Alex Lund

Norwegian Air Shuttlen koneet ja keskustelua boeing sky interiorista

43 viestiä aiheessa

Edelleen pitäisin hyvin outona väitettä siitä, että Sky-Interior mihinkään vaikuttaisi. Eiköhän tämä keskustelu Orvon kuvan jälkeen ole aikalailla taputeltu  ;D. Ja mitä noihin lomalentoihin tulee, niin riippuu tuurista, niinkun aina.

 

-T

 

Ahaa. Asia selvä. Kun kerran mentiin Kanarialle olin vähän nuhainen ja lasku sattui. Sitten bussilla hotellille. Koko matkan ajan aina kun nielaisi tai haukotteli korvissa räsähti ja sattui yhtä aikaa.  Se tuntui niin hirveältä että olisin halunnut kuolla siihen paikkaan. AUTS!!! >_<

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä voisi kerrata uudelle matkustajasukupolvelle pari vanhaa totuutta. Nimenomaan matkustajille, koska jokainen lentäjä kyllä tietää ja tuntee nämä perusasiat. Jos korviin sattuu etenkin lähestymisen ja laskun aikana, se johtuu siitä, että korvassa olevan tärykalvon molemmin puolin ilmanpaine ei ole yhtä suuri. Tärykalvo pingoittuu kaarelle, ikäänkuin venyy - ja se sattuu. Normaalistihan tärykalvon sisäpuolinen paine tasaantuu ulkopuolista ilmanpainetta vastaavaksi sen ansiosta, että nielun ja sisäkorvan välillä on putki, joka tasaa sisäkorvan ilmanpaineen vastaamaan ulkoilman painetta. Tärykalvo pysyy näin suorassa eikä minkäänlaista kipua ilmene.

 

Nuhaisena usein käy niin, että tämä nielun ja sisäkorvan välinen putki tukkeutuu. Lähestymisen ja laskeutumisen aikana lentokoneen vajotessa alemmas kohti tieämpää ilmamassaa tärykalvon ulkopuolinen ilmanpaine kohoaa. Jos nielun ja sisäkorvan välinen putki on nuhan takia tukossa, silloin sisäkorvan eli tärykalvon sisäpuolen ilmanpaine ei pääsekään tasoittumaan ulkpuolista ilmanpainetta vastaavaksi ja tärykalvo tietenkin venyy kaarelle.

 

Edelläoleva on hyvin maallikkomaisesti kerrottu, lääkärit ja sairaanhoitajat osaavat kertoa asian paremmin. Tarinan opetus on se, että nuhaisena ei ehkä ole viisasta lentää. Ainakin pitää ymmärtää ottavansa itse sen riskin, että korviin sattuu. Kaikissa maailman lentokoneissa matkustamon ilmanpaine laskee nousun aikana ja nousee laskun aikana. Ei niin nopeasti kuin ulkoilman paine mutta kuitenkin.

 

Kun lentokone jättää matkalentokorkeutensa ja jos silloin alkaa tuntua korvissa, voi yrittää aikaansaada suuhun ylipainetta ja pyrkiä siten helpottamaan paine-eron tasaantumista tärykalvon molemmin puolin. Nämä erilaiset kikkakakkoset ovat kuitenkin yksilöllisiä asioita, joiden käytöstä kukaan ulkopuolinen ei ota vastuuta. Oleellista on kuitenkin, että paine-ero on sitä helpompi tasata mitä pienempi se on. Eli tasaaminen on syytä aloittaa heti matkalentokorkeudelta lähdettäessä.

 

Seppo 

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tämä Skyinterior vaikuta samoin kuin tuollainen, onko tumma puku yllä vai ihan tuulipukusysteemi, siis korviin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olitte oikeassa. Sky Interior ei vaikuta matkustamon paineistukseeen mitenkään. :thmbup: Tultiin Hesaan ja ei ottanut lasku korvista ollenkaan. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DY, Sky Interior, ilmainen wifi ja matkustusmukavuus rivillä 1 oli "luksusta" LPA-HEL lennolla vs. AY:n B752 kärsimysputki tai DK:n gulahtanut A321.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DY, Sky Interior, ilmainen wifi ja matkustusmukavuus rivillä 1 oli "luksusta" LPA-HEL lennolla vs. AY:n B752 kärsimysputki tai DK:n gulahtanut A321.

 

Niinpä Ne Finskin 757 on ihan sieltä minne päivä ei paista. Varmaan paineistuskin on niin täyttä saissee. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä Ne Finskin 757 on ihan sieltä minne päivä ei paista. Varmaan paineistuskin on niin täyttä saissee. ::)

 

Eiköhän ne koneet kumminkin tekniikaltaan ole ihan yhtä hyvässä kunnossa, kuin kaikki muutkin verrokit? Luulenpa, että paineistuskin on sellainen järjestelmä, jonka on syytä toimia kunnolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne koneet kumminkin tekniikaltaan ole ihan yhtä hyvässä kunnossa, kuin kaikki muutkin verrokit? Luulenpa, että paineistuskin on sellainen järjestelmä, jonka on syytä toimia kunnolla.

 

Juurinäin. Eipä nykypäivänä paineistuseroja varmaankaan löydy kun neuvostoraudoista ja kuuleman mukaan Fokker F100:sta..

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuhaisena usein käy niin, että tämä nielun ja sisäkorvan välinen putki tukkeutuu. 

 

Kiitos Seppo valaistuksesta ! Kysyisin vain, että onko tämä nielun ja sisäkorvan välinen putki nimeltään Eustachian tube ( eustaasioputki ? )

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Seppo valaistuksesta ! Kysyisin vain, että onko tämä nielun ja sisäkorvan välinen putki nimeltään Eustachian tube ( eustaasioputki ? )

 

-T

 

Kyllä on. Tunnetaan suomessa nimellä korvatorvi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Seppo valaistuksesta ! Kysyisin vain, että onko tämä nielun ja sisäkorvan välinen putki nimeltään Eustachian tube ( eustaasioputki ? )

 

-T

 

Ja jos nyt tarkkoja ollaan niin tuo korvatorvi yhdistää välikorvan ja nenänielun, ei sisäkorvaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu aivan, enpä näemmä itsekään edes noteeranut, että tuossa puhuttiin sisäkorvasta välikorvan sijaan. Se on aika umpinainen paikka se sisäkorva tosiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos minunkin puolesta täsmennyksestä. Siitä on 42 vuotta kun minulle näitä asioita opetettiin ja niillä tiedoilla on menty läpi tyrskyjen ja tyventen aina välillä paineita tasaillen. :)

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurinäin. Eipä nykypäivänä paineistuseroja varmaankaan löydy kun neuvostoraudoista ja kuuleman mukaan Fokker F100:sta..

 

-T

 

Entä 707:sta? Voin kuvitella millainen kipu oli 707:n matkustajilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä 707:sta? Voin kuvitella millainen kipu oli 707:n matkustajilla.

 

 

Tuollaisen kyydissä joskus olin, eipä tuo sen kummemmin korvia irroitellut, en nyt muista valittelikohan kukaan korvakipua.Toisaalta eipä minulla vielä missään koneessa korvia sen kummemmin vaivannu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä 707:sta? Voin kuvitella millainen kipu oli 707:n matkustajilla.

 

Samanlainen kuin nykyisissäkin konetyypeissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään