Guest TarppiVertainen

Keskustelua liikenteestä

15 559 viestiä aiheessa

TERE!

 

Onko se sama ajaa 120 tai 140?

 

NO eiii...Ajattelepa jos hirvi ryntää tielle eteesi kun ajat 140...Oletetaan että se tekee sen aika lähellä.

 

No,nythän käy tietenkin niin että et ehdi kun nostaa kaasulta jalan tai jos cruiseri on päällä,niin ehdit vaikkapa laittaa siihen jarrupolkimelle sen oikean jalkasi,mutta autosi vauhti ei ehdi hidastua,ennen kuin jo törmäät siihen otukseen...

 

Ja taas jos ajat 120,niin autosi vauhti on hyvinkin voinut,jos olet ollut valppaana hidastua jopa 90 km/t.

 

Kannattaa muistaa että esim hirvieläinkolareissa autoilija yleensä kuolee jos törmätessä vauhti on 90 km/t tai enemmän...

 

Ja jos malttaa esim öisellä TYHJÄLLÄ,ihmisistä(mutta huomaa,ei välttämättä hirvistä)moottoritiellä ajaa vaikkapa 100 km/t,sen sijaan että ajaisi 140km/t,kun ei ole liikennettä....

 

...niin silloin oikeasti on aika paljon paremmat mahdollisuudet selvitä siitä hirven kanssa törmäyksestä jopa hengissä...

 

Otin tämän hirven tähän nyt ihan vain sen vuoksi kun ajankohta on sellainen että ne lähtevät liikkeelle kohti kesälaitumiaan ja toisaalta,kun joku ihmettelee että eikö ole sama ajaa 140 kun on tyhjä tie....

 

Juu.Pelisäännöt on kaikkia tien käyttäjiä varten tehty ja ihan kaikkien edun vuoksi.Ei kenenkään kiusaksi..

 

Kyllä Suomen teillä joka vuosi aivan riittävästi tulee orpoja ja Äidit ja ISit menettävät lapsiaan,moni sisariaan ja ystäviään.

 

Mielestäni on vähintäänkin järkyttävää,että ihmiset joilla on jo ajokortti joutuvat tällaisia asioita täällä pohtimaan ja ennen kaikkea se että jotkut miettivät,että miksei heillä ole oikeutta tehdä sitä tai tätä.

 

No joo.Taidan lähteä höyhensaarille.Siellä liikenne pääsääntöisesti sujuu hyvin,kun siellä ei ole autoja laisinkaan...heh... ;D

 

-Jukka :D

 

Tulipas taas paatoksella,mutta minkäs sille mahtaa.Asiaa ainakin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se hirvi jonka kohtaa tiellä 90km/h ajaessa rämpisi vielä pusikossa jos olisi ajanut 120km/h ;D Oikeasti, ne kerrat kun on hirvi osunut tiellä lähes kohdalle, on ollut sen verran kiire tilanteesta selviämiseen, että pikkasen hiljaisempi vauhti olisi helpottanut huomattavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joop.. 1200km viimeisen 4 päivän aikana taas tullut kahlattua Suomen maanteitä, ja aivan samalla tavalla siellä mentiin taas tänään porojen seassa 100 ja jotain lasissa rankkasateessa ohi autojonojen, oli autona sitten Volvo tai ikivanha Passat. Kuskit niitä autoja ajaa ei autot.

 

Matille: Ajoin tammikuun lopussa uudehkon bemarin tuusannuuskaksi moottoritien kaiteeseen kun suoralla tiellä jostain 90:n vauhdista lähti mopo alta. Oli viimeset kitkarenkaat, mitkä minun autossa oli. Joten tiedossa on, miltä tuntuu kun joutuukin yhtäkkiä matkustajaksi omassa autossa. Itsellä on kohtsillään 9 vuotta ollut kortti, ja abaut 15-20tkm tulee joka vuosi kilometrejä, joten niitä on jo muutama itselläkin takana. Itellä ei mitään tarvetta kaahata, jos on pieninkään riski siitä, että voi vaarantaa joko itteni tai jonkun muun. Esim just liukas talvikeli ja ohitukset on iso EIEI minulle. Täysin turhaa riskeerausta. Toisaalta, kesäkeli, hyvä tie ja ilo ajaa vähän reippaammin niin mikä ettei.. taas kunhan vaan ei vaaranna ketään eikä mitään sillä ajamisella.

 

Meitä kuskeja on moneen tyyliin ja minusta jokainen saa ajaa justiin siten kun parhaaks näkee kunhan ei vaaranna muita tielläliikkujia. Jos tykkää kaahata liikennevalojen välejä kaasu pohjassa niin siitä vaan. Mutta jos on suojateitä välissä ja vilkas taajamaliikenne niin toivon, että kytät odottaa kulman takana ja saa mahdollisimman makeat lukemat tutkan ruutuun.. kele

 

Tero

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nyt moottoriteillä huomaa että ihmiset ajavat vanhasta tottumuksesta talvirajoituksin vaikka 120km/h taulut on kaivettu esiin. 125km/h vauhdilla tulee porukkaa jonossa perä edellä vastaan. No kuukauden päästä 130km/h vauhdilla porukka on puskurissa kiinni.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen ainakin uhmattiin vesiliirtoa illalla varsin tehokkaasti. Miljoonaa ohi vaan, ite ajelin satasen alueella 80-100kmh kun ohi mentiin niin että heilahti.

+ Sitten se yksi värisokee, joka tuli 70 alueella about 100 lasissa punasiin, kun mulla palo vihree. Tapahtumarikas päivä siis.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku rekka se on.. ;)

 

Juu, sen lavalla Lepardikin liikkuu mukavasti... Ja taitaa kuitenkin olla kokonaispainoa enemmän kuin pikku taistelupanssarivaunussa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Sen verran noista nopeuksista vielä,että on se mukavaa kun samat ihmiset(poliitikot),jotka puhuvat paatoksella liikenneturvallisuudesta hehkuttavat "seuraavissa" lauseissaan siitä että kyllä Suomen moottoritienopeudet voidaan nostaa 130 km/t.

 

No nyt nämä kuuliaiset ajavat tuolla jo sitä 130 km/t ja prosentit päälle.

 

No ei kaikki tietenkään...

 

Oli muuten tuossa 3 tiellä Hanko-Mäntsälä iten rampin tolpassa aikas rusinan oloinen ha.Oli kattoa leikattu pois yms.Toivottavasti on tuon auton kyytiläiset hengissä.Näytti aikas pahalta.. :'(

 

Niin ja se on kanssa kaikkea muuta mutta ei hauskan näköistä,kun lukevat kirjaa/lehteä ajaessaan tai pitävät muuten vain toimistoa.Läppärit auki ja kansiot...

 

No juu.Sellaisia tänään...

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaahaaminen on tietenkin edesvastuutonta. Mutta mitä on kaahaaminen? Sitä, että ajaa sellaisella tavalla, ettei näkyvyys, sääolosuhteet ja muu liikenne huomioiden ole kohtuullisen varmalla pohjalla, että pystyy hallitsemaan ajokkinsa ja väistämään vaaratilanteet. Tyhjällä moottoritiellä, jolla piennar on raivattu kymmenien metrien matkalla kuivalla kelillä hyvässä valaistuksessa voisi ajaa turvallisesti paljon lujempaa kuin rajoitus sallii. Mutta samalla tiellä pimeässä sakeassa lumisteessa jouluruuhkassa on edesvastuutonta ajaa edes sitä 100 km/h, jonka talvirajoitus sallii. Tähän juuri yleensä puutun, että nopeusrajoituksella ei ole mitään tekemistä kaahaamisen kanssa, paitsi että jos 50 km/h alueella ajaa 120 km/h, muut tiellä liikkujat eivät osaa sellaiseen varautua.

 

Toinen mihin puutun on tuo meillä niin yleinen mentaliteetti, että on sitä turvallisempaa mitä hiljempaa ajaa. Ei ole. Jonossa on turvallisinta ajaa samaa vauhtia kuin kaikki muutkin. Muita hitaammin ajaminen on törkeää liikenteen vaarantamista.

 

Lisäksi tuntuu olevan vallalla käsitys, että valoista pääsee sitä paremmin, mitä hiljemmin ajaa. Kaupungeissa tuppaa olemaan kyllä pääväylien valot ajastettu älyttömän hitaalle niin, että pysähtymättä läpi pääsee 30 km/h, mutta ei niin pidä olettaa, ellei tiedä kyseisellä tieosuudella kyseiseen aikaan niin olevan. Normaalisti 50 km/h alueella ajetaan 50 km/h eikä yhtään hitaammin. Ja joskus se ohitettu ehtii samoihin valoihin, joskus taas jää punaisiin kun ohittanut ehtii vihreillä. Ei ohittamisen hyöty siis automaattisesti mitätöidy valoihin. Ohittaminen on täysin laillista, ja niin sopii tehdä jos huvittaa ja siihen turvallisesti pystyy. Itse mieluummin ohitan kuin ajan toisen perässä hitaammin kuin järkevältä tuntuu. Jonossa kiilaajat ovat eri asia, heidän käytöksensä on melkein yhtä piittaamatonta kuin jonontukkojenkin.

 

Auton kiihdyttäminen tiettyyn nopeuteen vaatii saman verran energiaa, tekipä sen hitaasti tai nopeasti. Vaikutus polttoaineenkulutukseen ei ole siis suuri. Kyllä sen kaasun ihan saa painaa pohjaan asti, ei se siitä mene rikki. Tietty ei kannata suotta sudittaa, eikä ehkä muutenkaan rytkyttää voimansiirtoa pikkuvaihteilla täydellä teholla ihan joka liikkeellelähdössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa taas tuossa pääsiäisliikenteessä huomattua yksi ärsyttävä asia, joka tulee vastaa joka ainoa kerta kun kohdalle sattuu. Nimittäin ohituskaistakiihdyttelijät.

 

Ohituskaistallahan saa ajaa lujempaa kun ohittaa, mutta selittäkääpä joku, miksi ajetaan 5-10 km/h alle annetun rajoituksen, ja sitten kun alkaa ohituskaista ja tulisi takanaolijalle turvallinen paikka ohittaa, kiihdytetäänkin ihan reiluun ylinopeuteen siinä oikeanpuoleisella kaistalla. Että ihan vahingossakin olisi hitaampaa ja vaikeampaa päästä ohi siitä vierestä. Eikä tämä koske vaan yhtä autoa, vaan usein huomaa, kun koko letka lähtee ohituskaistan alkaessa tolkuttomaan kiihdytykseen. Sitten taas kaistan päätyttyä hidastellaan siihen tuttuun ja turvalliseen alkuperäiseen vauhtiin.

 

Tuossahan menee v****ksi koko ohituskaistan idea. Mieli ohittaa joitakin 80 km/h -rajoituksen kohdalla, pitää itse ajaa 110:ä jotta pääsee ohi siitä vierellä yhdeksäänkymppiin hetkellisesti kiihdyttäneeseen.  >:(

 

Mutta hyvät ilmailijat ja muutkin foorumilaiset, mehän käyttäydymme liikenteessä rauhallisesti, emmekä syyllisty moiseen, emmehän?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvinopeuksilla tuolla Tampere-Helsinki -motarilla vielä ajettiin, juu. Aivan selvästi huomasi, ettei juuri kukaan nostanut nopeutta 120:een kun se rajoitus astui siinä Kuljun paikkeilla voimaan.

 

Jossain Hyvinkään kohdalla, hieman sen Ahlsellin varaston jälkeen (Helsinkiin päin mentäessä siis) oli joku pamauttanut moottoritien ylittävän sillan keskipilariin uudenkarhealla VW-farmarilla. Olisiko joskus hieman ennen puoltapäivää tämä tapahtunut. Auto vielä savusi kun ohitin paikan, tilanne saattoi olla aivan minuutti aiemmin tapahtunut. Autoja oli tien sivussa molemmin puolin, ja taisi siinä joku auto olla hälytysvalojenkin kanssa. Keskityin vain himmaamaan vauhtia ja havainnoimaan mikä auto siihen oli posautettu, joten en muista kamalasti yksityiskohtia. Lienee käynyt melko huonosti. :'(

 

Pohdittiin vain autossa, että aika uskomatonta että on siltapilariin onnistunut osumaan. Kaidetta lienee ~50-100m ennen siltapilaria, joten auto on ajautunut motarin keskelle jo hyvissä ajoin. Syytä on paha lähteä arvailemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaahaaminen on tietenkin edesvastuutonta. Mutta mitä on kaahaaminen? Sitä, että ajaa sellaisella tavalla, ettei näkyvyys, sääolosuhteet ja muu liikenne huomioiden ole kohtuullisen varmalla pohjalla, että pystyy hallitsemaan ajokkinsa ja väistämään vaaratilanteet. Tyhjällä moottoritiellä, jolla piennar on raivattu kymmenien metrien matkalla kuivalla kelillä hyvässä valaistuksessa voisi ajaa turvallisesti paljon lujempaa kuin rajoitus sallii. Mutta samalla tiellä pimeässä sakeassa lumisteessa jouluruuhkassa on edesvastuutonta ajaa edes sitä 100 km/h, jonka talvirajoitus sallii. Tähän juuri yleensä puutun, että nopeusrajoituksella ei ole mitään tekemistä kaahaamisen kanssa, paitsi että jos 50 km/h alueella ajaa 120 km/h, muut tiellä liikkujat eivät osaa sellaiseen varautua.

 

Toinen mihin puutun on tuo meillä niin yleinen mentaliteetti, että on sitä turvallisempaa mitä hiljempaa ajaa. Ei ole. Jonossa on turvallisinta ajaa samaa vauhtia kuin kaikki muutkin. Muita hitaammin ajaminen on törkeää liikenteen vaarantamista.

 

Lisäksi tuntuu olevan vallalla käsitys, että valoista pääsee sitä paremmin, mitä hiljemmin ajaa. Kaupungeissa tuppaa olemaan kyllä pääväylien valot ajastettu älyttömän hitaalle niin, että pysähtymättä läpi pääsee 30 km/h, mutta ei niin pidä olettaa, ellei tiedä kyseisellä tieosuudella kyseiseen aikaan niin olevan. Normaalisti 50 km/h alueella ajetaan 50 km/h eikä yhtään hitaammin. Ja joskus se ohitettu ehtii samoihin valoihin, joskus taas jää punaisiin kun ohittanut ehtii vihreillä. Ei ohittamisen hyöty siis automaattisesti mitätöidy valoihin. Ohittaminen on täysin laillista, ja niin sopii tehdä jos huvittaa ja siihen turvallisesti pystyy. Itse mieluummin ohitan kuin ajan toisen perässä hitaammin kuin järkevältä tuntuu. Jonossa kiilaajat ovat eri asia, heidän käytöksensä on melkein yhtä piittaamatonta kuin jonontukkojenkin.

 

Auton kiihdyttäminen tiettyyn nopeuteen vaatii saman verran energiaa, tekipä sen hitaasti tai nopeasti. Vaikutus polttoaineenkulutukseen ei ole siis suuri. Kyllä sen kaasun ihan saa painaa pohjaan asti, ei se siitä mene rikki. Tietty ei kannata suotta sudittaa, eikä ehkä muutenkaan rytkyttää voimansiirtoa pikkuvaihteilla täydellä teholla ihan joka liikkeellelähdössä.

 

Todella hyvä teksti Esa! Voisin allekirjoittaa itsekin samat mielipiteet, todella hyvin puettu sanoiksi. :) Thumbs up!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän on kyl sanottava jotain taas kerran :)

 

No joo ennakointi on avain siihen, että saadaan taloudellisuus kohdalleen, ja myös itselle sitä aikaa tehdä havainnoinnit ennen risteystä. Kun esim, ottaa sen kaasun pois 5 vaihteella, se auto rullaa ihan nätisti sitä 50kmh, samalla bensasyöttö (uudet ruiskukoneet) on poikki, ei mene kakkua ja ne havainnoinnit ehtii todella hyvin tekemään, mikä oli on siis tarvetta, etenkin kolmioristeykset.

Jos takana ei ole ketään lähellä ja olosuhteet on OK, ni miksi ajaa punasiin odottamaan`?

 

Muutenkin, ennakointi, "turvavälit" on ihan hyvä pitää, okei se on vaikeeta kun kokoajan jengiä tulee eteen, mutta mitä sitten?  Ajaminen on kuitenkin paljon rauhallisempaa, niin matkustajille kuin kuljettajalle. Ei stressaa niin paljoa kun pitää jarrua kokoajan painella, ei myöskään rasita henkisesti kun ei tarvitse kokoajan olla tarkkana, mitä se edellä ajava oikeen meinaa. Ja ennen kaikkea ne havainnot ehtii tekemään....eli voi pelata itelleen aikaa, JOS.......

 

Niin ja se liikenteessä ajaminen, se on kyllä siis ihan todistettu juttu, että kun unohtaa kiireen, miettii miten ajaa, ajaako valoihin kaasulla ja pysähtyy ja 2 sekan päästä taas lähtee reippaasti ja taas hetken päästä sama juttu, että mitä siinä voittaa?

Jos ennakoi, rullaa, ajelee siinä rajotuksien mukaan ja miettii liikenteen tapahtumia 2-3 sekkaa etukäteen, siinä voittaa loppuenlopuks aikaa, uskokaa tai älkää.

 

Tässä en sano, että pitäisi ajaa hiljempaa kuin 90v mummot, vaan sitä, että miettii mitä tekee tuola.

En minäkään todellakaan oo mikään täydellisyys, mutta noita asioita kun miettii ja kokeilee tuola tienpäällä, niin kyllä sen eron huomaa, jos toisen hanurissa roikkuu tai pitää 3-4 sekan väliä edellä ajavaan, koko homma muuttuu paljon rauhallisemmaksi. Sanon minä.  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joillekin näyttää olevan tärkeää, että pääsee ajamaan 100-alueella koko matkan juuri kyseistä maksiminopeutta. Jos hitaampi auto tulee eteen, niin oli tilanne mikä tahansa, ohi on päästävä. Ei näin. Tiehallinnon kotisivuilta pientä esimerkkiä:

 

MISTÄ = Oulu

MIHIN = Helsinki

NOPEUS = 85

 

Välimatka on 607 km

Nopeus on 85 km/h

Ajoaika on 7 h 8 min

 

       TAI

 

MISTÄ = Oulu

MIHIN = Helsinki

NOPEUS = 80

 

Välimatka on 607 km

Nopeus on 80 km/h

Ajoaika on 7 h 35 min

 

Jos elämä on kiinni esimerkiksi tuosta 5 km/h keskinopeuden erosta niin sitten on. Pienemmällä stressillä pääsee eteenpäin, kun ei tarvitse kelloa koko ajan kytätä. Taas tuli sen verran tiukkoja ohitustilanteita pääsiäisliikenteessä nelostiellä että en oikein tiedä mitä noille kuskeille pitäisi sattua ennen kuin uskovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep...kiire on kiva juttu. Sillä voi voittaa parit liikennevalot ja pari minuuttia, tai siinä voi hävitä 3-4kk auton korjaamolle, kortin hyllyle tai vielä jotain...mitä ei voikkaan rahalla korvata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, jos kiire tarkoittaa, että ajaa lujempaa kuin turvallisesti pystyy, ohittaa vaarallisella tavalla tms. Ei niin pidä tietenkään tehdä, eikä kukaan ole sellaista ainakaan tässä ketjussa suositellutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joillekin näyttää olevan tärkeää, että pääsee ajamaan 100-alueella koko matkan juuri kyseistä maksiminopeutta. Jos hitaampi auto tulee eteen, niin oli tilanne mikä tahansa, ohi on päästävä. Ei näin. Tiehallinnon kotisivuilta pientä esimerkkiä:

 

MISTÄ = Oulu

MIHIN = Helsinki

NOPEUS = 85

 

Välimatka on 607 km

Nopeus on 85 km/h

Ajoaika on 7 h 8 min

 

       TAI

 

MISTÄ = Oulu

MIHIN = Helsinki

NOPEUS = 80

 

Välimatka on 607 km

Nopeus on 80 km/h

Ajoaika on 7 h 35 min

 

Jos elämä on kiinni esimerkiksi tuosta 5 km/h keskinopeuden erosta niin sitten on. Pienemmällä stressillä pääsee eteenpäin, kun ei tarvitse kelloa koko ajan kytätä. Taas tuli sen verran tiukkoja ohitustilanteita pääsiäisliikenteessä nelostiellä että en oikein tiedä mitä noille kuskeille pitäisi sattua ennen kuin uskovat.

 

Jokaiselta joka ajaa Oulu-Helsinki välin normaali ajokelillä 80km/h pitäisi kieltää autoilu kokonaan >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, mielummin kaahaa tolla Oulu-Helsinki välillä kun kaupungissa 30-40-50 rajotuksilla...tietenkin vaarantamatta muita siis. Eli jos pitää kaahata, niin sitte vaa jonneki motarille kaahaamaan.... muttei kaupungissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, mielummin kaahaa tolla Oulu-Helsinki välillä kun kaupungissa 30-40-50 rajotuksilla...tietenkin vaarantamatta muita siis. Eli jos pitää kaahata, niin sitte vaa jonneki motarille kaahaamaan.... muttei kaupungissa.

 

Mitäköhän kaahausta on ajaa Oulu-Helsinki väli yli 80km/h?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkotin tossa sitä, että jos pitää ajaa KOVAA, ni ajakoot sitte tuola tollasilla motareilla, siis tarkotan nyt 80 alueella 120... ym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja heitänpä tähän hyvän esimerkin vaikka Konginkangas-Hattula väliltä ;)

Tai siis toisin päin. Mutta eilen lähdin Hattulasta ja ajelin rajoitusten mukaan välin: Hattula-Kangasala-Orivesi-Keuruu-Multia-Sahrajärvi-Pajupuro-Kukonhiekka-Kekkilä-Häkkilä-Konginkangas...

Matkaa kertyi n.273km, aikaa n.3h30min, yhdellä stopilla.

En ohittanut kyseisellä välillä kuin yhden auton ja osan matkaa (n.40km) ajelin hiekkatietä.

Jos olisin ajanut nopeinta reittiä 020202.fi löytyy, olisin luultavasti ruuhkan takia ajellut kotiin ehkä neljässä tunnissa ???

 

Reittivalinta osui nappiin ja ruuhkaa ei ollut. Lisäksi löytyi upea levähdyspaikka Orivesi-Keuruu väliltä.

Ja maksiminopeus oli ehkä 100km/h, tuskin paljon enempää.

 

Eli haluan tässä kertoa, ettei se vauhdikkain reitti aina ole se nopein. Katselkaa kartalta vaihtoehtoiset reitit ja kokeilkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä pääteiltä kannattaa mennä pois aina välillä, kunhan vaan vähänkään tolkullinen vaihtoehto löytyy. Ja jos ei ole tiukka aikataulu, niin saa aikaakin mennä enemmän. Pienemmät tiet ovat viihtyisempiä, ja niillä saa vauhdin sovittaa tien ja tilanteen mukaan tarvitsematta kytätä mittaria ja rajoituskylttejä. Se on puuduttavaa junnata kahdeksaakymppiä suoraa maantietä pidempää matkaa. Tarkkaavaisuuskin herpaantuu, kun ei ole virikkeitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos elämä on kiinni esimerkiksi tuosta 5 km/h keskinopeuden erosta niin sitten on. Pienemmällä stressillä pääsee eteenpäin, kun ei tarvitse kelloa koko ajan kytätä. Taas tuli sen verran tiukkoja ohitustilanteita pääsiäisliikenteessä nelostiellä että en oikein tiedä mitä noille kuskeille pitäisi sattua ennen kuin uskovat.

 

Itselläni se edessä sitä mittarisatasta rullailevasta autoilijasta ohitse pääseminen lievittää stressiä. Ei siksi, että on upeeta ohitella, tai muuta vastaavaa, vaan siksi, että kun ajan siitä "köröttelijästä" ohi, voin ajaa sen jälkeen täysin omaa ajoani. Mun ei tartte välttämättä ajaa kuin se 1km/h nopeampaa, niin ei edes sitä just ohitettua häiritse mitenkään, kun se jää sitten hitaasti mutta varmasti ja myös se saa jatkaa omaa ajoaan ilman, että sen tarvitsisi kytätä minua peileistään.

 

Mikään ei ole stressaavampaa, kuin ajaa toisen perässä. Kokoajan saa kytätä, että mitähän se nyt seuraavaksi tekee, milloin se jarruttelee jne. Paljon mieluummin ajaa sen auton ohi ja jatkaa omaa tasaisen tappavaa menoa...

 

Ps. En siis tarkoita, että siitä olisi päästävä ohi hinnalla millä hyvänsä. Nuorempana tuli tehtyä kieltämättä älyttömiäkin ohituksia, mutta jotenkin se pikkuhiljaa tuntuu laantuvan se tarve, kun kilometrejä kertyy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moips!

 

Pakko taas tunkea oma lusikka tähän herkulliseen liikennesoppaan.

 

Kokeilkaapa joskus löysätä sitä kaasujalkaa,kun se 1-4 km/t hitaammin ajeleva köröttelijä on siellä tulppana.Tai menkää vaikka tauolle...

 

Kyllä jos liikenteessä kokee stressiä,niin se ei ainakaan ole oikea paikka sen stressin purkamiseen.

 

Nimittäin silloin juuri tulee tehtyä niitä virhearvioita,joita ei pitäisi liikenteessä tehdä.Tottaki kaikki niitä tekevät,mutta niitä pitää yrittää välttää.

 

Itsellänikin oli ennen täyspötköuraani aika paha tapa stressata tuolla tien päällä,mutta siitä olen onneksi päässyt eroon ja nyt on tosi mukava reissata!

 

Ja laskekaa piruuttanne noita matka-aikoja.Paljonko niistä ohituksista hyötyy.. :o

 

Se mieshenkilö,jonka auton eilen näin betonipylväässä ilmeisesti muuten paloi autoonsa,ellei sitten ollut jo kuollut tuon törmäyksen voimasta.(Kolarin syytä ei vielä aamun HS kertonut,mutta varmasti suuri ajonopeus/tilannenopeus ainakin osasyynä).

 

Ja vaikka kuinka olisi hiljainen motari tms,niin muistakaa että ne fysiikanlait siellä ratkaisevat,kun niitä yllättäviä tilanteita jatkuvasti sattuu.Jossain päin,jollekin meistä... :'(

 

 

Vähän meinasi taas aihe,ja aatokset siitä eilisestä pahasta kolaristakin vetää vakaviksi.....

 

Ajellaan TURVALLISESTI,jookosta!

 

-Jukka :D

 

Kun eikös se perille ehjänä pääsy kuitenkin ole sen matkan päätarkoitus! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilkaapa joskus löysätä sitä kaasujalkaa,kun se 1-4 km/t hitaammin ajeleva köröttelijä on siellä tulppana.Tai menkää vaikka tauolle...

 

Jos edessä on jono, joka "matelee", on tauko poikaa. Mutta jos siinä on yks tai kaksi autoa köröttelemässä "alinopeutta", en näe sitä mitenkään tarpeelliseksi ruveta ajamaan heidän perässään. Tai itseasiassa en järkeväksikään. Jos et sinä itse lähde siitä ohi, sillä mahdollisella sun perässä tulevalla onkin jo useampi auto ohitettavana --> vaaratilanteiden mahdollisuus kasvaa. Sen sijaan, jos itse ajan siitä turvallisessa paikassa ohi, jää mahdollinen letkan alku ainakin omalta osalta aiheuttamatta.

 

Kyllä jos liikenteessä kokee stressiä,niin se ei ainakaan ole oikea paikka sen stressin purkamiseen.

 

Eihän tässä olekkaan kyse stressin purkamisesta, vaan ennaltaehkäisystä ;D Mutta juu, vakavasti puhuttuna olet oikeassa. Tokihan tilanteita tulee, jolloin esim. joku kanssa-autoilija saa sapen kiehahtamaan. Turha kenenkään yrittääkkään sanoa, ettei sellaisia tilanteita tulisi. Aivan varmasti tulee jokaiselle, ajoi itse miten rauhallisesti tahansa. Onneksi olen tehnyt päätöksen, että en polta autossa. Se suo hyvän tekosyyn pysähtyä vaikka nortille ja antaa tilanteen rauhoittua ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään