Timo Hyvönen

Helsingin alueen kartta ja kiintopisteitä

11 viestiä aiheessa

Aivan mainio uutinen,

 

Finavia julkaisee ensi viikolla ladattavaksi A3-kokoisen printattavan pdf-kartan Hki-Vantaan ympäristöstä täältä http://www.finavia.fi/C/palvelut/Ladattavat_tuotteet! Todellinen lentoturvallisuusteko, en minäkään ole sitä vanhaa raskinut ostaa (*

 

Käytiin eilen avaamassa lentopaikkakisa ja otin muutaman kuvan matkalta Hyvinkää-Malmi. Siinä lähialueen rajallahan on muutama ihan hyvä kiintopiste, joilla pärjää kotiin ilman gepsuakin. Kuvat löytyvät http://ilmailu.blogspot.fi/2013/03/kiintopisteita-hyvinkaalta-malmille.html - ehkä noista voi olla jotain apuja jos tulee pohjoisesta Malmia kohti.

 

t. Timo

 

(* kun meidän kerhon koneissa on ne by default niin en ole ostanut omaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisenä pistää silmään se, että paikannimiä on karsittu kovalla kädellä, mistä seuraa epätarkkuuksia. Toisaalta maamerkkien symboleja on jätetty pois.

 

Sipoo = Nikkilä, molemmat kirkot puuttuvat.

 

Nikkilä-Söderkulla -välinen tie puuttuu. Tie itsessään ja Ingmanin tehdas sen varresta on tärkeä maamerkki.

 

Ämmässuon kaatopaikka?

 

Nurmijärvi = ??? Rajamäki, Klaukkala ja Nurmijärvi kk puuttuvat.

 

Laskettelurinteet, mm. Talma, Vihti, Porvoo puuttuvat.

 

Etelässä kartta rajautuu niin, että Upinniemen R-alue jää pois.

 

Joka tapauksessa täydentää hyvin karttavalikoimaa, mutta tämä ei missään tapauksessa kokonaan korvaa aikaisempaa VFR Helsinki -karttaa, josta käy ilmi myös mm. holding-kuviot.

 

Mutta kartalla on kiistatta ansionsa siinä, että jos ilmatilaraja on keskellä metsää, kartasta varmasti näkee, ettei ole olemassa mitään maamerkkejä, mistä rajan voisi hahmottaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo maamerkit ois varmaan hyvä lisätä (kohtuullisessa määrin ja alueiden rajoille). Itse viehätyn kyllä tuon kartan selkeydestä ja rajauksesta. Jouduin aikanaan opiskelemaan tuon kartan käytön ihan "käsin" purtsikalla matkaa lentäen, maastokohdat järvistä ja joista tunnistellen.

 

Laittaisen sen keltaisen piipun tohon Jägen alle kans. Sen joka on siinä motarin varressa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Moi,

 

Erityiskiitokset selkeydestä!

Kannattaisin kuitenkin Miikan luettelemien VFR-paikantamista tukevien maastopisteiden lisäämistä seuraavaan versioon:

 

- Sipoon kirkko (se punatiilinen)

- Ingmannin tehdas (se valkoinen)

- Kalkkiranta

- Ämmässuon kaatopaikka

 

Terveisin Jari Mutikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden edellä lueteltujen puutteiden lisäksi kartalta puuttuvat myös VOR:t ja NDB:t. Lisäksi kartta on liian pienimittakaavainen korvatakseen vanhan Helsinki VFR kartan jonka mittakaava on 1:100 000. Saarien väri on huono, ne eivät erotu riittävän tarkasti merestä. Jottei nyt pelkkää kuraa tulisi heiteltyä, niin maksuttomuudesta iso kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetullutta palvelua tällainen ja selkeän oloinen tuo kartta.  :thmbup:

 

Yhden pienen olennainen puutteen havaitsin kartassa: Ei ole mainittu kunkin valvotun ilmatilan nimeä, kun ne on kovin olennaista tietää radioliikenteessä. Radiotaajuudet ovat ansiokkaasti näkyvillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuo karttapohja ja ilmatilarajat tarkoituksella bittikarttana eikä vektoreina?

 

MML:n maastotietokanta kun on julki, niin tällaisia karttoja olisi nykyään "helppo" väsäillä myös itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuo karttapohja ja ilmatilarajat tarkoituksella bittikarttana eikä vektoreina?

 

MML:n maastotietokanta kun on julki, niin tällaisia karttoja olisi nykyään "helppo" väsäillä myös itse.

 

Mites nykyisten mobiililaitteiden kanssa, riittääkö niissä miten hyvin vääntö vektorikarttojen esittämiseen (joo, tietysti riippuu siitä vektorimäärästä paljon, mutta...)? Ihan hirveän laajasti en asiaa ole tutkinut, mutta olen vaan kiinnittänyt huomiota siihen, miten järjettömän hitaasti jotkin vektorigrafiikkaa sisältävät sivut piirtyvät esimerkiksi android-puhelimen tai sen seinään heitettävän ipadin ruudulle..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan iPadin vääntö ei riitä esimerkiksi Viron 1:500 000 VFR-kartan vektorigrafiikan piirtämiseen. Bittikartaksi muutettuna toimii sujuvasti. Mutta eipä edellinen PC-tietokoneenikaan jaksanut tuota sujuvasti päivittää.

 

Uudessa Helsinki VFR -kartassa on selvästi tehty kompromissi: tekstit ovat vektorigrafiikkaa ja pohjakartta bittikarttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään