Harri Koskinen

Vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentoasemalla 6.2.2013

21 viestiä aiheessa

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/1347274240019

 

Useita liikennelentokoneita oli lähestymässä kiitotietä 04L. Ensimmäisenä laskeutui Norwegian -yhtiön (NAX) lentokone. Toisena jonossa oli Flybe -yhtiön lentokone (FCM) ja kolmantena British Airways (BAW). Lennonjohto käski BAW:n ylösvetoon, koska lentokoneiden välinen porrastusminimi oli alittumassa edellä lentäneeseen FCM:iin nähden. Myös FCM aloitti ylösvedon, koska NAX oli laskeutumisen jälkeen kiitotiellä oletettua kauemmin. Tämän seurauksena ylösvedossa olleiden BAW:n ja FCM:n välinen porrastusminimi alittui selvästi. Samaan aikaan Blue1 -yhtiön lentokone (SAS) suoritti lentoonlähdön samansuuntaiselta kiitotieltä 04R. Tämän seurauksena myös FCM:n ja SAS:n välinen porrastusminimi alittui sivusuunnassa selvästi. Onnettomuustutkintakeskus sai vaaratilanteesta ilmoituksen välittömästi, jonka jälkeen vaaratilanteesta aloitettiin alustava tutkinta. Lentokoneiden välillä ei ollut välitöntä yhteentörmäysvaaraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Näköjään Iltalehti sai tuosta mojovan otsikon samantien ;D  Oliskohan tapausta raportoitu tuolla "isossa maailmassa" laisinkaan? 

  http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013021316672166_uu.shtml

 

Iltalehden mojova otsikko on lähes täsmälleen sama kuin Onnettomuustutkintakeskuksen ja niin on sisältökin, joten lähinnä ihmettelen miksi asian uutisoimisessa olisi jotain ihmeellistä? Ja isossa maailmassa on paljon sensaatiohakuisempiakin lehtiä kuin nämä meidän lehtemme, joten varmasti olisi jollain tasolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, näinhän otsikoimalla sitä lentopelkoista kansanosaa yllytetään pelkäämään niitä ylösvetotilanteita. Täällä me hymyilemme keskenämme kun toisaalta Onnettomuustutkintakeskus on työssään.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, näinhän otsikoimalla sitä lentopelkoista kansanosaa yllytetään pelkäämään niitä ylösvetotilanteita. Täällä me hymyilemme keskenämme kun toisaalta Onnettomuustutkintakeskus on työssään.  :(

Voisko sen osuvammin kiteyttää kuin Heikki sen tässä luonnehtii 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huvittavaa, että tällä kertaa uutisoinnissa ainakin MTV3 ja IS ovat päätyneet noudattamaan mahdollisimman sanatarkasti onnettomuustutkintakeskuksen tiedotetta, jopa niin tarkasti että lentoyhtiöiden ICAO-kooditkin ilmoitetaan kuten tiedotteessa!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimittajat varmasti luulevat NAXin ja BAWin olevan jotain konetyyppejä  ;D

Onkohan otkes antanut asiasta jonkun tiedotteen, vai onko vain yli-innokas toimittaja vahtinut otkesin sivuja että koskakohan taas tapahtuisi jokin vaaratilanne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimittajat varmasti luulevat NAXin ja BAWin olevan jotain konetyyppejä  ;D

 

 

Viel hauskempaa tätä on seurata, ku padat kattilaa soimaa. Vaikka tiedotusvälineet uutisoi ihan oikein, niin silti pitää niille kettuilla. Ja tätä foorumia pitempään seuranneena tilanteesta tekee hauskan se, että täällä ei kukaan tiedä asioista sen enempää kuin toimittajatkaan, mut silti niille toimittajille jaksetaan kettuilla :D tän foorumin keskustelut vois suoraan siirtää tonne suomi24:n...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan otkes antanut asiasta jonkun tiedotteen, vai onko vain yli-innokas toimittaja vahtinut otkesin sivuja että koskakohan taas tapahtuisi jokin vaaratilanne?

 

Toimittajat seuraavat aktiivisesti monenlaisia lähteitä ja ainakin ennen vanhaan ihan soittelivat eri viranomaisille (lähinnä siis poliisi ja pelastuslaitos) saadakseen tietoja kiinnostavista tapahtumista. Ei siinä ole mitään yli-innokkuutta, vaan se kuuluu toimittajan työhön. Media joka vaan odottaa jonkun ilmoittavan heille uutisesta tuskin pysyy kauaa pystyssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tätä foorumia pitempään seuranneena tilanteesta tekee hauskan se, että täällä ei kukaan tiedä asioista sen enempää kuin toimittajatkaan,

Oho,että siihen tulokseen olet sitten päätynyt ...???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viel hauskempaa tätä on seurata, ku padat kattilaa soimaa. Vaikka tiedotusvälineet uutisoi ihan oikein, niin silti pitää niille kettuilla. Ja tätä foorumia pitempään seuranneena tilanteesta tekee hauskan se, että täällä ei kukaan tiedä asioista sen enempää kuin toimittajatkaan, mut silti niille toimittajille jaksetaan kettuilla :D tän foorumin keskustelut vois suoraan siirtää tonne suomi24:n...

No nyt vasta kerrot... Mä olen kohta 15 vuotta tätä palstaa lukenut, koska olen luullut että täältä löytyy asiantutevaakin porukkaa. Jos täällä ei kukaan tiedäkään mistään mitään, niin täytyy lopettaa tämän palstan lukeminen ja alkaa jälleen ostaa iltapäivälehtiä. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli todellakin kiintoisaa luettavaa lukaisin myös tuon koko PDF muodossa olevan tutkinnan läpi. Ei niitä minimejä turhaan ole säädetty, turvallisuuden takia ne ovat. Tuossa on hyvä esimerkki kuuluisassa reikäjuustomallista,onneksi ei tapahtunut mitään pahempaa vaan selvittiin säikähdyksellä. Huonommalla tuurilla olisi tullut paljon synkemmät otsikot lehtien etusivuille.

 

0,9 nm on järkyttävän pieni etäisyys kun muistaa millä nopeuksilla koneet operoivat nousun ja laskunkin aikana ja kuinka suhteellisen hitaasti koneet reagoivat nopeuden- ja suunnanmuutoksiin,viivettä on.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tajua juurikaan näistä lennonjohtojutuista, mutta jos kolme peräkkäistä konetta on lähestymisessä liian lähellä toisiaan ja on selvää, että nopeuksien muuttamisella asiaan ei voi enää vaikuttaa, niin eikös se keskimmäinen, tässä tapauksessa FCM, kannattaisi selvittää ylösvetoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tajua juurikaan näistä lennonjohtojutuista, mutta jos kolme peräkkäistä konetta on lähestymisessä liian lähellä toisiaan ja on selvää, että nopeuksien muuttamisella asiaan ei voi enää vaikuttaa, niin eikös se keskimmäinen, tässä tapauksessa FCM, kannattaisi selvittää ylösvetoon.

Jos luet koko kertomuksen, niin huomaat ettei FCM ollut liian lähellä edellä menevää jos se olisi rullannut kuten odotettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos luet koko kertomuksen, niin huomaat ettei FCM ollut liian lähellä edellä menevää jos se olisi rullannut kuten odotettu.

 

Jos sinä Teemu olisit lukenut tuon koko PDF liitteenä olevan turvallisuustutkinnan läpi, niin olisit huomannut että edellä menevä kone rullasi kuten odotettiin;tai oikeammin ohjeiden mukaan!!

Uskon että tarkoittanet edellä laskeutunutta NAX3MU Norweigianin 737-800 konetta tuolla heitollasi?

 

PDF tutkinta sivu 25 kohta 2.4 kertoo seuraavaa:

 

"NAX3MU:n saamat rullausohjeet olivat ristiriitaiset. Ensin ohjaajat saivat luvan poistua kiitotieltä, kun heille sopii. Hetkeä myöhemmin ohjaajia pyydettiin jouduttamaan rullausta.

NAX3MU kertoi kiitotien olevan liukas eikä rullauksen jouduttaminen enempää ollut mahdollista. Lennonjohtajan antamien ohjeiden ja kiitotien liukkauden takia NAX3MU varasi

kiitotietä normaalia pidempään. Myöhemmin Tower-W:n kanssa käydyssä keskustelussa ohjaaja totesi, että olisi pystynyt poistumaan kiitotieltä aikaisemmin,jos lennonjohtaja

olisi antanut ajoissa tällaisen ohjeen.

 

Tallenteista saatujen tietojen perusteella ilma-alusten ohjaajat noudattivat lennonjohtajien antamia selvityksiä ja ohjeita."

 

Eli Teemu, "olisi rullannut kuten oli odotettu"????   Tarkoitat että???..

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teemu tarkoittanee sitä, että lennonjohtaja oletti Norwegianin vapauttavan kiitotien nopeammin, kuin mitä nyt tapahtui. Annetusta selvityksestä huolimatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös huomata, että vuoden takaisessa aloitusviestissä ollut lainaus "Myös FCM aloitti ylösvedon, koska NAX oli laskeutumisen jälkeen kiitotiellä oletettua kauemmin" ei vastaa loppuraportin sisältöä, vaan sen mukaan FCM teki ylösvedon, koska ei ollut saanut laskeutumisselvitystä (ks esim. 'Toteamukset' kohta 15).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään