Jyri Karhumäki

Chipmunkin 145hp Gipsy Major 10-2 (OH-HCF)

10 viestiä aiheessa

Hei,

 

Entinen ATPL kurssikaveri otti yhteyttä ja on Chipmunk projektiin liittyen vailla 145hp Gipsy Major 10-2 moottoria. Ilmeisesti Lappeenrannan ilmailuyhdistyksen Chipmunkissa (OH-HCF) oli kyseinen moottori alkujaan mutta vaihdettiin tehokkaampaan. Onko kyseisen moottorin olinpaikasta tällä hetkellä tietoa ja mahtaako olla ostettavissa?

 

T. Jyri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Entinen ATPL kurssikaveri otti yhteyttä ja on Chipmunk projektiin liittyen vailla 145hp Gipsy Major 10-2 moottoria. Ilmeisesti Lappeenrannan ilmailuyhdistyksen Chipmunkissa (OH-HCF) oli kyseinen moottori alkujaan mutta vaihdettiin tehokkaampaan. Onko kyseisen moottorin olinpaikasta tällä hetkellä tietoa ja mahtaako olla ostettavissa?

 

T. Jyri

 

Sano Petrille seuraavaa:

 

Mainittu Munkin moottori on Tiger Moth -projektia varten kunnostettavana, eikä ole myytävänä. Kuten mahdollisesti myös maan muut Gipsy Majorit.

 

Suomen kävelevä Gipsy Major osa- ja huoltokäsikirja Ilkka Ruohonen Sastamalan Illosta lupautui auttamaan projektissa ja kehotti tulemaan Experimental-talvipäiville Pieksämäelle, jossa mahdollisuuksia (= korjauskelpoisen aihion ostaminen Englannista) voidaan puida. Ilkan puhelinnumero 0400-468776.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, ei täällä taas kauaa mennyt asian selvittämiseen. Tieto välitetty. Kiitos!  :thmbup:

 

EDIT: Niin tarkoittaako tämä myös sitä että Suomeen on tulossa uusi lentävä Motti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan off-topic, mutta kuitenkin Charlie Foxiin, niinkuin sen moottoripelleissä tuolloin luki, liittyvä muistelo. Kiilasin kerran 1970-luvun alkupuolella (ilmeisimmin kesällä 1973) matkustajaksi takatoosaan hinauslennolle, kun "päivystelin" ihailemassa lentokoneita kesälomilla Lappeenrannassa kentän laidalla. Suht reipas ja yllättävä käännös irrotuksen jälkeen säikäytti pientä matkustajaa melkoisesti. Ilmailuharrastukselle kuitenkin kohtuullinen boosti. Koneessa oli tuolloin vielä rutkuttavan joutokäyntiäänen pitänyt GM, joka vaihdettiin talven 1973-74 aikana Lycomingiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyri, päätyikö se v. 2003 Uppsalan kentän hallissa " perikuntaomistussotkujen takia venyneessä peruskorjauksessa" ollut Munkki sittenkin Suomeen? Pari vuotta sitten huhu kertoi että jotakin tällaista olisi ollut tekeillä.  Jos näin on niin hyvä juttu, nätti aihio ja ja osat oli moottoria lukuun ottamatta tallessa... kaavailivat jotakin Walteria siihen koska GM moottoreiden aihiot kiven alla ja niiden peruskorjausjakso jotakin "...mellan en sommarflygperiod eller 12 månad..."!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava kuulla että OH-ELC pääsee uudelleen ilmaan.

 

Petri, valitettavasti tämä Munkki-projekti sijaitsee Suomen ulkopuolella. Koneen alkuperästä minulla ei ole tietoa. Ilman suurempaa tietämystä noista moottoreista itsekkin tälle kaverille ehdotin Walteria koneen nokalle. Ei innostunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekkö sitten oikeata alamallia, mutta ostoskoriin voi laittaa vaikka kaksi moottoria:

 

Suurin tekninen ero näillä on tehon lisäksi kampiakseli. Siinä missä Tiger Moth -mallissa 10-1 on potkurin kiinnitys kartioon, joka täytyy nitrata, on Chipmunkin mallissa 10-2 boorit. Lisäksi kampiakselin laakeroinnit ovat erilaiset. Kuten jo edellä mainitsin, kannattaa ehdottomasti konsultoida Ilkkaa, joka on muutaman Gipsy Mothin kanssa tehnyt opinnäytteensä. Häneltä nämäkin tiedot tulivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään