään hinku on kova ymmärtää väärin, mutta jos nyt kerran vielä yritetään. En ole yleistänyt, että jonkin automerkin kuljettajissa on vikaa. Mutta verotus- ja imagosyistä niille egopöhöstä kärsiville munapäille tuppaa aina valikoitumaan justiin jotain tiettyä automerkkiä, yhtenä vuonna yhtä, toisena toista. Tällä hetkellä Volvo on kovasti sen porukan suosiossa. Tämä ei ole Volvon vika, eikä huononna niitä kunnollisia Volvokuskeja, joita on myös paljon, ja jotka ajavat Volvolla vielä sittenkin kun juppimulkut ovat taas vaihtaneet toiseen merkkiin. Enempää en jaksa tästä jankata, joten jos vielä joku haluaa uskoa, että yleistän kaikki jonkin automerkin kuljettajat samaan ryhmään, niin siitä vaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2006 Höpö höpö noita teidän yleistyksiä. Ei se ole mistään automerkistä kiinni, ja väitän, että N saisi olla aika suuri ennenkuin voisi normaali ihminen liikenteessä alkaa tekemään jotain johtopäätöksiä siitä, että mikä auto tulee esim. päälle kun kaistaa vaihtaa tai tekee jotain muuta typerää (automerkkiin sidottua). Myönnän tuon että kyllä se on penkin ja ratin välissä suurin ongelma. Mutta. Jos lasketan teinit pois laitettuine muka GTI-himmeleineen. Tässä kun taas kesä tulee ja alkaa wanhuksen ulkoiluajat niin mieleen palautuu edellisten kesien jutut. Eli, tilanne tämä. Valoissa seisoo auto. Minä pyyhkäsen vanhuksella rinnalle. Valot kun vaihtuu vihreälle niin on tietyt merkit mitkä käytännössä väistämättä painaa sen lintan pohjaan ja polttaa polttoainetta hinnoista välittämättä. Merkkeinä yleensä Bemari, Volvo ja Audi. Ja sitten muista merkeistä nämä tehokkaammat mallit. Näitä tosin vähemmän. Ja kuskeina aina tuollaisia kolmen kympin yläpuolella olevia "teinejä". En sitten tiedä onko auton ikä + ulkoasu sekä ennenkaikkea se Alfan helposti tunnistettava logo keulalla sellainen ärsyke, jolle pitää näyttää että täälläpä on tehoa. Pöpön kanssa tällästä oiretta ei ole lähellekkään yhtä paljoa. Eli kanssa-autoilijoiden käytökseen tuntuu vaikuttavan melkosesti sekin millaisella kinnerillä itse ajelee. Nykyisin tulee tuolla maantiellä taas enempi liikuttua ja kyllä sielläkin kaikennäköstä sankaria näkyy. Menee ehkä yleistykseksi, mutta matkaa ajaessa nuo ohittelevat ja välillä kaistapäisiä ohituksia tekevät kuskit on vanhempaa sakkia ja ajelevat suhteellisen arvokkailla autoilla. Volvo, Mursu, jne. Toki muitakin on, mutta voisin sanoa että nämä ovat monestikkin pääosissa. Onko se kallis auto sitten lupa ajaa välillä muista välittämättä ja muidenkin terveyden vaarantaen. Tietyn tyyliset ihmiset, tietyn tyylisine ajotapoineen hankkii sitten näitä tietyn imagon omistavia autoja. Tuloksena sitten helposti yleistystä että kaikki vulvakuskit on sikoja. Tai biimerin omistajat hulluja, jne. Kuten Esakin totesi. On siellä paljon, valtaosa, asiallisiakin kuskeja. Onneksi tossa kesäauton perseessä ei ole mitään merkkiä tai mallikilpeä. Ja kun on tuntemattomampi korimalli niin saa edes jollain tapaa rauhassa ajeleskella. - J, joka ei kyllä wanhuksellakaan jää jalkoihin, jos ei tahdo... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2006 Heitänpä ilmoille ajatuksen (joka saattaa olla ihan kakkapuhetta kyllä). Jos otetaan semmonen otanta vaikka 10:tä yleisintä automallia, joita Suomessa rekisteröidään joka vuosi (tai vaikka 20, ja vaikka ihan yleisimmät liikenteessä olevat esim, ei niin väliä), ja katsotaan mitä niistä autoista löytyy konepellin alta niin epäilen: Olisko niin, että verrattuna esim. keskiverto Toyotoihin, Opeleihin, Fordeihin tai Nissaneihin, niin tästä paholais-auto-sarjasta BMW, Mersu, Volvo löytyvät mallit olisivat keskimäärin tehokkaampia (nimenomaan niiden eniten myytyjen tai liikenteessä olevien mallien osalta) kuin ensinmainittu osasto (siis esimerkinomaisesti mainitut) ? Tällöin tämän ilmiön voisi selittää sitä kautta, että JOS onkin niin, että tielläliikkujista ne pahimmat ajelevatkin autoilla, joissa on "potkua", niin tämä voisi näkyä häiriökäyttäytymisenä verrattuna niihin tielläliikkujiin, jotka ajelevat niillä 1.4-1.8:illa / 80-115hp autoilla ? Jos ajattelen esim. tämän paholaiskolmikon automalleja, niin yleisimmät Volvot, joita tiellä näkee "häiriköimässä" on V70, S80 autoja, Bemarit on useimmiten 300/500 -sarjaa vähintään 2 tai 2.5 litrasilla koneilla ja Mursuilla sama homma. Siis näissä autoissahan on järestään se vähintään 150, useimmin liki 200 pollea pellin alla, joka tietysti saattaa myös altistaa semmoseen repivämpään ajotyyliin, joka näkyy ylimielisyytenä tai toisten mielestä hulluina tai liikennettä vaarantavina ajotyyleinä. Jos otetaan sitten vastaavankokoinen perheauto varustettuna moottorilla, jossa on max se 120-130 hp, niin isossa autossa teho/painosuhde väkisinkin tahtoo sanoa rauhallista ajomatkaa, halusi tai ei (). Itselläni on auto, jossa on tuo parisataa konia ja jos esim. ohituksia tai muuta erikoistilannetta ajattelen, niin eipä sitä tule kauaa ajettua enää letkoissa tai rekkojen takana tai muuten kituutettua savupönttöjen takana, jos on kelin puolesta mahdollisuus päästellä ohi (joko maantiellä tai vaikka motarilla); koska se on helppoa eikä vie aikaa eikä "jännitä" että kerkeääkö omalle kaistalle, koska pienikin tienpätkä riittää ohitukseen. Muistelen aikaa vanhoilla autoilla; Mitsu Cordia, Fiat Uno, Volvo 360: Ei tarvinnut miettiä ajaisko reippaasti vai rauhallisesti. Auto päätti sen jo minun puolesta. Ja ohitukset jäi talvikeleillä lähes poikkeuksetta tekemättä ja kesälläkin silti tarvitsi aina pitkästi tyhjää tietä että viitsii vastaantulevan kaistaa lainata. Ajatus. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2006 No joo yleensäki herää mietteitä, että miks yleensäkään ohittaa, oli auto Ferrari tai Toyota Corolla? Jos jono menee noin 85kmh vauhtia, ja lähet ohittamaan sen.....jos on sellanen 5-10 auton letka, niin siinä saattaa noin 10 km mennä, että pääset kaikista ees ohi ekaks, sitten se, että ajat sitten sen jälkeen noin 95kmh, eli keskimmäärin noin 10kmh kovempaa tekee ajassa ehkä loppuenlopuks 1-2 minsaa, kun olet perillä ennen muita. Tosin sekin kaatuu siihen, että kahet punaset valot ni ne muut on saanu sut kiinni..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2006 Terve Sami! Taietaan olla hyvinnii pitkälti samoilla linjoilla... ..Aijai,enää tiistai ja keskiviikkoyöt raskaan ratissa ja sitten vaihdan alaa joksikin aikaa... -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 En tiiä oliko Jukan kommentti mulle suunnattu, mutta tuo minun postaus oli vain teoria siitä, miksi tuota tommosta tapahtuu. Ei kannanotto siihen, miten pitäisi ajaa. Ihan eriasia on, mitä kannattaa tehdä liikenteessä. Ja on minullakin BECE-kortti ja olen ajanut useamman kesän isoa autoa töikseni, että tiiän mitä se liikenne sieltä "raskaan" näkökulmasta on yhtälailla. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Terve Sami! Taietaan olla hyvinnii pitkälti samoilla linjoilla... ..Aijai,enää tiistai ja keskiviikkoyöt raskaan ratissa ja sitten vaihdan alaa joksikin aikaa... -Jukka No joo tässä on alkanu itekki miettiä, että mitä kaikella kaahaamisella voittaa, jos se on todella turhaakin vielä. Tyyliin....jäinen talvikeli, niin on vaan pakko päästä ohi joka autosta...se joskus pistää kyllä vähän miettimään, että mihi tolla on kiire. ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 se joskus pistää kyllä vähän miettimään, että mihi tolla on kiire. ??? Niin, sitä sopii miettiä. Tuskin selviää muuten, kuin käymällä kysymässä Mutta että siis voihan sillä oikeasti olla kiire... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Niin, sitä sopii miettiä. Tuskin selviää muuten, kuin käymällä kysymässä Mutta että siis voihan sillä oikeasti olla kiire... Voi joo, ainahan sitä voi aina kaikenlaisia syitä olla. Harvemmin kuitenkaan on kiire vaimon luo synnytyssairaalaan tai... ??? No joo ku ruvetaan kärjistämään, niin pilkkua tässä aletaan taas viilaamaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Huomenia! Mä olen jo vuosikaudet "tehnyt"/jättänyt aika löysät aikataulut kaikissa menemisissä.Niin työn kuin lomankin suhteen. Ja kyllähän jokainen voi asiaa kokeilla ja miettiä,muuttuiko omat reissut vähemmän stressittömiksi yms.kun ei ole pakko TEHDÄ sitä kiirettä.Eihän noi asiat ole kuitenkaan kuin organisointikyvystä kiinni. Kannattaa joskus ajella hissukseen ja tarkoitan oikeasti rajoitusten mukaan joku pidempikin reissu,ja katsella kun kaheleilla on kiire jonnekin.Mihinkä? Sukulaisen hautajaisiin? Vaiko omiinsa?? Oikeasti vauhti tappaa ja edelleenkään nuo yleiset tiet ei ole kilparatoja...Eihän siinä ole mitään järkeä,että tuolla maanteillä jotkut ajavat niin kuin tykkäävät.... ??? ...Kun ajattelee esim tuota ikääntyvää väestöä jonka on siellä joukossa pakko ajaa,jotta pääsevät esim siihen lähikauppaansa tms.Ja kun ajattelee jonkun maantiekiitäjän vauhtia suhteessa siihen vanhuksen huomiokykyyn ja se vanhus on tulossa siihen "pikatielle" kolmion takaa.Vrt jarrutusmatkat! Se kannattaisi jokaisen,jolla sitä kiirettä pukkaa laskea,jos ei tiedä:kuinka paljon:MONIA KYMMENIÄ SEKUNTEJA kenties,tai kuten Sami jo mainitsi,ehtii seuraavaan kaupunkiin jonon ekax niihin samoihin liikennevaloihin... Ja kun ajattelee noita polttoaineen hintoja yms. Eilen ajeltiin tuolla Leppävaaran(Espoosssa),tienoilla ja katselin yhden suharin menoa,kun oli pakkko vanhalla turuntiellä päästellä 60 alueella yli 80 ja jokaisiin punaisiin sitten joutui (3 valot sama matka meidän kanssa) tekemään sähäkänpuoleiset jarrutukset,ja sitten taas hanaa.Asiakkaalla oli varmasti nautinnollinen matka. Pari juttua vielä kun tuo kevät on tullut ja ne HIRVET lähtevät liikkeelle. Tuossa isomman auton ratissa viime vuodet ajaessani on tullut aika selväksi että esim tuolla 3 tiellä niitä sarvipäitä riittää.Ja hämärän ja pimeän aikaan ne oikeasti liikkuvat sankoin joukoin.JA TULEVAT SEN HIRVIAIDAN YLI. Niin peurat kuin hirvetkin. Paras tai karmein näkemäni tapaus(tähän mennessä) on ollut sellainen tuossa Keimolan pohjois-puolella kun etelästä päin tuli oikeaa kaistaa,eli pientareen vieressä henkilöauto,yöllä 01-02 aikaan ja luultavasti sitä 120 vähintään.No eihän siinä mitään muuten,mutta se kuski ei nähnyt niitä kahta isoa hirveä jotka seisoivat vajaa metrin päässä sen autosta siinä pientareella...No kävi tuuri,en joutunut elvyttämään! Ja se toinen asia on tuosta ohituksesta palaamisesta.Vaikka tuossa motarilla.Kun nyt on niin että niissä autoissa ei niitä roiskeläppiä liiemmälti ole,niin kannattaisi ajatella sitä kaverin tuulilasia. No joo.Toivottavasti edes osa näistä tarinoista kulkeutuu jonnekin isomman joukon korviin...Meinaan että ihmiset saadaan yhä laajemmin ajattelemaan näitä asioita... Niin ja jos ja kun sitä vauhdinnälkää on,niin kannattanee hakeutua ajoissa,kun kortti vielä on tallella ja henkikin pihisee johonkin autourheiluseuraan.Googlettamalla niitä löytyy varmasti joka pitäjästä... Huh,johan oli stoorit taas....Ei voi mitään,kun tuo asia on jo pitkään kokeman ja näkemän perusteella ollut aika lähellä. Kauniin kevätpäivän jatkoa kaikille,oletkos Sami menossa illalla Luxia kuvaamaan? -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Ei ei... Kateudella ei ole sen asian kanssa,mistä minä kirjoittelin mitään tekemistä... Yleisellä tasolla vain meinasin sitä kuinka paljon harmia liikenneonnettomuuksien yms kautta ns.kaahailijat aiheuttavat.Kaikkihan me maksetaan niistä sitten autovakuutusten hintojen kohoamisen yms muodossa. Myös sinä Ville! Ja eihän sitäkään tiedä milloin se kaahari ajaa esim.Sinun (kenen tahansa) läheisen yli esim.suojatiellä... Kaikella kunnioituksella ei kandee kaahauksilla ihan hirveästi rehvastellakaan täällä omalla nimellään.. No,kaippa se liikenne sitten jossain vaiheessa opettaa,tai poliisi tjtn...Vastuuta kannattaa kaikin puolin yrittää ottaa tekemisistään MYÖS siellä liikenteessä... .Ei kait se ole keneltäkään pois? -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Kuten jo itse aiemmin kirjoitin, on liikenteessä muitakin vaarallisempiakin ongelmakohtia kuin ylinopeus...ei se meno muutu maagisesti n potenssia vaarallisemmaksi jos ajaa 120 vaikka on moottoritiellä rajoituksena 100 ellei nyt sitten tilanne ole jotenkin heikko. Tilannenopeus...monesti talvella 60 on liikaa ja monesti kesällä voi ihan hyvin sen 120-140 vetää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 No joo...oikeestaan kaikki, joilla on Mersu, Volvo, iso Saabi, Bemari, sun muita....aika usein käyttätyvät muita tiellä olijoita kohtaan ihan miten niitä huvittaa. Ei vilkkua, suoraan eteen, kiilausta ties mitä. Ei voi olla 2 auton takana valoissa, vaan on pakko vetää miljonaa eteen ja pahimmillaan sitte jäädä siihen ajamaan alinopeutta..... Se vaan leimaa, kun uus hieno tuore ESP auto poukkoilee kaistalta kaistalle ja kiilailee ilman vilkkuja... Tottakai noita tekee muutkin, mutta huomiota se tuo enemmän kun alla on vaikkapa uus kallis Mersu, jos saman tekee Uudella Opel Vectralla, ei kukaan liiemmin mitään huomaa ees. Oikeestaan jos ihan mietitään, jos tuut pihaan uudella S500 Mersulla, susta ajatellaan heti, että "tolla on rahaa..voi hel...toi kehtaaki ajaa sen noin leveesti tohon, oikee S500 merkit, toi on varmasti niiku kallis auto....kattokaa mitkä aurinkolasitki kuskilla, varmasti 1000e lasit.." Mutta kun ajat pihaan uudella Opel Vectralla, oli sitten vaikka GTS Turbolla, "jaa oooppeli...tossa on hassut vanteet....no joo...tylsää mennään" Tai ajat pihaan 56 vuoden Eldorado Biarriz Cadilacilla..."juma....että on hieno...hitto vanhaki toi on...no joo huhuh joha kiiltää....no vanha autoha toi on joo juu mennään".... Asenteet, mielikuvat, brändit..kaikki vaikuttaa tohon. Toi Cadillac voi hyvinkin maksaa 50 000-100 000e, mutta kukaan arki ihminen ei vaan tajua sitä..... No joo...oikeestaan kaikki, joilla on Mersu, Volvo, iso Saabi, Bemari, sun muita....aika usein käyttätyvät muita tiellä olijoita kohtaan ihan miten niitä huvittaa. Ei vilkkua, suoraan eteen, kiilausta ties mitä. Ei voi olla 2 auton takana valoissa, vaan on pakko vetää miljonaa eteen ja pahimmillaan sitte jäädä siihen ajamaan alinopeutta..... Se vaan leimaa, kun uus hieno tuore ESP auto poukkoilee kaistalta kaistalle ja kiilailee ilman vilkkuja... Tottakai noita tekee muutkin, mutta huomiota se tuo enemmän kun alla on vaikkapa uus kallis Mersu, jos saman tekee Uudella Opel Vectralla, ei kukaan liiemmin mitään huomaa ees. Oikeestaan jos ihan mietitään, jos tuut pihaan uudella S500 Mersulla, susta ajatellaan heti, että "tolla on rahaa..voi hel...toi kehtaaki ajaa sen noin leveesti tohon, oikee S500 merkit, toi on varmasti niiku kallis auto....kattokaa mitkä aurinkolasitki kuskilla, varmasti 1000e lasit.." Mutta kun ajat pihaan uudella Opel Vectralla, oli sitten vaikka GTS Turbolla, "jaa oooppeli...tossa on hassut vanteet....no joo...tylsää mennään" Tai ajat pihaan 56 vuoden Eldorado Biarriz Cadilacilla..."juma....että on hieno...hitto vanhaki toi on...no joo huhuh joha kiiltää....no vanha autoha toi on joo juu mennään".... Asenteet, mielikuvat, brändit..kaikki vaikuttaa tohon. Toi Cadillac voi hyvinkin maksaa 50 000-100 000e, mutta kukaan arki ihminen ei vaan tajua sitä..... Ja parille muillekkin, HUH HUH ja HOhhoijjaa siis ziizuz. Ripatti heittänytkin ihan hyviä kommentteja. Siis jos joku sanoo, että näistä kommenteista ei paista läpi eräs asia niin pitää olla tyhmä tai sokea. Annoin parin kaverin lukea joka ei tiedä teistä yhtään mitään, eikä ole mitään ennakkoasetelmia ketään kohtaan niin kyllä oli suupielet ylhäällä muutamaa kommenttia lukiessa Kaikista hauskimpia on nämä kommentit, että "kiihdyttää ja menee turhaa bensaa" jne, jos joku kuluttaa enemmän bensaa niin miten hitossa se suhun mitään vaikuttaa? Näitä kommentteja luettaessa tulee pakosti mieleen, että vituttaa vaan kun ei itse voi/viitsi. Koska eihän se muuten ärsyttäis. Turha tänne on enempää avautua, kun suurin osa porukasta tuntuu olevan aika yleistävää ja stereotypioihin kangistuneita.. Siis ei huh huh Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 ... Kaikista hauskimpia on nämä kommentit, että "kiihdyttää ja menee turhaa bensaa" jne, jos joku kuluttaa enemmän bensaa niin miten hitossa se suhun mitään vaikuttaa? Mitä (ja miksi) kuljettajakoulutuksen II-vaihe pitää sisällään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Ja parille muillekkin, HUH HUH ja HOhhoijjaa siis ziizuz. Ripatti heittänytkin ihan hyviä kommentteja. Siis jos joku sanoo, että näistä kommenteista ei paista läpi eräs asia niin pitää olla tyhmä tai sokea. Annoin parin kaverin lukea joka ei tiedä teistä yhtään mitään, eikä ole mitään ennakkoasetelmia ketään kohtaan niin kyllä oli suupielet ylhäällä muutamaa kommenttia lukiessa Kaikista hauskimpia on nämä kommentit, että "kiihdyttää ja menee turhaa bensaa" jne, jos joku kuluttaa enemmän bensaa niin miten hitossa se suhun mitään vaikuttaa? Näitä kommentteja luettaessa tulee pakosti mieleen, että ****ttaa vaan kun ei itse voi/viitsi. Koska eihän se muuten ärsyttäis. Turha tänne on enempää avautua, kun suurin osa porukasta tuntuu olevan aika yleistävää ja stereotypioihin kangistuneita.. Siis ei huh huh Jospa hommaisit eka B-luokan ajokortin ja pari vuotta kokemusta ennenkuin tulet puhumaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Jösses joo... ...noo,joillain se järki tulee siinä vaiheessa kun asiat tapahtuu niin sanotusti kantapään kautta... :'( ...Kyllähän tuolla kokeneita motoristejakin näkee,joilla ei pätkääkään ole näyttämisen halua,vaikka esim. kovissakin vauhdeissa ajokkinsa hallitsevat... Juu,lähinnä sitä huvittuneena/säälien tuota joidenkin viimeisen päivän menoa katselee...Eikä yhtään kateellisena.Nyt jotain varmaan harmittaa ihan kauheasti!!! Ville (ja moni muukin),voit olla ihan hyvä kuski,eipä siinä mitään,mutta koeta jo aikuistua ja tajuta että Sinä et todellakaan ole yksin siellä liikenteessä....Se on se pointti!! Jos menee jakeluun,mutta ei taida, voi voi... Onhan näistä kilpurikuskeista esimerkkejä,mm.se taksiasiakas joka turhaan kuoli kilpa-ajojen seurauksena sörnäisten rantatiellä muutama vuosi sitten... ...puhumattakaan niistä lukuisista lapsista,jotka ovat JONKUN h...tin idiootin kiireen tähden kuolleet suojatiellä,jopa vihreiden valojen turvin luottavaisena sitä tietä ylittäessään Joo.Taitaapa olla autokoulujen tasossakin eroja....Huh huh!!! -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Eikä näitä kaahareita nyt niin hirveästi ole, koska en ole nähnyt 20 ikävuoteni aikana kuin ehkä yhden kaaharin kaupungissa. Ja mikä tästä 20 vuodesta on se aika jolta muistat kaiken? Vai aloitko jo synnytyssairaalassa tarkkailemaan kaahareita. Ja jos asiaa hieman fiksummin ajatellaan, niin kuinka monen vuoden ajan olet tarkkaillut sekä kiinnittänyt huomiota koko asiaan. Mitä olen itse raskasta ajanut 3 vuotta pääkaupunkiseudulla, niin kyllä suurin osa henkilöautoilijoista kaahailee. Silmät auki. On ihan turha sanoa ettei täällä kaahailla. Asia on aivan varmasti sama joka puolella suomea. nykysellään saan ihan luvan kanssa kaahailla maastossa missä ei muut kärsi kuin puut. Intissä vai? Meillä kun opetetaan, että maastossa ajetaan nimenomaan hitaasti ja erittäin varovasti. EDIT: On aivan ***tun naurettavaa kuinka valoista pitää lähteä kaasu pohjassa jotta ehtii pysähtymään seuraaviin valoihin. Aivan sama asia pahentaa liikenneruuhkia. Jokainen ajaa aivan edelläajavan takapuskurissa, ja kun yksi vähän kiihdyttää niin kaikki muutkin kiihdyttävät perässä ja kun yksi sattuukin jarruttamaan niin kaikki muut perässä joutuvat myös jarruttamaan jolloin lopulta jossain kohdassa jonon liike pysähtyy kokonaan ja koko jonon liike muuttuu nykiväksi; välillä seistään ja välillä ajetaan pari metriä eteenpäin. Sen sijaan kun pidät ruuhkassa koko ajan vähän pidempää väliä ja tasaista vauhtia, ei edelläajavien kiihdytysjarrutusleikki vaikuta omaan matkantekoosi yhtään. Ja jos eteen sattuu joku kiilaamaan ja pienentämään väliä niin riittää kun nostat kaasua puoli senttiä ja taas on sopiva väli. Totta on myös se, että yleensä tähän(kin) asiaan syyllistyy hieman kalliimpien autojen kuskit. BMW, Audi, Mersu, VW, Volvo jne. On se huomattu päivittäin useita kertoja, että mitä kalliimpi auto niin sitä törkeämpi ajotyyli. Ilmeisesti asia on niin, että kun on rahaa ostaa kallis auto, saa myös joustaa liikennesäännöistä ja olla piittaamatta muusta liikenteestä. Toki poikkeuksiakin löytyy mutta näitä mulkkuja riittää kyllä ainakin pk-seudulla paljon enemmän kuin fiksusti ajavia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Eilen illalla ajelin Kokkolaan ja kun keli oli kuiva ja oli kesärajotukset, niin ajelin vähän reippaammin mutta en kuitenkaan kaahannut. Niin vain oli, että 10km takapuskurissa kiinni ajoi sitten joku Renault Mungo/Mondo/Modva tai joku tämmönen, ja tämä kaveri lähti joka ohituksessa suoraan perään kiinni että aloin jo ihmettelemään, että mikä sitä vaivaa. Sitten kun hidastin hetkeksi 100:n alueella tasan 100:een niin sillä palo hermot ja jätkä teki pari täysin reikäpäistä ohitusta oikealle kaartuvassa ylämäessä rekkojen väliin, että pääsi minusta ohi. Olen myös ihan hiljan nähnyt toisen Renaultin (Laguna), joka ajoi kuin ei olis huomista ollut (moottoritiellä). Pitäiskö mun nyt alkaa paasaamaan maailman toreilla, että kaikki Renaulttikuskit on mulkkuja ja ne vaarantaa liikennettä ? Ei.Paasaa mieluummin, että jättäisivät reikäpäiset ohitukset ja keskittyisivät turvallisuuteen. Itse kävin ojan puolella 80km/h nopeudesta Vaasan eteläpuolella vajaat kolme viikkoa sitten, en tosin itse ajanut. Keli ei ollut kovin hyvä, mutta siksak-liike suoralla tienpätkällä tuli silti täytenä yllätyksenä. Ajauduimme vastaantulevien puolelle ojaan kyljelleen, mutta onneksi ei kevyitä niskakipuja ja tavaravahinkoja vakavempaa sattunut. Tarkkana siis liikenteessä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Ajan panssarivaunua, joten hieman eri asia kuin se sun pikku rekka.. Onko tämä kaahaamista? Mikä mun pikku rekka? Koitatko uhota jotain sillä että ajat liikkuvaa ruumisautoa? Kyllä tuosta ainakin uho paistaaa rivien välistä läpi..Ja kyllä, jos lähdet valoista kaasu pohjassa ja taas lyöt jarrut kiinni 200m päässä valoissa ja jatkat tätä niin kyllä, se on juuri sitä kaahaamista Tietääkseni olin kyllä 20 vuotta sitten tarkkailemassa kaahareita Ottaen huomioon että tämänhetkinen ikäsi on 20, rohkenen kohtuullisen suuresti epäillä tätäkin väittämääsi. 20 vuotta sitten et ollut kuin vauva pinnasängyssä autuaan tietämätön kaahareista. Mitä ihmeen todistelun tarvetta sulla on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Ja vaikka bensankulutus ei olisikaan huolena, niin yhteistä tulevaisuuttahan tässä myös ajetaan liikenteen kautta, nimittäin otsonikerros. Mitä enemmän ajat sitä epätaloudellista ajoa, sitä enemmän saastutat ja näin myös kulutat osallasi otsoonikerrosta. Kun jokainen meistä ajattelisi näin, pystyisimme sekä säästämään rahassa, että myös elämässä. Jos ei omassa, niin muiden tulevaisuudessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 TERE! Juu,kyllä noi taloudellisuusasiat on ainakin minulla vähän myös sieltä globaalimmalta kannalta ajateltu. Tietysti tällä lailla kun yleensä niitä ajattelee,niin tulee pikkaisen enemmän tuota kukkaroa ajateltua... Ja off-topiccina yhä vaan enemmän,toisaalta kasvihuoneilmiön vastapainoksi ennustavat uutta jääkautta ja Golf-virran kääntymistä yms,ettei ehkä liikaa kannata sitä ilmojen lämpenemistä ajatella... Toisaalta tuo ilma lämpiää aikas vauhdilla! -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Ei kai voi eritellä että mikä on vaarallista tai ei ja missä. Mielestäni turvallisuudessa on se pointti, että on yhteiset pelisäännöt liikenteessä. Turvallisuutta tuo etenkin se, että muiden pitäisi voida olettaa, että muut(kin) toimii sääntöjen puitteissa. Esimerkiksi, kun tulee vaikka komion takaa sivutieltä viidenkympin tielle, ettei kukaan tule mutkan takaa satasta, tai ohitettaessa rekkaa suoralla, satasen alueella, ettei se vastaantulija tulekkaan 150km/h lasissa. Tai motarilla 120 lasissa, ohittamaan lähtiessä pitäisi voida luottaa, ettei se valopiste kaukana taustapeilissä, olekkaan kohta takakontissa kiinni. Moni tuntuu ajattelevan, että turvallisuus on sitä kuinka itse osaa ajaa ja kuinka hyvälla autolla. Mutta se on siis paljon sitäkin, että muiden kanssakulkijoiden pitäisi luottaa omia ratkaisuja tehdessään, että muutkin pelaavat samoilla säännöillä. Että ei ne rajoitukset ja muut merkit ole aina kiusaksi laitettu. Kun liikutaan täällä Ilmailuhenkisten parissa, niin tässä tulee mieleen sen kapun haastattelu, joka oli selvinnyt onnettomuudesta ja lentää yhä, kun häneltä kysyttiin etteikö pelota lentää? Mies totesi että häntä pelottaa enemmän ajaa autolla typaikalleen kentälle, kuin olla ilmassa. Taivaalla liikkuessa kun on pelisäännöt ja niitä kaikki noudattavat "ylhäällä". Hän voi luottaa, ettei kukaan ala sooloilemaan missään vaiheessa. Tyhjällä motarilla, kun ei ole ristin sielua, ei se kaasun painaminen ole niin vaarallista, mutta kuinka moni, joka sitä "rajaa" venyttää usein, osaa ottaa ajatusmallia ns. takaisipäin? Harvoin se onnistuu, ennen kuin kopsahtaa, melkein kopsahtaa tai virkavalta antaa muistutuksen (vaikka voisi jahdata ennemmin "oikeita" rikollisia ) Itse otin aikoinaan lyhyessä ajassa parit muistutukset vanhoilla vihreillä ajosta, ennen kuin osasin katsoa itseäni peilistä oikeassa valossa. Oli muuten vaikea myöntää että se raja oli siirtynyt ajan kanssa, kun se vielä sujui niin helposti, ennen kuin tuli piiskaa. Voi kuullostaa pöntölle mutta näin jälkikäteen oli hyvä että ne sakot tuli. Asenneremontti ei ole ainakaan vielä alkanut pettää, kun ei anna enään "siimaa" näille ns. väärille joustoille Ihmisotus on vain sellainen, pitemmän päälle, ettei se opi kuin ankaralla kädellä. Ainakaan liikenteessä. Ja silloinkin unohtaa valitettavan usein liian nopeasti. Kun lapsi ajetaan kulkiessaan vihreillä suojatiellä kuoliaaksi, tai tulee isoja ketjukolareita, esitetään jokin päivä muille ja ehkä itselleenkin, että "osataan" ajaa, mutta ennen kuin lööpit haalenevat, valtaosalle taas tärkeämpää on se, että ollaanko työmatkalla aikataulusta sen ja sen paikan kohdalla taas minuutti myöhässä tai edellä. Vaikkei sillä ole oikeasti hevon karvan väliä. Autoillessa tulee varmasti eniten näitä pakkomielteitä ja mieltymyksiä päähän. Se selittäää varmasti monia näistä ihmeliikkeistä tien päällä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 ...ei se meno muutu maagisesti n potenssia vaarallisemmaksi jos ajaa 120 vaikka on moottoritiellä rajoituksena 100 Ei siinä ole mitään maagista eikä potenssi ole n vaan 2. Ek=0.5mv2 MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2006 Ei siinä ole mitään maagista eikä potenssi ole n vaan 2. Ek=0.5mv2 MikkO Toki energiamäärä kasvaa ja jarrutusmatkat pitenevät, sehän on selvää. Mutta onko se sitten oikeasti vaarallisempaa heti? Varmasti ainakin vähän kun jarrutusmatkan myötä on vähemmän aikaa reagoida erilaisiin juttuihin, mutta jossain moottoritiellä hyvällä kesäkelillä en näe syytä miksei voisi ajaa 120 tai jopa 140... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla