Guest TarppiVertainen

Keskustelua liikenteestä

15 555 viestiä aiheessa

Luinkohan jopa jostain ns. julkaisusta, että raskaankaluston nopeuksia oltaisiin pudottamassa niinkin alas, kuin 70 km/h?

Eihän ne onnettomuudet tuolla konstin vähene, väitän että vaikuttaa henk.autojen onnettomuuksien lisääntymiseen.

 

Olipahan muuten perjantaina huono keli ajella "yhdistelmällä" täältä Lahteen: Vettä satoi välillä niin, että ajonopeus oli pakko pudottaa jopa kuuteenkymppiin..

Ja silti henkilöautoilijat ajoivat ohitse ja tilanteita oli.

Lauantaina takaisin tullessa totesin ainoan onnettomuuden, eli jossain Hartolan seudulla oli turverekka heitellyt alamäessä ja tuuria ilm. matkassa, kun ei pahemmin lehdissä kirjoiteltu?

Rekka oli kuitenkin levittänyt lastinsa tielle ja laitojen kappaleita ja jarrutusjälkiä näkyi.

 

Muistaako kukaan lukeneensa tarkempia tietoja kys. onnettomuudesta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luinkohan jopa jostain ns. julkaisusta, että raskaankaluston nopeuksia oltaisiin pudottamassa niinkin alas, kuin 70 km/h?

Eihän ne onnettomuudet tuolla konstin vähene, väitän että vaikuttaa henk.autojen onnettomuuksien lisääntymiseen.

Ns. vituttaa jo nyt katsella kun porukka tulee takana puskurissa kiinni ja kytätään ohituspaikkaa hampaat irvessä, sitten lähdetään just ennen ylämäkee ohittaan.Voin kuvitella kuinka sitten ku ajellaan 70:iä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ns. ****ttaa jo nyt katsella kun porukka tulee takana puskurissa kiinni ja kytätään ohituspaikkaa hampaat irvessä, sitten lähdetään just ennen ylämäkee ohittaan.Voin kuvitella kuinka sitten ku ajellaan 70:iä.

 

Mikäs siinä vituttaa? En ainakaan minä halua työmatkaa kesäkelillä ajaa rekan perässä 20km/h hitaampaa, menen varmasti ohi ensimmäisessä kolossa oli sitten ylämäki tai no. Minua vituttaa ne autot, jotka kyttää sitä ohituspaikkaa, eivätkä kuitenkaan uskalla mennä ohi, ellei ole kolmen kilometrin suoraa tyhjänä....siinä sitten roikutaan kilometri tolkulla ja ihmetellään edellä menevän touhuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs siinä ****ttaa? En ainakaan minä halua työmatkaa kesäkelillä ajaa rekan perässä 20km/h hitaampaa, menen varmasti ohi ensimmäisessä kolossa oli sitten ylämäki tai no. Minua ****ttaa ne autot, jotka kyttää sitä ohituspaikkaa, eivätkä kuitenkaan uskalla mennä ohi, ellei ole kolmen kilometrin suoraa tyhjänä....siinä sitten roikutaan kilometri tolkulla ja ihmetellään edellä menevän touhuja.

Sitä juuri tarkoitin.Menisivät ohi reippaasti...jotkut tekevät myös niin että puolessaväliä ohitusta hölläävät kaasua ja palaavat sitten taakse...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä juuri tarkoitin.Menisivät ohi reippaasti...jotkut tekevät myös niin että puolessaväliä ohitusta hölläävät kaasua ja palaavat sitten taakse...

Kaikilla pitäisi olla 2.5 litraset koneet alla, niin uskaltaisivat mennä ehkä ohikin! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten Suomen teiden kuntoon olisi puututtava pian.

Onneksi täällä saadaan liikennettä sujuvammaksi, kun rakentavat lisää ohituskaistoja, ettei "ohituskaistapäillä" olisi niin vaarallista >:(

Keskikaiteitakin ovat paikoin laittaneet ja ilmeisesti ne vähentää osaltaan onnettomuuksia.

 

Ja kukahan se tuon turman jälkeen kehui, että kaikki raskasliikenne olisi laitettava raiteille?

Nythän ne lopettavat runsaasti rataosuuksia ympäri Suomen maata, eli varmaan noilla säästöillä saadaan tietkin turvallisemmiksi!

Aika ristiriitaisia juttuja nämä kaikki.

Shit happen's :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten Suomen teiden kuntoon olisi puututtava pian.

Ja kukahan se tuon turman jälkeen kehui, että kaikki raskasliikenne olisi laitettava raiteille?

 

No kyllä se ainakin olisi oikea suunta. Tosin alkaa ilmeisesti rataverkkokin olemaan aika heikossa hapessa vähän siellä sun täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten Suomen teiden kuntoon olisi puututtava pian.

Onneksi täällä saadaan liikennettä sujuvammaksi, kun rakentavat lisää ohituskaistoja, ettei "ohituskaistapäillä" olisi niin vaarallista >:(

Keskikaiteitakin ovat paikoin laittaneet ja ilmeisesti ne vähentää osaltaan onnettomuuksia.

 

Ja kukahan se tuon turman jälkeen kehui, että kaikki raskasliikenne olisi laitettava raiteille?

Nythän ne lopettavat runsaasti rataosuuksia ympäri Suomen maata, eli varmaan noilla säästöillä saadaan tietkin turvallisemmiksi!

Aika ristiriitaisia juttuja nämä kaikki.

s**t happen's :o

Täälläkin rakentavat ohituskaistoja Parkanosta eteenpäin aika reippaasti.Nykytilanteessa valtateiden 23 ja 3 tien risteyksestä pohjoiseen päin ei ole ohituspaikkoja ennen Koskuetta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikilla pitäisi olla 2.5 litraset koneet alla, niin uskaltaisivat mennä ehkä ohikin! :)

Kyllä se 1.6 litranen ~110hv mopo riittää kans ihan hyvin jos osaa. :P

 

Tosin oishan se kivaa kun kaikilla ois jotkut tuplaturbo V8:t 450hp+ jne. ;P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onneksi täällä saadaan liikennettä sujuvammaksi, kun rakentavat lisää ohituskaistoja, ettei "ohituskaistapäillä" olisi niin vaarallista >:(

 

Nuo ohituskaistat vaan pitäisi olla sellaisia, että ne voitaisiin sulkea ruuhka-aikana. Silloin, kun on tosissaan paljon liikennettä tiellä, ne ohituskaistat käytännössä vaan pahentavat ruuhkia ja aiheuttavat entistä vaarallisempia tilanteita, kun eräiden kiireisten pitää väkisellä päästä hirveästä letkasta ohi ja sitten kaistan lopussa on pakko väkisellä työntää johonkin väliin, josta syntyy nopeasti haitariliike, joka pahimmillaan pysäyttää liikenteen siellä häntäpäässä kokonaan...

 

Keskikaiteitakin ovat paikoin laittaneet ja ilmeisesti ne vähentää osaltaan onnettomuuksia.

 

Saapa nähdä, milloin tulee ensimmäiset kuolunuhrit, joita ei olisi ilman niitä keskikaiteita tullut. Esim. Ruotsissa kun on sattunut paljonkin sellaisia onnettomuuksia, että joku autoilija on esim. lähtenyt liukastelemaan ohituskaistalla ja ajautunut siihen kaiteeseen. Siitä sitten se kevytrakenteinen kaide on lähtenyt repeämään ja lävistellyt kuskeja jne. Ja moottoripyöräilijöille ne vasta vaarallisia ovatkin...

 

Henk. koht. olen sitä mieltä, että nuo keskikaiteet ohituskaistoilta pitäisi poistaa heti ja takoa hulluille liikennesääntöjä enemmän päähän :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikilla pitäisi olla 2.5 litraset koneet alla, niin uskaltaisivat mennä ehkä ohikin! :)

 

No siitähän se soppa syntyy, kun lyödään vielä lisää tehoja ihmisille, jotka eivät osaa edes nykyistä pikkuautonsa pientä tehokapasiteettia käyttää. Ei kiitos...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo ohituskaistat vaan pitäisi olla sellaisia, että ne voitaisiin sulkea ruuhka-aikana. Silloin, kun on tosissaan paljon liikennettä tiellä, ne ohituskaistat käytännössä vaan pahentavat ruuhkia ja aiheuttavat entistä vaarallisempia tilanteita, kun eräiden kiireisten pitää väkisellä päästä hirveästä letkasta ohi ja sitten kaistan lopussa on pakko väkisellä työntää johonkin väliin, josta syntyy nopeasti haitariliike, joka pahimmillaan pysäyttää liikenteen siellä häntäpäässä kokonaan...

 

Joskus ruuhka-aikaan kun jono matelee, ja on kaksi kaistaa molempiin suuntiin lähtevät jotkut painaan viereistä kaistaa ohitse, sitten kun palaavat takaisin pysähtyy jono käytännössä kokonaan.Siitähän ne suurimmat tökkimiset johtuu.Tällöin kuuluu joskus lälläristä "tulpakkaa ny joku se toinen kaista".Ei muutakuin täysperällä viereiselle kaistalle ja mateluvaihde silmään.Eka porukka ihmettelee "mitä vit**a toi tos ny tekee", mutta kyllä morjenstelevat kovasti kun tajuavat että jono taas kulkee hyvin kun ei ole niitä haitariliikkeen aiheuttajia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

että ne voitaisiin sulkea ruuhka-aikana. Silloin, kun on tosissaan paljon liikennettä

 

[offtopic]

Ruuhka Suomen teillä?  ::)

 

Eka kertaa kun jouduin itse paikalliseen päivittäiseen I-15:n iltapäivä/aamupäiväruuhkaan (i.e. 6 kaistaa suuntaansa tukossa - liikenne ei kerta kaikkiaan vedä mihinkään), niin sen jälkeen Suomen "ruuhkat" tuntui pikkujutuilta.  8)

[/offtopic]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[offtopic]

Ruuhka Suomen teillä?  ::)

 

Eka kertaa kun jouduin itse paikalliseen päivittäiseen I-15:n iltapäivä/aamupäiväruuhkaan (i.e. 6 kaistaa suuntaansa tukossa - liikenne ei kerta kaikkiaan vedä mihinkään), niin sen jälkeen Suomen "ruuhkat" tuntui pikkujutuilta.  8)

[/offtopic]

 

 

 

Juujep. Amerikoissahan kaikki on aina suurta... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus ruuhka-aikaan kun jono matelee, ja on kaksi kaistaa molempiin suuntiin lähtevät jotkut painaan viereistä kaistaa ohitse, sitten kun palaavat takaisin pysähtyy jono käytännössä kokonaan.Siitähän ne suurimmat tökkimiset johtuu.Tällöin kuuluu joskus lälläristä "tulpakkaa ny joku se toinen kaista".Ei muutakuin täysperällä viereiselle kaistalle ja mateluvaihde silmään.Eka porukka ihmettelee "mitä vit**a toi tos ny tekee", mutta kyllä morjenstelevat kovasti kun tajuavat että jono taas kulkee hyvin kun ei ole niitä haitariliikkeen aiheuttajia...

 

Tuli mieleen tuosta tulppaamisesta:

Ajelin tyhjillään tuolla isäpapan Sisulla Botnian-tehtailta tänne pohjoisen suuntaan ja Petomäen ohituskaistalla tietysti lain sallimaa 85+ km/h.

Noh, eiköhän siinä meinannut jäädä jalkoihin tuo tuttu vihreäkeulainen lättänänokka? hiekka-mersu jostain 60-70 luvulta?!

Ajattelin pääseväni siitä hyvinkin ohitse, mutta eikös vaan tuttu äijä pistä kaikki hevoset laulamaan ja rinnakkain siinä sitten mentiin :P

Mullakin oli takana useita henk.autoja ja minä siinä tulppana välissä!

Yli puolen väliin mäkeä jurrattiin siinä mese ja sisu rinnakkain ja sylivoittoa ei tuntunut tulevan...

Viimein pääsin siitä rajoittimetta olevasta mesestä ohitse ja tuttu ääni huuteli länkkyyn: - ) - Eikai Sisussa vaan rajoitin toiminut?

Minä siihen, - Kyllä se toimii, mutta taitaa merssu silti kulkea paremmin tähän mäkeen?

 

Eli, kunhan vaan äijä pr*l kiusasi ja vanhempana antoi mulle "pojankossille" hieman opetusta!

 

Tämän jälkeen en kyseistä kuorma-autoa viitsinyt ohitella ;)

Kun ei vauhtia ja tehoja ole reservissä, niin turha noita temppuja on yrittää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä juuri tarkoitin.Menisivät ohi reippaasti...jotkut tekevät myös niin että puolessaväliä ohitusta hölläävät kaasua ja palaavat sitten taakse...

 

Nin tai sitten niinkuin minulle on monta kertaa käynyt. Joku rekka lähtee ohittamaan toista ohituskaistalla jollain 2 km/h reservillä. Sitten menee koko ohituskaista siihen kun yksi yhdistelmä kinnuuttaa toisen ohi. Siinä vaiheessa kyllä tympii aika railakkaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nin tai sitten niinkuin minulle on monta kertaa käynyt. Joku rekka lähtee ohittamaan toista ohituskaistalla jollain 2 km/h reservillä. Sitten menee koko ohituskaista siihen kun yksi yhdistelmä kinnuuttaa toisen ohi. Siinä vaiheessa kyllä tympii aika railakkaasti.

En tajua, kuinka ammattiautoilijat voivat olla lapsellisia liikenteessä. Tuollaiset ohittelut eivät ole mistään kotoisin. Kenenkään matka-aika ei lyhene mitenkään dramaattisesti, jos ajelee toisen perässä turvavälillä 2kmh hitaammin. Menisivät radalle niiden yhdistelmien kanssa ohittelemaan toisiaan, jos kerran on paineita katsoa kenen vehkeet kulkee. Itsekin sen verran isoja autoja ajaneena tiedän, että tosipaikan tullen sitten huudetaankin hoosiannaa, jos ei ole tarpeeksi pelivaraa. Kiire nimittäin ei anna mitään anteeksi ja tuskin virkavaltakaan kovin mielissään katselee ammattimiesten pelleilyjä.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tajua, kuinka ammattiautoilijat voivat olla lapsellisia liikenteessä. Tuollaiset ohittelut eivät ole mistään kotoisin. Kenenkään matka-aika ei lyhene mitenkään dramaattisesti, jos ajelee toisen perässä turvavälillä 2kmh hitaammin. Menisivät radalle niiden yhdistelmien kanssa ohittelemaan toisiaan, jos kerran on paineita katsoa kenen vehkeet kulkee.

 

Tuskinpa kyse on kuitenkaan mistään lapsellisuudesta tai paineista. Ehkäpä se yleisin syy on se, että edellä menee täydessä kuormassa painava yhdistelmä ja takana tulee tyhjänä kevyt yhdistelmä.  Kevyen yhdistelmän vauhti tippuu koko ajan mäissä raskaamman takia. Ja on hyvin stressaavaa ajaa tyhjänä ja vauhti vaihtelee koko ajan 60-90kmh. Joten mieluummin menee ohi, jotta voi ajaa tasaisesti sitä omaa tasaista vauhtia. Kummassakin yhdistelmässä se rajoitin vain on valitettavasti asetettu siihen 89km/h, joten siitä syntyy se, että ohitus kestää pitkään ja lähes samalla vauhdilla kun kumpikin ajaa rajoitinta vasten.

 

Eli voidaanko tästä nyt sitten päätellä, ettei osata katsoa tilannetta kokonaisuutena vaan nähdään se vain sen ohitushetken kannalta? Se on sinänsä hyvin ymmärrettävää: onhan lähes suurimmalle osalle suomalaisista "keskivertoa paremmista" autoilijoista vaikeata oivaltaa itse näinkin loogista asiaa. Sitä ollaan kyllä niin herkästi urputtamassa, jos raskas liikenne on tiellä, mutta itse sitten vittuillaan minkä ehditään ja keksitään keinoja tehdä kiusaa, eikä osata kiinnittää huomiota edes siihen omaan ajotyyliin.

 

Sitäpaitsi, naurettavampaa on se, kun jonkun täytyy henkilöautolla lähteä ohittamaan 79km/h vauhdilla kulkevaa henkilöautoa 80km/h alueella uskaltamatta ajaa edes 1km/h yli rajoituksen. Siinä sitten jurrataan jonossa kahdella kaistalla kun voitaisiin mennä ohi, mutta ei uskalleta sitten millään ajaa sen vertaa rajoituksen yli. Ja bingo! Taas meillä on yksi helv**** liikenneruuhka lisää. On se kumma kun muutama suomalainen saa muutamalla autolla aikaan liikenneruuhkan tyhjällä tiellä.

 

PS. Mikko, vain 1. kappale oli suoraan sinulle vastausta.

 

EDIT: Näköjään Mikkokin vastasi toiseen viestiin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tajua, kuinka ammattiautoilijat voivat olla lapsellisia liikenteessä. Tuollaiset ohittelut eivät ole mistään kotoisin. Kenenkään matka-aika ei lyhene mitenkään dramaattisesti, jos ajelee toisen perässä turvavälillä 2kmh hitaammin. Menisivät radalle niiden yhdistelmien kanssa ohittelemaan toisiaan, jos kerran on paineita katsoa kenen vehkeet kulkee. Itsekin sen verran isoja autoja ajaneena tiedän, että tosipaikan tullen sitten huudetaankin hoosiannaa, jos ei ole tarpeeksi pelivaraa. Kiire nimittäin ei anna mitään anteeksi ja tuskin virkavaltakaan kovin mielissään katselee ammattimiesten pelleilyjä.

 

Ade

Minä voisin kirjoittaa 20 sivua pitkän esitelmän henk.autoilijoiden toilailuista mutta ei jaksa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä se yleisin syy on se, että edellä menee täydessä kuormassa painava yhdistelmä ja takana tulee tyhjänä kevyt yhdistelmä.  Kevyen yhdistelmän vauhti tippuu koko ajan mäissä raskaamman takia. Ja on hyvin stressaavaa ajaa tyhjänä ja vauhti vaihtelee koko ajan 60-90kmh. Joten mieluummin menee ohi, jotta voi ajaa tasaisesti sitä omaa tasaista vauhtia. Kummassakin yhdistelmässä se rajoitin vain on valitettavasti asetettu siihen 89km/h, joten siitä syntyy se, että ohitus kestää pitkään ja lähes samalla vauhdilla kun kumpikin ajaa rajoitinta vasten.

 

Joo, kun asia olisikin aina noin, mutta kun näkee myös, että kaksi täydessä lastissa olevaa rekkaa ajaa rintarinnan. Ihan silkkaa piittaamattomuutta. Tosi miehillä ei ole rajoittimia muuta kuin katsastuksissa. Namiskoita on koelaudassa muutenkin niin paljon, ettei ne kytät tiedä, mistä etsiä laitonta katkaisijaa. Ja tuo 89 ei pidä paikkaansa kaikkien osalta. Enonkin soraSisu menee sen 93 ja katsastuksessa menee läpi. Sillä tavalla POJAT! ;)

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kun asia olisikin aina noin, mutta kun näkee myös, että kaksi täydessä lastissa olevaa rekkaa ajaa rintarinnan. Ihan silkkaa piittaamattomuutta. Tosi miehillä ei ole rajoittimia muuta kuin katsastuksissa. Namiskoita on koelaudassa muutenkin niin paljon, ettei ne kytät tiedä, mistä etsiä laitonta katkaisijaa. Ja tuo 89 ei pidä paikkaansa kaikkien osalta. Enonkin soraSisu menee sen 93 ja katsastuksessa menee läpi. Sillä tavalla POJAT! ;)

 

Ade

Ei MIKÄÄN rajoitin pidä nopeutta täydellä kuormalla alamäessa.Siinä alkaa massa työntään autoa eteenpäin eikä rajoitin enään pysty pitämään nopeutta kurissa.Joskus talvella varsinkin täys kuorma ja liukas alamäki voi olla petollista, jos jarruun koskee lähdetään luisteleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kun asia olisikin aina noin, mutta kun näkee myös, että kaksi täydessä lastissa olevaa rekkaa ajaa rintarinnan. Ihan silkkaa piittaamattomuutta. Tosi miehillä ei ole rajoittimia muuta kuin katsastuksissa. Namiskoita on koelaudassa muutenkin niin paljon, ettei ne kytät tiedä, mistä etsiä laitonta katkaisijaa. Ja tuo 89 ei pidä paikkaansa kaikkien osalta. Enonkin soraSisu menee sen 93 ja katsastuksessa menee läpi. Sillä tavalla POJAT! ;)

 

Entäs sitten, kun se poliisisetä katsoo kiekosta, että jaahans, poika on ajellut satasta autolla, jolla saa ajaa 80:ä? Voiko polliisi puuttua ylinopeuksiin jälkikäteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummassakin yhdistelmässä se rajoitin vain on valitettavasti asetettu siihen 89km/h, joten siitä syntyy se, että ohitus kestää pitkään ja lähes samalla vauhdilla kun kumpikin ajaa rajoitinta vasten.

 

Niin sitten voidaankin miettiä kumpi kuskeista on se tyhmempi... Ei varmasti ole ohitettavaltakaan pois jos vaikka nostaa sen kaasun rajottimelta ohituksen ajaksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs sitten, kun se poliisisetä katsoo kiekosta, että jaahans, poika on ajellut satasta autolla, jolla saa ajaa 80:ä? Voiko polliisi puuttua ylinopeuksiin jälkikäteen?

Empä ole ainuttakaan sakkoa saanut, vaikka kiekossa on ollut 80 ylityksiä. Se 93 on mitattu nopeusnäyttöön tasamaalla. Älkää saivarrelko joka  ***tanan asiasta.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään