Petri Lehtovirta

THL vaatii EFHK:n lentomelun terveyshaittojen tutkimista

15 viestiä aiheessa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n mielestä lentomelusta mahdollisesti aiheutuvia haittoja ei ole tutkittu tarpeeksi Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöluvan yhteydessä. Laitoksen mukaan esimerkiksi unihäiriöiden, mielenterveyden häiriöiden ja kohonneen verenpaineen esiintymistä lentoaseman lähistön asukkailla olisi pitänyt selvittää tarkemmin.

 

THL ehdottaa noin 10 000 vastaajan kyselytutkimusta seudun asukkaille. Kyselytutkimukseen tulisi laitoksen mukaan yhdistää mallinnetut melutasot ja rekisteriaineistoa kuten rakennusrekisteri, lääkekorvausrekisteri sekä hoitoilmoitusrekisteri.

 

Kannanotto liittyy Vaasan hallinto-oikeudessa käsiteltävinä oleviin valituksiin, jotka koskevat Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristölupaa. Ainakin Vantaan ympäristökeskus kannattaa tutkimuksen tekemistä

 

http://www.hs.fi/kaupunki/THL+vaatii+lentomelun+terveyshaittojen+tutkimista+Helsinki-Vantaalla/a1362623924346

 

Kerran vielä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla ihan valtavan montaa ennen vuotta 1952 ja kentän käyttöönottoa paikalle muuttanutta asumassa siinä lentomelualueella. He valittakoot ja muut tarvittaessa muuttakoot pois. Ostan sit halvan asunnon siitä lähistöltä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikseivät koneet laskeudu liitämällä moottorit sammutettuina ?  Lähdössä voisi olla joku katapultti, joka kiskoo koneen ilmaan  ja moottorit käynnistetään vasta ilmassa korkealla  ;):D:-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pistäkää halvalla vaan myyntiin pirtit sieltä, mäkin voin sitten harkita muuttoa pääkaupunkiseudulle... 

 

Just kiukuttelin kun täällä Porissa on niin vähän lentomelua. Kysyin äidiltäkin, että muistaako se aikaa ennen kuin lennosto lähti pois, oliko silloin kamala melu niistä drakeneista ja muista. Sanoi että hämärästi muistaa että ne piti ääntä, muttei hän niitä koskaan mitenkään häiritseviksi kokenut. Ihminen joka on kerran elämässään ollut pienkoneen kyydissä (ja silloinkin mun kyydissä), isoisa putkissa kyllä monesti.

 

Kai se on asenteesta kiinni. Ihmiset on niin tottuneet valittamaan joka asiasta, että valitetaan ihan vaan valittamisen ilosta. No, voin mäkin valittaa. Miks se on vaan Pirkkalassa nyt kun saa nauttia lentomelusta? Ei oo reilua. Mäkin haluan! Koneet takaisin Poriin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikseivät koneet laskeudu liitämällä moottorit sammutettuina ?  Lähdössä voisi olla joku katapultti, joka kiskoo koneen ilmaan  ja moottorit käynnistetään vasta ilmassa korkealla  ;):D:-[

 

Vintturinousut ovat ratkaisu.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ihmiset edes muuttavat lentokentän lähistölle, kun tietänevät, että ne pitävät ääntä ja melua? Jos se kerta häiritsee niin muuttaisivat kauas lentokentästä jossa varmaa vielä valittavat ylilennoista 10-12km korkeudella menevistä koneista  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vintturinousut ovat ratkaisu.

 

t. Timo

 

Tarkoitin isoja koneita.Kuten A380. Tai tulevia isompia . En purtsikoita.

 

Suomessa on vapaata tilaa. Jos kiitorata olisi vaikka 30  kilometriä pitkä, voisivat  isotkin koneet laskeutua liitämällä. Todella kovalla nopeudella matalalla laskeutuva liitävä massiivinen kone jarruttaisi sähköisesti ja energia otettaisiin talteen kiitoradasta. 

 

Lähdössä olisi tietenkin mangneettivintturi  ;) Eli koko 30 kilometrin matkalla olisi suprajohderata linkona. Isokin kone saisi tuolla matkalla varmasti kovan vauhdin.

Ei ehkä vielä tätä päivää. Mutta ehkä 50  vuoden päästä. !

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomelu ei ole meikäläistä koskaan haitannut. Enemmän haittasi se, kun EFHK:n kolmas kiitotie avattiin ja meidän suunnalla lentomelu väheni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
THL ehdottaa noin 10 000 vastaajan kyselytutkimusta seudun asukkaille. Kyselytutkimukseen tulisi laitoksen mukaan yhdistää mallinnetut melutasot ja rekisteriaineistoa kuten rakennusrekisteri, lääkekorvausrekisteri sekä hoitoilmoitusrekisteri.

 

Onko tietoa, kuinka hyvin ilmailun mallinnetut melutasot vastaavat todellista melua? Esimerkiksi tieliikenteen osalta suhtaudun laskelmiin aika skeptisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Malmin ketjussa ollut ihan mitattua tietoa, että läheltä kulkevien teiden liikennemelu ylittää kentän pikku pörriäisten surinan desibelit kirkkaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa, kuinka hyvin ilmailun mallinnetut melutasot vastaavat todellista melua? Esimerkiksi tieliikenteen osalta suhtaudun laskelmiin aika skeptisesti.

 

EFHK:n melunvalvontajärjestelmään kuuluu alun toistakymmentä mittausasemaa, joita

käytetään valvomaan mallin oikeellisuutta. Yhteensopivuus on hyvä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Malmin ketjussa ollut ihan mitattua tietoa, että läheltä kulkevien teiden liikennemelu ylittää kentän pikku pörriäisten surinan desibelit kirkkaasti.

 

No voihan se keskitasona ylittää, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö se kone kuuluisi ja erottuisi kun se lentää yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään