Kirjoitettu Marraskuu 23 32 minuuttia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti: mistä ihmeestä Etelä-eurooppalaiset saavat sen ylivertaisen viisauden, että ymmärtävät poistuvansa tunnelista, kun heille ei sitä liikennemerkillä kerrota? Muistelen, että Ranskassa kuitenkin on tunnelin jälkeen liikennemerkki, jolla muistutetaan sammuttamaan ajovalot. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23 6 minuuttia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti: Mutta epäselväksi jää edelleen se, että mistä ihmeestä Etelä-eurooppalaiset saavat sen ylivertaisen viisauden, että ymmärtävät poistuvansa tunnelista, kun heille ei sitä liikennemerkillä kerrota? Seppo Juuri näin ja miksi turk...anteeksi suomalaiset eivät sitä hoksaisi? Jos autoilija ei tajua tunnelin päättyvän viimeistään 100 m. ennen tunnelin suuta,onko hän enää silloin kelvollinen ajo-oikeuden haltijaksi? Mielestäni ei. Seppo,minkä verran muuten oli päivittäinen ajomääräsi? Itse aikoinaan nuorna miesnä sompailin 6-800 km/pvä ja ennätys taisi olla jotain 1200 km yhtenä päivänä eka euroopan reissulla ja tästä viisastuneena seuraavilla turneilla tyydyttiin 4-600 km/pvä. Ahnehtiminen ei ole mielekästä reissaamisessakaan,paljon jää silloin näkemättä ja kokematta jos kerran elämyksiä on lähdetty hakemaan. Tuli kahlattua kaikki välimeren rantavaltiot,sekä tanskan että baltian kautta ajellen ja vain ihan henkilöautolla.Yöpymiset B&B :ssä perheen kanssa ja vielä eka reissu Ilmastoimattomalla autolla! 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23 ”Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Ajoneuvon moottori on sammutettava, jos pysäytys tai pysäköinti pitkittyy. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja.” Mikään näistä tunnelisäännöistä ei muuta sitä mitä muut liikennesäännöt jo määrää. Moottoritiellä ei saa peruuttaa eikä kääntyä tulosuuntaan ja ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteissa. Tyhjäkäynti on kiellettyä joka tapauksessa. Varsinaisia ajovaloja pitää käyttää aina missä päivänvaloa ei ole. Vain tunnelissa joka ei ole moottoritiellä, tunnelimerkki antaa jotain lisäarvoa. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23 3 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti: Seppo,minkä verran muuten oli päivittäinen ajomääräsi? Elämänkokemukseen perustuen sanoisin, että miespuolisen vanhan kaverin kanssa noin 1000 km päivässä. Jos rouva mukana niin noin 700-800 ja jos rouva ja pieniä lapsia noin 400-600 km. Tämä reissu oli vanhan lapsuudenystäväni kanssa ns. poikien reissu, minä 74 ja kaveri 75. Tällainen poikien reissu tarkoittaa myös, ettei ole mitään hotellivarauksia, ei tarkkoja suunnitelmia eikä aikatauluja. Olen vuosikymmeniä näitä teitä kolunnut, että ensimmäiset 1.500 km ovat "siirtymätaipaletta". Toiseksi ei Puolan eteläosiin mennessä ole maisemallisesti kauhean paljon nähtävääkään (Tatravuoriston seutua lukuunottamatta). Sinänsä Puolasta tykkään maana tosi paljon. Ihmiset ovat ystävällisiä ja hintataso matkailijaystävällinen, ehkä Euroopan eniten kehittynyt valtio viimeisen 15-20 vuoden aikana. Nyt ovat vihdoin saaneet myös kauan rakenteilla olleet moottoritiet hyvään kuntoon. Puolassa on varmaan Euroopan parhaat tiet maan läpiajoa ajatellen. Reissun alussa lokakuussa hyödynsimme Vikinglinen mahdollisuutta yöpyä laivassa Tallinnan satamassa, josta pääsimme taipapeelle jo aamukuudelta. Ensimmäisenä päivänä ajoimme noin 1.100 km eli Varsovan eteläpuolelle. Toisena päivänä rauhallista ajoa Muncheniin ja kolmantena olimme jo Välimeren rannalla Ranskassa. Minulla oli asioita hoidettavana Ranskassa ja aikamme siellä palloiltuamme kotimatka alkoi Välimeren rantaa pitkin Genovan lähelle ja sieltä ylös Po-joen laakso ylittäen kohti Alppeja. Nyt oli hyvät säät emmekä pitäneet kiirettä. Yövyimme majataloissa ja etenimme pikkuhiljaa kohti Wieniä. Siellä pari päivää vanhoja muistellen ja tuttua Brno - Varsova - Kaunas - Riika reittia kohti Tallinnaa. Seppo 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23 2 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti: ettei ole mitään hotellivarauksia, ei tarkkoja suunnitelmia eikä aikatauluja. Olen vuosikymmeniä näitä teitä kolunnut, että ensimmäiset 1.500 km ovat "siirtymätaipaletta". Toiseksi ei Puolan eteläosiin mennessä ole maisemallisesti kauhean paljon nähtävääkään (Tatravuoriston seutua lukuunottamatta). Sinänsä Puolasta tykkään maana tosi paljon. Ihmiset ovat ystävällisiä ja hintataso matkailijaystävällinen, ehkä Euroopan eniten kehittynyt valtio viimeisen 15-20 vuoden aikana. Seppo Juu,ihan tarpeetonta stressiä automatkailuun tuo majapaikkojen ennalta varailu,johon kokemattomuuttani sorruin joskus eka reissulla -80 luvun lopuilla.Ennakkovarauksista aiheutuu vain osoitteiden turhauttavaa haeskelua,olkoonkin että nykyään on gps navit suurena apuna (ennen ei ollut ja kuitenkin yleensä paikka löytyi) sekä myös hermoilua /turhaa kiirettä liikenteessä kun määränpää on vielä tuolla jossain ja ilta lähenee! B&B ynnä pikku hotelleja kun on joka puolella riittämiin kun vaan ajoissa asettuu sopivaan hostelliin. Yleensä klo 22 jälkeen on jo vaikeampi yösijaa löytää varsinkin kesäsesongin aikaan. Asuntoauto sitten tietenkin toinen juttu,oma tupa oma aikataulu,siinä moodissa vaan jää jonkun verran ulkopuoliseksi paikallisesta kontaktista ja kokemuksista. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 19 tuntia sitten Tänään tuli nähtyä kevään ensimmäiset moottoripyörät Turussa. Lämpöä oli yli seitsemän astetta. Kevätkeli ja aurinko paistoi Olivat isoja pyöriä molemmat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 19 tuntia sitten Näkökulmia on erilaisia. Näin tänään syksyn viimeiset moottoripyörät (2 kpl) Jyväskylässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 17 tuntia sitten Hesarissa on keskustelua merilikenteestä eli Suomenlahden kaapelivaurioista ja sieltä löytyi mainio lause jota kannattaa hyödyntää: https://www.hs.fi/talous/art-2000010926651.html Lainaa Vauriot pyritään Michelin mukaan korjaamaan mahdollisimman pian, vaikka siihen voikin mennä aikaa. "Pyrin siivoamaan keittiön mahdollisimman pian, vaikka siihen voikin mennä aikaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla