Timo Hyvönen

Base Tampereella...

74 viestiä aiheessa

Tampereen Klingendahlin piipusta hypännyt mies puhui englantia venäläisittäin murtaen ennen hyppyään.

aamulehti

Minkälaisia rangaistuksia moisesta tempusta voi saada?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulisi sakoilla selviävän?

Veikkaisin että rikosnimikkeenä niskoittelu elikkä poliisin käskyn noudattamatta jättäminen. Tietysti jos poliisi on käskyttänyt vain suomeksi ja kaveri ei kieltä ymmärrä niin... Vaaran aiheuttaminen voisi olla toinen mahdollisuus. Itse hyppääminen tai piippuun kiipeäminen itsessäänhän ei ole rangaistavaa ilmailu- tai muunkaan lain mukaan. Eli sakko lienee maksimirangaistus.

Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jos täällä vois painaa tykkää, tekisin sen tohon Tompan kommenttiin.

jesus mikä idiotismin huippu. Tai mistä mä tiedän, vaikka olis kuinka hienoa ja turvallista touhua, mutta vahvasti epäilen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin että rikosnimikkeenä niskoittelu elikkä poliisin käskyn noudattamatta jättäminen. Tietysti jos poliisi on käskyttänyt vain suomeksi ja kaveri ei kieltä ymmärrä niin... Vaaran aiheuttaminen voisi olla toinen mahdollisuus. Itse hyppääminen tai piippuun kiipeäminen itsessäänhän ei ole rangaistavaa ilmailu- tai muunkaan lain mukaan. Eli sakko lienee maksimirangaistus.

Vesa

Käsittääkseni ei ole suotavaa että kiipeillään toisten rakennuksiin luvatta. Se tuossa kuitenkin todennäköisintä on. Rakennuksen omistajallakin voi olla jotain vaatimuksia. Taitaa nykyään olla kiinteistöosakeyhtiö tai sitten asunto-osakeyhtiö. Siellä on nykyään sekä asuntoja että yrityksiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jos täällä vois painaa tykkää, tekisin sen tohon Tompan kommenttiin.

jesus mikä idiotismin huippu. Tai mistä mä tiedän, vaikka olis kuinka hienoa ja turvallista touhua, mutta vahvasti epäilen.

Niin, jonkinlaista idiotismia on myös tuomita idiotismina asiat joista ei tiedä mitään...

Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, jonkinlaista idiotismia on myös tuomita idiotismina asiat joista ei tiedä mitään...

Vesa

ehkä, mutta niin idiootti mä en ole että hyppäisin laskuvarjolla 80 metrisestä piipusta mihin vielä luvatta kiipeäisin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ehkä, mutta niin idiootti mä en ole että hyppäisin laskuvarjolla 80 metrisestä piipusta mihin vielä luvatta kiipeäisin...

Se lienee ihan hyvä ja järkevää (ei idioottimaista), koska ilmeisestikään sinulla ei ole sellaista kokemusta, tietoa ja taitoa millä moinen asia voidaan suhteellisen turvallisesti tehdä.

Se ei tarkoita sitä etteikö jollain muulla voisi olla.

Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi Vesa puhuu nyt täysin eri asiasta. Base ja laskuvarjohyppääminen. Minä olen kouluttanut aikanaan laskuvarjohyppääjiä. Jos mun kouluttama hyppääjä vajoaa niin alas, että alkaa leikkiä basea, niin olen  epäonnistunut. Toivottavasti nyt ei ole kyseessä mun oppilaani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi Vesa puhuu nyt täysin eri asiasta. Base ja laskuvarjohyppääminen. Minä olen kouluttanut aikanaan laskuvarjohyppääjiä. Jos mun kouluttama hyppääjä vajoaa niin alas, että alkaa leikkiä basea, niin olen  epäonnistunut. Toivottavasti nyt ei ole kyseessä mun oppilaani.

Niin, minäkin olen kouluttanut aika monta laskuvarjohyppääjää, joista osa on hypännyt myös BASE:a, kuten itsekin olen. Jostain kumman syystä en näe asiassa mitään väärää. Mutta meitä on moneksi... Nykyään sekä ilmailumääräykset että suuri yleisökin ymmärtävät että ne ovat kaksi eri asiaa. Toivottavasti Tommi sinun laskuvarjohyppykoulutuksellasi kukaan ei ala "leikkiä'" basea, koska siihen saa nykyään ihan asiantuntevaakin koulusta :)

Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika nopeasti oli toi varjo kyllä auki. Tais olla ihan speciaalikamat selässä tohon tarkoitukseen?

Niin, basehyppäämistä varten on ollut oma varjokalustonsa jo n. 20 vuotta. Eroavat laskuvarjohyppykamppeista kuin Hummeri (se maasturi) formula 1-autosta, molemmissa on samoja piirteeitä, mutta toistensa hommiin eivät oikein sovi. 80m ei ole vielä kovinkaan matala korkeus. Tosin mataluus on usein verrannollista siihen, mitä avoimen kuvun varassa pitää ehtiä tekemään ennen laskeutumista, esim. kääntymään / väistämään kiinteitä rakenteita.

Vesa 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Klingendahlin savupiipusta Tampereella laskuvarjolla alas lauantai-iltana hypännyt 32-vuotias venäläismies selvisi uhkarohkeasta tempusta päiväsakoilla. Mies vietti yön poliisin suojissa, mutta hänet vapautettiin sunnnuntaina aamulla.

Sakko kirjattiin järjestysrikkomuksesta, yleisen järjestyksen häiritsemisestä ja turvallisuuden vaarantamisesta yleisellä paikalla.

iltalehti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, se että on välineet ja taito, ei tee siitä vielä laillista.

Ja että venäläismies... ei tainnut ymmärtää sittenkään mitä poliisi oli sanonut, suomeksi. Jos mulle maailmalla poliisit tulee huutelemaan niin kyllä sitä tulis kuunneltua, riippumatta siitä, ymmärtääkö sitä vai ei. Vai olikos Toropaisella kenties tietoa siitä kuka siellä oli kiipeilemässä kun niin osasit arvailla ettei olis suomea ymmärtänyt.

Huono veto sinällään, luulisi että jokainen basehyppääjä on myös tietoinen siitä mistä saa ja mistä ei saa hypätä...  Vai haetaanko tässä taas jotain rajojenrikkomista, kapinointia sääntöjä vastaan ihan vaan kun "me kyllä osataan, älkää te puuttuko tähän"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Turha jeesustella täällä taas mitättömän pienestä asiasta. Enemmän ylinopeutta ajavat ihmiset vaarantavat muita ihmisiä kun base-hyppääjät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, se että on välineet ja taito, ei tee siitä vielä laillista.

Ja että venäläismies... ei tainnut ymmärtää sittenkään mitä poliisi oli sanonut, suomeksi. Jos mulle maailmalla poliisit tulee huutelemaan niin kyllä sitä tulis kuunneltua, riippumatta siitä, ymmärtääkö sitä vai ei. Vai olikos Toropaisella kenties tietoa siitä kuka siellä oli kiipeilemässä kun niin osasit arvailla ettei olis suomea ymmärtänyt.

Huono veto sinällään, luulisi että jokainen basehyppääjä on myös tietoinen siitä mistä saa ja mistä ei saa hypätä...  Vai haetaanko tässä taas jotain rajojenrikkomista, kapinointia sääntöjä vastaan ihan vaan kun "me kyllä osataan, älkää te puuttuko tähän"?

Ei ole tietoa kuka oli, ja jos olisikin niin mitä sitten? Eilen uutisoitiin ihan tiedotusvälineissä että kyseinen henkilö puhui englantia venäläisellä aksentilla. Siitä ei vaatinut Sherlock Holmesin taitoja päätellä että ehkä ei käskytyskieltä ymmärtänyt. Syytön mihinkään rikkomukseen lakia vastaan heittäköön ensimmäisen kiven. Se, että kiipeää johonkin piippuun ei mielestäni (eikä myöskään oikeuslaitoksen mielestä) ole sen kummempi rikos kuin esim. ylinopeuden ajaminen (jota kukaan meistä ei tietenkään koskaann ole tehnyt), koska esim. julkisrauhan rikkomisesta ei voida tuomita jos teosta ei ole syntynyt vähäistä suurempaa haittaa. Kannattaa nyt oikeasti suhteuttaa tuokin teko vaarallisuudessaan muille ihmisille oikeaan mittaluokkaan sitä moralisoitaessa...

Vesa  

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Turha jeesustella täällä taas mitättömän pienestä asiasta. Enemmän ylinopeutta ajavat ihmiset vaarantavat muita ihmisiä kun base-hyppääjät.

Veit jalat suustani. Moralisointi, varsinkin asioista joita ei ymmärrä mitään, on toki mukavaa ja helppoa...

Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo on ihan yhtä paheksuttavaa idiotismia,  ellei enemmänkin,  koska tässä ei vaarannettu vain omaa, mutta myös toisen terveyttä. Lisäksi tässä on vanhempien vastuulla iso merkitys, mikä selvästi on laiminlyönty. Liekö takana se,  että halutaan "meidän pojalla" olevan kylän siistein rassi, vai veron kierto vai vaan välinpitämättömyys, mutta itse ainakin pyrin kasvattamaan jälkikasvun järjellä. . Ehkä mielipiteeni tästäkin on idiotismia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti saman rengastuksen olis saanut joku ihan vaan sinne piipuun huvikseen kiivennyt.

- Julkisrauhan rikkominen , eli tunkeutunut teollisuusalueelle

- Viranomaisen käskyn noudattamattajättäminen

- Vaaranaiheuttaminen , itselle ja pelastajille

Kaikki sakotuksen perusteita.

Tapausta sen tarkemmin tietämättä ja tuntematta kommentoitu.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään