Jan-Erik Andelin

Insidentti Helsinki-Vaasa

47 viestiä aiheessa

Muutama vuosi sitten kun vaimokkeen kanssa lennettiin Zürichiin, niin lähestyminen oli todella pomppuinen ja heittoisa. Mulla oli ikkunapaikka, ja näin jo kentän jolloin sanoin mammalle, että kohta laskeudutaan. No hetki tämän jälkeen kippari laittoi hanat auki, ja tehtiin ylösveto, jolloin osa matkustajista alkoi kirkua ja panikoimaan, ja viereisellä penkkirivillä ollut rouva alkoi vielä bonuksena laattaamaan...

 

Hetken päästä kun oltiin saatu korkeutta lisää, ja kierreltiin uutta lähestymislupaa odotellessa, niin koneen kippari ilmoitti todella asiallisesti ja rauhallisesti matkustajille, että tehtiin ylösveto turvallisuuden vuoksi, kun koneen järjestelmä antoi tuulivaroituksen, ja hetken päästä otettaisiin toinen laskeutumisyritys. Toisella yrittämällä päästiin sitten laskeutumaan, ja vaikka pomppuista oli tällöinkin, niin kyllä se kapteenin informaatio kummasti rauhoitti matkustajia.

Totta! Noita kapuja vain tuntuu olevan puheliaita,vähemmän puheliaita ja puhumattomia,ihan niinkuin meitä ihmisiä yleensäkin!Ainahan tuo aluksen päällikön rauhallinen jutustelu vähemmän matkustellutta porukkaa kummasti rauhoittaa.    Eikä tähän kannata yrittää sekoittaa mitään pelkokokemuksia joita on joskus tullut hankittua jossain Cessnan vänkärinpaikalla.Sitä paitsi siellä Cessnassa pätee ja toteutuu ihan samat perusasiat kuin isommissakin linjureissa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kumma että kansanedustaja ei osaa tehdä asiasta asiallista ilmoitusta Trafille vaan kirjoittelee FB:ssa ?

 

Mihin perustuu tietosi siitä, että kansanedustaja ei ole tehnyt ilmoitusta Trafille, tai että kansanedustaja ei osaisi ko. ilmoitusta tehdä? Tämä kommentti siis täysin ottamatta kantaa varsinaiseen asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeesti tää "epätavallisista" asioista kuuluttaminen on monipiippuinen juttu. Kokenut kippari ei läheskään aina osaa pitää epätavallisena sellaista, mikä joidenkin matkustajien mielestä sitä on. Sitten joku Kittilän lähestymimenetelmien erojen selittäminen menee kyllä oikeesti suurimmalle osalle hukkaan - tai jopa alkaa pelottaa - saati että lähestymisen aikana olisi aikaa ruveta niin pitkään selittelemään (tällä kertaa ilmeisesti olisi ollut) - eiks tärkeintä ole kuitenkin kuitenkin ole päästä turvallisesti perille... Sellaiset joitta oikeesti kiinnostaa tarpeeksi, osaa vaikka löytää tälle foorumille kysymään, tai ainakin tuntee jonkun, joka osaa. Niinkuin nytkin.

 

Minäkin olen joskus siirtomiehistönä - oikein univormussa, kun oli heti Hesasta jatko töihin - sattunut tosi lentopelkoisen( ja varsin viehättävän!) ladyn viereen, enkä olisi uskonut, mitä kaikkea ihminen voi osata pelätä. No, siinä sitten selitin ja sain vielä yhtiön palautteen kautta kiitoksetkin - ainoa kertä kun uralla kiitosta tuli virallisesti...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeesti tää "epätavallisista" asioista kuuluttaminen on monipiippuinen juttu. Kokenut kippari ei läheskään aina osaa pitää epätavallisena sellaista, mikä joidenkin matkustajien mielestä sitä on. Sitten joku Kittilän lähestymimenetelmien erojen selittäminen menee kyllä oikeesti suurimmalle osalle hukkaan - tai jopa alkaa pelottaa - saati että lähestymisen aikana olisi aikaa ruveta niin pitkään selittelemään - eiks tärkeintä ole kuitenkin kuitenkin ole päästä turvallisesti perille... Sellaiset joitta oikeesti kiinnostaa tarpeeksi, osaa vaikka löytää tälle foorumille kysymään, tai ainakin tuntee jonkun, joka osaa. Niinkuin nytkin.

 

Minäkin olen joskus siirtomiehistönä - oikein univormussa, kun oli heti Hesasta jatko töihin - sattunut tosi lentopelkoisen( ja varsin viehättävän!) ladyn viereen, enkä olisi uskonut, mitä kaikkea ihminen voi osata pelätä. No, siinä sitten selitin ja sain vielä yhtiön palautteen kautta kiitoksetkin - ainoa kertä kun uralla kiitosta tuli virallisesti...

 

 

Taito olisikin juuri tunnistaa nuo hetket ja kertoa asioista kansantajuisesti, itsekin työskentelen kohtuu monimutkaisten teknologioiden parissa - mutta yleensä aina asiat voi selvittää yksinkertaisesti ja kansantajuisesti, kun tarve on. Itse olen havainnut, että kokemus erityisesti auttaa tässä ja hyvään palautteeseen ei kyllästy koskaan.

 

Suomessakin on vuosia näyttävästi riidelty työehdoista ja ryvetetty lentävien ammattikuntaa huolella - kysyisin ollaanko samalla oikeasti tehty kaikki sen eteen, että kohtuullisen fiksusta ja osaavasta porukasta saadaan kaikki irti mitä voidaan mahdollisimman asiakasystävällisen ja laadukkaan kokemuksen luomiseksi - ei varmaankaan... 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan kannattaa miettiä että kyydissä voi olla putken verran ihmisiä joilla on enemmän lentotunteja kun kipparilla, ehkäpä vain matkustamon puolella mutta toisille tulee siitäkin jonkinlainen pe+stuntuma, voihan siellä olla muutama lentokoneajokortinkin omistava, jopa isonkin koneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltähän se tuli, PPL-miehen koko rintaäänellä. Mitä asiallisemmin vastataan myös kokeneiden matkustajien kysymyksiin jopa heitä yllättävistä tilanteista, sitä enemmän kokemus kasvaa matkustamonkin puolella.

 

No voi hyvänen aika sentään... On pipo aika tiukalla tällä foorumilla tänä päivänä. Mitenköhän minun lupakirjani, oletettu kokemukseni ja rintaääneni tähän liittyy? Täällä ei huumorin kukka kuki, ei sitten millään. Vakavahenkisempää touhua ei taida olla edes Pohjois-Koreassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi hyvänen aika sentään... On pipo aika tiukalla tällä foorumilla tänä päivänä. Mitenköhän minun lupakirjani, oletettu kokemukseni ja rintaääneni tähän liittyy? Täällä ei huumorin kukka kuki, ei sitten millään. Vakavahenkisempää touhua ei taida olla edes Pohjois-Koreassa.

 

Sitähän täällä nykyään on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taito olisikin juuri tunnistaa nuo hetket ja kertoa asioista kansantajuisesti, itsekin työskentelen kohtuu monimutkaisten teknologioiden parissa - mutta yleensä aina asiat voi selvittää yksinkertaisesti ja kansantajuisesti, kun tarve on.

 

Se on kuitenkin lentäjälle sekundääritehtävä ja -taito. Kyllä minäkin luokassa ja lasin ääressä olen selittänyt ja selitän mitä kysytään ihan kenelle tahansa, jonka minut tuntevat varmaan vahvistaa. Koneessa kun ei panssarioven takana oikein tiedä kuka mistäkin haluaisi mitäkin tietää... Olen myös oikella penkillä ollessani ollut töissä "suosittujen kuuluttajavirtuoosien" kanssa ja joutunut joskus silloiseen asemaan ja kokemukseen nähden kantamaan melko vaativastikin vastuuta tehtävistä, joita toinen laiminlyö "informoidessaan" matkustajia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin perustuu tietosi siitä, että kansanedustaja ei ole tehnyt ilmoitusta Trafille, tai että kansanedustaja ei osaisi ko. ilmoitusta tehdä? Tämä kommentti siis täysin ottamatta kantaa varsinaiseen asiaan.

Perustuu yleiseen käsitykseeni arvon valituista. Tosin aion ottaa asiasta selvää, ja jos ei ole laatinut, aion kyllä valistaa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustuu yleiseen käsitykseeni arvon valituista. Tosin aion ottaa asiasta selvää, ja jos ei ole laatinut, aion kyllä valistaa....

 

Eikö se nyt kuitenkin olisi parempi, että matkustajat raportoi kokemistaan 'sakkauksista' Facebookissa kuin viranomaisille?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö se nyt kuitenkin olisi parempi, että matkustajat raportoi kokemistaan 'sakkauksista' Facebookissa kuin viranomaisille?

 

Ei tosiaan liene tarkoitus, että esim. vakavan turbulenssi-incidentin jälkeen 200 matkustajaa tekisi Trafille raportin - tuntuu nyt vain joillakin mopo keulivan aika pahasti :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tosiaan liene tarkoitus, että esim. vakavan turbulenssi-incidentin jälkeen 200 matkustajaa tekisi Trafille raportin - tuntuu nyt vain joillakin mopo keulivan aika pahasti :thmbdn:

 

Kun keskimääräinen yleisilmailijakaan ei omista sohelluksistaan saa määräyksessä vaadittua raporttia aikaiseksi, niin lienee turha edes leikitellä ajatuksella, että 200 matkustajaa tekisi vapaaehtoisen lentoturvallisuusilmoituksen omatoimisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  No voisikos yleensä raportin ilmailun vaaratilanteesta sitten tehdä joku tavallinen kaduntallaaja? Jos voi,niin veikkaan että yhdeksän kymmenestä rapsasta voi laittaa suoraan silppuriin ;D  Tämä tänkertainen "kaduntallaaja" oli nyt kuitenkin siviiliammatiltaan muistaakseni rikoskomisario ja ilmeisesti aktiivi lentomatkustaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No voisikos yleensä raportin ilmailun vaaratilanteesta sitten tehdä joku tavallinen kaduntallaaja?

 

Voisi, joskin Trafi tarjoaa ensisijaisesti tähän käyttötarkoitukseen hieman erilaista ilmoituslomaketta, mikäli tavallinen kaduntallaaja on matkustajana kaupallisessa lentoliikenteessä:

 

http://www.trafi.fi/palvelut/ota_yhteytta/matkustajan_ilmoitus_turvallisuuspuutteesta_lentoliikenteessa

 

Edelleenkään mikään ei estä sitä tavallista kaduntallaajaa täyttämästä ja lähettämästä GEN M1-4:ssä tarkoitettua lentoturvallisuusilmoitusta, jos tämä niin haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ko. lennosta en mitään tiedä, mutta kertoisitko missä mediassa nämä "hyvin kokeneet lentomatkustajat" raportoivat ja miten he ovat pätevöityneet tunnistamaan liikennekoneen sakkauksen  matalalla matkustamosta käsin, kun ovat selväsi elossa!

 

Ihan mielenkiinnosta... mikä on korkeudenmenetys sakkauksessa/osasakkauksessa matalalla (< 2000 ft AGL) ko. yhtiöille tyyppille kalustolla ATR, B717, Embraer?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen tuo avheraldin stoori, jossa pidetään itsestäänselvyytenä että kone olisi sakannut, vaikkei mitään varsinaista infoa tai lähdettä asialle mainita. Yleensä tuo on kuitenkin asiallinen ja vain faktoihin pohjaava saitti.

 

Tosin jos tuo sattui juuri laippojen sisäänoton yhteydessä, niin silloin voipi jopa olla mahdollista. Mutta paikallinen otk tutkii, ja eiköhän sieltä jotain selviä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en kyseisestä tapauksesta tiedä yhtään mitään. Sain kuitenkin soiton, jossa minua pyydettiin korjaamaan tänne täysin väärää Avherald.com:n informaatiota. 1. Laskusiivekkeitä EI valittu yläasentoon kallistuksen yhteydessä. 2. Miehestö ON raportoinut tapahtuneesta välittömästi yhtiössä käytössä olevalla raportointimenetelmällä (FOR) 3. Kone ei ikinä ollut sakkaustilanteessa tämän tapahtuman yhteudessä.

 

Miki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään