Mika Laakso

kuka lentäjä(?) kuvassa?

7 viestiä aiheessa

Kaveri löysi vanhan valokuvan ja kyseli että ketähän siinä on? minä en tunnistanut. Kuva on ilmeisesti turkulaisen valokuvaamo Paldan'in jäämistöä. Tunnistaako kukaan? Kone lienee MS-406?                                             

lentaja_1.jpg.1323aad9983b750fdc1d23603f3123bb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei heti natsannut keskimmäisen herran kasvot. Ensiksi katsoin, että onko lentäjä ollenkaan, kun ei ole lentomerkkiä vasemman rintataskun päällä kuten tapana oli pitää. Aliupseeri on kun rähinäremmi puuttuu, onko vääpelin natsat? Vasemmassa kainalossa näyttäisi kuitenkin olevan nahkahuuva taitettuna, joten se viittaa lentäjään. Kone on Morane ja mahdollisesti siis Lentolaivue 28:ssa palvellut henkilö. Tai sitten Lentolaivue 14:n miehiä, joilla oli myös Moraneita.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kyseessä vääpeli Jorma Akseli Norola? Tulkintani perustuu SIH 27 "Ilmavoitot" (osa 2) -kirjan sivujen 8 ja 95 Norolasta otettuihin kuviin. Mielestäni kasvonpiirteet ovat yhteensopivat? Tälle pohjallehan on hyvä rakentaa se korttitalo, joka sitten romahtaa siihen kun suupielet eivät olekaan Norolan!

 

Tässä kesäisessä kuvassa on Morane-Saulnier vielä alkuperäisessä ranskalaisessa maalauksessaan ja sen edessä siviili-daamit, jotka viittaavat välirauhan aikaan Sisä-Suomessa 1940. Moraneita saapui Ranskasta tuossa maalauksessa lisää jatkosodankin aikana, mutta silti tulkitsen kuvan otetuksi Lentolaivue 28:n tukikohdassa Pieksämäen lähellä Naarajärven lentokentällä. Vääpeliksi 24.12.1939 ylennetty Norola siirrettiin LLv 28:aan Naarajärvelle 31.8.1940. Lentomestariksi ylennys tapahtui 14.1.1942. Elokuussa 1941 hän sai kaksi ensimmäistä ilmavoittoa koneella MS-301.

 

Odotan tähän mieluusti kommentteja, ollaanko mitä mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin kuvasta Kari Stenmanilta, joka on aikamoinen kuva-asiantuntija, kuten kaikki tiedämme. Kari kertoi, että tuo kuva ei ole tullut vastaan ennen. Kari kertoi saman kuin Raimo, että kuvassa ei ole Lentolaivue 14:n kone johtuen maalauksesta. Karin mukaan yhdennäköisyyttä on Norolan kanssa, mutta hän epäilee sitä, kuten itsekin epäilen. Me voimme olla toki väärässä, mutta ainakin Kari muistaa nähneensä Norolasta kuvan ilman päähinettä ja siinä Norolalla oli hiukset, ei ihan kiharat mutta laineilla. Kari lisäsi, että jos kuvaamo oli Turussa, niin paikaksi sopii kesä 1940 Turussa ennen kuin LLv 28 siirtyi Naarajärvelle.

 

Joten arvuutellaan lisää...

 

edit: Kari mainitsi myös, että kyseessä saattaa olla myös teknisen ryhmän johtaja, jollaisia vääpelit

usein olivat.

 

Tässä vääpeli Jorma Norola 1/LeLv 28 ja MS-301 tod.näk. v. 1941. (lähde SIH 4, osasuurennos)

jorma_norola.jpg.3950d3cc47e62836b0e89f9e25bd3aff.jpg

 

Tässä lentomestari Jorma Norola "tukka laineilla". (lähde: Suomen Siivet/Lintumiehiä 4 /1969)

lentomestari_norola_suomen_siivet_4_1969.jpg.f963447f14b14f5f007de3c79eef9daa.jpg

Jukka

 

 

p>jorma_norola.jpg.5d85c4814cc98f1abdb12e4bf4896eae.jpg

jorma_norola.jpg.46f8f5c8f66e1a28e9fb378b1e893bb8.jpg

p>jorma_norola.jpg.1c45b6b80177494501144d142e809955.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain lisätietoa kuvasta, takapuolella näkyy erittäin heikosti leima: Filmaro tai Filmars?, Yliopistonkatu 25 Puh. 3596. Tuon niminen katu on ainakin Turussa, Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä..                                                                                   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain lisätietoa kuvasta, takapuolella näkyy erittäin heikosti leima: Filmaro tai Filmars?, Yliopistonkatu 25 Puh. 3596. Tuon niminen katu on ainakin Turussa, Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä..                                                                                   

Tampereen ja Jyväskylän saa luultavimmin poistaa epäilyjen joukosta, kun pikaisella wikihaulla näytti siltä että molempiin on yliopisto perustettu vasta 1966. Tuskin on ollut Yliopistonkatua ennen yliopistoa?

 

Tampereen varmemmin vielä silläkin perusteella ettei taida olla noin pientä katunumeroa Yliopistonkadulla. Katu kun on Tammelan Puistokadun jatke ja nimenmuutoksen aikaan ei kai katsottu tarpeelliseksi muuttaa talojen numerointeja. (nimim. entinen taksikuski)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillä eväillä ja "todistusaineistolla" Turku ja Artukainen kesällä 1940 se kuvauspaikka sitten mitä todennäköisimmin voisi olla. Lentäjää en Jorma Norolaksi vielä varmasti kelpuuttaisi, varsinkin kun vertaa alimpaan lentomestari-kuvaan.

 

t. Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään